Gå til innhold

Jeg må opp i vekt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg trener vanligvis 3-4 ganger i uken og går mye turer. Dette har jeg alltid trivdes godt med. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Ingen restriksjoner eller nei-mat. 

Over en lengre periode nå har jeg følt meg dårlig og hatt problemer med å finne energi nok til treningsøktene. Jeg har ofte dratt på trening og endt opp med å ikke fullføre fordi jeg går tom for energi.

I det daglige har jeg blitt slappere, trøttere og fryser konstant. Etter hvert har jeg også fått mindre matlyst. Jeg har tatt blodprøver hos legen, og alt var fint. 

For "gøy" skulle jeg veie meg her om dagen, noe jeg aldri gjør. Tallet var ALT FOR LAVT! Det er ikke rart jeg føler meg som en sekk. 

Nå må jeg opp opp opp. Jeg spiser masse nøtter, smører på med ekstra smør og pålegg, mauler ost, spiser masse frukt og har melk og peanøttsmør i frokostgrøten (brukte vann før). Jeg prøver å tvinge i meg mer middag hver dag. Jeg har prøvd over jula å spise masse julemat- og godt. Likevel står vekta bom fast. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg føler jeg har forsøkt alt! 

Jeg liker ikke juice, melk som drikke eller avocado, så de tipsene går dessverre rett forbi hos meg. 

Anonymkode: 3bf4d...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må rett og slett spise mer og sannsynligvis og mer næringstett.

Du bør og være kritisk mot egne kostholds og trenignsvaner om du raser ned i vekt. Når du får problemer på trening og fryser som besatt er det på ingen måte sunt for deg å trene for øyeblikket, eller før du har en vekt og kosthold som faktisk tillater at du taper energi på trening. Dropp treningen en stund og ikke kompenser med å gå mer tur. 

Når du fjerner faktoren som tømmer deg for energi, blir det og lettere å legge på seg. 

At du putter litt peanuttsmør på toppen av havregrøten din, koker grøten din på melk og ikke vann, spiser noe ost og noe nøtter er litt tøysete å påpeke om du vil legge på deg. Dette er helt vanlig, sunn, mat. 

Kanskje du rett og slett skal droppe hele den havregrøten og heller lage deg 2-3 gode skiver med raust med pålegg. 

Anonymkode: d7893...771

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å stimulere matlysten er å spise mer. Så da må du rett og slett jobbe med å få i deg nok mat selv om du ikke har apetitt. Etter hvert så blir det en vane å faktisk spise nok. 

Spis det du har lyst på, og mye av den mest næringsrike maten. Fortsett å "tvinge i deg" middagen. Gjør det til en prioritering for helsen din.

Anonymkode: 49822...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fettrik mat, og mindre cardio om mye av treningen din består av det. Må du trene så ta en kort økt med tung styrke, det brenner ikke så mye kalorier men hjelper på styrken. Middag er viktig så gjerne få i deg mer av den, og legg inn kaloririk mat som prioritet (altså fullfett produkter, mindre volum grønnsaker osv). Grønnsaker er sunt og det bør være mye av det i et sunt kosthold, men hvis du sliter med å gå opp så kan det hende du blir mett på altfor få kalorier og dermed må du nedprioritere grønnsaker i en periode. 

Anonymkode: 47343...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Jeg trener vanligvis 3-4 ganger i uken og går mye turer. Dette har jeg alltid trivdes godt med. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Ingen restriksjoner eller nei-mat. 

Over en lengre periode nå har jeg følt meg dårlig og hatt problemer med å finne energi nok til treningsøktene. Jeg har ofte dratt på trening og endt opp med å ikke fullføre fordi jeg går tom for energi.

I det daglige har jeg blitt slappere, trøttere og fryser konstant. Etter hvert har jeg også fått mindre matlyst. Jeg har tatt blodprøver hos legen, og alt var fint. 

For "gøy" skulle jeg veie meg her om dagen, noe jeg aldri gjør. Tallet var ALT FOR LAVT! Det er ikke rart jeg føler meg som en sekk. 

Nå må jeg opp opp opp. Jeg spiser masse nøtter, smører på med ekstra smør og pålegg, mauler ost, spiser masse frukt og har melk og peanøttsmør i frokostgrøten (brukte vann før). Jeg prøver å tvinge i meg mer middag hver dag. Jeg har prøvd over jula å spise masse julemat- og godt. Likevel står vekta bom fast. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg føler jeg har forsøkt alt! 

Jeg liker ikke juice, melk som drikke eller avocado, så de tipsene går dessverre rett forbi hos meg. 

Anonymkode: 3bf4d...72f

-Berik grøten med rosiner og banan

-Berik middagene med f.eks kokosmelk,frø/kjerner,olje etc

-Lag smoothier med banan,frukt/bær,kokosmelk,peanøttsmør,1 ss kokosolje

-Spis nøtter og tørket frukt mellom måltidene 

-Lag egne næringsbarer med peanøttsmør,havregryn,nøtter/frø tørket,sirup og kokosolje

Anonymkode: e5395...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært svært undervektig. I lang tid trodde jeg at jeg spiste masse, men når jeg begynte å telle kalorier viste det seg at det var helt feil. Laget dermed en matplan på rundt 3500 kcal. Jeg trente mye da (idrettsutøver), så du vil trolig ikke trenge så mye. I begynnelsen er det vondt fordi magen ikke var vant med det, men det går an. Det fins mange gode løsninger på energitett mat. Spis laks, medisterdeig, pølse, fritert fisk osv. Velg nøttesmør på brødskiva og ha masse smør under. 100 gram nøtter inneholder over 500 kcal. Du liker ikke melk, men hva med oboy? Bruk fete sauser. Egg og/eller olje i smoothie. Smør og olje på alt mulig.

Det viktigste tror jeg er at du kartlegger hvor mye du faktisk spiser og øker deretter. Spiser du 1500 kcal for eksempel, start med 2000. Vit at du får i deg så mye og vei alt. Går du fortsatt ned eller vekta står stille så øker du til 2500. Slik fortsetter du til vekta stopper opp i 2ish uker før du øker igjen. Men det er svært viktig at du faktisk vet hvor mye du spiser og ikke bare synser.

Anonymkode: 22b34...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...