AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Førstegangs her med liten peiling på hvordan det er på barsel. Har de egen kantine? Eller må man kjøpe maten i kiosk? Hva om man sliter med å bevege seg etter fødsel? Hvor mye hjelp til stell får man? Hva gjør man på? Deler man vanligvis rom med mange andre? Hvilke ting trenger man med seg? Hva slags hjelp får man fra jordmødrene? Er man for det meste overlatt til seg selv? Får man bind på sykehuset? Blør man veldig mye? Hva om man ikke får til å ammme? Får baby mme på sykehuset? Jeg lurer på alt egentlig. Hvordan var dagene dine på barsel? Anonymkode: 50ca5...4fe
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Hvor skal du føde? Anonymkode: 89a8a...0f3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Kantine komme nok an på hvilket sykehus. I Stavanger er det en kiosk som har åpent hele døgnet, samt kantine med egne åpningstider (som er for hele sykehuset) Havner du på hotellet så skal du klare å ta vare på deg selv men kn tilkalle hjelp når som helst hvis du trenger veiledninger eller noe med baby. På hotellet kan du være i 3 dager i utg punktet. Dobbeltrom gir rom for at partner kan bli med, får det hvis du er heldig og det er ledig. Far må betale for seg selv. Havner du på sengepost pga komplikasjoner havner du somregel på 2 manns rom, hvis du er heldig ligger du alene. Hva du trenger bør du lese deg opp på en annen plass da det er en hel liste med ting som kan være greit å ha med. Snakk med jordmoren din (om alle de andre spm dine og egentlig) Ligge du på sengepost kan du forvente hjelp, her kan du også tilkalle på hjelp når du har behov for det. Både med baby og deg selv. Av erfaring kan jeg svare på hotellet; Du har en del tid for deg selv, men også en del ting som skal gjøres før hjemreise. Nyfødt screening (blodprøver av baby) opplæring i bad og stell av den nyfødte. Hørselstest og legesjekk. Kan fort føles litt travelt. Bind får du på sykehuset, men nettingtruse må du kjøpe selv. Hvor mye du blør varierer fra person til person. Noen som en vanlig mens andre blør i store klumper og koalger over lengre tid. Amming kan du be om hjelp til (jeg fikk massse hjelp til det) de har mange teknikker og gode råd om du ønsker å kjempe for det. Hvis det er helt krise har de mme også ja,spm baby kan få. Dagene mine på barsel var fine, men var utrolig sliten. Veldig takknemlig for hjelp og følte meg trygg der. Dagene gikk veldig fort, men det var godt å komme hjem og komme inn i egne rutiner. Lykke til 😊 Anonymkode: 19d8b...5ff
Nerine_ Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 (endret) Du får hjelp til å amme, om ikke du vil amme får babyen mme. Det er ingenting som tilsier at du ikke skal kunne begeve deg eller trenge hjelp til stell, så sant det er en normal fødsel. På barsel blir man overlatt til seg selv, og det er vel litt av poenget, at man får prøve seg frem og heller spørre underveis om du lurer på noe. Du blir vist bleieskift osv om dette er nytt for deg. Blødning er veldig individuelt, men forbered deg på mye, så slipper du å bli overrasket🙂 syns du skal spørre om dette neste gang du er hos jordmor, hun vet nok hva som gjelder for akkurat ditt sykehus🙂 dagene var helt fine, litt lange og rolige kanskje. Endret 15. januar 2021 av Nerine_ 1
Thea82 Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Så smart at du spør. Skulle ønske jeg hadde gjort det, så jeg var litt mer forberedt. Men trodde jeg skulle rett hjem etter fødsel (det er det vanlige, men så ble det haste keisersnitt). Min erfaring: - lite hjelp, men de svarer på spørsmål og kommet ofte innom - enerom - kantine - de har mme - jeg blødde mindre enn forventet, men det var mer enn en normal menstruasjon - mye overlatt til deg selv Jeg angrer for at jeg ikke hadde med noen egnede boxer shorts til de store bindene, og noen praktiske «koseklær». De hadde alt som behøvdes til den lille. 1
Nuith Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Kan bare svare for Lillehammer sykehus. Mat: selvbetjening av brødmat og kaffe/juice/melk++ hele døgnet, samt varmrett til middag. Ellers betalt kantine og 7-11 i andre etasjer dersom gratismaten ikke faller i smak. Gratis bind til mor, bleier og wipes til baby, og det du trenger av medisin/smertestillende. Stort sett tomannsrom, men du får være alene dersom det er stille. Du skal få ammehjelp, men det er lurt å insistere litt. Samme med annet du trenger hjelp til. Sykepleierne lar deg være mest mulig alene med barnet, så ring på dem om du vil ha hjelp, ikke vent på at de skal spørre. Får du ikke til eller ikke ønsker å amme, holder sykehuset MME. Du får også låne sykeskjorter og nettingtruser, babytøy (ofte stygt og utvasket fordi "alt pent stjeles"), håndklær og gulpekluter, og selvfølgelig sengetøy. Såpe i dispenser på veggen. Du MÅ ha med: tøy å reise hjem i for begge to. Sminke og velværeting for deg selv om du trenger det. Innesko/crocs (ikke lov å gå uten sko i korridorene). Anbefaler også lommebok, mobil og et godt kamera.og ikke minst ladere. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Det er litt forskjell barsel og barsel hotell. Jeg har bare vært på barsel hotell (A-hus). På barsel hotell har du eget rom (hvertfall nå med corona) og det er litt mer som et hotell du bor på, men der også er det bare å ringe i snoren om det er noe du lurer på. Der er det ofte kantine. Oppsatte tider for måltid, men alltid tilgjengelig brødmat, pålegg og drikke om du trenger utenfor måltider. Jeg var å hentet mat kl 4 på natten for ammingen og døgnrytmen ødela meg helt sånn matmessig. Mitt barn slet med mye vektnedgang så jeg fikk pumpe for å få opp produksjon i tillegg laget de mme til oss. Jeg fikk smertestillende om jeg trengte. De har kurs i å stelle og bade baby. Ligger ofte også en perm der man kan lese seg litt opp på. Det er kontroll hos lege. Men du er på et vis overlatt til deg selv med barn i motsetning til barsel hvor du får litt mer hjelp. Anonymkode: a36e7...339
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Og forresten, gratis bind til mødre, gratis bleier til baby, du kan også låne body til baby. Noe som var fint for meg for min kastet opp en del fostervann de første 24 timene så vi måtte skifte mye. Anonymkode: a36e7...339
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Førstegangs her med liten peiling på hvordan det er på barsel. Har de egen kantine? Eller må man kjøpe maten i kiosk? Hva om man sliter med å bevege seg etter fødsel? Hvor mye hjelp til stell får man? Hva gjør man på? Deler man vanligvis rom med mange andre? Hvilke ting trenger man med seg? Hva slags hjelp får man fra jordmødrene? Er man for det meste overlatt til seg selv? Får man bind på sykehuset? Blør man veldig mye? Hva om man ikke får til å ammme? Får baby mme på sykehuset? Jeg lurer på alt egentlig. Hvordan var dagene dine på barsel? Anonymkode: 50ca5...4fe Bekymring for min del. Dette fordi jeg fødte en prematur baby, og jeg var selvfølgelig bekymret for han døgnet rundt. Pga dette lå vi noen dager ekstra på barsel, fem dager. Spiste all maten oppe på fødeavdelingen, den ble servert til faste tider der. Kan ikke huske jeg så noen kantine på sykehuset, der var jeg i så fall aldri. Ble man sulten utenom spisetidene, så hadde de noen knekkebrød, smør og syltetøy stående på kjøkkenet for de som ville smøre seg litt mat. Jeg delte rom med en annen, men det var et tremannsrom. Det lå ikke noen i den tredje sengen før helt på slutten mens jeg var der. Det var sykt irriterende å ligge på rom med den dama som lå der fra starten av, fordi hun hadde ungen sin på rommet hele døgnet, noe som betydde at jeg aldri fikk sove pga ungeskrik fra hennes. Jeg prøvde å ta hensyn og ha mitt barn på barnerommet, men det hensynet tok ikke hun. I tillegg snorket hun, så det var lite søvn å få de dagene på sykehuset. Men ingenting å gjøre ved. Alle ønsker seg enerom, men de færreste får det. Man får bind på sykehuset, ja. Bare å hente seg det man trenger. Jeg blødde ganske mye og måtte bruke store nattbind i starten. Kom mye slim og gørr ut også... grøss. Det var en kiosk nede i lobbyen i første etasje. Jeg var der et par ganger, men ikke for å kjøpe mat. Om man ikke får ut noe melk i starten under ammeforsøkene, så har de reservemelk i melkebanken sin. Altså morsmelk donert av mødre som har masse melk. Dette gis med skje eller kopp for å ikke sugeforvirre babyen, og man kan benytte dette inntil egen melkeproduksjon kommer ordentlig i gang. Det kan ta opptil tre dager, fikk jeg vite. Anonymkode: 321cd...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Jeg er førstegangsgravid selv og har derfor ingen erfaringer å dele, men en ting jeg ser mange angrer på er at de ikke ba om mer hjelp. Ikke føl at du maser hvis du trekker i snoren (med mindre du gjør det konstant hele dagen da). Lurer du på noe, spør. Får du ikke godt nok svar, spør neste jordmor som kommer på vakt. Husk også at om du møter på en sur/frekk jordmor, ikke tenk at det gjelder alle jordmødrene. Hold ut til neste vakt når nye folk kommer på jobb og spør på nytt. Ellers finner du en del informasjon om fødsel/barsel på nettsiden til sykehuset du skal føde på. Husk at infoen kan endre seg fra dag til dag nå i koronatiden, så sjekk ofte. Anonymkode: b224b...904 2
Kassiopeia8 Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 Fødte på Ahus. Var veldig fornøyd med opphold på barselhotellet der. Der fikk vi et stort og fint familierom med eget bad. Seng med hev/senk var praktisk siden magemusklene er borte og man er sår nedentil. Der var et lager der med alt av bleier, kluter, truser og bind til mor, bodyer til baby, svøpetepper o.s.v. Så vi brutke ikke våre medbragte ting før vi skulle dra hjem. Der var en kantine der det var gratis med mat til mor og far måtte betale for måltid, men kunne ta fritt av småmat. Der var alltid tilgjengelig frokostblanding, melk, juice, knekkebrød og pålegg og noe frukt. Så var det frokost, lunsj og middag servert til noen faste tidsrom. Ellers så gikk tiden på rommet med å slappe av, amme (be om veiledning til hver amming), kose med nurket, sove. Ellers var det også en legesjekk av baby etter 24 timer og enda en sjekk (pluss kanskje noen vaksiner?) etter 48 timer.
MVN90 Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 Jeg gikk over fra fødestua etter ca 3 timer, fikk eget rom (egentlig dobbeltrom med ikke så mange inne akkurat da) og sov for det meste første døgnet. Var kantine, jordmødrene kom innom med jevna selv om jeg ikke ringte. Nettingtruser og bleier/bind var tilgjengelig på badene på sykehuset og ellers i skap forskjellige steder på avdelingen. Bare å ringe i ringesnor om jeg trengte hjelp, avtalte med barnepleier så jeg fikk hjelp til å bade babyen første gang, og det var felles ammeundervisning daglig. Ble raskt flyttet ned på barselhotell da alt gikk så fint og trivdes godt der 😊 Roligere atmosfære, også der egen kantine, god hjelp av personalet og to etg unna barsel. Skal føde igjen om 10 uker og da håper jeg på å kunne flyttes rett på barselhotellet da dette føltes mindre som sykehus (er selv sykepleier og føler jeg er på jobb når jeg er på sykehus og slapper dårlig av). Blødde en god del første dagene men avtok raskt og ble som vanlig mensen i 4-5 uker. Hvis ikke amming kommer igang får babyen mat på sykehuset 😊 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 Jeg hadde en traumatisk fødsel og klarte ikke å komme meg opp av senga omtrent. Hadde kateter og full pakke. Var så overveldet og traumatisert etter fødsel at jeg ikke klarte å tenke helt klart. Mistet mye blod og var svimmel. Sov ikke på over 48 timer på barsel og følte meg nærmest psykotisk.. bare gråt og gråt. Fikk minimalt med hjelp. Lå på rom alene og følte meg glemt. Fikk ikke til ammingen, pleierne ble nærmest irritert på babyen og holdt hodet hans fast på puppen. Babyen gråt og jeg gråt.. de kom aldri inn for å spørre hvordan det gikk, for å tilby mat osv (var meningen vi skulle hente mat selv, men jeg var ikke i stand til å gå). Måtte ringe for alt, og fikk til svar at kateteret kunne jeg jo tømme selv i toaletter🤷. Spiste nesten ingenting for turde ikke å ringe så ofte for de var så sure. Pga korona så var ikke partner med på barsel heller så følte meg ganske alene.. Usikker på om personalet visste om den tøffe fødselen min osv da, jeg var så overveldet over alt som hadde skjedd og svinmel at det ikke falt meg inn å opplyse om det en gang. Så sikkert mye min feil også + var nok VELDIG hormonell🙈 Anonymkode: b76c0...ad9 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Rom og hva man får varierer fra sykehus til sykehus. Jeg kan fortelle hvordan det var på barselavdelingen på Bærum (de har ikke hotel): Kun enerom og familierom. Så du får enten bo alene eller sammen med far. Dog som regel ikke eget bad, de fleste har bad og dusj på gangen. Bind, "bleier" og nettingtruser til mor er fritt tilgjengelig. Det samme er bleier og stellekluter til baby. Frokost og middag serveres til faste tider. Påfyll av kvelds til fast tid. Enkel brødmat/knekkebrød/drikke er alltid tilgjengelig. Nå kan det være at all mat serveres på rommet pga korona, tidligere hentet man mat selv. Jeg så pleierne hentet for noen, så det var sikkert for de sin var uten far og ikke i form. Om far bor med deg, så får han også mat (betaler en pris per døgn). Bor han hjemme, men er på besøk så er det ikke mat til han. Sengetøy, håndkle og en nattkjole på rommet. Min kjole ble full av blod tidlig, så kan være greit å ta med ekstra. Selv om det var mye å gjøre, så var pleierne ofte flinke til å stikke innom og spørre om det var noe. Men du nå da så klart være flink tilbake, og spørre om du faktisk lurer på noe. De aner jo ikke hva du lurer på, men de forklarer villig om du spør. Ikke vær redd for å ringe i snoren, ammingen gikk ofte fint (typisk når de var innom) men plutselig ville ikke baby ta tak, vi ringte da i snoren og fikk hjelp. De spiser minimalt de første dagene, da melken bruker tid på å komme, men om du ikke vil/kan amme så får du alternativ til baby der. Baby sjekkes av barnelege, ofte dagen etter. Den skal ha hørsetest. Og det tas screening. Du skal også bli visst hvordan bade baby før du drar, men det kan være at du må mase litt. Husk tøfler/slippers til å gå med på rommet og i dusjen. Du ønsker ikke å gå i sokkene, og så gå med de opp i sengen. På Bærum blir gjerne førstegangsfødende i 3 netter. Dagene går med på å bli kjent med baby og hvile. Det er slitsomt og føde, og man blir mørbanket. Jeg gikk, men ikke fort, og det tok 14 dager før jeg klarte mer enn 30 min gåing. Noen har sovebabyer, og har (før korona) besøk og koser seg i fellesarealet. Andre har babyer med mye mage magevondt og som da gråter mye og må bæres og trøstes. Får du sistnevnte så går tiden fort og du blir nok sliten 😉 i verste fall kjeder du deg litt, så ta med mobil/pad/bok og kos deg med serier og lesing, om du klarer å ta øynene vekk fra baby 😉 Anonymkode: faa16...a65
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 På ullevål sykehus får du mat når du blir innlagt om du ønsker. Du kan velge mellom mange varmretter eller brød, youghert og den slags. Om du er på observasjonsposten får far komme på besøk 1t mellom 16-19 (sikkert det samme på barselavd), mens han kan være fast hos deg når du er på føden som vil si når du har 4cm og rier. Etter fødsel kom jeg rett på barselhotell (vel og merke etter 5 timer på føden pga at det var hektisk. JMene gjør så godt de kan og er flinke og står på;))). På hotellet får du utdelt bleietruser, nattbind, babybleier, tørrservietter, gulpekluter, i tillegg til håndklær. Her kan mannen være med deg, men om han forlater hotellet kan han bare komme på besøk. Det er en kantine på hotellet og mor får dekt frokost, lunsj, middag og kvelds, mens far som betaler 460kr natten får inkludert frokost og må betale for resten. Maten kan du velge å spise i kantinen/restauranten eller ta med på rommet (må bruke munnbind når du skal hente, men ikke på barselhotellet, altså etasjen du er plassert i). Anonymkode: 5e80f...daa
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På ullevål sykehus får du mat når du blir innlagt om du ønsker. Du kan velge mellom mange varmretter eller brød, youghert og den slags. Om du er på observasjonsposten får far komme på besøk 1t mellom 16-19 (sikkert det samme på barselavd), mens han kan være fast hos deg når du er på føden som vil si når du har 4cm og rier. Etter fødsel kom jeg rett på barselhotell (vel og merke etter 5 timer på føden pga at det var hektisk. JMene gjør så godt de kan og er flinke og står på;))). På hotellet får du utdelt bleietruser, nattbind, babybleier, tørrservietter, gulpekluter, i tillegg til håndklær. Her kan mannen være med deg, men om han forlater hotellet kan han bare komme på besøk. Det er en kantine på hotellet og mor får dekt frokost, lunsj, middag og kvelds, mens far som betaler 460kr natten får inkludert frokost og må betale for resten. Maten kan du velge å spise i kantinen/restauranten eller ta med på rommet (må bruke munnbind når du skal hente, men ikke på barselhotellet, altså etasjen du er plassert i). Anonymkode: 5e80f...daa Får man låne klær til baby på Ullevål? Anonymkode: 89a8a...0f3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 On 1/15/2021 at 9:07 PM, AnonymBruker said: Får man låne klær til baby på Ullevål? Anonymkode: 89a8a...0f3 Jeg så inget og hadde med tøy til baby selv. Det er vanskelig å si hvor mye du trenger, da det kommer an på hvor lenge du blir. Første fødsel var jeg der i 5 dager og nå sist under 2 døgn, så jeg hadde med altfor mye nå da jeg hadde pakket for 5 dager+. Tenker du trenger 2-3 pysjer til baby, gjerne i bambus/ull/bomull. Ellers skal de ha masse kroppsnærhet, så mye mulig ungen ligger i bleien på/ved siden av deg store deler av oppholdet. Jeg hadde personlig klart meg med 1-2 kosebukser og ammetopper/bh/ammeinnlegg, og en cardigan. Så må du ha med tøy til hjemreise (ulldress/sokker/balaklava/votter/teppe(r) og/eller evt. bilstolpose til baby). Også greit å ha litt energimat/snacks og en vannflaske/brus i kofferten. Kiosken på hotellet er dyr. Betalte 71kr for en liten sjokolade og cola.:p Anonymkode: 5e80f...daa
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #18 Skrevet 16. januar 2021 Begge mine er født på samme sykehus. Min erfaring med første som er født i 2013: - kantine(maten er gratis for mor som er innlagt med babyen). - stellerom på sykehuset hvor jeg stelte babyen selv. Fikk veiledning ved første bad før hjemreise. - det lå både nettingtruser og bind på badet på sykehuset, ble det tomt var det bare å hente i skapet i gangen. Jeg blødde veldig mye de 4 første dagene, men på dag 5 begynte det å avta og jeg kunne bruke vanlig truse med vanlig bind. Brukte nattbind på natta den første måneden. - Fikk ammeveiledning på barselavdelingen og fikk bruke brystpumpa der. - hadde familierom den første natta før jeg ble flyttet på flermannsrom, men det var få fødende på den tiden så jeg hadde rommet for meg selv. Var stort sett på rommet med mindre jeg skulle stelle eller ned i resepsjonen for å hilse på familie som kom på besøk (ikke lov for andre enn far og søsken på barsel). - sykehuset har mme tilgjengelig dersom man ikke får til ammingen. Melka kommer som regel ikke før dag 3 etter fødsel, da får man som regel også brystspreng og babyen kan synes at det er vanskelig å ta brystet. - du er for det meste overlatt til deg selv, men får hjelp dersom du spør om det og de har tid. - alle klær til babyen var tilgjengelig på barsel slik at man ikke trengte å pakke med mer enn det babyen skulle reise hjem i. så erfaring med nr 2 som er født i september 2020: - ingen kantine pga covid, men en en liste over varer også skulle vi krysse av for hva ville ha og levere i en kasse utenfor stellerommet innen et klokkeslett. Maten ble da servert på rommet. - stellerommet var åpent, men kun muligheter for at mor kunne gå inn der slik at alle kunne holde 1m avstand. - nettingtruser og bind lå tilgjengelig på badet og ble det tomt så var det bare å hente i skapet i gangen. Denne gangen blødde jeg betydelig mer enn med første. Brukte nettingtruse og stort bind de 2 første ukene før jeg begynte med vanlig truse og nattbind i 3 uker. Så kunne jeg begynne med vanlig bind siste del av renselsen. Den kan vare i opptil 6 uker. - familierommet var ikke ledig, men alle som fødte fikk hver sitt rom pga covid. Så samboern, jeg og babyen hadde et tomannsrom. Samboern betalte 360kr pr døgn for å være på barsel. - Sykehuset hadde mme tilgjengelig, men jeg prøvde å få til ammingen. Denne gangen gikk det ikke like bra da babyen hadde kort tungebånd og klarte ikke å ta brystet. Spesielt da på dag 3 med brystspreng. Da måtte samboern kjøre til barselavdelingen kl 3 på natta for å få med till mme hjem da de døgnåpne bensinstasjonene ikke selger mme her. - vi var overlatt til oss selv, fikk ammeveiledning og hjelp til ammingen når jeg spurte. Men bading fikk vi ikke gjort da det var mange fødende så de hadde ikke tid. - denne gangen var det kun noen få bodyer tilgjengelig på barsel, men jeg hadde pakket med selv pga covid. Ved første fødsel så ville jeg hjem ganske raskt, men kunne ikke dra før etter 4 døgn pga høyt bilirubin nivå. Men ved siste fødsel så kunne jeg vært på barsel mye lenger enn 2 døgn. Vi storkoste oss og slappet av uten mas om besøk. Vi fikk ikke liv til å forlate barselavdelingen før hjemreise denne gangen, men babyens søsken fikk lov til å komme på besøk på barselavdelingen etter avtale med de ansatte. Anonymkode: e6c51...bd7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #19 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge mine er født på samme sykehus. Min erfaring med første som er født i 2013: - kantine(maten er gratis for mor som er innlagt med babyen). - stellerom på sykehuset hvor jeg stelte babyen selv. Fikk veiledning ved første bad før hjemreise. - det lå både nettingtruser og bind på badet på sykehuset, ble det tomt var det bare å hente i skapet i gangen. Jeg blødde veldig mye de 4 første dagene, men på dag 5 begynte det å avta og jeg kunne bruke vanlig truse med vanlig bind. Brukte nattbind på natta den første måneden. - Fikk ammeveiledning på barselavdelingen og fikk bruke brystpumpa der. - hadde familierom den første natta før jeg ble flyttet på flermannsrom, men det var få fødende på den tiden så jeg hadde rommet for meg selv. Var stort sett på rommet med mindre jeg skulle stelle eller ned i resepsjonen for å hilse på familie som kom på besøk (ikke lov for andre enn far og søsken på barsel). - sykehuset har mme tilgjengelig dersom man ikke får til ammingen. Melka kommer som regel ikke før dag 3 etter fødsel, da får man som regel også brystspreng og babyen kan synes at det er vanskelig å ta brystet. - du er for det meste overlatt til deg selv, men får hjelp dersom du spør om det og de har tid. - alle klær til babyen var tilgjengelig på barsel slik at man ikke trengte å pakke med mer enn det babyen skulle reise hjem i. så erfaring med nr 2 som er født i september 2020: - ingen kantine pga covid, men en en liste over varer også skulle vi krysse av for hva ville ha og levere i en kasse utenfor stellerommet innen et klokkeslett. Maten ble da servert på rommet. - stellerommet var åpent, men kun muligheter for at mor kunne gå inn der slik at alle kunne holde 1m avstand. - nettingtruser og bind lå tilgjengelig på badet og ble det tomt så var det bare å hente i skapet i gangen. Denne gangen blødde jeg betydelig mer enn med første. Brukte nettingtruse og stort bind de 2 første ukene før jeg begynte med vanlig truse og nattbind i 3 uker. Så kunne jeg begynne med vanlig bind siste del av renselsen. Den kan vare i opptil 6 uker. - familierommet var ikke ledig, men alle som fødte fikk hver sitt rom pga covid. Så samboern, jeg og babyen hadde et tomannsrom. Samboern betalte 360kr pr døgn for å være på barsel. - Sykehuset hadde mme tilgjengelig, men jeg prøvde å få til ammingen. Denne gangen gikk det ikke like bra da babyen hadde kort tungebånd og klarte ikke å ta brystet. Spesielt da på dag 3 med brystspreng. Da måtte samboern kjøre til barselavdelingen kl 3 på natta for å få med till mme hjem da de døgnåpne bensinstasjonene ikke selger mme her. - vi var overlatt til oss selv, fikk ammeveiledning og hjelp til ammingen når jeg spurte. Men bading fikk vi ikke gjort da det var mange fødende så de hadde ikke tid. - denne gangen var det kun noen få bodyer tilgjengelig på barsel, men jeg hadde pakket med selv pga covid. Ved første fødsel så ville jeg hjem ganske raskt, men kunne ikke dra før etter 4 døgn pga høyt bilirubin nivå. Men ved siste fødsel så kunne jeg vært på barsel mye lenger enn 2 døgn. Vi storkoste oss og slappet av uten mas om besøk. Vi fikk ikke liv til å forlate barselavdelingen før hjemreise denne gangen, men babyens søsken fikk lov til å komme på besøk på barselavdelingen etter avtale med de ansatte. Anonymkode: e6c51...bd7 Vi hadde forresten med oss litt godteri, brus og energidrikke slik at vi hadde noe tilgjengelig mellom måltidene i forbindelse med fødselen i 2020. Anonymkode: e6c51...bd7
Frøyamor Skrevet 16. januar 2021 #20 Skrevet 16. januar 2021 Under corona hvertfall (oktober) var jeg og baby «fanget» på rommet. Fikk ikke gå til kantina, snakke med andre mødre, osv. Far fikk komme på besøk én time på kvelden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå