Maya89 Skrevet 15. januar 2021 #1 Del Skrevet 15. januar 2021 Lang historie kort 😁 Jeg begynte å slite med jernmangel for en god stund siden, og har brukt mye tid på å få opp verdiene. Rett før jeg ble gravid var det nesten greit, nå er jeg veldig lav igjen. Er det noen her inne som har slitt med det samme i graviditet og kanskje i fødsel? Jeg er litt redd det forblir slik til jeg føder (er bare i uke 12)..😔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Del Skrevet 15. januar 2021 Veldig vanlig med lave verdier som gravid. Anonymkode: dc339...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Del Skrevet 15. januar 2021 Hadde lav jernverdi og måtte ta jerntilskudd hele graviditeten, uten at det hjalp noe særlig. Men jeg klarte å holde den på et slikt nivå at jeg ikke fikk lavere blodprosent, så det var egentlig ikke noe problem. Anonymkode: a45bd...962 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Del Skrevet 15. januar 2021 Det er vanlig. Ta jerntabletter, reseptfri på apotek. Anonymkode: 88316...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Del Skrevet 15. januar 2021 Jeg er i uke 30 nå, og fikk svar i dag at nivået mitt lå på under 10. (Skal helst ligge rundt 70). Det er ganske vanlig med lave verdier som gravid, men jeg merker jo at jeg har lite å gå på akkurat nå. Her er det selvsagt oppstart av jerntabletter (nivåene har rast ned siste 2,5 mnd) og litt endring i kosthold; bytte ut salaten med spinat, linsesupper, bønner, dadler, litt sånt .. Så går det fint ❤️👌🏼 Anonymkode: 94998...f11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Del Skrevet 15. januar 2021 Slitt med det samme som deg i mange år, må periodevis ha jerninfusjoner. Det er greit at du følger med på verdiene på både ferritin og blodprosenten din; er begge lave må du be om å få jern hos sykehuset/fødepoliklinikk. Svært lave verdier kan føre til tidlig fødsel ++ "Vanlig" lave verdier, greit. Men havner du under tosifret så må du bare stå på ditt. Du skal også leve, føde, amme og ikke være svimmel, dårlig og anemisk verken de neste 7 mnd eller etter:) Jeg er i kjempedårlig form pga anemi, endelig fått jerninfusjoner igjen, ca 2 mnd til fødsel så det var på tide. Ta tak i det tidlig du, fastlege sier ofte "vi avventer"; de har ikke nok innsikt. Ta det direkte med sykehuset der du skal føde, da slipper du den runddansen der! Lykke til:) Anonymkode: 10971...320 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde lav jernverdi og måtte ta jerntilskudd hele graviditeten, uten at det hjalp noe særlig. Men jeg klarte å holde den på et slikt nivå at jeg ikke fikk lavere blodprosent, så det var egentlig ikke noe problem. Anonymkode: a45bd...962 Jeg har brukt et års tid på å få opp verdiene til nesten bra. Vet at det er vanlig at det blir mindre når man er gravid, men er redd jeg ikke rekker å få opp verdien nok🤔 Men det ble ikke verre etter fødsel? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slitt med det samme som deg i mange år, må periodevis ha jerninfusjoner. Det er greit at du følger med på verdiene på både ferritin og blodprosenten din; er begge lave må du be om å få jern hos sykehuset/fødepoliklinikk. Svært lave verdier kan føre til tidlig fødsel ++ "Vanlig" lave verdier, greit. Men havner du under tosifret så må du bare stå på ditt. Du skal også leve, føde, amme og ikke være svimmel, dårlig og anemisk verken de neste 7 mnd eller etter:) Jeg er i kjempedårlig form pga anemi, endelig fått jerninfusjoner igjen, ca 2 mnd til fødsel så det var på tide. Ta tak i det tidlig du, fastlege sier ofte "vi avventer"; de har ikke nok innsikt. Ta det direkte med sykehuset der du skal føde, da slipper du den runddansen der! Lykke til:) Anonymkode: 10971...320 Hva slags tall hadde du på ferritin, jernlagre, hemaglobin på siste måling som du fikk jerninfusjon etterpå? Anonymkode: 74d7b...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vanlig. Ta jerntabletter, reseptfri på apotek. Anonymkode: 88316...511 Vet det er vanlig. Men jeg er lav til hverdags også. Jerntabletter har jeg tatt i godt over et år, men bruker veldig lang tid på å få opp verdiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags tall hadde du på ferritin, jernlagre, hemaglobin på siste måling som du fikk jerninfusjon etterpå? Anonymkode: 74d7b...df3 Jeg er GBP-operert, så jeg har ikke normalt opptak. Tok opp til 300 mg daglig jern uten at jeg kom meg over 8 ferritin, hemoglobin 11,3 s-jern ble ikke målt engang. Der jeg er operert har kirurg og hematolog informert om at GBP-opererte ikke skal ligge under 25-30 under noen omstendighet, så jeg lå svært lavt og har alltid gjort det. Aldri ligget over 35, selv etter infusjoner. Ganske tragisk. Har vært nede på 4, da mistet jeg halvparten av håret og måtte slutte å trene styrke fordi jeg besvimer. Anonymkode: 10971...320 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er i uke 30 nå, og fikk svar i dag at nivået mitt lå på under 10. (Skal helst ligge rundt 70). Det er ganske vanlig med lave verdier som gravid, men jeg merker jo at jeg har lite å gå på akkurat nå. Her er det selvsagt oppstart av jerntabletter (nivåene har rast ned siste 2,5 mnd) og litt endring i kosthold; bytte ut salaten med spinat, linsesupper, bønner, dadler, litt sånt .. Så går det fint ❤️👌🏼 Anonymkode: 94998...f11 Huff.. Dagene blir lange når man har lite energi 😐 Håper jernet ditt stiger raskt, så formen kommer seg fort 🥰 Godt råd, legge om kostholdet kan være lurt. Leste litt om rødt kjøtt, nøtter osv. Så mye jeg ikke klarer tanken på også da🤣 (Gravidhjernen er ikke glad i all mat fortiden) 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er GBP-operert, så jeg har ikke normalt opptak. Tok opp til 300 mg daglig jern uten at jeg kom meg over 8 ferritin, hemoglobin 11,3 s-jern ble ikke målt engang. Der jeg er operert har kirurg og hematolog informert om at GBP-opererte ikke skal ligge under 25-30 under noen omstendighet, så jeg lå svært lavt og har alltid gjort det. Aldri ligget over 35, selv etter infusjoner. Ganske tragisk. Har vært nede på 4, da mistet jeg halvparten av håret og måtte slutte å trene styrke fordi jeg besvimer. Anonymkode: 10971...320 Hva er GBP-operert? Anonymkode: 74d7b...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Del Skrevet 15. januar 2021 Maya89 skrev (3 minutter siden): Vet det er vanlig. Men jeg er lav til hverdags også. Jerntabletter har jeg tatt i godt over et år, men bruker veldig lang tid på å få opp verdiene. Definitivt noe å informere om, at du ikke tar opp nok/raskt nok. Men bytt fra 27 mg (hvis det er det du tar) til ferromax eller ferro retard (100 mg) og f.eks floradix flytende i tillegg for å få mest mulig opp mens du venter på time hos fødepol:) Anonymkode: 10971...320 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slitt med det samme som deg i mange år, må periodevis ha jerninfusjoner. Det er greit at du følger med på verdiene på både ferritin og blodprosenten din; er begge lave må du be om å få jern hos sykehuset/fødepoliklinikk. Svært lave verdier kan føre til tidlig fødsel ++ "Vanlig" lave verdier, greit. Men havner du under tosifret så må du bare stå på ditt. Du skal også leve, føde, amme og ikke være svimmel, dårlig og anemisk verken de neste 7 mnd eller etter:) Jeg er i kjempedårlig form pga anemi, endelig fått jerninfusjoner igjen, ca 2 mnd til fødsel så det var på tide. Ta tak i det tidlig du, fastlege sier ofte "vi avventer"; de har ikke nok innsikt. Ta det direkte med sykehuset der du skal føde, da slipper du den runddansen der! Lykke til:) Anonymkode: 10971...320 Denne gangen skrev ikke legen hva verdiene var, men at jeg igjen var veldig lav. Jeg skal ringe til uken for å høre eksakte tall, for det er greit å vite tenker jeg. Jeg tror du har rett i at det er viktig å stå på sitt, for man blir skikkelig dårlig av dette. Jeg har heldigvis noen måneder på å få opp jernet litt enda.. Bare det kommer opp nok. Angående tidlig fødsel, så har jeg 2 barn som er født prematur fra før 😔 Skal sjekke det ut med sykehuset hvis verdiene er kjempe lave. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive til meg 🥰 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er GBP-operert, så jeg har ikke normalt opptak. Tok opp til 300 mg daglig jern uten at jeg kom meg over 8 ferritin, hemoglobin 11,3 s-jern ble ikke målt engang. Der jeg er operert har kirurg og hematolog informert om at GBP-opererte ikke skal ligge under 25-30 under noen omstendighet, så jeg lå svært lavt og har alltid gjort det. Aldri ligget over 35, selv etter infusjoner. Ganske tragisk. Har vært nede på 4, da mistet jeg halvparten av håret og måtte slutte å trene styrke fordi jeg besvimer. Anonymkode: 10971...320 Dette hørtes ikke greit ut 😔 Hvordan er formen ellers, veldig slapp/trøtt/svimmel? Er det ikke noe annet de kan gjøre for deg?😔 Føler med deg, kan ikke være lett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #16 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Definitivt noe å informere om, at du ikke tar opp nok/raskt nok. Men bytt fra 27 mg (hvis det er det du tar) til ferromax eller ferro retard (100 mg) og f.eks floradix flytende i tillegg for å få mest mulig opp mens du venter på time hos fødepol:) Anonymkode: 10971...320 Jeg tar ferromax 65 mg x 2 hver dag. Men jeg har bare fått i meg 1 i døgnet i 6 uker da jeg kastet opp mye av døgnet 🤣 Regner med de må følge med jern status litt tettere nå kanskje, siden jeg er gravid 🤔 Kan man ta floradix i tillegg altså, dette skal jeg se på! Takk for tips 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #17 Del Skrevet 15. januar 2021 Maya89 skrev (14 minutter siden): Huff.. Dagene blir lange når man har lite energi 😐 Håper jernet ditt stiger raskt, så formen kommer seg fort 🥰 Godt råd, legge om kostholdet kan være lurt. Leste litt om rødt kjøtt, nøtter osv. Så mye jeg ikke klarer tanken på også da🤣 (Gravidhjernen er ikke glad i all mat fortiden) 🙈 Haha ja jeg følte på det samme; jeg må innrømme at jeg mest av alt har lyst på kvikk lunsj og Pepsi Max 🤓 Men det er veldig enkelt å bytte ut feks salat på baguetten med spinat, spinat istedenfor salat ved siden av maten, eller eventuelt sammen med salaten, at man lage en digg salat Lage enchiladas med bønner, taco med linser, linsesuppe .. Altså egentlig bare veldig små greier som man ikke merker så mye til faktisk Jeg har to barn fra før, og det er veldig vanskelig å være meg selv og være en allright mamma og kjæreste når jeg har null energi. Ikke bare blir jeg muggen, men tålmodigheten forsvinner, tårene kommer lett, jeg sovner på sofaen mens huset blir snudd på hodet og sånne ting 👀 Så jeg må bare gå all in nå siste to mnd, også med kostholdet. Hvilke jerntabletter tar du? Masse lykke til, håper du får opp nivåene, det er ikke særlig allright å ha det sånn nei ❤️ Anonymkode: 94998...f11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #18 Del Skrevet 15. januar 2021 "Du bør være oppmerksom på at rå spinat inneholder en del oksalsyre som kan redusere kalsium- og jernopptaket i kroppen vår." https://www.kk.no/livstil/ikke-overspis-ra-spinat/67824988 Anonymkode: 93ba4...5b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Del Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): "Du bør være oppmerksom på at rå spinat inneholder en del oksalsyre som kan redusere kalsium- og jernopptaket i kroppen vår." https://www.kk.no/livstil/ikke-overspis-ra-spinat/67824988 Anonymkode: 93ba4...5b0 Skulle akkurat til å nevne dette. Selv om noe inneholder mer jern, så kan de også inneholde stoffer som hindrer jernopptak. Eller om du feks drikker kaffe, melk eller te samtidig til maten. Anonymkode: 31ecf...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #20 Del Skrevet 16. januar 2021 Jeg hadde også veldig jernmangel som gravid. Spesielt siden jeg trengte blodprøver hver mnd. Fikk en liste med legen med mat som inneholder jern og jerntabletter. Fikk beskjed om at jeg kanskje måtte ha jernoverføring, men jeg klarte å få det akkurat over grensen. Skulle nesten ønske jeg fikk den overføringen, for jeg var sykt svimmel og dårlig på slutten. Så takk ja til det om du har muligheten! Anonymkode: 2c5de...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå