Gå til innhold

Jeg må spørre dere om noe ekkelt. (fra rett etter fødselen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare født 1 gang. Alt gikk bra. Men dagen etter følte jeg for en dusj og da jeg gikk inn i dusjen datt det en stor klump ut av meg. På størrelse med en lever. Jeg var nok litt i ørska for jeg tok den opp med papir og slengte den i søppelbøtta 🙈

Var dette deler av morkaka mon tro? Burde jeg ha sagt ifra til noen? Andre som har opplevd liknende?

Anonymkode: 96c37...83a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor klump med blod liksom? Det er koagulert blod, det er vanlig😊

Anonymkode: b6b75...8db

Skrevet

Koagulert blod, helt vanlig, og det kan komme flere iløpet av renselsen😊 

Skrevet

Leveren veier ca 1,5 kg. Så hvis det kom ut noe på den størrelsen ville jeg absolutt kontaktet barsel 😅

• Liker 8
Skrevet

Snakket ikke jordmor med deg om renselsen som skjer etter fødsel?

Anonymkode: 64a6c...441

• Liker 1
Skrevet

Koagulere blod. Kan være ganske store klumper som kommer. Men er de på størrelse med en lever ville jeg kanskje vurdert å ta en telefon 😂

Anonymkode: d1b2d...651

• Liker 5
Skrevet

Klumper er vanlig. Men ved veldig store klumper kan det være et tegn på rester i livmor. Ring og hør. 

Snakker av erfaring😒

Anonymkode: b82c4...a03

Skrevet

Om det var på størrelse med en lever så høres det mer ut som morkaka, men det ville de på føden ha hjulpet deg med.

Anonymkode: 557ab...fb1

Skrevet

Er du sikker på at den var så stor som en lever? Da hadde jeg kontaktet føden!😅 Klumpene kan bli nok så store da, så dersom den var litt mindre var det nok bare blod.

Anonymkode: 7bc6f...ade

Skrevet

Sier som de andre, det er koagulert blod altså blod som klumper seg. Jeg vil bare anbefale deg å passe på for hvis det blir for mange klumper så kan det være at det ikke renses som det skal. Selv måtte jeg på utskrapning av flere slike klumper da de ikke sluttet å danne seg.

Anonymkode: 2d26f...595

Skrevet

Etter fødselen min så kom det ut en blodklump, ca 10 cm i lengde. Jeg kontaktet ikke føden om det da, men det viste seg at jeg hadde rester igjen i livmoren og da jeg var i kontakt med helsevesenet flere uker etterpå så fikk jeg beskjed om at det kan tyde på rester i livmoren og at jeg burde tatt kontakt tidligere. Så jeg ville ringt føden og hørt med dem. 

Anonymkode: 4e7fc...26f

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig med store klumper koagulert blod - særlig etter at du har ligget stille en stund, så det ikke har rent ut.  Du skriver at det skjedde på morgenen, da du skulle dusje? 

Det var i hvert fall den beskjeden jeg fikk da jeg mistet en klump på størrelse med en knyttneve første natt på barsel. Men du kan gjerne nevne det før utsjekk, så sjekker de sikkert om alt virker fint

Skrevet

Jeg også hadde en klump på størrelse med det du beskriver. Ringte på jordmor for ble så stressa. Det var helt normalt og koagulert blod som de over skriver:) 

Anonymkode: 8ea47...6df

Skrevet

Morkaken blir undersøkt grundig etter fødsel for å se om den ser hel ut, så om du ikke har hørt noe om den er det nok ikke det. 

Men feil kan selvsagt skje! Hvor lenge er dette siden? Hvordan er formen ellers - feber? Smerter? Kontakt barsel om du er bekymret. Men koaglene som kommer ut kan være ganske heftige 😅 Her trykka jordmor på magen min natta etter fødselen, og det kjentes ut som en ny fødsel da koaglene kom ut 😅 

Anonymkode: d89d5...244

• Liker 1
Skrevet

Koagulert blod ja. Husker som førstegangs at dette skjedde, ingen hadde fortalt meg om dette, og jeg hadde en tøff fødsel, så orka ikke gå så mye rett etter fødselen, så var en rimelig stor klump som kom. Sa fra til en pleier som var innom, og alt var greit da. Men lurt å gi beskjed til jordmor eller noen for å sjekke om alt er som det skal. 
jeg lærte iallefall at jeg skulle bevege meg mer etter de to andre fødslene. Ikke så store koagler som kom da 😅

Anonymkode: 75610...dca

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bare født 1 gang. Alt gikk bra. Men dagen etter følte jeg for en dusj og da jeg gikk inn i dusjen datt det en stor klump ut av meg. På størrelse med en lever. Jeg var nok litt i ørska for jeg tok den opp med papir og slengte den i søppelbøtta 🙈

Var dette deler av morkaka mon tro? Burde jeg ha sagt ifra til noen? Andre som har opplevd liknende?

Anonymkode: 96c37...83a

Det var en blod koagel, det er helt normalt så tett etter fødselen, hvis du derimot får sånne om 1måned og sånn så ville jeg gått til legen med det. 

Anonymkode: c2c50...39f

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Snakket ikke jordmor med deg om renselsen som skjer etter fødsel?

Anonymkode: 64a6c...441

😂 Hatt jordmor med god tid, du? I svangerskapet var jeg hos jordmor 4 ganger, og det eneste hun snakket om var (1) alkohol i svangerskapet, (2) amming, (3) hvorvidt mannen min slo meg, og (4) hva det var lurt å gjøre HJEMME før man dro inn på føden. Jordmoren på sykehuset møtte jeg midt i rier, og hun sydde igjen, gratulerte og gikk. Studenten sjekket oss inn på hotellet, der barnepleiere løp ut og inn og styret med puppen. Det eneste jeg ble fortalt om der var at jeg skulle stå opp en time etter at vi fikk rommet, før jeg fikk sovnet, for jeg skulle på «mammatrening». 

Det er ikke alle som får masse detaljert informasjon av personalet, skjønner du 😅

Når det er sagt så visste jeg alt sånt som dette på forhånd, for det hadde jeg funnet ut av selv - men alle er ikke nødvendigvis så morbid anlagt at de spør og graver om det og googler etter bilder. 😅 

Men til TS: Dersom morkaken ikke var komplett da den ble forløst så ville de nok sett det på fødestuen, altså, for de sjekker den nøye og det er faktisk ikke så vanskelig å se så lenge den kommer ut i ett stykke. Det er veldig farlig dersom biter blir igjen i livmoren. 

Det du opplevde at kom ut var nok koagulert blod - det kan bli ganske imponerende klumper! Det er litt typisk at de kan komme ut i dusjen, både fordi du står oppreist lenge (og ofte har ligget og sovet rett før) og fordi vannet i dusjen kan stimulere brystknoppene og trigge sammentrekninger i livmoren (à la at amming trigger etterrier). Det skjedde hvertfall hos meg.

I barseltiden kommer du sannsynligvis til å få et mer «mekanisk» forhold til kroppen din, på den måten at du vil komme til å oppleve at den gjør ting som er litt utenfor din kontroll, både med psyken og fysikken din, på grunn av mekanismer som er styrt av både hormoner og ytre stimuli. Dersom du ammer kan du for eksempel oppleve at det SPRUTER melk ut av deg fordi NOEN ANDRES BABY gråter i nærheten. 😂🙈😂 Det er ganske sprøtt. Jeg gidder ikke å hylle mammakroppen som noe slags guddommelig under; mye av det den finner på er skikkelig sprøtt, og ville aldri vært påtenkt engang dersom intelligent design var inne i bildet. 😂

Anonymkode: d68bf...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...