AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Dette er et veldig sensitivt tema, men min kjæreste er et resultat av insest. Han er frisk og fin. Hadde noen problemer som barn som kan ha hatt med dette å gjøre, men det kan jo også væte tilfeldig. I dag har han ingen problemer. Jeg tør ikke innrømme det for han men jeg er litt redd for å få barn med han. Tenk om det ligger noe i genene der? Føler meg som verdens verste menneske som tenker sånn, for dette er ikke hans feil, men jeg greier ikke la være. tanker? Anonymkode: d3b2c...939
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Du kan ha noe i genene dine da å. Han dømmer da ikke deg. Anonymkode: 447cf...008 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ha noe i genene dine da å. Han dømmer da ikke deg. Anonymkode: 447cf...008 Men han har større sjanser for å ha det? ts Anonymkode: d3b2c...939 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Man har aldri noen garanti for at barnet skal være friskt. Hvis dere begge vil ha barn bør dere prøve på det, og sannsynligvis går det helt fint. Men er han resultat av en mor som har fått barn med faren sin? 🤔 Anonymkode: 70a1c...02c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Er det noen alvorlige sykdommer i familien hans da? Eller noe som kan følge genene som du ikke ønsker hos egne barn? Anonymkode: 3dbbf...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det noen alvorlige sykdommer i familien hans da? Eller noe som kan følge genene som du ikke ønsker hos egne barn? Anonymkode: 3dbbf...4dc Det er jo denne barnesykdommen hans da, og då kan det vel dukke opp ganske kjipe ting når man er et resultat av insest, som ikke nødvendigvis viser seg i resten av familien hans. ts Anonymkode: d3b2c...939 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 (endret) Om du tenker på innavl problemer så er det noe som skjer over tid med mer innavl. At han er et resultat av det skal ikke ha noe å si. Med mindre det er alvorlige genetiske feil fra hans side av av slekten som kan videreføres til hans barn, som ville vært en risiko uavhengig av innavl, så innebærer det verken mer eller mindre risiko å få barn med han. Endret 16. januar 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man har aldri noen garanti for at barnet skal være friskt. Hvis dere begge vil ha barn bør dere prøve på det, og sannsynligvis går det helt fint. Men er han resultat av en mor som har fått barn med faren sin? 🤔 Anonymkode: 70a1c...02c Ja. ts Anonymkode: d3b2c...939
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Jeg syns ikke det er et dumt spørsmål og jeg syns ikke det bør være tabu. Jeg syns det bør kunne løftes som en problemstilling og et mer «teknisk» spørsmål som går på å sikre at deres barn ikke får gen-feil. Anonymkode: 5854e...28e 21
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Så altså, snakk med helsepersonell. Gjerne de som har kompetanse på medisinsk genetikk. Start med å ta kontakt med fastlegen Anonymkode: 5854e...28e 18
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-for-laboratoriemedisin/avdeling-for-medisinsk-genetikk Ser ut som at fastlegen din evt kan konferere med dem. Faktisk er det fullt mulig at de kan si noe generelt om risiko. Anonymkode: 5854e...28e 10
Hengebuksvinet Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Hvor mye genetikk kan dere over? Det kommer jo litt an på hvor nær grad det er på innavlen. Og han har jo tydeligvis fått en sykdom, pga dette. Den vil han selvfølgelig kunne videreføre. Genvariasjonen hans vil jo være smalere enn normalt. Her hadde jeg tatt kontakt med noen som virkelig kunne dette. De kan gi dere gode råd videre i prosessen. 10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 SS skrev (3 minutter siden): Hvor mye genetikk kan dere over? Det kommer jo litt an på hvor nær grad det er på innavlen. Og han har jo tydeligvis fått en sykdom, pga dette. Den vil han selvfølgelig kunne videreføre. Genvariasjonen hans vil jo være smalere enn normalt. Her hadde jeg tatt kontakt med noen som virkelig kunne dette. De kan gi dere gode råd videre i prosessen. Faren hans er både far og morfar. ts Anonymkode: d3b2c...939 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 Jeg tenker det er helt legitimt å lure på, og at du her bør ta kontakt med en spesialist. Fastlegen din kan sikkert hjelpe deg, eventuelt om du kan google deg frem til noen genetikk-eksperter på en privatklinikk. Det er også OK å diskutere det med samboeren din, han er nok like opptatt av friskt barn som deg. Dere kan begge ta en gentest. Anonymkode: afdbf...348 13
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 SS skrev (4 minutter siden): Hvor mye genetikk kan dere over? Det kommer jo litt an på hvor nær grad det er på innavlen. Og han har jo tydeligvis fått en sykdom, pga dette. Den vil han selvfølgelig kunne videreføre. Genvariasjonen hans vil jo være smalere enn normalt. Her hadde jeg tatt kontakt med noen som virkelig kunne dette. De kan gi dere gode råd videre i prosessen. Hun skrev barnesykdom. Og at hun ikke visste hva det kom av. Og at han vokste det av seg.
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 Det som betyr noe, er hvor mange felles forfedre far og mor har i sin stamme fordi innavlsgraden til et avkom er lik halvparten av slektskapet mellom foreldrene. Hvis far og mor ikke har noen felles forfedre i sin stamme vil avkommet få en innavlsgrad på 0 uavhengig av hvor høy innavlsgrad far og mor selv har.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): *incest Anonymkode: d6263...3f0 Takk gud for at du kom med en oppklaring! Rev meg i håret her for jeg skjønte ikke hva TS mente. Først nå kan jeg prøve å gå inn i TS sin utfordring. Takk! Anonymkode: 065c3...4e7 35
Gjest Lija Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 Få henvisning til avdeling for medisinsk genetikk, de kan hjelpe dere.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 WhisperingWind skrev (14 minutter siden): Hun skrev barnesykdom. Og at hun ikke visste hva det kom av. Og at han vokste det av seg. Hadde det kommet på grunn av innavl, så hadde han ikke vokst det av seg. Anonymkode: 49c77...809 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå