AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Hva er grunnen til at du ble overvektig? For min egen del var det at jeg gikk inn i et forhold, og selv om vi gikk turer ble det mer kos en før. I tillegg delte vi alt av mat og is på to, slik at jeg spiste like store porsjoner som han... burde skjønt det tidligere da siden jeg er 25 cm lavere enn han, men.. Anonymkode: 82c5d...a6c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Ble syk og immobil, men åt som vanlig. Det ble også flere kvelder med vin enn det ellers ville og med det kom både ost og nøtter. Brukte også bare elastiske klær og la ikke merke til vektøkning før det var blitt en del kg. Fort gjort. Og jeg som alltid har vært naturlig tynn. Anonymkode: 6e76e...e05
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Jeg vokste opp med spisepress og fettangst og godterinekt hjemme, så ble jeg utsatt for matpoliti og skremming fra det offentlige og media, så fant jeg ut at jeg skulle "bestemme selv", uten at jeg hadde fått orden på selvtilliten og dømmekraften. Anonymkode: a8c30...764 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Lider av en psykisk lidelse og traumer fra barndommen, så spising er blitt brukt som en måte å takle ting på, og trøst. Spist sunt og bra hele høsten, men har blitt syk igjen nå og da går det i drittmat hele dagen. Anonymkode: fc21e...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Sukkeravhengighet og gener. Anonymkode: 61b3a...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Elsker sjokolade og har lett for å trøstespise/ belønne meg selv med søtsaker. Samt dårlig selvkontroll. Anonymkode: 0515e...0f4 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Hektisk hjemme, hektisk på jobb. Aldri tid til lønsj, får mange ganger ikke spist lønsj før kl 14.30. Da spiser jeg for mye. Så kommer man hjem og skal rett i tidsklemma, og så gjøre alt der. Liten tid til trening. Har litt tid for ,eg selv. Om morgenen på T-banen og etter at ungene er lagt...... Anonymkode: 98f34...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er grunnen til at du ble overvektig? For min egen del var det at jeg gikk inn i et forhold, og selv om vi gikk turer ble det mer kos en før. I tillegg delte vi alt av mat og is på to, slik at jeg spiste like store porsjoner som han... burde skjønt det tidligere da siden jeg er 25 cm lavere enn han, men.. Anonymkode: 82c5d...a6c Samme her 😊 siden viste det seg at jeg har en sykdom som gjør det nærmest umulig å gå ned igjen 🙄 Anonymkode: 5bea6...667
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vokste opp med spisepress og fettangst og godterinekt hjemme, så ble jeg utsatt for matpoliti og skremming fra det offentlige og media, så fant jeg ut at jeg skulle "bestemme selv", uten at jeg hadde fått orden på selvtilliten og dømmekraften. Anonymkode: a8c30...764 Interessant! Omvendt her. Jeg er oppvokst med et dårlig kosthold med mye ferdigmat og snop, og ble overvektig allerede som 8-åring. Da jeg først kunne bestemme selv så begynte jeg å slanke meg. Først på en usunn måte med sultekurer avløst av overspising, så fant jeg etter hvert en balanse. Men det er vanskelig! Overvekt hos barn og unge utvikler fettceller man aldri blir kvitt. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kan-ikke-redusere-antall-fettceller/ Så det er vanskeligere for meg å holde meg normalvektig, uansett hva de sier om "det er bare kalorier ut/inn". Anonymkode: 9fcee...0e2 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Har egentlig alltid vært overvektig fra barndommen. Alltid den litt store ungen. Jeg har egentlig aldri visst hvorfor, da jeg var veldig liten hadde jeg helt normale spisevaner og fedme var noe jeg skammet meg over. Ble satt på alle mulige dietter siden jeg var 8 år, og tok ikke lang tid før det utviklet seg til en spiseforstyrrelse. Jeg raste ned i vekt pga dette. Men Jeg nådde et lavpunkt mentalt og det var forferdelig. Så nå lærer jeg å ha et sunt forhold til mat og trening. Nå har jeg blitt samme størrelse som jeg var før nesten, kanskje jeg blir større. Og helt ærlig, nå vil jeg bare lære å sette pris på meg selv og ta vare på kroppen min selv om den regnes som stor og overvektig. Anonymkode: b815c...108 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 Aldri vært overvektig, men nærmet meg når jeg hadde en alvorlig skade, ble operert, og deretter ble immobil i et par år etter. Er fremdeles skadet, men tok tak i tide og har nå gått tilbake til gode kostvaner. Er på vei ned i vekt Anonymkode: cfe89...a91
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Elsker sjokolade og har lett for å trøstespise/ belønne meg selv med søtsaker. Samt dårlig selvkontroll. Anonymkode: 0515e...0f4 Samme her. Vet at jeg bør klare å knytte belønning/trøst/kos til noe annet enn mat, men vanskelig å snu rundt på dette når man først har startet. Anonymkode: b6ec7...89c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Jeg fikk medisiner som gjorde at jeg kunne omtrent drepe noen for å få en ekstra sjokolade, middag eller til og med en sukett. Anonymkode: 5ee98...968
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lider av en psykisk lidelse og traumer fra barndommen, så spising er blitt brukt som en måte å takle ting på, og trøst. Spist sunt og bra hele høsten, men har blitt syk igjen nå og da går det i drittmat hele dagen. Anonymkode: fc21e...9c3 Samme her. Er sulten hele tiden og må bare spise konstant. Må slutte med det, men det er så vanskelig. Redd absolutt hele tiden. Anonymkode: 94973...f04 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Interessant! Omvendt her. Jeg er oppvokst med et dårlig kosthold med mye ferdigmat og snop, og ble overvektig allerede som 8-åring. Da jeg først kunne bestemme selv så begynte jeg å slanke meg. Først på en usunn måte med sultekurer avløst av overspising, så fant jeg etter hvert en balanse. Men det er vanskelig! Overvekt hos barn og unge utvikler fettceller man aldri blir kvitt. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kan-ikke-redusere-antall-fettceller/ Så det er vanskeligere for meg å holde meg normalvektig, uansett hva de sier om "det er bare kalorier ut/inn". Anonymkode: 9fcee...0e2 Det ble omvendt for meg, der også. Jeg slanket meg enkelt og greit med Grete Roede - som ikke kan kalles sultekur, men ikke oppmuntrer til et sunt forhold til mat, heller. Det var derfor umulig for meg å holde meg normalvektig - helt til jeg faktisk tok til meg at "det er bare kalorier ut/inn", og ignorerte eventuelle overivrige fettceller. Har alltid vært pragmatisk og analytisk ellers, men når det kom til mat og vekt, var det akkurat som om logikken slo seg av. Anonymkode: a8c30...764 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #17 Skrevet 15. januar 2021 Kreft ..- medisiner Anonymkode: e9fdb...383
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #18 Skrevet 15. januar 2021 Trøstespising. Regulerer følelser med mat og snop. Anonymkode: 24cce...e7b 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #19 Skrevet 15. januar 2021 Akkurat det samme som deg. Også utviklet det seg til trøstespising også, men har heldigvis aldri kommet over 28 i BMI (3 år siden) og er 25 nå og på vei ned. Anonymkode: 96a46...0ea 1
Timea Skrevet 15. januar 2021 #20 Skrevet 15. januar 2021 Trøstespising og dårlig selvkontroll samt at jeg spiser altfor mye mat. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå