Gå til innhold

Vi låner hytte, hva slag «takk for lånet» gave kan vi legge igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som er så snill og låner oss sin hytte neste helg.  Hva kan jeg kjøpe til henne og som jeg kan legge igjen på hytten som takk for lånet? 

Anonymkode: 8400b...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har en kollega som er så snill og låner oss sin hytte neste helg.  Hva kan jeg kjøpe til henne og som jeg kan legge igjen på hytten som takk for lånet? 

Gavekort 1000kr? Vin og sjokolade/div mat? Massasjekort?

Anonymkode: 68ef8...4e9

• Liker 3
Skrevet

Bålpanne 

• Liker 4
Skrevet

En kurv med vin, kaffe, te og andre godsaker og et pent kort hvor du takker for lånet. Tingene bør tåle å oppbevares i romtemperatur hvis kurven skal stå framme så de ser den når de kommer. 

• Liker 8
Skrevet

Vi kjøpte Nicholas Vahe krydder og syltetøy til svigerinnen min som takk for lånet av hytta sist vinter :) 

Anonymkode: 75f35...620

• Liker 3
Skrevet

Som hytteeier er det aller viktigste for meg at det fylles på med bruksartikler som talglys, dopapir, tørkerull osv. Kjedelig å komme opp på hytta hvis det er rensket for slike ting. Ellers forventer jeg ingenting, men hyggelig hvis det står ei flaske vin på benken. Hadde det stått ei bålpanne utenfor hadde jeg blitt flau..

Anonymkode: eb81a...2fc

• Liker 49
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde det stått ei bålpanne utenfor hadde jeg blitt flau..

Hvorfor???

Anonymkode: f8703...fc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Minst mulig. Hun gjør dere en tjeneste som gir henne en god følelse. Ikke ta ifra henne følelsen ved å overkompensere noe voldsomt. 

Som personen ovenfor skriver så fyll på med dagligdagse ting i hytten, slik at det ikke er tomt av noe når eieren skal bruke den. Og vask og rengjør godt etter dere. 

Anonymkode: 40873...a12

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor???

Fordi det er en litt voldsom takk? 
De får lov å låne hytta, de trenger ikke leie. Og bålpanne er såpass høy i pris, at det rett og slett blir for mye. Det blir en «betaling», og ikke bare et takk.

Anonymkode: 58585...f0b

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor???

Synes det er alt for mye for å låne bort hytta ei helg. Helt sikker på at hytteeieren ikke forventer noe slikt, jeg hadde iallefall ikke gjort det. 

Anonymkode: eb81a...2fc

• Liker 21
Skrevet

Forbruksartikler er alltid greit. Sjokoladeplater, krydder, olivenolje, telys, kaffe, te, brettspill/puslespill 

Anonymkode: 8e422...a7b

• Liker 21
Skrevet

Gjør litt som på DNT-hytter, tenk at du skal forlate hytta like ren eller litt renere enn da du kom. Fyll på igjen med det dere måtte bruke av forbruksvarer som f eks papir, gass eller ved. 

Utover det en god sjokolade eller vin på benken er hyggelig, men ikke et must 

Anonymkode: c4ea0...493

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Minst mulig. Hun gjør dere en tjeneste som gir henne en god følelse. Ikke ta ifra henne følelsen ved å overkompensere noe voldsomt. 

Som personen ovenfor skriver så fyll på med dagligdagse ting i hytten, slik at det ikke er tomt av noe når eieren skal bruke den. Og vask og rengjør godt etter dere. 

Et par ting til. Husk å si takk på en ordentlig måte. Vis heller takknemlighet enn å kjøpe takknemlighet. Og husk tjenesten i ettertid, ikke nøl med å stille opp for henne hvis hun indirekte eller direkte ønsker hjelp eller noe selv. 

Det beste man kan gjøre for å kompensere for en tjeneste er ved å gjøre en tjeneste en annen gang. Da føler man seg sett. 

• Liker 21
Skrevet

For meg som hytteeier, har jeg blitt mest glad over at gjestene har ryddet godt og støvsuget/vasket i hytta før de drar. Trenger ikke mer skapfyll.

Anonymkode: 881b7...eaa

• Liker 16
Skrevet

Har hytte selv, og signerer hun over her.

Fyll opp med oppvaskmiddel, toalettpapir, stearinlys og litt god drikke. 
For all del ikke kjøp pynteting og stæsj. 

• Liker 18
Skrevet

Vi legger som regel igjen noe vin/konfekt eller en fin blomst til svigerforeldrene(svigermor liker godt blomster) når vi har lånt hytta. 

• Liker 2
Skrevet

Forresten, har du spurt henne om hun ønsker noe som "takk for lånet"? For hvis hun faktisk forventer noe, så kan det jo være greit å innfri det. Så spør! Hvis hun ikke skal ha noe som helst, så ikke gi henne det heller. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forresten, har du spurt henne om hun ønsker noe som "takk for lånet"? For hvis hun faktisk forventer noe, så kan det jo være greit å innfri det. Så spør! Hvis hun ikke skal ha noe som helst, så ikke gi henne det heller. 

Så kleint. Man skal ikke spørre om man får lov til å gi en takkegave. Å fylle på med toalettpapir og ved hvis det er lite igjen, såpe og en flaske vin og sjokolade er da ikke noe man trenger å spørre om. Det er ikke de sosiale normene i alle fall. Man gir fordi man har lyst til å gi.

Men for all del, ikke kjøp ting. Folk flest har råd til de pyntetingene man selv ønsker seg og vil helst ikke ha det.

Anonymkode: b4b14...3f5

• Liker 19
Skrevet (endret)

Spør.

Men ha noe i bakhånd om de sier ingenting.

Endret av T-Rex
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så kleint. Man skal ikke spørre om man får lov til å gi en takkegave. Å fylle på med toalettpapir og ved hvis det er lite igjen, såpe og en flaske vin og sjokolade er da ikke noe man trenger å spørre om. Det er ikke de sosiale normene i alle fall. Man gir fordi man har lyst til å gi.

Men for all del, ikke kjøp ting. Folk flest har råd til de pyntetingene man selv ønsker seg og vil helst ikke ha det.

Anonymkode: b4b14...3f5

Man spør ikke om å få lov til å få kjøpe takkegave, men når lånet blir avtalt, er det høflig å spørre hva hun skal ha for det, og er svaret nei (som det som oftest er), er det jo hyggelig med en takkegave likevel.

Forbruksvarer er det vel en selvfølge å erstatte. For å si det sånn, mange hytter ligger jo utilgjengelig til, og hvis man som eiere helga etterpå kommer fram sultne og slitne fredag kveld etter å ha gått på ski eller å ha blitt kjørt på scooter det siste stykket, det er mørkt og kaldt osv. ,er det surt å oppdage at gjestene har brukt opp alt toalettpapiret og brent opp all veden. Og da hjelper det vel ikke at det står sjokolade og vin på bordet ;) Hadde nok blitt en stund til neste gang, da ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...