Gå til innhold

Har du telefonskrekk, og i hvilket årstall er du født?

Har du telefonskrekk, og i hvilket årstall er du født?  

92 stemmer

1. 1. Har du telefonskrekk, og i hvilket årstall er du født?

• Ja (1996-2010)
      4
    • Nei (1996-2010)
      0
    • Ja (1977-1995)
      52
    • Nei (1977-1995)
      22
    • Ja (1965-1976)
      7
    • Nei (1965-1976)
      5
    • Ja (1946-1964)
      0
    • Nei (1946-1964)
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken generasjon har mest telefonskrekk?

Er det de yngste som er vant til å kunne tekste og bestille på nett, eller er det de eldre som ikke er like kjent med dagens teknologi? 

Anonymkode: 4c8e3...ad7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

92-modell. Aldri skjønt telefonskrekk. Hvor ligger det skumle med å snakke i telefonen?

Anonymkode: f7046...53b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

92-modell. Aldri skjønt telefonskrekk. Hvor ligger det skumle med å snakke i telefonen?

Anonymkode: f7046...53b

Ikke jeg heller, men vi er vel alle forskjellige. 

Skrevet

Man ser i hvert fall på undersøkelsen at aldersgruppen her på KG er 1977-1995.

• Liker 6
Skrevet
CorvusCorax skrev (2 minutter siden):

Man ser i hvert fall på undersøkelsen at aldersgruppen her på KG er 1977-1995.

Ja foreløpig så kan man si det!

Skrevet

Ingen problemer med å prate i telefonen jeg, problemet mitt er vel å holde kjeft.. Født i 84 😄 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

når nesten hver samtale en får er fra folk med problemer som det er din jobb og løse... Da blir etterhvert hver minste pip fra telefonen assosiert med stress. Om det er meldingspip, e-postmeldings-lyd, eller ringing.. Samtidig veit en at hvis en har glemt telefonen, eller værte borte fra den en stund så er den proppa full med mer stress og mas. Jeg kan kjenne hvordan stressnivået øker for hver minste lille lyd telefonen gir fra seg. Dette er ivertfall min form for telefonskrerkk, og hvorfor jeg ikke liker å prate i den.

Endret av ltfutt
  • Liker 1
Skrevet
ltfutt skrev (1 minutt siden):

når nesten hver samtale en får er fra folk med problemer som det er din jobb og løse... Da blir etterhvert hver minste pip fra telefonen assosiert med stress. Om det er meldingspip, e-postmeldings-lyd, eller ringing.. Samtidig veit en at hvis en har glemt telefonen, eller værte borte fra den en stund så er den proppa full med mer stress og mas. Jeg kan kjenne hvordan stressnivået øker for hver minste lille lyd telefonen gir fra seg.

Har du problemer med å ringe til andre da? Booke tannlegetime, ringe fastlegen osv?

Skrevet

Jeg hadde. Men så meldte jeg meg frivillig til noe som innebar å ringe rundt og selge inn noe (veldedighet) noen timer i uka. 

Kan trygt si at den mengdetreningen kurerte ubehaget jeg følte ved å ta en telefon. 

Nå har jeg en jobb som en over her beskriver. Krevende lederstilling, jobber mot kunder. Så det kan være 50 anrop med krav og spørsmål i løpet av en dag. Men koster meg virkelig ingenting å ta de samtalene. Så det å gripe an problemet direkte er noe av det smarteste jeg har gjort. 

Anonymkode: 9d3a2...43e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du problemer med å ringe til andre da? Booke tannlegetime, ringe fastlegen osv?

Jeg hater å vite at jeg blir ringt opp igjen. Da går jeg bare å gruer meg til den forbanna telefonen begynner å pipe igjen.. Hvis jeg bare kan ringe og bli ferdig med det så går det greit.. Men det er vel ikke tradisjonell telefonskrekk den varianten jeg lider av... Det er vel mer en psykisk stress-skade.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hater å snakke i telefonen, spesielt med ukjente. Tror jeg er mest redd for den pinlige tausheten som kan oppstå. 
Nå lider jeg generelt av sosial angst, så det kan ha noe med det å gjøre. 

Jeg jobbet på Norsk Gallup i ett år da jeg var yngre. Gjelder å utsette seg for det man er redd for. 😉 Men det kurerte ikke akkurat min skrekk for å si det sånn..... 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 32991...d8d

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg merkelig fanget når jeg snakker i telefonen.

En må si noe annenhvergang og hele tiden og jeg nervene gjør jeg ikke får tenkt meg om og jeg hører jeg sier ting litt i hytt og pine  fordi jeg er stressa og det forsterker igjen ubehaget om at telefonsanakking er noe dritt. Er jo ikke akkurat som en kan «være stille sammen» på telefon

også elendig på grenser så klarer aldri avslutte naturlig en skravlesamtale typ venner familie og blir sittende å si ja og ha og så bra leeeenge etter jeg er drittlei hele greia. Blir knot. Får skrive opp noen fare avslutningsfasen ha ha

Det er også slik jeg syns det er litt vanskelig å ikke kunne lese folks andre utrykk som kroppsspråk og hva de eeeegentlig mener.

går ganske greit med de det korte-beskjeder-santalene

og faktisk blitt dreven på telefonselgere. Bare å si : «du jeg sier nei takk til det.» og gjenta dette uansett hva de sier 😂

Anonymkode: cd823...059

• Liker 2
Skrevet
ltfutt skrev (3 minutter siden):

Jeg hater å vite at jeg blir ringt opp igjen. Da går jeg bare å gruer meg til den forbanna telefonen begynner å pipe igjen.. Hvis jeg bare kan ringe og bli ferdig med det så går det greit.. Men det er vel ikke tradisjonell telefonskrekk den varianten jeg lider av... Det er vel mer en psykisk stress-skade.

Ja, det høres jo mer sånn ut

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg en jobb som en over her beskriver.

min jobb går ut på å løse problemer for andre jeg ikke en gang visste eksisterte. Når en noen ringer, så kan det bety at viktige systemer ligger nede, og at noen lider økononisk tap fordi de ikke får utført jobben sin.. Det er din jobb og finne ut av hva feilen er så fort som over hodet mulig. Når man har 20 ubesvarte klokka 6.30 om morgenen veit man bare at dagen kommer til å bli et helvete.... Jeg har hatt andre jobber hvor jeg også har stresset, men på en helt annen måte

Endret av ltfutt
Skrevet
ltfutt skrev (1 minutt siden):

min jobb går ut på å løse problemer for andre jeg ikke en gang visste eksisterte. Når en noen ringer, så kan det bety at viktige systemer ligger nede, og at noen lider økononisk tap fordi de ikke får utført jobben sin.. Det er din jobb og finne ut av hva feilen er så fort som over hodet mulig. Når man har 20 ubesvarte klokka 6.30 om morgenen veit man bare at dagen kommer til å bli et helvete.... Jeg har hat andre jobber hvor jeg også har stresset, men på en helt annen måte

Kjenner du ikke på at det gjerne er på tide å finne en annen stilling eller jobb? Det høres ut som du kan bli utbrent og sykemeldt om ikke så lenge

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg føler meg merkelig fanget når jeg snakker i telefonen.

En må si noe annenhvergang og hele tiden og jeg nervene gjør jeg ikke får tenkt meg om og jeg hører jeg sier ting litt i hytt og pine  fordi jeg er stressa og det forsterker igjen ubehaget om at telefonsanakking er noe dritt. Er jo ikke akkurat som en kan «være stille sammen» på telefon

også elendig på grenser så klarer aldri avslutte naturlig en skravlesamtale typ venner familie og blir sittende å si ja og ha og så bra leeeenge etter jeg er drittlei hele greia. Blir knot. Får skrive opp noen fare avslutningsfasen ha ha

Det er også slik jeg syns det er litt vanskelig å ikke kunne lese folks andre utrykk som kroppsspråk og hva de eeeegentlig mener.

går ganske greit med de det korte-beskjeder-santalene

og faktisk blitt dreven på telefonselgere. Bare å si : «du jeg sier nei takk til det.» og gjenta dette uansett hva de sier 😂

Mente: får skrive opp noen bra avslutningsfraser 

ikke noe om avslutningsfasen som stavekontrollen ville si noe om 😳

• Liker 2
Skrevet

Jeg har telefonskrekk, ja. Er født i 1971, og vi fikk ikke telefon før jeg gikk på ungdomsskolen. Så kanskje det er fordi jeg ikke har vokst opp med det? Det ble litt enklere da nummervisningen kom, og da jeg fikk mobil med mulighet til å sende sms åpnet det seg en ny verden for meg.

Anonymkode: be118...4f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en grad av telefonskrekk, men det har ingenting med det tekniske å gjøre. Misliker å ringe opp noen og forklare hvem jeg er og hva jeg skal. Når noen ringer meg er det enklere, da bare lager jeg være å ta telefonen hvis jeg ikke vet hvem det er. 😄

Jeg hadde en venn som foretrakk å ringe, mens jeg foretrakk meldinger. Fikk hjertebank hver gang han svarte med å ringe når jeg hadde sendt en melding. 🥺

Anonymkode: c996c...27c

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er født i 90 og hater å snakke med fremmede på telefon. Venner og familie går helt fint, men hvis jeg f.eks. skal bestille take away drar jeg heller ned på restauranten, bestiller i kassen og venter på maten i en halvtimes tid i stedet for å bestille på telefon. Vet ikke helt hva det er, men tror det handler om å ikke kunne lese ansiktsuttrykket til den jeg prater med.

Anonymkode: 243c7...dc9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...