Gå til innhold

Studere statsvitenskap eller bachelor i jus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er de eneste studieprogrammene jeg interesserer meg for, og jeg blir veldig lei meg av tanken på å studere noe jeg ikke ønsker.. Jeg et klar over risikoen med å ikke få jobb, men jeg er villig til alt fra kommunal saksbehandling til mer spennende greier. Har et behov for å studere noe som ikke dreper meg hver dag, jeg har null interesse for helse- og realfag. Det seriøst eneste jeg liker er samfunnsvitenskap, og slik har det vært helt siden jeg var barn.

Har 56,5 i ord.kvote. Vurderer å eventuelt søke meg inn på masterprogrammet i jus om noen år da jeg vil få flere alderspoeng. Det er vel kanskje mulighet å da få «fritak» fra noen fag etter å ha hatt dem i bachelorprogrammet?

Anonymkode: 03a56...0d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før noen korrigerer meg, mente selvsagt rettsvitenskap

Skrevet

Kommunal saksbehandling kan være kjempespennende, og mye av det ganske godt betalt. 

Anonymkode: 3e7a3...ad0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommunal saksbehandling kan være kjempespennende, og mye av det ganske godt betalt. 

Kult. Fortell gjerne mer! Anbefaler du bachelor i rettsvitenskap, eller statsvitenskap?

Skrevet (endret)

Glemte å trykke anonym og utbroderte litt mye om jobben. 

Endret av Sukkerblomst
Skrevet

Anbefaler ikke statsvitenskap. Interessant ja, men veldig vanskelig å få relevant jobb. Hadde valgt jussretningen om jeg var deg😊jeg angrer som en hund på at jeg ikke valgt juss..

Anonymkode: a9077...788

Skrevet
Sukkerblomst skrev (36 minutter siden):

Glemte å trykke anonym og utbroderte litt mye om jobben. 

Skjønner 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler ikke statsvitenskap. Interessant ja, men veldig vanskelig å få relevant jobb. Hadde valgt jussretningen om jeg var deg😊jeg angrer som en hund på at jeg ikke valgt juss..

Anonymkode: a9077...788

Aha takk!😊

Skrevet

Bachelor i juss er litt som bachelor i psykologi. Man blir liksom ikke noe spesielt 

Anonymkode: a2120...cd8

• Liker 5
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Anbefaler egentlig ikke bare bachelor i noen av disse. 

Jeg er statsviter selv, og både jeg og andre studiebekjente/venner fikk relevant jobb. Mastergrad altså.

Kunne nok valgt juss selv, og hadde sannsynligvis endt opp med litt like oppgaver bare at jeg da hadde utredet det juridiske fremfor alt annet kanskje? 🤷‍♀️

Har iallefall mulighet til ganske varierte fagfelt med statsvitenskapelig bakgrunn. 

De fleste av oss jobber innen offentlig sektor, men med helt ulike fagfelt. 

Skrevet

Du bør ta master i rettsvitenskap, bachelor er ikke så nyttig 😊 Men det er i hvert fall kjempespennende å jobbe med juss! 

Anonymkode: 463cf...10a

• Liker 1
Skrevet

Bachelor i jus :) studiet er forhåndsgodkjent som de tre første årene på master i rettsvitenskap. Jurister brukes dessuten ofte utover sitt fagfelt, så du må absolutt ikke jobbe med ren jus. Selv om du skulle jobbe som saksbehandler er det flere slike jobber der kun deler av arbeidet går på det rent juridiske, og andre deler som går over i andre fagfelt, feks økonomi eller statsvitenskap.

Anonymkode: 79940...d14

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bachelor i jus :) studiet er forhåndsgodkjent som de tre første årene på master i rettsvitenskap. Jurister brukes dessuten ofte utover sitt fagfelt, så du må absolutt ikke jobbe med ren jus. Selv om du skulle jobbe som saksbehandler er det flere slike jobber der kun deler av arbeidet går på det rent juridiske, og andre deler som går over i andre fagfelt, feks økonomi eller statsvitenskap.

Anonymkode: 79940...d14

Det kommer helt an på hvor man tar bachelor og hvor man tar master. Det er ikke alt som er forhåndsgodkjent og det er ikke alle steder de godtar det som er "forhåndsgodkjent". Det er heller ikke slik at det fører til at man kommer inn på master etter bacheloren. 

Anonymkode: 300b6...9d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer helt an på hvor man tar bachelor og hvor man tar master. Det er ikke alt som er forhåndsgodkjent og det er ikke alle steder de godtar det som er "forhåndsgodkjent". Det er heller ikke slik at det fører til at man kommer inn på master etter bacheloren. 

Anonymkode: 300b6...9d8

Nei, det er litt av problemet. Det kreves minst B-snitt å komme inn på masteren. Grensen er egentlig C, men blir i praksis høyere siden det er så få plasser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...