Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha ja jeg følte på det samme; jeg må innrømme at jeg mest av alt har lyst på kvikk lunsj og Pepsi Max 🤓 

Men det er veldig enkelt å bytte ut feks salat på baguetten med spinat, spinat istedenfor salat ved siden av maten, eller eventuelt sammen med salaten, at man lage en digg salat :)  Lage enchiladas med bønner, taco med linser, linsesuppe .. Altså egentlig bare veldig små greier som man ikke merker så mye til faktisk :) 

Jeg har to barn fra før, og det er veldig vanskelig å være meg selv og være en allright mamma og kjæreste når jeg har null energi. Ikke bare blir jeg muggen, men tålmodigheten forsvinner, tårene kommer lett, jeg sovner på sofaen mens huset blir snudd på hodet og sånne ting 👀 Så jeg må bare gå all in nå siste to mnd, også med kostholdet. 

Hvilke jerntabletter tar du? 

Masse lykke til, håper du får opp nivåene, det er ikke særlig allright å ha det sånn nei ❤️

Anonymkode: 94998...f11

Ja du får det til å høres lett ut, men den spinaten kommer nok ikke inn i munnen min. Jeg har aldri likt spinat fra før 🤔🤣 Men tenker kanskje nøtter er en ide.. Det er enkelt for meg å få ned også😁 Brokkoli er jeg glad i, så det er heller ikke noe problem.. Å rødt kjøtt, beste jeg vet🙈 Så noe ekstra burde jeg klare å få i meg. 

Vet hva du snakker om, har 2 barn fra før selv. den minste blir 2 år i april.... Kjenner selv at jeg ikke orker noe, vil helst bare ligge i ro og duppe mye av dagen 😔 

Jeg tar ferromax 😊 Håper vi begge får opp verdiene 😎🤩

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skulle akkurat til å nevne dette. Selv om noe inneholder mer jern, så kan de også inneholde stoffer som hindrer jernopptak. Eller om du feks drikker kaffe, melk eller te samtidig til maten.

Anonymkode: 31ecf...d63

Nei, det er korrekt, spis det heller gjerne på brødskiva sammen med et glass appelsin juice ❤️

Anonymkode: 94998...f11

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld hvis jeg «kupper» tråden, men hva synes dere om disse resultatene?

Hemoglobin: 11,6

S-Ferritin: 4

S-Jern: 5,6

S-Jernbindingskapasitet: 108

S-Jernmetning: 5

Jeg føler meg helt elendig. Nesten så jeg svimer av når jeg skal gå fra sofaen til toalettet. Jeg må ta 2-3 pauser for å gå opp hele trappen. Jordmor mente det var normalt i svangerskapet (er i begynnelsen av 3.trimester). Fastlege mener jeg skal ta ekstra tilskudd, men utover dette gjøres ingenting.

Anonymkode: c1aaf...bb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg føler meg helt elendig. Nesten så jeg svimer av når jeg skal gå fra sofaen til toalettet. Jeg må ta 2-3 pauser for å gå opp hele trappen. Jordmor mente det var normalt i svangerskapet (er i begynnelsen av 3.trimester). Fastlege mener jeg skal ta ekstra tilskudd, men utover dette gjøres ingenting.

Jeg er ikke lege,men hadde ferritin på 52 i uke 9. Filk da beskjed om å ta jerntilskudd på 40mg fra uke 18.Synes ferritin på 4 var veldig lite😲

Skrevet

Jeg har "alltid" slitt med at jernnivåene blir lave uten at det er funnet noen grunn til det, så jeg tar jern (lav dose) fast. Da jeg ble gravid, ble jeg bedt om å fortsette med det, og å starte med høyere dose fra uke 18. Jeg fikk ikke så veldig lave jernverdier i svangerskapet. Lavere enn normalen ble de, men det gjør de jo for de fleste. Jeg var slapp og sliten, og følte meg litt som jeg har gjort i perioder hvor med veldig lavt jern, men det må ha hatt med svangerskapet generelt å gjøre, inkludert lavt blodtrykk som var plagsomt. Det gikk også bra etter fødsel, men jeg blødde lite under fødselen.

Anonymkode: 7005a...ae1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bør absolutt ta jerntilskudd, ja. Og så måles hemoglobin med jevne mellomrom i løpet av svangerskapet tenker jeg. Om den synker veldig kommer de sikkert til å vurdere om det må gjøres noen andre tiltak.

Anonymkode: a45bd...962

Skrevet
Maya89 skrev (16 timer siden):

Jeg har brukt et års tid på å få opp verdiene til nesten bra. Vet at det er vanlig at det blir mindre når man er gravid, men er redd jeg ikke rekker å få opp verdien nok🤔 Men det ble ikke verre etter fødsel? 😊 

Jeg blødde ganske lite under fødsel, og har ikke hatt problemer med lavt jern til vanlig, så det var ikke noe problem for meg. Har ikke målt i ettertid da (nesten 1 år siden fødsel), siden jeg føler meg i fin form og ikke ønsker å dra til legen oftere enn nødvendig i disse tider.

Anonymkode: a45bd...962

Skrevet
16 hours ago, Maya89 said:

Denne gangen skrev ikke legen hva verdiene var, men at jeg igjen var veldig lav. Jeg skal ringe til uken for å høre eksakte tall, for det er greit å vite tenker jeg. Jeg tror du har rett i at det er viktig å stå på sitt, for man blir skikkelig dårlig av dette. Jeg har heldigvis noen måneder på å få opp jernet litt enda.. Bare det kommer opp nok. Angående tidlig fødsel, så har jeg 2 barn som er født prematur fra før 😔 Skal sjekke det ut med sykehuset hvis verdiene er kjempe lave. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive til meg 🥰

Prøv å logge inn på furstpasient.no

Anonymkode: cafec...a8c

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ganske tom i uke 5 allerede. Ble enig med legen å sette sprøyter en gang i uken. Hjalp veldig fort men dyrt ja.  Jeg sliter med lavt jern ganske hele tiden.

Anonymkode: c708a...816

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke normalt, ikke i svangerskapet heller. Dette er helt klassisk at de ikke tar tak i.. under 15 ferritin er jernmangel, på 4 er du ikke funksjonell - slik du beskriver. Å ta "litt ekstra" jern er ikke godt nok svar fra dem. Hvor langt er du på vei? Med lav hemoglobin også, (du er under 12% her)  så er ikke dette OK. Mens du er i sving med å mase på disse late legene, begynn å ta sterkere jerntabletter, ta f.eks ferro retard (100mg) med et glass appelsinjuice hver morgen. Tar du ferromax (67 mg) så kan du fint ta det 2 ganger om dagen.

Be om henvisning til fødepoliklinikk, hvis jordmor/fastlege ikke mener det er nødvendig så ringer du dem selv og forklarer situasjonen din og så ber du om en time eller å bli satt opp til jerninfusjon. Du skal føde, og du skal være frisk og aktiv både før og etter fødsel. Du skal ikke "tåle" å være dårlig, svimmel og i elendig form "bare fordi du er gravid". Graviditeten får stå for seg, dette er ting som bør og skal ordnes utenom det som skjer i magen din:)

Anonymkode: 10971...320

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde jern på 7 rundt uke 24. Ble satt på høye doser. Noen uker senere var den på 13. Det tar lang tid.

Anonymkode: 6095b...933

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hehe, dette høres ut som meg! Jeg står på 195 mg jerntilskudd daglig.

Anonymkode: 6095b...933

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var ganske tom i uke 5 allerede. Ble enig med legen å sette sprøyter en gang i uken. Hjalp veldig fort men dyrt ja.  Jeg sliter med lavt jern ganske hele tiden.

Anonymkode: c708a...816

Det kan hende det er dette som skulle ha blitt gjort 🤔 Føler meg helt energiløs😑 Er det så dyrt altså? Tenker at hvis det funker fort, så får det bare være litt dyrt 🙈 Nekter å ha lavt til fødsel iallefall. Har faktisk drukket appelsin juice til jernet idag, og spist mer mat med jern i. Håper jeg klarer å være like flink fremover, da gravid magen ikke er glad i alt jeg trenger å spise 🙈🤣 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...