Kristi Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 Svigermor har en katt som stikker av for å føde ungene sine. Som oftest finner vi de fort (vi vet som oftest hvor hun gjemmer de), men denne gangen fant vi ingen, før idag... (det er ca. 4-5 uker siden hun fødte) Idag fant vi et skremt lite nydelig vesen i myren nedenfor oss etter å ha hørt kattemjauing. Den var tynn og skitten, men har nå fått mat (som han spiste) og melk å drikke. Vi hentet kattemoren som bare freste til den lille ungen og deretter sprang hun på dør. Hun vil altså ikke ha noe med den lille ungen sin å gjøre... Kan vi klare å lære den lille ungen det en kattemor lærer sine barn, (som det å gå på do, vaske seg o.l.)? Eller er det beste å bare ta den med til dyrlegen?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 Ikke gi ham kumelk, det kan skade tarmene til puser. Gi ham vann, og få tak i mat tilpasset for kattunger, så er sjansen god for at det skal gå bra.
Gjest Gjestelisa Skrevet 13. august 2005 #3 Skrevet 13. august 2005 Katter er renslige av seg, så han vil fort lære seg hvor doen er. Når han gjør fra seg utenfor kassen, vis ham avføringen (tar det lang tid før han skjønner det, hjelper det å rett og slett dytte nesa hans oppi bæsjen - det høres brutalt ut, men virker), og sett ham så i kassen. Han vil ganske fort skjønne koblingen, for katter foretrekker å grave ned etterlatenskapene sine. Jeg lærte kattungen min å vaske seg ved å slikke meg på hendene og gni dem over pelsen hans - han elsket det, for han tolket det som moderlig, og han skjønte fort vitsen med det
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. august 2005 #4 Skrevet 13. august 2005 Når han gjør fra seg utenfor kassen, vis ham avføringen (tar det lang tid før han skjønner det, hjelper det å rett og slett dytte nesa hans oppi bæsjen - det høres brutalt ut, men virker), og sett ham så i kassen. ← Dette er en utdatert metode som ikke virker. Å gjøre dette er bare ondskapsfullt mot katten, som har en mye bedre luktesans enn oss, og det fungerer bare for å gjøre den forvirret. Dersom den gjør fra seg utenfor kassa tar man enkelt å putter katten i kassa. I tillegg så lønner det seg å følge med på kattungen, og dersom den begynner å grave på gulvet ol tar man å putter den i kassa før den gjør fra seg. Ellers får du kjøpt morsmelkerstatning til kattunger, som den bør få en stund til, selv om den nok har begynt å spise fast føde. I tillegg bør du kjøre ett eget kattungefor til den på dyrebutikk, som har ekstra høyt energiinnhold. Royal Canine er veldig bra, siden de har ett eget babyfor for kattunger under fire måneder, som er lettere å tygge for slike småtroll. I tillegg bør du stryke og massere den forsiktig på magen, for å stimulere tarmene. (Tilsvarende det kattemor gjør når hun vasker dem med den rue tunga si.)
Fiona87 Skrevet 14. august 2005 #5 Skrevet 14. august 2005 hei, jeg har hørt at vis kattemoren er borte fra ungen/e sine mer enn en uke så har hun "glemt" hvem som er ongene sine. mitt råd er å prøve å etterligne en katt så mye som mulig i vasking å mating, når det gjelder kattedoen så vis katten gjør fra seg på gulvet så kan du ta å legg d i kassen, så den skjønner at den skal gå på do der. lykke til videre.
Gjest Ingrid78 Skrevet 14. august 2005 #6 Skrevet 14. august 2005 Hos dyrleger og enkelte dyrebutikker får du kjøpt morsmelkserstatning til puser. Vi fant nemlig en to dager gammel pusebaby en gang, og i dag er han fin og voksen. Fødd opp av meg med tåteflaske, sprøyte ot morsmelkserstatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå