Gå til innhold

Prevensjon etter fødsel når man har behøvd fertilitetsbehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som måtte ha hjelp for å bli gravide: hva gjorde dere etter fødsel?

Føles litt teit å skulle begynne på prevensjon når graviditet var så vanskelig å oppnå. Samtidig risky å la være. Vet ikke om ting kan endre seg og kroppen plutselig fungere som den skal, kanskje?

Anonymkode: 7495d...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være teit å bruke prevensjon når man ikke vil ha barn? :)

• Liker 1
Skrevet

Har ikke erfaring med 'hjelp' selv. Men om det er slik at dere ønsker flere barn så ville jeg droppet prevensjon. Har hørt om mange som plutselig blir naturlig gravid etter fødsel. Kroppen er visstnok mer i 'modus' kort tid etter svangerskap. Og selv om du kanskje tenker at f eks tre år mellom er perfekt, så går det fint om det er nærmere også. Om man ikke vil ha flere, eller det passer veldig dårlig så må du selvsagt bruke prevensjon. 

Jeg har ikke hatt fertilitetsbehandling. Men det tok likevel ett år før første var på vei. Brukte prevensjon i noen måneder etter fødsel. Skulle prøve å få et nytt barn med 2-3 års mellomrom. Siden det tok så lang tid med første så begynte vi med ubeskyttet 10-11 mnd etter fødsel. Og satt på første forsøk! Ok, tettere enn planlagt, men veldig fint at det ikke ble enda en lang periode med venting. 

• Liker 1
Skrevet

Vil du ha flere barn da? Om du vil det så hadde jeg ikke begynt med noe prevensjon nå nei. Kondom får evt holde en liten stund.

Anonymkode: b8718...46e

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om noen som prøvde i mange år, som til slutt måtte ha ivf/icsi. Et par måneder etter fødsel var de plutselig gravide igjen. 

Anonymkode: 5a5c2...679

• Liker 1
Skrevet

Vi måtte ikke ha hjelp som ivf, men var gjennom tre runder med pergo (mislykket) metformin, spontanaborter og til slutt blodfortynnende (sammen med metformin) når jeg ble gravid. 

Jeg valgte å begynne på cerazette etter graviditeten, men det var fordi vi var usikre på om vi ønsket flere. Hadde vi visst at vi ville ha flere hadde vi valgt kondom. 

Nå bestemte vi oss for nr to når første var 15 mnd, sluttet på pillen da, begynte prøvingen etter 3 mnd, og klaff på første forsøk. Det var litt uventet siden det tok 3,5 år med prøving før første vellykkede svangerskap.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk plutselig et barn til da jeg ikke begynte på prevensjon etter første barn som ble til etter flere års prøving og IVF-forsøk. Nå har jeg spiral. 

Vi valgte bevisst å ikke begynne på prevensjon, for vi ønsket oss flere barn selv om vi trodde det var umulig uten hjelp. Det ble litt over1,5 år mellom, og jeg er glad det ikke ble tettere, så nå i ettertid, tenker jeg at jeg kanskje burde brukt prevensjon de aller første månedene etter fødsel.

Anonymkode: 65150...db2

Skrevet

Det kan være risky, ja.

Jeg vet om en dame som fikk beskjed av legene at hun ALDRI kunne få barn uten hjelp, så prevensjon trengte hun ikke tenke på. Et halvt år etter første fødsel (selvsagt IVF) ble hun gravid på nytt med "naturmetoden". Passet heldigvis fint for henne og mannen, de hadde prøvd på barn i årevis, og ønsket gjerne to tette. Men nå har de (og legene) lært, så hun fikk satt inn p-stav :)

• Liker 1
Skrevet

Er i samme båt. Jeg har fått to barn og ønsker ikke flere.

Yngste er nå 11 måneder og jeg har enda ikke begynt på noe prevensjon. Bruker kondom til og fra, men er ikke veldig nøye. Sitter i denne stund og er livredd for at samleie rundt EL denne måneden har resultert i noe mer.

lite lysten på p-piller og annen hormonpreparater. Mannen vil ikke sterilisere seg. Så her er vi da🙄 

Førstemann her kom med naturmetoden etter 4 års prøving. Yngste kom med ivf 3,5 år etter første. Så her er det ikke akkurat snakk om at babyene kommer som perler på en snor selv om man prøver😅 
Da jeg fortsatt ønsket meg flere barn ville jeg ikke startet på prevensjon uansett, og heller tatt risikoen med to veldig tette. 
For man er mer fruktbar etter en fødsel. Og eksemplene er mange på de som blir uplanlagt gravid etter er svangerskap. 

Anonymkode: 1207d...e22

• Liker 1
Skrevet

Jeg har droppa det, har tette eggledere og like stor sjanse for å bli gravid naturlig som vanlig fertile har med kondom.

Anonymkode: 13973...e5e

• Liker 1
Skrevet

Måtte ha hjelp til å bli gravid med de to første. Var en liten periode uten prevensjon (overgang mellom to ulike typer) etter fødsel nummer to, nummer tre ble da født 9mnd senere.

Anonymkode: f9580...2ca

• Liker 1
Skrevet

Har fått en baby etter icsi. Kommer ikke til å begynne på prevensjon igjen. Skulle jeg bli gravid i morgen, så hadde det gått helt fint 😊

• Liker 1
Skrevet
Nicathv skrev (13 timer siden):

Hvorfor skulle det være teit å bruke prevensjon når man ikke vil ha barn? :)

Vet ikke helt, føler meg litt innbilsk 😛 Ønsker ikke å bruke hormonell prevensjon om det ikke er nødvendig, og vanskelig å bedømme om det er bortkastet siden det tok så lang tid å bli gravid første gangen. 

Skrevet

Var uten prevensjon i 6 år og måtte til ivf for å få barn men gikk på prevensjon etter fødselen. Sluttet når vi tenkte vi var klare for nytt barn men måtte gjennom ivf igjen

Anonymkode: d4d6c...01e

Skrevet

Skjønner spørsmålet ditt, har lurt på det samme selv. Kommet frem til at jeg ikke skal begynne på prevensjon. Venter barn nr 3 nå. Den eldste kom naturlig etter 2 års prøving. De to siste er IVF/ICSI. Vi har hatt dårlig uttelling på IVF og antar sjansene for ny graviditet som små. Ønsker ikke å utsette kroppen for hormonprevensjon når det mest sannsynlig ikke er nødvendig. Mannen nekter å sterilisere seg, så da blir det uten prevensjon. Vi har riktig nok god mulighet til å ta i mot et barn nr 4 og abort blir ikke aktuelt uansett. 

Anonymkode: 51466...719

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner spørsmålet ditt, har lurt på det samme selv. Kommet frem til at jeg ikke skal begynne på prevensjon. Venter barn nr 3 nå. Den eldste kom naturlig etter 2 års prøving. De to siste er IVF/ICSI. Vi har hatt dårlig uttelling på IVF og antar sjansene for ny graviditet som små. Ønsker ikke å utsette kroppen for hormonprevensjon når det mest sannsynlig ikke er nødvendig. Mannen nekter å sterilisere seg, så da blir det uten prevensjon. Vi har riktig nok god mulighet til å ta i mot et barn nr 4 og abort blir ikke aktuelt uansett. 

Kan legge til at vi ikke har brukt prevensjon mellom graviditetene heller. Brukte 1 år på å bli gravid med nr 2. Nr 3 gikk raskere fordi vi gikk til privat klinikk. Til sammen 7 år uten prevensjon og aktiv prøving har ført til en spontan graviditet. Så oddsen er nok ikke så stor for at det blir uplanlagte barn hos oss. 

Skrevet (endret)

Hoppet av i svingen til vi var klare for nytt barn. Ble sløvere med å hoppe av når tanken på nytt barn kom nærmere. Da ble det ivf igjen. Mannen steriliserte seg etter sistemann. 

Problemet lå forøvrig hos oss begge, men etter førstemann er jeg ganske sikker på at jeg har blitt normalt fruktbar, med eggløsning og stabil syklus (noe jeg aldri har hatt før). :) mulig vi hadde greid oss uten ivf nr 2, men hadde embryo på frys så orka ikke prøve på gamlemåten. 🤭

Endret av Albbas
Skrevet

Kommer vel litt an på hvilke fertilitetsutfordringer du har. Men ville kanskje gått for kondom en periode, men mindre det er greit med to tette. Jeg er selv fertilitetsutfordret, og er glad jeg slipper å utsette kroppen min for hormonell prevensjon. Vi var uten prevensjon ca 2 år uten å bli gravid, men klarte å bli gravid naturlig når vi prøvde hardt. Kommer nok til å bruke kondom etterpå, eller fertility awarenesd metoden. 

Anonymkode: d74e7...f62

Skrevet

Vi har aldri brukt prevensjon, har heller aldri blitt gravid på naturlig måte. Om jeg mot all formodning skulle bli gravid så er det velkommen. 

Anonymkode: 338eb...f9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet ikke helt, føler meg litt innbilsk 😛 Ønsker ikke å bruke hormonell prevensjon om det ikke er nødvendig, og vanskelig å bedømme om det er bortkastet siden det tok så lang tid å bli gravid første gangen. 

Jeg skjønner tankene. Det er nok aldri mulig å si helt sikkert hvorvidt det er bortkastet, med mindre man vet at man er steril. Jeg tror at hvis ikke andre barn plutselig hadde kommet av seg selv hos oss, hadde vi valgt en blanding av sikre perioder og hoppe av i svingen og tenkt at i kombinasjon med infertilitet burde det være rimelig sikkert. 

Men jeg vet om flere par som har fått barn naturlig etter å ha fått hjelp med den første. Vi var uforklarlig infertile, og jeg tror første svangerskap må ha endret et eller annet, men det kan også ha vært helt tilfeldig. Svangerskap kan endre ting i kroppen, bl.a. føre til en midlertidig forbedring av endometriose. 

Anonymkode: 65150...db2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...