Gå til innhold

Noen som har byttet yrke i voksen alder? Er det mulig når man unger, hus og det der?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i omsorgsyrke men er så dritlei som det er mulig å bli. Har forsøkt å bytte litt jobber innenfor mitt felt, forsøkte blant annet barne skole 1 år. Det verken likte jeg eller passet inn som. 

Og nå er jeg fast plassert med utagerende mennesker igjen. Pårørende som følger med som en hauk, plenty med farlige situasjoner, ledelse som driter i hvor farlig det er og bare pes. Valget er det eller pleiearbeid. Det er jeg også møkka lei. Jeg vil altså bytte jobb helt. Har drevet med dette her i ca 18 år og er passert 40. 

Føler det er vanskelig å bare bytte felt uten å gå masse skole først. Hvordan får en innpass i yrker uten erfaring, når man ikke er ung lengre?

Anonymkode: d1544...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 48 og har nettopp startet på høyskolen. Det går utmerket! Jeg jobbet også i omsorg/helse og jobber nå deltid. Høyskolestudier når man er voksen er mye lettere enn «den gang da». Livet har gitt mye lærdom.

Mitt råd: gjør deg selv lykkelig og sats på det selv!

Anonymkode: e192b...b8b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er 48 og har nettopp startet på høyskolen. Det går utmerket! Jeg jobbet også i omsorg/helse og jobber nå deltid. Høyskolestudier når man er voksen er mye lettere enn «den gang da». Livet har gitt mye lærdom.

Det er bra at du klarer det. Men ser ikke helt hvordan en skal få til dette når en har småunger og utgifter. Har for øvrig ikke betalt mer en halvparten av studielånet siden jeg gikk høyskole selv. Så det er ikke aktuelt å ta opp mer lån. Men ja, jeg burde kanskje se etter deltidsstudier i det minste. 

Hvordan er utsiktene når du er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er umulig, bare vanskelig ;)

Du kan gjøre akkurat hva du vil, du må bare tilpasse etter livssituasjonen.

Anonymkode: b76a3...730

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en samlingsbasert (videre) utdanning? Sjekk "NTNU videre" om der er noe for deg. 

En annen ting du kan gjøre er å spare opp penger selv før du starter. Sjekk utgiftene dine på hvor du kan spare. Studielånet ditt fryses når du studerer. 

Jeg har ikke unger selv, men flere av de jeg studerer med syns det går bra. Her er godt samarbeid med partner viktig. Som fulltidsstudent vil du ha arbeidsdagen din i skoletiden, og de med barn har en tendens til å ære mer strukturert enn de yngre med "all verdens av tid."

Å være student i voksen alder er utrolig fint. Men det er viktig å velge noe arbeidsrettet, og gjerne noe du kan flette inn tidligere erfaring med når du skal søke jobb. Det er lettere for arbeidsgivere å forme en nyutdannet ung person. Bruk din tidligere erfaring som en fordel for arbeidsgivere å velge fremfor en uten arbeidserfaring. 

Anonymkode: 8b61e...f35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er 40 er det for sent å skifte beite uten ny utdanning. Du har holdt ut i 18 år og kan vel holde ut i nye 18 år? Da nærmer du deg pensjonsalder og evt uføretrygd. Stå på!

Anonymkode: ae769...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Når du er 40 er det for sent å skifte beite uten ny utdanning. Du har holdt ut i 18 år og kan vel holde ut i nye 18 år? Da nærmer du deg pensjonsalder og evt uføretrygd. Stå på!

Anonymkode: ae769...77f

Herregud, man har bare ett liv. Da er det viktig at man trives med det man gjør! Livet er for kort til å «holde ut» når man mistrives.

Anonymkode: 02ece...e8b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 1.25):

Hva studerer du nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 1.22):

Jobber i omsorgsyrke men er så dritlei som det er mulig å bli. Har forsøkt å bytte litt jobber innenfor mitt felt, forsøkte blant annet barne skole 1 år. Det verken likte jeg eller passet inn som. 

Og nå er jeg fast plassert med utagerende mennesker igjen. Pårørende som følger med som en hauk, plenty med farlige situasjoner, ledelse som driter i hvor farlig det er og bare pes. Valget er det eller pleiearbeid. Det er jeg også møkka lei. Jeg vil altså bytte jobb helt. Har drevet med dette her i ca 18 år og er passert 40. 

Føler det er vanskelig å bare bytte felt uten å gå masse skole først. Hvordan får en innpass i yrker uten erfaring, når man ikke er ung lengre?

Tror du må studere, men 40 år er fortsatt ung. Det er ennå mange år igjen, så det gjelder å finne ut hva du vil gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for sent å ta ny utdanning. Maaange har gjort det etter 40. 

Anonymkode: b3bc4...f94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er motsatt! 41 år, og har jobbet som lærer i over 20 år, lei -og vurderer nå en helsefaglig utdanning.

Tenker deltid, delvis nettbasert, så jeg kan jobbe samtidig som lærer uten å tape så mye inntekt. Barna er "store", 11-17 år, og vi må nok innstille oss på å leve litt knagrere noen år. 

Anonymkode: 66552...29a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Byttet beite da jeg var 40+ fra helse til jernbane. Gikk lokførerutdanningen og har stortrives siden dag 1. Fristet av god kontorutsikt og god lønn :)

Anonymkode: c80b7...70b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har studielån, hvilken utdanning har du fra før?

Anonymkode: c243e...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne startet på sykepeleierstudiet da hun var 50 år. Hun er firebarnsmor, og hadde fremdeles hjemmeboende barn og hus. Hun måtte bo hjemmefra for å studere. Hun tok studiet på fire år, og fullførte med glans. Hun hadde jobbet på kontor hele sitt yrkesaktive liv, det vil si fra hun var ferdig på videregående. Så jo, det er fullt mulig. 

Anonymkode: 95780...060

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...