Gå til innhold

Hva tenker dere om torskehoder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er like kjøtt på de, de egner seg best til å koke kraft på. 

Skrevet

God bruk av ressurser. Jeg pleier for det meste å koke suppe på dem, men liker lettsaltede hoder, selv om jeg da foretrekker lettsaltet uerhoder, fremfor torsk. 

Praktisk er det jo også, da de kommer levert med fastmontert, naturlig gaffel, som en kan plukke løs for å pirke opp små ting. 

• Liker 1
Skrevet

Torskehoder = søppel. 

Anonymkode: ef45d...527

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg noe mer ekkelt (annet enn kanskje smalahove) å få servert. Håper du gir beskjed til gjestene på forhånd slik at de vet hva de har i vente. Jeg hadde nok takket nei til å komme i dette middagsselskapet.

Helt greit å koke suppe på, men som en rett i seg selv? Nei, urk. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok spist det, om jeg fikk det servert. Er vel ikke verre enn mye annet, tenker jeg.

Anonymkode: 1a447...a3f

Skrevet

Da hadde jeg ikke kommet. Prøv reinsyrstek. Ikke avfall. 

Anonymkode: 82f0a...7fa

• Liker 2
Skrevet

Hodet er det beste på fisken, og selv ikke god oksekraft er like smaksrik som fiskehode-kraft. Men det egner seg jo ikke for finere selskap dersom gjestene ikke er advart og innforstått (som man er i smalahovudlag, feks.). Man tar på seg dertil egnet antrekk og bordmanerene er «nevene i maten».

Og så lar man de som helst spiser sin innmat som pølser takke pent nei og være hjemme, sånn at man slipper å snakke nedi voksne folk som ikke har lært å la være å si «æsj» ved bordet. Folk som liker å ikke se innmaten de spiser har ofte helt begredelig folkeskikk.

Anonymkode: 90412...830

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, SPOCA said:

Jeg kan ikke tenke meg noe mer ekkelt (annet enn kanskje smalahove) å få servert. Håper du gir beskjed til gjestene på forhånd slik at de vet hva de har i vente. Jeg hadde nok takket nei til å komme i dette middagsselskapet.

Helt greit å koke suppe på, men som en rett i seg selv? Nei, urk. 

Jeg hadde ikke rygga, men det er nok lurt å advare selskapet, ja.

Skrevet

Veldig gode til fiskekraft og suppe, men jeg ville ikke funnet på å servere dem hele fordi det er så himla lite mat på dem.

Skrevet

Jeg syns det er helt nydelig mat, men jeg hadde nok ikke servert det til folk hvis jeg ikke vet at de liker det. 

Anonymkode: 2c90b...f19

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det er god grunn til at jeg er vegetarianer :)  

Anonymkode: c8ac2...21b

Skrevet

Beste kjøttet sitter i hodene på fisken. Torskekjaker er helt nydelig. Dere som mener det er søppel har tydeligvis ikke mye kunnskap på dette området. 

Anonymkode: 2d17d...66f

• Liker 4
Skrevet

Nydelig mat, men ikke alle er vant til det. 

Skrevet

Aldri smakt, men absolutt spist om jeg fikk det servert!
Det er ikke vanlig kost, så du må se dine gjester an. Målet er jo å tilfredsstille gjesten.
Du vet nok godt om dine gjester hører til de gastronomisk frigjorte som setter pris på dette, eller om de er mer infantile av seg.

Anonymkode: 259ae...673

Skrevet

Jeg hadde sikkert prøvd meg på det om jeg fikk det servert. Men tror ikke dette er noe jeg ville satset på å servere til et større selskap uten at de var forberedt. For man må jo gjerne være litt forberedt på at det er dette man får. Min mor eller bror ville sikkert synes det var kult nok om jeg spesifikt hadde sagt at jeg hadde planlagt dette.

Anonymkode: 4cba9...c3a

Skrevet

Jeg hadde spist det om jeg fikk det servert, men hadde nok tenkt at det var en smule spesielt. Det er jo ikke akkurat et pent syn. 

Ville heller kokt kraft av hodet og servert en digg fiskesuppe. 

Skrevet

Da jeg var barn pleide vi å "sloss" om torskehodene, det er jo der det beste kjøttet sitter. Er ellers enig i at det er mat for spesielt interesserte, du serverer ikke torskehoder til en som er skeptisk til fisk. :)

Skrevet

Ser godt ut det der!

Sjølv har eg benytta torskehaud i alle dei år både til kraft og egen rett. Eg brukar og lage kams, ein slags fiskebolle av lever, slett ikkje ulikt det som vist i den nevnte oppskrioppskrifta.

Kamsen serverar eg enten i torskehaud eller ved siden av om haude er store og eg har kløyvd dei. Vert egentlig som ei fiskemølje med kams og anna tilbehøtilbehør.

lyt prøve ut den danske versjonen, er dessutan like før skreien er på plass her i Lofoten, båten og utstyret er klart til tur 🎣

28167825_10154992254842105_6882151393806668522_n.jpg

28167752_10154992254962105_1655247884898189268_n.jpg

28070820_10154992255037105_4614067563864610005_o.jpg

28070710_10154992347052105_2349284957265658983_o.jpg

• Liker 2
Skrevet

Hodet og nakkestykket er det beste på fisken. Er også veldig godt med laksehode. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...