Gå til innhold

Skulle bestille tannlegetime, fikk ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i starten av 20-årene. Da jeg var 18 år måtte jeg gjøre et omfattende inngrep i en tann hos tannlegen på grunn av en medfødt tilstand om jeg kan kalle det det. Måtte vente til jeg var ferdig utvokst før dette kunne gjøres, så fikk derfor ikke gjort det før jeg var 18. Frem til da ble jeg mye mobbet av jevnaldrende pga. denne tannen, spesielt på barne- og ungdomsskolen... Også kommentarer fra voksne. Det har begrenset mye av mitt liv frem til jeg ble myndig, jeg har unngått å snakke, smile, le frem til jeg ble 18 og det har hemmet mitt sosiale liv i stor grad og påvirker min psykiske helse fremdeles. Jeg var hos tannlegen igjen i 2018, og tannlegen sa da at jeg skulle få innkalling til time igjen sommeren 2020. Det fikk jeg aldri, antok det var pga. korona. I dag ringte jeg for å bestille tannlegetime, men da jeg spurte om jeg kunne bestille time, svarte hun på telefonen bare «Spørs.» Spurte hva hun mener med det, da svarte hun «Har du vondt noe sted?». Sikkert jeg som overtenker eller har misforstått noe, men trodde man kunne bestille tannlegetime uten å måtte ha vondt noe sted.

Sa at jeg ikke har vondt, men at jeg ble fortalt av tannlege at jeg skulle bli innkalt i fjor sommer, men ble det ikke og at jeg antok det var pga. korona. Hun ba om fødselsdato og sa «oi, ja du var her sist i 2018.» Så sa hun at jeg får time til tannpleier, ikke tannlege. 

Jeg vet ikke hvor mye en tannpleier kan om min tilstand og «tannhelsehistorie» om jeg kan kalle det det. Jeg har litt tannlegeskrekk, men føler meg trygg på tannlegen som jeg har pleid å gå til og som gjorde inngrepet på meg. Hun kjenner min historie og er faglig flink. Nå er jeg usikker om jeg bør ringe på nytt og si at jeg ønsker time hos tannlege, ikke tannpleier. Jeg har også en rekke  spørsmål som jeg ikke vet om en tannpleier kan svare på. 

I tillegg lurer jeg på om det er vanlig at det skal være så vanskelig å få bestille tannlegetime? Må man ha vondt noe sted? Og tror dere jeg heller bør gå til tannlege enn tannpleier i dette tilfellet? Blant annet ønsker jeg tannblekingsmidddel, men er ikke sikker om jeg kan bruke det pga. tilstanden. Kan en tannpleier ordne med tannbleking feks (samt vurdere om jeg i det hele tatt kan bruke dette)? 

Anonymkode: 1f658...1d7

Skrevet

Du skal til den kommunale tannlegen? Der pleier de nok å sette opp hos tannpleier for vanlig kontroll. Hun leser seg nok opp på journalen din, om det er samme plass du skal til.

Hun spurte nok om du hadde vondt for å finne ut om du skulle til tannlege eller tannpleier.

Offentlig har de også ofte kapasitetsproblemer for pasienter som er voksne. Man har vel 75% rabatt ut det året man fyller 20 år. Etter det er det ikke alle kommunale som har mulighet for å ta inn lengere, å da må du gå privat.

En tannpleier kan fint ta de vurderingene. Å er det problemer konfererer hun nok bare med en tannlege.

Anonymkode: 2dc3f...ea6

Skrevet

Du skal til den kommunale tannlegen? Der pleier de nok å sette opp hos tannpleier for vanlig kontroll. Hun leser seg nok opp på journalen din, om det er samme plass du skal til.

Hun spurte nok om du hadde vondt for å finne ut om du skulle til tannlege eller tannpleier.

Offentlig har de også ofte kapasitetsproblemer for pasienter som er voksne. Man har vel 75% rabatt ut det året man fyller 20 år. Etter det er det ikke alle kommunale som har mulighet for å ta inn lengere, å da må du gå privat.

En tannpleier kan fint ta de vurderingene. Å er det problemer konfererer hun nok bare med en tannlege.

Anonymkode: 2dc3f...ea6

Skrevet

Tor jeg hadde ringt og bedt om time til tannlegen som jeg hadde følt meg trygg på. Om det blir vanskelige svar fra sekretæren. Hadde jeg sendt e-post til den tannlegen og forklart.

Syns sekretæren var uprofosjonell som kommenterer ting som: OJ! 

Anonymkode: 612fe...90b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...