AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #1 Skrevet 16. januar 2021 Hei. Jeg og kona diskuterer litt. Vi er begge i 100% jobb og ser at det kan bli litt utfordringer når vår overvektige sønn begynner i 1.klasse nå til høsten. Han må være alene ca 30 minutter før kona kommer hjem. Vi lurer derfor på hva dere som har 1.klassinger gjør? Har de fått mobil? Tanken på at han ikke kan kontakte oss hvis noe skjer er jo litt skummelt, samtidig mener vi begge at det er tidlig å gi mobil til en 1.klassing. Anonymkode: e6597...30b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #2 Skrevet 16. januar 2021 Sønnen vår har ikke fått mobil, men vi har en mobil med gratisabonnementet fra ice liggende hjemme. Han kan kun ringe 3 nummer og det er meg, pappaen og bestefar. Og så har vi en avtale om at han skal ringe når han kommer inn døra, og ellers hvis det er noe. Har bruker ikke telefonen utenom dette. Anonymkode: ffd9f...a85 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Samme som over. Har en mobil liggende hjemme som barnet skal ringe fra når hen kommer hjem fra skolen. Det fungerer helt fint. Også lurte jeg på hvorfor du følte for å påpeke at barnet ditt er overvektig? Har det noe å si for om han skal få mobil eller ikke?🙄 Anonymkode: 4d084...371 25
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Førsteklassingen min har ikke mobil, men personlig synes vi det er altfor tidlig for henne å gå alene til/fra skolen eller være alene hjemme. Anonymkode: 8f90c...d72 4
solmåneogstjerner Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 (endret) Min er i 2.klasse. Har ikke mobil, men en exploraklokke. Kan ringe til foreldre og søsken. Stort sett ligger den hjemme... 😉 Går til og fra skolen selv, har gjort det fra midten av 1.klasse. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Førsteklassingen min har ikke mobil, men personlig synes vi det er altfor tidlig for henne å gå alene til/fra skolen eller være alene hjemme. Anonymkode: 8f90c...d72 Det er forskjell på barn. Min yngste (2.klasse nå) har ingen problem med å gå frem og tilbake til skolen, og også være hjemme alene. Hvis jeg f eks skal handle eller kjøre/hente de eldre søsken så vil hun helst ikke bli med. Slik har det vært siden rett før hun begynte i 1.klasse. Hun har klokke som hun kan ringe med, og trives godt alene en liten stund. Min eldste var helt annerledes og ville ikke være alene hjemme før hun var 9-10. Endret 16. januar 2021 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Nei, vi løste det med en Xplora klokke. Anonymkode: a62f6...755
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Er det faktumet at ditt barn er overvektig en avgjørende faktor? 😂 Anonymkode: 385ae...70f 18
solmåneogstjerner Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det faktumet at ditt barn er overvektig en avgjørende faktor? 😂 Anonymkode: 385ae...70f Måtte lese hi om igjen, og ja, ts påpeker at barnet er overvektig. Det la jeg ikke merke til første gang jeg leste. Merkelig... Men barnet er 6-7 år. Trengs bare litt småturer og noenlunde sunn mat/rutiner så går jo det bra. Mobil eller ikke. Å gå frem og tilbake til skolen er uansett bra for alle barn (forutsatt at veien er trygg) 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Vår 1. klassing har exploraklokke. Da kan du også sjekke gpsen hvis barnet ikke kommer hjem til rett tid, og ikke tar tlf. Kan stilles i skolemodus, så de ikke får brukt den til annet enn å se på klokka i skoletiden 🙂 Anonymkode: d8f4b...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Har ei som begynner i første klasse til høsten, hun har hatt sin egen telefon i snart et år. Og for å si det sånn; det er helt unødvendig... Anonymkode: ea4b6...ca5
minister-mio Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 Din overvektige sønn? Altså hva? 😄 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Kan han ikke være på sfo? Anonymkode: 8b048...d24
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: vår overvektige sønn Hva har vekta med saken å gjøre? Så random 😂 Anonymkode: 7dc98...f16 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 54 minutter siden, AnonymBruker said: Har ei som begynner i første klasse til høsten, hun har hatt sin egen telefon i snart et år. Og for å si det sånn; det er helt unødvendig... Anonymkode: ea4b6...ca5 På vegne av alle foreldre med digitalt vett der ute: IKKE la henne ha den med på skolen! Det er tre barn i mitt barns førsteklasse som har (smart)telefon med seg på skolen (og flere andre som har dumtelefon, men disse har dem ikke lenger fremme da de ikke var kule nok for drittungene med smarttelefon). Og for å si det sånn: De tar bilder av andre barn, de spiller spill på SFO, og de sitter på YouTube på do fordi de har fått hjelp til å omgå sperrer foreldrene tror de har satt opp. Vi andre er SÅ lei av det tullet der! Det har blitt sånn at vi foreldrene har måttet forklare ungene våre at «ja, men Maximilians foreldre skjønner ikke at dette her er farlig, så de vil ikke gjøre noe for å stoppe ham. Dere andre må bare holde dere unna ham, for det han driver med er skadelig for barn. Det er ikke synd på dere som ikke får sitte på YouTube; det er synd på ham som vokser opp med å tro at han er heldig som får.» Anonymkode: 5a08a...2ab 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 Nei , og barnet bryr seg ikke . Flere av klassevenner og nære venner av barnet har men behovet hos oss er ikke der ennå. Anonymkode: da332...15e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 Barnet mitt fikk telefon i første klasse. Han måtte bytte fra en buss til taxi på skysstasjonen i byen, og det var flere ganger taxien ikke var klar og han ble stående alene uten mulighet til å ringe meg, så da ordna vi SIM-kort til telefonen han hørte lydbøker på. Siden den skulle være en trygghet under skolereisen måtte den være med på skolen, men hadde en avtale med lærer om at hun tok vare på den i skoletida. Anonymkode: 5c8fa...88e 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 Vår 1. klassing har ikke mobil. Storebror fikk mobil i 3. klasse. Men 1. klassingen er heller aldri alene hjemme. Jeg mener at en 1. klassing er for liten til å gå hjem alene og være hjemme alene. Syns det er uansvarlig. Anonymkode: 3679a...351 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): På vegne av alle foreldre med digitalt vett der ute: IKKE la henne ha den med på skolen! Det er tre barn i mitt barns førsteklasse som har (smart)telefon med seg på skolen (og flere andre som har dumtelefon, men disse har dem ikke lenger fremme da de ikke var kule nok for drittungene med smarttelefon). Og for å si det sånn: De tar bilder av andre barn, de spiller spill på SFO, og de sitter på YouTube på do fordi de har fått hjelp til å omgå sperrer foreldrene tror de har satt opp. Vi andre er SÅ lei av det tullet der! Det har blitt sånn at vi foreldrene har måttet forklare ungene våre at «ja, men Maximilians foreldre skjønner ikke at dette her er farlig, så de vil ikke gjøre noe for å stoppe ham. Dere andre må bare holde dere unna ham, for det han driver med er skadelig for barn. Det er ikke synd på dere som ikke får sitte på YouTube; det er synd på ham som vokser opp med å tro at han er heldig som får.» Anonymkode: 5a08a...2ab Helt ærlig så er jo dette mobbing og oppfordring til mobbing av et annet barn! Det er ikke greit! Dette barnet går i 1. Klasse og er 6 år gammelt, og at dere som voksne går sammen om å oppfordre barna til å holde seg unna og ikke leke med vedkommende er mobbing. Det setter seg tidlig og kommer jo ikke til å hjelpe barnet med å forstå at det å ta bilder av andre uten lov ikke er greit. Jeg kan skjønne at det er ubehagelig at barna tar bilder av andre barn, men da må dere ta det opp med skolen/læreren slik at mobilen enten blir konfiskert i skoletiden, eller at læreren tar det opp med foreldrene som et problem. At barnet sitte på do og ser på YouTube er virkelig ingen grunn til å si at alle andre barn skal holde seg unna og ikke leke sammen. Heller ikke å forklare barnet at "foreldrene til Maximilian er dumme, fordi de har tatt andre valg enn oss og det liker vi ikke" Altså. Det er sånn barn blir mobbere, fordi foreldrene absolutt MÅ forklare og fortelle på en negativ måte. Dere kunne bare sagt at "Maximilians foreldre valgte å gi han en mobil tidligere enn vi ønsker. Det er deres valg og vi har tatt vårt. Dersom han tar bilder av deg uten at du ønsker det må du si fra til læreren din." Anonymkode: 4d084...371 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Helt ærlig så er jo dette mobbing og oppfordring til mobbing av et annet barn! Det er ikke greit! Dette barnet går i 1. Klasse og er 6 år gammelt, og at dere som voksne går sammen om å oppfordre barna til å holde seg unna og ikke leke med vedkommende er mobbing. Det setter seg tidlig og kommer jo ikke til å hjelpe barnet med å forstå at det å ta bilder av andre uten lov ikke er greit. Jeg kan skjønne at det er ubehagelig at barna tar bilder av andre barn, men da må dere ta det opp med skolen/læreren slik at mobilen enten blir konfiskert i skoletiden, eller at læreren tar det opp med foreldrene som et problem. At barnet sitte på do og ser på YouTube er virkelig ingen grunn til å si at alle andre barn skal holde seg unna og ikke leke sammen. Heller ikke å forklare barnet at "foreldrene til Maximilian er dumme, fordi de har tatt andre valg enn oss og det liker vi ikke" Altså. Det er sånn barn blir mobbere, fordi foreldrene absolutt MÅ forklare og fortelle på en negativ måte. Dere kunne bare sagt at "Maximilians foreldre valgte å gi han en mobil tidligere enn vi ønsker. Det er deres valg og vi har tatt vårt. Dersom han tar bilder av deg uten at du ønsker det må du si fra til læreren din." Anonymkode: 4d084...371 Det er ikke mobbing å oppfordre barnet sitt til å holde seg unna barn som setter dem i situasjoner barn ikke skal måtte oppleve, og som vi voksne har plikt til å skjerme dem fra. Det er en uheldig konsekvens av at de andre foreldrene er idioter og blokkerer alle andre strategier som kunne vært brukt. Det handler ikke om at de velger «annerledes», og at vi «ikke liker det»; det handler om at de helt objektivt, faglig og juridisk sett velger et SKADELIG alternativ. Alle alternativer er ikke likeverdige når det gjelder barn og teknologi, altså. Seksåringer har ikke noen forutsetning for å vurdere hvorvidt en situasjon på et bilde er egnet til å skape problemer for dem seinere eller ei. Selv om seksåringer VET at de f.eks ikke skal stille opp i trusa, så er det ikke gitt at de husker det i en situasjon der de har det gøy. Derfor må vi voksne ta valget for dem, og beskytte dem fra å bli tatt bilde av. Vi HAR sagt ifra til foreldrene, til lærerne og til SFO, men foreldrene har forhindret SFO-personalet fra å konfiskere mobilen (sjekk regler på det; det er ikke skolen som bestemmer det). Så vi har ikke annet valg; dette er som den ungen som slår alle, og der foreldrene nekter å involvere bup. Du løser det for ditt barn ved å be barnet holde seg unna. Anonymkode: 5a08a...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 Dette er en Jodel-greie 🙄. Seriøse innlegg med random tilleggsinfo om overvektig sønn. Anonymkode: 8bf99...f67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå