AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Har en sønn på vgs som har blitt satt i karantene pga at en kamerat i klassa har testet positivt. Dette er første gangen noen er i karantene i vårt hus. Vi bor i en kommune med ganske lavt smittetrykk. Jeg jobber på sykehjem, og ble ganske engstelig. Ikke for meg selv, men for å dra det med meg på jobb. Har snakket med leder, og skal bruke munnbind (som alle andre også gjør), og være obs på symptomer hos sønn og meg og andre i familien. Men, man kan jo være symptomfri også. Hvordan har dere andre taklet dette? Kjenner jeg overhodet ikke har lyst til å dra på jobb de neste dagene. Anonymkode: 970ff...a6e
Alvario Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Følg reglene til fhi du og følg ekstra med på symptomer på både deg og sønn. Om første testen nå er negativ bør han testes igjen ved symptom og har han da korona skal du i karantene.
Ane91 Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Så lenge du følger reglene, sier ifra til arb. giver og forsøker å kjenne godt etter mtp. symptomer så synes jeg du skal forsøke å ikke ha dårlig samvittighet. Hvis du i worst case er asymtimatisk smittebærer og drar smitte inn på sykehjemmet er det ikke din feil, men reglene for karantene sin feil. Jeg jobber også på sykehjem og har hatt ca lik problemstilling 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 Mitt barn var hjemme i 10 dager etter å ha vært nærkontakt til en i klassen. Vi testet hun etter 4 dager da vi ble anbefalt det av de fra smittesporingen. Ingen positiv test og ingen symptomer. Jeg var åpen med min leder på sykehuset og fikk beskjed at jeg skulle på jobb uansett. Slik er reglene og de er det bare å følge selv om det ikke kjennes helt godt. Jeg tror at om alle helsepersonell med barn i karantene hadde holdt se hjemme sånn i tilfelle så hadde ikke helsevesenet gått rundt. Anonymkode: c5441...5c4 1
Luckiness Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Slik jobben din praktiserer det så følges reglene. Mitt barn går i barnehage. Så de gangene det har vært karantene eller sykdom hvor barnet må testes, så har jeg vært hjemme de første dagene frem til negativt testsvar. Vi pleier alltid å dele på hvem som er hjemme med barnet ved sykdom. Men nå tar jeg alltid første dagen(e) og så tar far resten. Da får vi avklart prøvesvaret før jeg eventuelt utsetter arbeidsplassen og pasienter for smitte når jeg vet det er en liten risiko.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Har ikke vært i den problemstillingen selv, men har kolleger (jobber på sykehus) som har hatt barn i karantene, og de har vært på jobb. Anonymkode: ea65d...422
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 Sønnen min måtte i karantene pga nærkontakt på skolen som var smittet. Jeg valgte å teste meg selv også. Har to barn til ved en annen skole, ringte skolen og ble enig om at de ble hjemme til svar fra test forelå. Svar etter 1 dag, da gikk vi andre på skole og jobb. Jobber på sykehus. Anonymkode: 39324...eb5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 Vi må jobbe uansett. Men med lav terskel for symptomer. I kommunen vår har vi tilogmed arbeidsplikt om vi selv er i karantene, kun karantene når vi ikke jobber.. 🤷🏻♀️ Her har ungene hatt karantene i ett kjør siden november, blitt den nye hverdagen.. Anonymkode: 35cbe...f48
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Jeg har to jobber. Hvorav den ene i helsetjenesten i kommunen, den andre i et firma som driver med manuell produksjon. Da min samboer var i karantene i påvente av testsvar, fikk jeg beskjed av min kommunale arbeidsgiver at så lenge min samboer ikke hadde påvist smitte- skulle jeg møte på jobb som vanlig. Men av min andre arbeidsgiver fikk jeg beskjed om å ikke komme på jobb før testsvar var klart! Dette synes jeg var helt bak mål, og veldig uansvarlig av kommunal arbeidsgiver. Der jobber jeg med mennesker med nedsatt funksjon (og helse!) Skulle vært motsatt med tanke på risiko🤦🏼♀️ Anonymkode: 2cee0...2d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå