Sirah Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Selv om vi enda bare er i januar og det for øyeblikket er bikkjekaldt i store deler av lander, så går vi endelig mot vår og varmere tider 🥰 Jeg fikk som mange andre, plantedilla i fjor og har så smått begynt å planlegge årets hagesesong. Jeg er bortimot helt nybegynner - slik som veldig mange andre helt sikkert er. Tenkte vi kunne bruke denne tråden til å dele tanker, erfaringer, tips og triks Har du noen planer for hagen din i år? 1
Sirah Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #2 Skrevet 15. januar 2021 Jeg kan jo starte I år tenkte jeg å så chilli, paprika og tomater iallfall. Har forstått det som at de to førstnevnte bør såes allerede nå snart. Har gått til innkjøp av et minidrivhus og har planer om å ha denne på varmekablene på badet frem til de første spirene kommer. Deretter flytte dem til et vindu med mye sol. Har jeg tenkt riktig? Jeg har også fått en drøss med blomsterfrø av en i familien. Hvordan sår jeg disse? Ute (til våren så klart)? Inne i minidrivhus? Og når? Det er forskjellige typer av de vanligste sommerblomstene Noen tips?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 I år er planen å få opp en pergolagang og endelig (!!) få en grind inn til hagen🙌🏻 Mulig starte på et prosjekt med å få lagt ned noen skiferheller..... Nye hyller til drivhuset er også på ønskelista💜 Anonymkode: 66818...5e4 1
Sirah Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I år er planen å få opp en pergolagang og endelig (!!) få en grind inn til hagen🙌🏻 Mulig starte på et prosjekt med å få lagt ned noen skiferheller..... Nye hyller til drivhuset er også på ønskelista💜 Anonymkode: 66818...5e4 Det hørtes skikkelig fint ut! Det hørtes ut som fine planer!
skrue Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 3 hours ago, Sirah said: Jeg kan jo starte I år tenkte jeg å så chilli, paprika og tomater iallfall. Har forstått det som at de to førstnevnte bør såes allerede nå snart. Har gått til innkjøp av et minidrivhus og har planer om å ha denne på varmekablene på badet frem til de første spirene kommer. Deretter flytte dem til et vindu med mye sol. Har jeg tenkt riktig? Jeg har også fått en drøss med blomsterfrø av en i familien. Hvordan sår jeg disse? Ute (til våren så klart)? Inne i minidrivhus? Og når? Det er forskjellige typer av de vanligste sommerblomstene Noen tips? Jeg startet chili 1. januar. Da er man helt avhengig av å ha godt lys. 5-6 spirer på vei nå som er akkurat passe her. Tomater pleier jeg å så i slutten av februar. De siste årene har jeg tatt stiklinger på høsten av årets planter og det går også bra, men man må regne med å ta endel mellomstiklinger fram til man lar dem vokse det de kan.
2ro Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Jeg har mange frø som jeg må finne ut hva jeg skal gjøre med. Særlig markjordbær har jeg lyst å plassere både her og der. Jeg er nybegynner/eller dårlig og er glad i nytteplanter. 1
Sirah Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2021 skrue skrev (2 timer siden): Jeg startet chili 1. januar. Da er man helt avhengig av å ha godt lys. 5-6 spirer på vei nå som er akkurat passe her. Tomater pleier jeg å så i slutten av februar. De siste årene har jeg tatt stiklinger på høsten av årets planter og det går også bra, men man må regne med å ta endel mellomstiklinger fram til man lar dem vokse det de kan. Du har startet allerede ja 😄 Har du vekstlys da eller? Da tror jeg jaggu jeg skal kjøpe frø en av de nærmeste dagene jeg også og kaste meg rundt! 2ro skrev (2 timer siden): Jeg har mange frø som jeg må finne ut hva jeg skal gjøre med. Særlig markjordbær har jeg lyst å plassere både her og der. Jeg er nybegynner/eller dårlig og er glad i nytteplanter. Så spennende! Vi får prøve å feile sammen! 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Sirah skrev (6 timer siden): Jeg kan jo starte I år tenkte jeg å så chilli, paprika og tomater iallfall. Har forstått det som at de to førstnevnte bør såes allerede nå snart. Har gått til innkjøp av et minidrivhus og har planer om å ha denne på varmekablene på badet frem til de første spirene kommer. Deretter flytte dem til et vindu med mye sol. Har jeg tenkt riktig? Jeg har også fått en drøss med blomsterfrø av en i familien. Hvordan sår jeg disse? Ute (til våren så klart)? Inne i minidrivhus? Og når? Det er forskjellige typer av de vanligste sommerblomstene Noen tips? Mulig jeg tolker deg feil, men det høres ut som at det ikke er så mye sol på badet? For de trenger godt med lys helt fra start. Hvis temperaturen er for høy på varmekablene, er det heller ikke bra, så da ville jeg heller satt dem et annet sted. Husk at frø som spirer ligger i jorda og der er det aldri veldig varmt (i naturen). Sommerblomster sår man ute, ja. Frøene skal komme seg i jorda, så etter telen har gått - jeg pleier å vente til jeg vet at det ikke blir noen flere frostnetter eller snø, så tidspunktet kommer helt an på hvor i landet du befinner deg. Anonymkode: 801ce...a9a
Zienna Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Har begynt planleggingen, ja. De siste dagene har jeg sett på serien "Montys Hageverden" på NRK.no. Da noterer jeg ideer og tips, planter osv. i ei bok. Som vanlig er planene mine sikkert altfor for mange, og mange må sikkert skyves til 2022 Jeg har veldig lyst til å lage en grønnsakshage på et område av tomten hvor det bare er plen, busker og trær nå. Men før jeg starter med et sånt prosjekt må jeg luke/rense, slette og så et ganske stort område som vi gravde opp med minigraver i fjor. Det må gjøres fort slik at ugresset ikke tar over. Tungt og kjedelig arbeid, men målet er at det skal bli lettvint å slå med kantklipperen mellom fjellknausene der. Så må jeg selvfølgelig rydde/luke/klippe i alle rabatter. Vet det blir mange trillebårlass som skal fylles. Men jeg elsker å sitte på kne i blomsterrabattene og gjøre det fint. Derfor tror jeg nye prosjekter, som grønnsakshagen og planting langs dammen, blir sensommerarbeid. I det minste har jeg tegnet, valgt ut planter og har planene (drømmene) klare. Jeg gleder meg!
Sirah Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #10 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mulig jeg tolker deg feil, men det høres ut som at det ikke er så mye sol på badet? For de trenger godt med lys helt fra start. Hvis temperaturen er for høy på varmekablene, er det heller ikke bra, så da ville jeg heller satt dem et annet sted. Husk at frø som spirer ligger i jorda og der er det aldri veldig varmt (i naturen). Sommerblomster sår man ute, ja. Frøene skal komme seg i jorda, så etter telen har gått - jeg pleier å vente til jeg vet at det ikke blir noen flere frostnetter eller snø, så tidspunktet kommer helt an på hvor i landet du befinner deg. Anonymkode: 801ce...a9a Nei det er ikke mye sol på badet Leste en vei at frøa skulle ha varme under, men ikke lys frem de hadde spirt? Mye mulig jeg har misforstått 😄 Takk for tips! Zienna skrev (11 timer siden): Har begynt planleggingen, ja. De siste dagene har jeg sett på serien "Montys Hageverden" på NRK.no. Da noterer jeg ideer og tips, planter osv. i ei bok. Som vanlig er planene mine sikkert altfor for mange, og mange må sikkert skyves til 2022 Jeg har veldig lyst til å lage en grønnsakshage på et område av tomten hvor det bare er plen, busker og trær nå. Men før jeg starter med et sånt prosjekt må jeg luke/rense, slette og så et ganske stort område som vi gravde opp med minigraver i fjor. Det må gjøres fort slik at ugresset ikke tar over. Tungt og kjedelig arbeid, men målet er at det skal bli lettvint å slå med kantklipperen mellom fjellknausene der. Så må jeg selvfølgelig rydde/luke/klippe i alle rabatter. Vet det blir mange trillebårlass som skal fylles. Men jeg elsker å sitte på kne i blomsterrabattene og gjøre det fint. Derfor tror jeg nye prosjekter, som grønnsakshagen og planting langs dammen, blir sensommerarbeid. I det minste har jeg tegnet, valgt ut planter og har planene (drømmene) klare. Jeg gleder meg! Høres ut som et supert prosjekt! 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 Sirah skrev (20 timer siden): Jeg kan jo starte I år tenkte jeg å så chilli, paprika og tomater iallfall. Har forstått det som at de to førstnevnte bør såes allerede nå snart. Har gått til innkjøp av et minidrivhus og har planer om å ha denne på varmekablene på badet frem til de første spirene kommer. Deretter flytte dem til et vindu med mye sol. Har jeg tenkt riktig? Jeg har også fått en drøss med blomsterfrø av en i familien. Hvordan sår jeg disse? Ute (til våren så klart)? Inne i minidrivhus? Og når? Det er forskjellige typer av de vanligste sommerblomstene Noen tips? Ja, du har tenkt riktig. Bare pass på at de første spirene ikke blir stående på badet og vente på de som ikke har kommet opp. Med en gang du ser dem burde de flyttes til et sted som er kjøligere med mye lys. Du kan lage en reflektor av papp og aluminiumsfolie for å sørge for ekstra lys. Chilli og paprika burde du absolutt få i jorda så fort som mulig, de bruker ofte noen uker på å spire i tillegg til at de er litt treige i vekst med en gang. Som regel overvintrer jeg chilli og paprika, men hvis jeg sår nye gjør jeg det i november, i tillegg til aubergine, kardon og artisjokk. Tomatene mine sås denne helgen her, men også her overvintrer jeg en del. Veldig mange sommerblomster kan sås rett ut, men noen må også forkultiveres. Det står på frøpakka dersom du har denne. F.eks. stemorsblomst må sås omtrent nå. Jeg foretrekker å forkultivere det meste av sommerblomster også, for det gir tidligere blomstring. Men her må man se hvor mye plass man har til rådighet. Jeg har et stort planterom hvor jeg kan styre lys, varme og fuktighet. Anonymkode: 532b0...c95 1
skrue Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 15 hours ago, Sirah said: Du har startet allerede ja 😄 Har du vekstlys da eller? Da tror jeg jaggu jeg skal kjøpe frø en av de nærmeste dagene jeg også og kaste meg rundt! Så spennende! Vi får prøve å feile sammen! Jeg bruker lysrør. Armaturer som henger ned fra en hylle til rett over plantene, kanskje 10 cm avstand, for mine hyller passer 36 watts lysrør med lengden. Jeg har to armaturer hvert med to rør over plantene. Man trenger altså mye lys. De er styrt med en timer. På 18 timer i døgnet.
Sirah Skrevet 16. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 16. januar 2021 skrue skrev (3 minutter siden): Jeg bruker lysrør. Armaturer som henger ned fra en hylle til rett over plantene, kanskje 10 cm avstand, for mine hyller passer 36 watts lysrør med lengden. Jeg har to armaturer hvert med to rør over plantene. Man trenger altså mye lys. De er styrt med en timer. På 18 timer i døgnet. Tusen takk Kan jeg spørre hvor du har kjøpt dem?
skrue Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 2 hours ago, Sirah said: Tusen takk Kan jeg spørre hvor du har kjøpt dem? Armaturer fra Clas Ohlson og lysrør fra Biltema. Jeg bruker lysrør som har en fargetemp på ca 6000K (veldig hvite). Jeg tror dog at armaturene ikke selges av CO mer. Disse er veldig like https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/lysrorarmatur-424058/ Endel som velger LED, men om man må varme opp rommet uansett (som jeg må) så synes jeg det er like greit med det jeg har (billigere). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå