AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Hei Sikkert et dumt spørsmål,er helt blank på dette. Håper noen kan hjelpe. Opprettet månedlig sparing i DnB global index og må velge hvilken konto beløpet skal trekkes fra. Er det lurest å velge at den skal gå fra brukskonto eller aksjesparekonto? Anonymkode: c1f1b...53b
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Spiller egentlig ingen rolle. Velger du aksjesparekonto må du først overføre pengene til denne kontoen fra brukskontoen. Velger du brukskontoen trekkes pengene automatisk fra denne kontoen. Regner da med at brukskonto er den kontoen du normalt har pengene stående. Anonymkode: 19b8e...a56
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiller egentlig ingen rolle. Velger du aksjesparekonto må du først overføre pengene til denne kontoen fra brukskontoen. Velger du brukskontoen trekkes pengene automatisk fra denne kontoen. Regner da med at brukskonto er den kontoen du normalt har pengene stående. Anonymkode: 19b8e...a56 Takk for svar. Jeg mener å ha lest at det har noe med hvorvidt man må betale skatt av gevinst å gjøre,men mulig at jeg misforstod..? Anonymkode: c1f1b...53b
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Har ingenting med hvilken konto det trekkes fra. Jeg trekker fra brukskonto 😊 Anonymkode: 7a736...b6f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar. Jeg mener å ha lest at det har noe med hvorvidt man må betale skatt av gevinst å gjøre,men mulig at jeg misforstod..? Anonymkode: c1f1b...53b Det er når du tar penger ut, ikke når du setter inn Anonymkode: 2c7a5...8a3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Velg aksjesparekonto. Da kan du senere omdisponere mellom ulike fond, eller over i aksjer, uten at det utløser beskatning. Anonymkode: 8bcde...32a 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #7 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar. Jeg mener å ha lest at det har noe med hvorvidt man må betale skatt av gevinst å gjøre,men mulig at jeg misforstod..? Anonymkode: c1f1b...53b Du har misforstått. Anonymkode: 19b8e...a56
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #8 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Velg aksjesparekonto. Da kan du senere omdisponere mellom ulike fond, eller over i aksjer, uten at det utløser beskatning. Anonymkode: 8bcde...32a Jeg forstod spørsmålet til TS at hun ønsker å sette opp en spareavtale på sin ASK og fikk spørsmålet om det månedlige sparebeløpet skulle trekkes fra brukskontoen eller fra aksjesparekontoen. Spørsmålet var ikke om hun burde kjøpe fondet på en aksjesparekonto. Man får uansett ikke handlet fond på en brukskonto. Anonymkode: 19b8e...a56
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #9 Skrevet 16. januar 2021 Hos meg trekkes det fra brukskonto. Du vil også han en konto tilknyttet ASK, men den benyttes kun ved salg av fond. Da overføres pengene dit. Du kan ikke bruke den til annet en kjøp av nye fond, evnt overføre innestående til f eks brukskontoen. Du får ikke skatt så lenge beløpe som evnt trekkes ut ikke overstiger innsatt beløp + skjermingsfradrag. Men fond er ment for langsiktig sparing, så du bør ikke tenke for mye på uttak. Anonymkode: ac230...5e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå