Gå til innhold

Kattungen biter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en hannkatt på 8 måneder som biter mye. Selv om jeg sitter helt stille så løper han bort til meg og biter meg i armen eller hånda. Han tar også tak i foten min og biter sånn at han henger seg fast. Prøver med andre leker da men det er vist uinteressant da. Om jeg blir streng så blir han tydeligvis mer motivert. Skjønner det er lek, men hva gjør jeg?

Anonymkode: 50a99...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde alt som ble beskrevet på diverse dyrefora, til jeg fikk ett tips om "timeout" da tar du tak, legger den i gulvet og "freser"(tssss lyd). Så holder du kattungen nede til den roer seg. Du skal ikke være hardhendt altså!! 

Du gjør som kattemor ellers ville gjort. 

Men husk å gi kos litt etter den har roet seg. Den vil tilslutt forstå at "mamma" er sjefen. Du gir den kos, mat, leking, men biting og kloring er ikke akseptert. 

• Liker 3
Skrevet
Chizue skrev (9 minutter siden):

Jeg prøvde alt som ble beskrevet på diverse dyrefora, til jeg fikk ett tips om "timeout" da tar du tak, legger den i gulvet og "freser"(tssss lyd). Så holder du kattungen nede til den roer seg. Du skal ikke være hardhendt altså!! 

Du gjør som kattemor ellers ville gjort. 

Men husk å gi kos litt etter den har roet seg. Den vil tilslutt forstå at "mamma" er sjefen. Du gir den kos, mat, leking, men biting og kloring er ikke akseptert. 

Takk for godt tips 🙂👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for godt tips 🙂👍

Håper det ordner seg! 

Den er desverre i en alder hvor alt må tøyes og da må man sette grenser 😅

• Liker 1
Skrevet
Chizue skrev (19 minutter siden):

Håper det ordner seg! 

Den er desverre i en alder hvor alt må tøyes og da må man sette grenser 😅

Det gjør det nok! Det er sant 😅

Skrevet

Støtter rådet du har fått over her. I tillegg ville jeg ignorert kattungen i et halvt minutt eller så før kosen, det er ofte det kattemor gjør, samt søsknene i en søskenflokk der de lekesloss til den ene synes det går for langt.

• Liker 1
Skrevet

Er det flere som har tips her? Jeg er ikke ts, men jeg har samme utfordring 😂

Pusen min kan plutselig bite både hender og føtter, og jeg får dype, vonde skraper stadig vekk. Jeg prøver nå å bare ignorere han, og å gå vekk i stedet for å holde han ned i gulvet eller si "nei", noe som tydeligvis ikke fungerer på min pus. Jeg innbiller meg at å ignorere kanskje fungerer litt, og så koser og roser jeg når han bare kommer bort til meg uten å gå til angrep. 

Tar likevel gjerne i mot flere tips!

Anonymkode: f57ef...1b7

Skrevet

Dette er ett litt teit tips, men det beste er å aldri la pus leke med hender (noen kroppsdeler) fra de er liten i så stor grad man kan. Slik at de aldri lærer det.

Ellers om skaden allerede har skjedd må man korrigere (nei lyd) og avvise pus når det skjer. Dette tar mye tid da! Det kan være bra å ha to katter, så de kan få ut sånn energi på hverandre også. Selv om det er ett relativt stort tiltak.

Ellers biter mange katter etter de har fått kos en stund. Da er det ett uttrykk for at de er overstimulerte. Dette kan unngåes om man er veldig var på når pus får kos, og avslutte før det blir for mye. Noen katter biter, mens andre avslutter og går vekk i slike situasjoner. 

Jeg har to katter hvor ene biter fordi jeg syns hun var så søt når hun var liten og lot henne leke med hendene mine, og en som ikke begynte å bite før han var over ett år, noe han lærte i trappen når han var noen uker på ferie🙄 Hun har sluttet nå, ved konsekvent si nei og avvisning, noe jeg håper han også vil gjøre selv om det tar tid 😣

Anonymkode: 82ebf...9b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ett litt teit tips, men det beste er å aldri la pus leke med hender (noen kroppsdeler) fra de er liten i så stor grad man kan. Slik at de aldri lærer det.

Syns ikke det er et teit tips, jeg syns det er smart. Aldri la hendene være leketøy, de skal være kos. 

Jeg har heller aldri latt kattene mine leke med hendene og jeg har sagt i fra til alle som kommer på besøk som har prøvd det også - at katten har leker og at hendene ikke skal være til lek. 

Anonymkode: 5153d...452

Skrevet

Pusene mine er voksne og jeg kjenner de ganske godt. De kan bite når de er veldig lekne eller veldig kosete. De vet at biting er vondt, men det hender jo at det skjer "uhell". Jeg kan se på de når de ønsker å bite, og roer ned og/eller tar hendene bort fra ansiktet.

Anonymkode: bed75...ef1

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns ikke det er et teit tips, jeg syns det er smart. Aldri la hendene være leketøy, de skal være kos. 

Jeg har heller aldri latt kattene mine leke med hendene og jeg har sagt i fra til alle som kommer på besøk som har prøvd det også - at katten har leker og at hendene ikke skal være til lek. 

Absolutt! Men tenkte mest teit å komme med ett tips som er for seint å benytte seg av. Men man kan lære til neste gang🙏🏻 Og som du sier passe på andre som omgås kattene dine også

Anonymkode: 82ebf...9b0

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Pusen min kan plutselig bite både hender og føtter, og jeg får dype, vonde skraper stadig vekk. Jeg prøver nå å bare ignorere han, og å gå vekk i stedet for å holde han ned i gulvet eller si "nei", noe som tydeligvis ikke fungerer på min pus. Jeg innbiller meg at å ignorere kanskje fungerer litt, og så koser og roser jeg når han bare kommer bort til meg uten å gå til angrep. 

Jeg har også brukt mye ordet nei, men det har aldri fungert. Kjæresten min sa jeg skulle lage sånn freselyd, og jeg syntes det fungerer bedre. 

Skrevet

Som du sier, jeg var nok litt dust fra starten av og lot han lekebite hendene mine. Men det er jo så søtt og koselig🥰😉 Et problem her når det kommer til disiplin, er jo at det er tre andre i familien som ikke er like konsekvente.. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Uansett hvor mye man prøver, så snakker ikke katten norsk. Den kan etter hvert forstå ordlyden på enkelte ord, men "nei" blir brukt i såpass mange sammenhenger at det blir vanskeligere å terpe på for katter.

Fres i stedet. Lag en tsss eller shhh lyd, med skarp intonasjon, ikke lenger enn halvannet sekund lang, og fjern samtidig hånda eller foten fra katten. Hvis det ikke hjelper på egenhånd, kan du forsterke freset ved å klype pus litt i nakkeskinnet samtidig som du freser, for det er det kattemamma gjør. (ikke løft katten i nakkeskinnet, bare klyp litt)
Husk å gjøre dette konsekvent, så snart pus er bortpå føttene dine, fres og løft føttene eller hendene bort fra pus.
Hvis det å frese ikke hjelper etter en ukes tid, så kan du også bruke en litt mer effektiv advarselslyd, grumling. Dette er den dype romlelyden som katter gjerne bruker mot andre katter når de er sinte eller prøver å forsvare reviret.

Ros hjelper litt, men det må forsterkes med markering av "dette er ikke greit" når pus først angriper, selv om det er for lek.
Avled også med andre leker hvis det er helt tydelig at pus egentlig prøver å leke. Fjær på pinne eller sånne stikker med en lang tau/strikk med en fløffy greie på enden er supert for å avtrene lek med hender.

Vi har en som var veldig ivrig på å bite når han ble tenåring, så jeg beit tilbake, i øret hans, mens jeg grumlet nederst i halsen, forsiktig for å ikke skade, men hardt nok til at han kjente det ikke var noe behagelig så han peip og slapp. Jeg tror ikke jeg trengte å gjøre det mer enn tre-fire ganger før han sluttet å bite. Med ham holdt det ikke å frese og fjerne hender eller føtter, da han kunne finne på å bite i armen eller skulderen.

Skrevet
Minya skrev (54 minutter siden):

Uansett hvor mye man prøver, så snakker ikke katten norsk. Den kan etter hvert forstå ordlyden på enkelte ord, men "nei" blir brukt i såpass mange sammenhenger at det blir vanskeligere å terpe på for katter.

Fres i stedet. Lag en tsss eller shhh lyd, med skarp intonasjon, ikke lenger enn halvannet sekund lang, og fjern samtidig hånda eller foten fra katten. Hvis det ikke hjelper på egenhånd, kan du forsterke freset ved å klype pus litt i nakkeskinnet samtidig som du freser, for det er det kattemamma gjør. (ikke løft katten i nakkeskinnet, bare klyp litt)
Husk å gjøre dette konsekvent, så snart pus er bortpå føttene dine, fres og løft føttene eller hendene bort fra pus.
Hvis det å frese ikke hjelper etter en ukes tid, så kan du også bruke en litt mer effektiv advarselslyd, grumling. Dette er den dype romlelyden som katter gjerne bruker mot andre katter når de er sinte eller prøver å forsvare reviret.

Ros hjelper litt, men det må forsterkes med markering av "dette er ikke greit" når pus først angriper, selv om det er for lek.
Avled også med andre leker hvis det er helt tydelig at pus egentlig prøver å leke. Fjær på pinne eller sånne stikker med en lang tau/strikk med en fløffy greie på enden er supert for å avtrene lek med hender.

Vi har en som var veldig ivrig på å bite når han ble tenåring, så jeg beit tilbake, i øret hans, mens jeg grumlet nederst i halsen, forsiktig for å ikke skade, men hardt nok til at han kjente det ikke var noe behagelig så han peip og slapp. Jeg tror ikke jeg trengte å gjøre det mer enn tre-fire ganger før han sluttet å bite. Med ham holdt det ikke å frese og fjerne hender eller føtter, da han kunne finne på å bite i armen eller skulderen.

Haha, ja nei jeg sier jo ikke "nei" på vanlig måte. Vanligvis snakker jeg jo med lys stemme til han, og helt mørkt når han biter. Det er vel mer stemmeleiet jeg ønsker han skal reagere på.

Ellers så er jeg redd at det å begynne å leke når han biter vil bli som en belønning, og at problemet forsterker seg selv, hvis man kan si det sånn. At han lærer at "når jeg biter så blir det leking". Kan det være noe i det?

Skrevet

Fresing eller shhh-ing er forresten et bra tips. Jeg prøver på det👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fresing eller shhh-ing er forresten et bra tips. Jeg prøver på det👍

Jeg bruker det når han klorer på veggen, så det funker her. 

Han går tilbake til veggen senere da, men om jeg ser det med en gang så skvetter han unna når jeg freser til han. 

Skrevet

Da pusen var yngre hadde jeg problemer med at hun kom under dyna og bet meg i benet. Løste det ved å spraye CatOff på tærne og putte tærne foran nesa hennes🙈 Det ble raskt slutt på bitingen😁 CatOff hjalp forøvrig når de hoppet på benken og på akvariumet også ^^

Nå har jeg problemer med at hun vil "kose" bite når jeg koser henne. Pleier å dytte henne vekk. Det har hjulpet litt. 

Skrevet
Minya skrev (På 19.1.2021 den 12.44):

Herregud, den bite tilbake gjorde samboer på hannkatten vår :fnise: 
Den katten bet på fingrene til samboer, så samboer tok poten til pus i munnen og "bet" tilbake... Katten lagde ingen lyd, den bare snudde hodet til meg og så helt forfjamset ut :skratte:  
-Hannkatten bet aldri mer etterpå.... XD

Skrevet
12 hours ago, Chizue said:

Herregud, den bite tilbake gjorde samboer på hannkatten vår :fnise: 
Den katten bet på fingrene til samboer, så samboer tok poten til pus i munnen og "bet" tilbake... Katten lagde ingen lyd, den bare snudde hodet til meg og så helt forfjamset ut :skratte:  
-Hannkatten bet aldri mer etterpå.... XD

Funker som bare juling det der. 😛

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...