Gå til innhold

Gym og skifting av klær i første klasse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et barn som skal begynne i første klasse. Hvordan pleier det å være i gymtimene når de er så små? Har de med skifteklær og dusjer eller begynner de med det etterhvert? 

Anonymkode: 5aaf5...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ingen av mine gjort. De har begynt med det rundt tredje klasse om ikke jeg husker feil🙂 men det kan godt være at det er forskjellig praksis fra skole til skole. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt å skifte til gym eller dusje før i 4. klasse her. Har en datter som går i 4. nå men de verken skifter eller dusjen enda, visstnok pga korona. 

Anonymkode: b6915...b8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en i fjerde og de dusjer og skifter heller ikke, men det er ikke pga. korona.

Anonymkode: 0335b...916

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt å begynne med å skifte tøy rundt 4 klasse

Anonymkode: 7a2a2...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke gym i første. Begynte med det i andreklssse. Ingen dusjing eller skifting.  Sendte de på skolen i gymklær når de var inne og tok på varmer tøy når de skulle være ute. Så små barn lukter ikke etter gym. 

Anonymkode: f9eaa...316

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke skifting, dusjing eller egne funkler i første klasse. Dere får beskjed når de skal begynne med det. (Pleier å være 3/4/5 klasse en gang)

Anonymkode: 2f1e0...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss begynte de å skifte klær og dusje i 4.klasse. Frem til det brukte de det de hadde på seg og gymsokker i gymmen. Sokkene ble oppbevart på skolen. 

(Og selvfølgelig utegym når været var passende). 

Nå i koronatida på rødt nivå har 4.-7. gått over til utegym, type tur eller aking, slik at de slipper garderobeproblematikken. 

Anonymkode: a218d...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dusjet de etter gym fra 1. klasse. Ikke fordi det var nødvendig, men fordi de skulle bli vant til det.

Anonymkode: 4916c...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skifter de ikke til gym før 4. Eller 5.klasse. Husker ikke helt hva som ble sagt, men 3.klassingen gjør det hvertfall ikke. Prøver å tilpasse klær litt så det ikke er de tykkeste ullklærne den dagen det er gym, og så er innesko ene hen bruker på skolen hallsko som hen bruker også i gymmen. 

Anonymkode: b8981...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skifter barna tøy, men dusjer ikke. Alle i klassen skifter i samme garderobe. Først når de begynner i i fjerde klasse deles guttene og jentene i hver sin garderobe og de begynner å dusje. 
Det var det samme opplegget da jeg gikk på skolen også, men jeg tror vi begynte å dusje et år senere. Gjetter at det har sammenheng med at barna kommer tidligere i puberteten nå. 

Anonymkode: 3ccb8...f3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten vedde på at fellesdusjing kommer til å være fullstendig utdatert om et par år eller tiår. Det er ekstremt spesielt av skoler å kreve at barn og ungdom skal måtte kle seg nakne foran klassekamerater om de ikke vil det selv. Skaff skolene dusj med båser, sier nå jeg.

Anonymkode: 5a68a...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...