Gå til innhold

Organisert, statlig jobb, akademikerne eller annet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter på mandag i ny jobb, statlig i nav. På et skjema jeg fikk før oppstart måtte jeg huke av på om jeg var medlem i akademikerne eller ei. 

Så det jeg skjønner er at medlemmer i akademikerne har andre reguleringer? Hvilke? Jeg har lest avtalene men finner ingenting. Bør man som statlig ansatt være i akademikerne, lo stat, ntl? Hva?

Anonymkode: 72178...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva du er utdannet. 

• Liker 1
Skrevet

Du melder deg inn i det forbundet som har forhandlingsrett der du skal begynne å jobbe. Sikkert noen som kan verve deg når du begynner.

Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)

Det er to hovedtariffavtaler i staten - en for Akademikerne og en for Unio/YS/LO. Arbeidsgiver må vite hvilken av avtalene du skal høre til.

Hvor du bør være organisert i avhenger av hvilken utdanning du har.

Endret av Føsleguri
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg starter på mandag i ny jobb, statlig i nav. På et skjema jeg fikk før oppstart måtte jeg huke av på om jeg var medlem i akademikerne eller ei. 

Så det jeg skjønner er at medlemmer i akademikerne har andre reguleringer? Hvilke? Jeg har lest avtalene men finner ingenting. Bør man som statlig ansatt være i akademikerne, lo stat, ntl? Hva?

Lokale lønnsforhandlinger skjer for akademikerne og alle andre i to uavhengige forhandlinger, og lønna registreres med faktisk lønn istedet for lønnstrinn i lønnsystemet til arbeidsplassen.

Anonymkode: 0ba66...2d1

Skrevet

Spør hva som er vanlig på din arbeidsplass. Er greit å være med i en som har litt medlemmer der du er ansatt. Det gir fordeler ved lønnsforhandlinger og de har mer gjennomslagskraft ved uenigheter med arbeidsgiver. Rent praktisk ved ansettelse gir LO-medlemskap innplassering i lønnstrinn, mens akademikerne gir innplassering på kronebeløp. 

Anonymkode: 3127b...4dc

• Liker 1
Skrevet
Snurrepurre skrev (11 minutter siden):

Spørs hva du er utdannet. 

#frøken skrev (10 minutter siden):

Du melder deg inn i det forbundet som har forhandlingsrett der du skal begynne å jobbe. Sikkert noen som kan verve deg når du begynner.

Føsleguri skrev (6 minutter siden):

Det er to hovedtariffavtaler i staten - en for Akademikerne og en for Unio/YS/LO. Arbeidsgiver må vite hvilken av avtalene du skal høre til.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lokale lønnsforhandlinger skjer for akademikerne og alle andre i to uavhengige forhandlinger, og lønna registreres med faktisk lønn istedet for lønnstrinn i lønnsystemet til arbeidsplassen.

Anonymkode: 0ba66...2d1

Jeg er redd dere ikke forstår. Jeg kan velge, og være medlem i begge... ergo jeg må velge. Og lurer jo da selvsagt på hvilken av dem jeg bør velge,men jeg klarer ikke å forstå forskjellen på de to avtalene...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør hva som er vanlig på din arbeidsplass. Er greit å være med i en som har litt medlemmer der du er ansatt. Det gir fordeler ved lønnsforhandlinger og de har mer gjennomslagskraft ved uenigheter med arbeidsgiver. Rent praktisk ved ansettelse gir LO-medlemskap innplassering i lønnstrinn, mens akademikerne gir innplassering på kronebeløp. 

Hva betyr det, sånn i praksis om man har lønn på trinn eller i krone beløp? Har det noe å si egentlig ?

Skrevet

Husk også at akademikerne har flere medlemsorganisasjoner. Jeg jobber i staten og er organisert i Tekna, som er en del av akademikersamarbeidet, men andre organisasjoner er f.eks. Econa, juristforbundet, naturviterne osv. 

Anonymkode: fc711...23c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er redd dere ikke forstår. Jeg kan velge, og være medlem i begge... ergo jeg må velge. Og lurer jo da selvsagt på hvilken av dem jeg bør velge,men jeg klarer ikke å forstå forskjellen på de to avtalene...

Er du medlem i en fagforening allerede? Hvis ikke er det ikke akademikerne du melder deg inn i, men en av samarbeidsorganisasjonene. Akademikerne består av 13 forskjellige fagforeninger. Er du f.eks. medlem av juristforbundet er du en del av akademikeravtalen. 

Anonymkode: fc711...23c

Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så fryktelig stor forskjell på avtalene. Akademikerne ønsker at hele potten i lønnsforhandlingene skal forhandles lokalt, men de andre i varierende grad ønsker noe av potten som sentrale tillegg til alle og resten til lokale forhandlinger.

Du bør være i den foreningen som jobber best for dine interesser f.eks hvis du er jurist er det mest fornuftig å være medlem i Juristforbundet (Akademikerne).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva betyr det, sånn i praksis om man har lønn på trinn eller i krone beløp? Har det noe å si egentlig ?

Innplasseringen bør være nogenlunde lik, men de to organisasjonene har helt ulik lønnspolitikk. LO-forbund ønsker vanligvis at «potten» fordeles sentralt, dvs alle får like stor andel/prosentsats. Akademikerne ønsker at potten skal fordeles lokalt, slik at man må «fighte» mer som individ for å få. Fordeler og ulemper med begge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan du ta deg en prat med de tillitsvalgte på din arbeidsplass. Det er en fordel å være medlem av en fagforening som er relativt stor på din arbeidsplass. 
Jeg er medlem i en akademiker-organisasjon, og er tillitsvalgt på min statlige arbeidsplass. På min arbeidsplass er det relativt få innen Akademikerne. Det kan være vanskelig å få arbeidsgiver bort fra lønnstrinn, og vi opplever at de forhandler med de andre foreningene først. Men pottene er adskilt, så det er ikke sånn at andre «stikker av med Akademikernes pott». 

Anonymkode: 658c9...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innplasseringen bør være nogenlunde lik, men de to organisasjonene har helt ulik lønnspolitikk. LO-forbund ønsker vanligvis at «potten» fordeles sentralt, dvs alle får like stor andel/prosentsats. Akademikerne ønsker at potten skal fordeles lokalt, slik at man må «fighte» mer som individ for å få. Fordeler og ulemper med begge. 

Det skal sies at det er ganske vanlig at Akademikerne forhandler fram at deler av potten gis som et generelt lokalt tillegg. 

Skrevet

Det blir på en måte et politisk valg også. Akademikerforeningene er selvfølgelig opptatt av at medlemmene, som har minst en mastergrad, og at de skal få bedre betalt for lang utdanning. I tillegg er de mer opptatt av individet og muligheten til å forhandle lønn på innsats og kompetanse. NTL er store i staten og organiserer også mange akademikere. De er mer opptatt av å løfte de som ligger lavt og at alle skal behandles likt.

Så da kommer det an på hva du mener er riktig, både for deg selv og for fellesskapet. Jeg er medlem i en Akademikerforening fordi jeg mener det er best for staten å være konkurransedyktig på lønn, og tiltrekke og holde på de dyktige folka. Så betyr det ikke at jeg får høyere lønn av å være medlem der. Det vil nok variere fra arbeidssted til arbeidssted hvor gode foreningene er til å følge opp medlemmene.

Anonymkode: cc44b...3ba

Skrevet (endret)
Føsleguri skrev (20 timer siden):

Uenig. Velg fagforening etter hva slags oppgaver du skal utføre eller hva slags fagforening du ønsker, samt hvem som har de beste lokale tillitsvalgte.  Akademiker-foreningene er oftest rene profesjonsforbund som i tillegg forhandler lønn for sin gruppe. LO-forbund (og til dels også noen UNIO-forbund) har meninger og politikk om aktuelle saker, tilbyr kurs og opplæring og mye mer. YS er litt sånn midt i mellom. Les litt om de ulike foreningene og finn en som passer for deg. 

Endret av mmd
Gjest Føsleguri
Skrevet
mmd skrev (1 minutt siden):

Uenig. Velg fagforening etter hva slags oppgaver du skal utføre eller hva slags fagforening du ønsker, samt hvem som har de beste lokke tillitsvalgte.  Akademiker-foreningene er oftest rene profesjonsforbund som i tillegg forhandler lønn for sin gruppe. LO-forbund (og til dels også noen UNIO-forbund) har meninger og politikk om aktuelle saker, tilbyr kurs og opplæring og mye mer. YS er litt sånn midt i mellom. Les litt om de ulike foreningene og finn en som passer for deg. 

Poenget mitt var at i noen foreninger får man ikke være medlem hvis man ikke har "rett" utdanning. 

Det hjelper ikke om Juristforeningen har den best lokale tillitsvalgte og du er mest enig med dem, hvis du har videregående og jobber som "kantinedame".

Skrevet
mmd skrev (1 time siden):

Uenig. Velg fagforening etter hva slags oppgaver du skal utføre eller hva slags fagforening du ønsker, samt hvem som har de beste lokale tillitsvalgte.  Akademiker-foreningene er oftest rene profesjonsforbund som i tillegg forhandler lønn for sin gruppe. LO-forbund (og til dels også noen UNIO-forbund) har meninger og politikk om aktuelle saker, tilbyr kurs og opplæring og mye mer. YS er litt sånn midt i mellom. Les litt om de ulike foreningene og finn en som passer for deg. 

Jeg er medlem i et Akademikerneforbund, en typisk profesjonsgruppe. De tilbyr kurs og opplæring, og er aktive politisk og i media i aktuelle saker. Hvis du leser litt i avisene ser du at det er helt vanlig for mange Akademikerne-foreninger.

Skrevet

Tenk også på hvilke goder som tilbys. Jeg er medlem i juristforbundet og min samboer i NTL. Det viser seg at fordelene til juristforbundet knuser NTL, med bedre forsikringer og lånevilkår for å nevne noe. 

Skrevet
dyptvann skrev (9 minutter siden):

Tenk også på hvilke goder som tilbys. Jeg er medlem i juristforbundet og min samboer i NTL. Det viser seg at fordelene til juristforbundet knuser NTL, med bedre forsikringer og lånevilkår for å nevne noe. 

Det varierer jo etter hva som er deres konkrete behov. Hos oss er det omvendt, LO Favør-avtalen er langt bedre. 

Anonymkode: 9b0ae...5e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...