AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Jeg og samboer får hund til våren, og kan nesten ikke vente. Men det er én ting vi er helt uenige i. Dette gjelder forresten når hunden har blitt voksen og vi har oppdratt den til å være trygg osv. Jeg føler meg ikke komfortabel med å skulle sette hunden utenfor butikken uten tilsyn. Tenker på alt som kan skje, og det føles utrygt og uansvarlig. Selv om det bare er en kort tur. Han synes det må være helt uproblematisk å binde hunden fast utenfor butikken, ikke rett utenfor ved inngangen, for det er jo ikke lov, men i nærheten, og han mener at noe annet blir en unødvendig belastning. Han mener ikke når hun er valp, men når hun har blitt eldre og vi kan være trygge på at hun er trygg. Vi diskuterte dette, og han mener at jeg gjør som jeg vil, og han gjør som han vil. Men jeg vil at ingen av oss skal la henne stå utenfor butikken alene. Vi bor fem minutter fra butikken, og jeg synes heller man får ta seg en ekstra tur. Hva synes du? Anonymkode: e9f93...6f0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Det er flere som ikke tar sjansen på å sette hunden alene utenfor butikken pga fare for tyveri . Det er tydeligvis noe som har skjedd ved flere tilfeller Anonymkode: 9ac3a...f90 13
MiominMio Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Nei har aldri gjort det med noen hunder jeg har eller har hatt. Synes alltid så synd på de som står utenfor butikker jeg...... 14
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Aldri! Tenk så lett det er for ukjente mennesker å stjele den. Anonymkode: b5af2...ed3 12
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Nei, nei og nei! Aldri i verden at jeg ville latt bestevennen stå alene utenfor butikken. Anonymkode: 55510...faa 16
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 MiominMio skrev (1 minutt siden): Nei har aldri gjort det med noen hunder jeg har eller har hatt. Synes alltid så synd på de som står utenfor butikker jeg...... Hvorfor synes du synd på dem? Det er da en merkelig ting å gjøre, de fleste sitter bare å følger med. Anonymkode: 96d18...e39 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Det er ikke lov (som noen har skrevet her på KG). Jeg har ikke hund, men nå vet jeg at de som lar stakkars hund sitte og fryse utenfor butikken er bad people. Anonymkode: 7a4ae...13e 7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Takk for raske svar, men kan dere være litt mer utfyllende? Er det først og fremst tyveri dere er redde for? Jeg tenker mest på alt som kan skje, et barn drar henne i halen eller en annen hund er truende og hun vil måtte forsvare seg, kan i verste fall kreves avlivet og så videre. Hilsen TS Anonymkode: e9f93...6f0 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Nei, absolutt ikke. Det er ULOVLIG å sette hunden utenfor butikken. Det er også en kjempedårlig idé. Den kan bli stjålet. Ungdommer/psykiske ustabile mennesker kan også gå bort til hunden og plage den. I verste fall kan hunden bite for å forsvare seg. En hund som sitter fast og ikke kan fjerne seg fra en situasjon den opplever som svært ubehagelig, kan bite uansett hvor trygg og selvsikker den er. Da kan politiet kreve at hunden blir avlivet. Sett ALDRI hunden igjen utenfor butikken. Anonymkode: 9c30c...ca8 22
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 MiominMio skrev (3 minutter siden): Nei har aldri gjort det med noen hunder jeg har eller har hatt. Synes alltid så synd på de som står utenfor butikker jeg...... Samme her. De står der med store, våte øyne. 😭 I bånd. Alene. Anonymkode: cbe68...236 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 Da jeg var liten kunne man sette fra seg barnevognen mer fritt. Utenkelig i dag ... Anonymkode: cbe68...236 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her. De står der med store, våte øyne. 😭 I bånd. Alene. Anonymkode: cbe68...236 Dette synes jeg er et rart argument. Det er jo ikke lengre enn noen minutter, og det tåler en hund godt. Problemet er heller sikkerhet og at man lar hunden være uten tilsyn, i en situasjon hvor alt plutselig kan gå veldig galt. Anonymkode: e9f93...6f0 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Det er ikke lov etter norsk lov. Så stå på ditt. En trygg hund kan bite et barn som går forbi eller bare skal klappe. Anonymkode: ab07a...ae9 3
Gjest Mumlehumle Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 I følge hundeloven paragraf 5 er det ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 Samboeren din får lese Hundeloven §5. Skal du på butikken får hunden være hjemme. Eller så får den ene gå inn mens den andre står ute med hunden. Anonymkode: 8b7a4...728 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #17 Skrevet 15. januar 2021 Hatt hund i snart 5 år. Den sjansen har jeg aldri tatt pga tyveri, at andre kan bli redde mm Anonymkode: cd426...e9d 3
Giggi Skrevet 15. januar 2021 #18 Skrevet 15. januar 2021 Nei, nei! Man leser stadig om hunder som er stjålet utenfor butikken. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #19 Skrevet 15. januar 2021 Aldri. Ingenting er farligere enn en hund i bånd uten fluktmulighet. Det vil si, den kan bite om noen prøver å hilse. Samme pokker hvor hyggelig og snill hunden ellers er. Folk kan provosere og skremme hunden. Folk kan stjele hunden. Det er gode grunner til å ikke gjøre det. Mye som skjer, så lovlig eller ei, jeg hadde aldri gjort det. Vi gjorde det med vår hund i oppveksten, men så var han 80 kg og folk var livredd. Også ble han bundet på hjørnet ved gamle ubrukte sykkelstativ. Altså ingen gikk der lengre, siden sykkelstativene var utav drift og veien til og fra butikken var på motsatt side. Og det var på 90-tallet og starten av 2000 tallet. Andre tider med andre lover. Vi sluttet å binde hunden utenfor da det ble oppdaget at barn kastet steiner og ting på hundene. Han ene ungen ble bitt og det ble forbudt å sette igjen hundene på fremsiden av bygget. Alle sluttet å sette igjen hundene etter det. Men som sagt, andre tider og andre lover. I dag har du ingen valg, det er ulovlig. https://www.tv2.no/a/9991072/ Anonymkode: ff45c...fe0 3
Gjest Linny111 Skrevet 15. januar 2021 #20 Skrevet 15. januar 2021 (endret) Jeg bor i Storbritannia, og jeg vet ikke om det er lov her, men jeg kommer nok aldri til å tørre å la hunden min stå alene noe sted. Jeg har labrador, og det har vært flere tyverier her i byen bare i år Dette er så utrolig skummelt: https://www.edinburghlive.co.uk/news/edinburgh-news/warning-dog-owners-man-puts-19405924 https://www.edinburghlive.co.uk/news/edinburgh-news/when-turned-round-dog-gone-19054117 Endret 15. januar 2021 av Linny111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå