AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Sønnen min har i det siste hatt med kompiser hjem etter skolen omtrent hver dag. Det er veldig hyggelig at han har venner å være sammen med på fritiden, spesielt siden han slet veldig sosialt i barnehagen(som riktignok er 4 år siden) Men det jeg reagerer på, er at de ALLTID ender opp hos oss. Veldig hyggelig at kompisene hans trives hos oss, og vil komme hit, men jeg synes det burde gå begge veier, at han kunne være med hjem til andre av og til. Det beste eksempelet er bestekompisen hans, som er her omtrent daglig, mens sønnen min har vært hjemme hos han kun 4-5 ganger i løpet av årene de har gått på skolen Føler også at man må tilby middag til disse vennene, og det blir jo dyrt i lengden når det er fullt hus hver dag. Vi foreslår for sønnen vår(og kompisene) at de kanskje kan være hos noen andre enn oss av og til. Men de andre foreldrene sier stort sett nei, og da får ikke gutta vært sammen om de ikke er hos oss. Hvordan skal vi få endret på dette? Er redd for at om vi er mindre gjestfri, så kommer sånn en min til å miste vennene sine. Er det andre som er i en liknende situasjon? Anonymkode: 4da63...d18 1
Populært innlegg Frøyamor Skrevet 15. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 15. januar 2021 Du må ikke tilby middag. Det blir dyrt i lengden hvis dette er hver dag, og alle oppegående voksne mennesker skjønner det. Ungene kan dra hjem å spise. 61
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sønnen min har i det siste hatt med kompiser hjem etter skolen omtrent hver dag. Det er veldig hyggelig at han har venner å være sammen med på fritiden, spesielt siden han slet veldig sosialt i barnehagen(som riktignok er 4 år siden) Men det jeg reagerer på, er at de ALLTID ender opp hos oss. Veldig hyggelig at kompisene hans trives hos oss, og vil komme hit, men jeg synes det burde gå begge veier, at han kunne være med hjem til andre av og til. Det beste eksempelet er bestekompisen hans, som er her omtrent daglig, mens sønnen min har vært hjemme hos han kun 4-5 ganger i løpet av årene de har gått på skolen Føler også at man må tilby middag til disse vennene, og det blir jo dyrt i lengden når det er fullt hus hver dag. Vi foreslår for sønnen vår(og kompisene) at de kanskje kan være hos noen andre enn oss av og til. Men de andre foreldrene sier stort sett nei, og da får ikke gutta vært sammen om de ikke er hos oss. Hvordan skal vi få endret på dette? Er redd for at om vi er mindre gjestfri, så kommer sånn en min til å miste vennene sine. Er det andre som er i en liknende situasjon? Anonymkode: 4da63...d18 Vil tro du tilbyr noe de ikke får hjemmefra. Skjønner dem godt. Jeg hadde også erfaring i at bestevenninnen min ikke ville være hos meg. Jeg var mye hos henne. Hun hadde en mor med mye bedre pedagogisk forståelse for barn, mens mine bare stod og glodde på gratis underholdning og skulle leke barn selv, og trodde de gjorde meg en tjeneste ved å blande seg i alt. Mens hun hadde mor som lot oss være og 'sjekket' oss ikke ut eller skulle joine med en gang man har det bittelitt morsomt. Uæh. Oppskrift på å bli underutviklet dette. Anonymkode: 7ff9e...06c 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Da jeg var barn (nå følte jeg meg gammel, er såvidt fylt 30😅), så måtte jeg vente på rommet til flere av venninnene mine da de skulle spise middag. Hvis jeg ville ha mat måtte jeg dra hjem å spise (noe som ble sagt fra om), eller så måtte jeg gå sulten. Syns det er helt innafor å si at vennene hans er velkommen hos dere, men at de må vente på hans rom mens dere spiser. Anonymkode: 4f62a...adb 28
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Det er vanskelig, ja. Husker de foreldrene som ikke tilbød mat om jeg var med hjem til noen etter skolen. Man følte seg "til bry", at det var dårlig timing med besøk. Mine foreldre tilbød alltid. Men om dere har økonomiske utfordringer med det, og det er hver dag, så kan det ikke fortsette. Kommer an på deres måltidsrutiner, men kan de komme etter middag? Ellers får de vente "på rommet" mens sønnen din spiser. Kanskje gi dem noe å drikke og noen first price kjeks, så de ikke svimer av om de kommer rett fra skolen Anonymkode: 6a37a...04d 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Hvor dyrt er egentlig å koke noe ekstra eller poteter? I det minste synes jeg du kan gi ungene et par gulrøtter eller kålrabiskiver, evt. havregrøt. Anonymkode: 16838...6af 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor dyrt er egentlig å koke noe ekstra eller poteter? I det minste synes jeg du kan gi ungene et par gulrøtter eller kålrabiskiver, evt. havregrøt. Anonymkode: 16838...6af Eh...hun har jo gitt de mat i 4 år 🤪 Men hyggelig om de går begge veier da, noe det ikke gjør. Anonymkode: 7bd07...58a 39
Populært innlegg Frøyamor Skrevet 16. januar 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor dyrt er egentlig å koke noe ekstra eller poteter? I det minste synes jeg du kan gi ungene et par gulrøtter eller kålrabiskiver, evt. havregrøt. Anonymkode: 16838...6af Ja, de i husstanden spiser taco mens Nils som er på besøk får kokte gulrøtter. 63
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Eh...hun har jo gitt de mat i 4 år 🤪 Men hyggelig om de går begge veier da, noe det ikke gjør. Anonymkode: 7bd07...58a Men sånn er barn og ungdom, de holder seg stort sett til ett hjem. Først og fremst velger det hjem basert på hvor det er greiest foreldre, og dernest etter hvilket hjem som har best plass eller best gamingutstyr e.l. Barn velger faktisk heller en trang leiligheten dersom de bare føler seg velkommen og at foreldrene er greie. Og det høres jo ut som om vennene til sønnen til TS absolutt trives i hjemmet til TS, så da tenker jeg det er lurt å fortsette å legge til rette for at de trives der. Etterhvert som de blir ungdommer vil nok Ts sette pris på å ha dem i nærheten slik at hun kan holde et lite øye med dem og vet hvem sønnen omgåes. Å være det hjemmet som barna og ungdommer "bor" i har så mange fordeler at den lille ulempen med økning i matbudsjett veies opp. Og så er det mye man kan gjøre for å holde matbudsjettet på et OK nivå, som å koke noen ekstra poteter og dele opp kjøttet/fisken i mindre porsjoner, eller spise en mindre middag og heller spise mer til kvelds etter at vennene har gått hjem. Anonymkode: 16838...6af 20
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #10 Skrevet 16. januar 2021 Det er jo helt som her, min sønns venner er her hver eneste dag. Det skjønner deg godt at du synes det er slitsomt for det er det. Vi bor på en plass med mange utlendinger, så mange av min sønns venner er muslimer, så jeg har nå begynt å lage middager med svinekjøtt bare fpr å ikke fôre alle barna i gaten 😬 jeg er alenemor med 2 barn og er fulltidstudent med en liten deltidsjobb ved siden av, jeg planlegger nøye for å få økonomien til å rekke, så då må det bli slik. Anonymkode: 6b8e7...55d 26
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvor dyrt er egentlig å koke noe ekstra eller poteter? I det minste synes jeg du kan gi ungene et par gulrøtter eller kålrabiskiver, evt. havregrøt. Anonymkode: 16838...6af Det er jo ikke alltid man handler inn ekstra. Foreksempel dersom jeg velger fiskekaker til middag kjøper jeg den pakken med "hjertekaker" det rekker akkurat til oss. Må jeg da passe på å kjøpe ekstra så mitt barns venner kan få spise hos oss? Eller skal jeg bare koke ekstra poteter og gulroter å si at det ikke er nok fiskekaker til dem men de kan få tørre poteter og gulroter? Anonymkode: 6b8e7...55d 11
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo ikke alltid man handler inn ekstra. Foreksempel dersom jeg velger fiskekaker til middag kjøper jeg den pakken med "hjertekaker" det rekker akkurat til oss. Må jeg da passe på å kjøpe ekstra så mitt barns venner kan få spise hos oss? Eller skal jeg bare koke ekstra poteter og gulroter å si at det ikke er nok fiskekaker til dem men de kan få tørre poteter og gulroter? Anonymkode: 6b8e7...55d Da deler en på det en har vel? Ei halv fiskekake mindre på alle, så det rekker rundt, og fyll på med ekstra grønnsaker eller brød og smør ved siden av. Også sørger jeg for å ha litt enkle ting å ‘fylle på med’ i fryseren. Kjøttboller, fiskekaker ol, tine i mikro og tilberede kjapt attåt hva annet vi har. Anonymkode: 11552...233 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 Du trenger ikke å lage middag til disse vennene, jeg måtte alltid vente på rommet til venninner under middagen. Hendte jeg spiste rester etterpå om drt va mer igjen ellers fikk jeg en brødskive. Prøv å se de positive sidene ved at de liker seg best hos dere. Du får mer kontroll på hvem han omgås med og hva de gjør. Når jeg var liten var vi aldri hjemme hos meg. Moren min va spesiell og super streng på alt mulig. Hun hadde heller ikke ordentlig kontroll på vennene mine, hvertfall ikke etterhvert som vi voskte opp og fikk nye venner som bodde andre plasser. (var da kun hos dem) Jeg håper huset vår en gang blir en kjekk plass å være, ønsker å delta mest mulig i barna sitt liv. Anonymkode: 0c6ef...a89 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har det også slik. Jeg har alltid type pose supper i skuffen ala Toro tomat suppe. Rundstykker og hvitløksbrød i fryser. Har barna med ekstra venner hjem og jeg i utgangspunktet har planlagt middag kun til meg og mine to barn (er alene og begrenset økonomi), så serverer jeg feks Toro tomatsuppe med ekstra makaroni og rundstykker til forrett og så deler vi broderlig på hovedretten, der jeg koker litt ekstra poteter/pasta og grønnsaker. Da blir alle mette, siden jeg har billig "forrett". Ostesmørbrød går det også mye av. Jeg spør alltid vennebarna om de skal spise her eller hjemme. Vil de spise her, gir jeg beskjed om at "jeg har bare fire laksestykker, men vi kan dele på med ekstra pasta og suppe/ostesmørbrød først. Ok? Ellers må dere spise middag når dere kommer hjem til dere selv." Anonymkode: 8f56a...e02 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #15 Skrevet 16. januar 2021 Vi har det litt sånn med mye barn her. Det er veldig hyggelig med venner på besøk. Men vi har ikke middag til de. De må spise hjemme hos seg selv eller være på rommet og leke. Jeg synes jo det er rart at disse andre foreldrene tenker det er helt greit at barna dems spiser hos dere så ofte. Jeg har lært mine barn at de ikke skal spise borte men jeg sender en mld når de skal sendes hjem og spise. Noen ganger kommer de bare hjem fra andre fordi de har blitt sendt hjem. Da skal de som de er hos spise. Andre ganger kan foreldre ring og spørre om min unge kan spise der for det hadde vært hyggelig og da er det selvfølgelig greit. Om barn er med hjem etter skolen og er invitert får de selvfølgelig middag, da bor de ikke i gangavstand. Anonymkode: d40cf...34f 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #16 Skrevet 16. januar 2021 Du kan jo sende de hjem? Noen i nabolaget sender min sønn hjem før middag. Alltid. Anonymkode: 6d106...6fe 7
minister-mio Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 Frøyamor skrev (7 timer siden): Ja, de i husstanden spiser taco mens Nils som er på besøk får kokte gulrøtter. Og bare et par stykker. Men kålrabi også 😄 2
Gjest theTitanic Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sønnen min har i det siste hatt med kompiser hjem etter skolen omtrent hver dag. Det er veldig hyggelig at han har venner å være sammen med på fritiden, spesielt siden han slet veldig sosialt i barnehagen(som riktignok er 4 år siden) Men det jeg reagerer på, er at de ALLTID ender opp hos oss. Veldig hyggelig at kompisene hans trives hos oss, og vil komme hit, men jeg synes det burde gå begge veier, at han kunne være med hjem til andre av og til. Det beste eksempelet er bestekompisen hans, som er her omtrent daglig, mens sønnen min har vært hjemme hos han kun 4-5 ganger i løpet av årene de har gått på skolen Føler også at man må tilby middag til disse vennene, og det blir jo dyrt i lengden når det er fullt hus hver dag. Vi foreslår for sønnen vår(og kompisene) at de kanskje kan være hos noen andre enn oss av og til. Men de andre foreldrene sier stort sett nei, og da får ikke gutta vært sammen om de ikke er hos oss. Hvordan skal vi få endret på dette? Er redd for at om vi er mindre gjestfri, så kommer sånn en min til å miste vennene sine. Er det andre som er i en liknende situasjon? Anonymkode: 4da63...d18 Du får ikke pålagt andre foreldre å ha barna på besøk eller ta halvparten, så det utgår. Du kan gi dem brødskiver eller kornblanding (det har du selvsagt råd til), og legge middagen til 1900. Og si at alle skal hjem før det. Det er ok med besøk, men det er også ok å si at fra kl x så er det familietid.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 Jeg regner med at barna går i 3. eller 4. klasse og ikke er på Sfo? I så fall likt som her. Her er det gjerne også mye besøk, men vennene bor så nære og når de har «hengt» i 2-4 timer fra før har jeg ikke dårlig samvittighet for å avslutte, sende dem hjem så de kan spise hjemme. Så får vi også spist, gjort lekser etc. Jeg prøver også å si til mitt barn at han kan tenke litt på at det går an å bytte litt på hvor de er. Han liker nok best å være hjemme og kompisene har stort sett søsken de forsøker å «slippe», her er det bare sønnen min og meg så «stille og rolig» - og de får stort sett gjøre det de vil (mye gaming, men sender dem ofte ut også for å spille fotball, leke i snøen, skate etc). Det er greit. Så, om det er bare dere to og de andre har yngre søsken er det nok et ønske å være hos dere også for å slippe unna hjemme 😂 Anonymkode: 62582...1c2 3
Hmmmmmm Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 Dette er vanskelig. Hvor gamle er de? Min tenåring har med seg venner hjem rett etter skolen, da må de få middag, forskjellen er at det ikke er hver dag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå