Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sikkert et dumt spørsmål,er helt blank på dette. Håper noen kan hjelpe. Opprettet månedlig sparing i DnB global index og må velge hvilken konto beløpet skal trekkes fra. Er det lurest å velge at den skal gå fra brukskonto eller aksjesparekonto? 

Anonymkode: c1f1b...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller egentlig ingen rolle. Velger du aksjesparekonto må du først overføre pengene til denne kontoen fra brukskontoen. Velger du brukskontoen trekkes pengene automatisk fra denne kontoen. Regner da med at brukskonto er den kontoen du normalt har pengene stående.

Anonymkode: 19b8e...a56

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller egentlig ingen rolle. Velger du aksjesparekonto må du først overføre pengene til denne kontoen fra brukskontoen. Velger du brukskontoen trekkes pengene automatisk fra denne kontoen. Regner da med at brukskonto er den kontoen du normalt har pengene stående.

Takk for svar. Jeg mener å ha lest at det har noe med hvorvidt man må betale skatt av gevinst å gjøre,men mulig at jeg misforstod..?

Skrevet

Har ingenting med hvilken konto det trekkes fra. Jeg trekker fra brukskonto 😊

3987E633-70BC-45AF-BE0A-DAC7130B13F2.jpeg

Anonymkode: 7a736...b6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Jeg mener å ha lest at det har noe med hvorvidt man må betale skatt av gevinst å gjøre,men mulig at jeg misforstod..?

Det er når du tar penger ut, ikke når du setter inn :)

Anonymkode: 2c7a5...8a3

Skrevet

Velg aksjesparekonto. Da kan du senere omdisponere mellom ulike fond, eller over i aksjer, uten at det utløser beskatning. 

Anonymkode: 8bcde...32a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har misforstått. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Velg aksjesparekonto. Da kan du senere omdisponere mellom ulike fond, eller over i aksjer, uten at det utløser beskatning. 

Anonymkode: 8bcde...32a

Jeg forstod spørsmålet til TS at hun ønsker å sette opp en spareavtale på sin ASK og fikk spørsmålet om det månedlige sparebeløpet skulle trekkes fra brukskontoen eller fra aksjesparekontoen. 

Spørsmålet var ikke om hun burde kjøpe fondet på en aksjesparekonto. Man får uansett ikke handlet fond på en brukskonto.

Skrevet

Hos meg trekkes det fra brukskonto. Du vil også han en konto tilknyttet ASK, men den benyttes kun ved salg av fond. Da overføres pengene dit. Du kan ikke bruke den til annet en kjøp av nye fond, evnt overføre innestående til f eks brukskontoen. Du får ikke skatt så lenge beløpe som evnt trekkes ut ikke overstiger innsatt beløp + skjermingsfradrag. Men fond er ment for langsiktig sparing, så du bør ikke tenke for mye på uttak. 

Anonymkode: ac230...5e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...