Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener for tiden ikke nok til å kunne bo for meg selv, og må derfor bo med foreldrene mine. Men dette fungerer ikke i lengden! Veit at man kan søke husbanken, men det blir heller ikke nok til å dekke boutgiftene, det er noe mer jeg kan søke, for å få dette til? 

Anonymkode: 63ac2...241

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke nav om hjelp om du er bostedsløs! 

Anonymkode: d09ab...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan søke nav om hjelp om du er bostedsløs! 

Takk, jeg kan prøve det. Jeg veit ikke om det regnes som bostedsløs at jeg bor med foreldrene mine, men kan kan virkelig ikke fortsette å bo her virker det som.. 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk, jeg kan prøve det. Jeg veit ikke om det regnes som bostedsløs at jeg bor med foreldrene mine, men kan kan virkelig ikke fortsette å bo her virker det som.. 😕

Du kan jo be dem om å "hive" deg ut, så sier du det til nav og da blir du jo bostedsløs om nav ikke hjelper deg!

Skrevet

Er du "under NAV" på noen måte, TS?
Eller jobber du 100% og klarer deg selv? 

Anonymkode: c7618...9f8

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du, og hvordan er livssituasjonen din generelt? Det kan være avgjørende for hva slags ordninger som kan være aktuelle.

Litt forskjell om du er voksen og jobber, eller går på videregående ennå sånn for eksempel.

Anonymkode: f6418...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du "under NAV" på noen måte, TS?
Eller jobber du 100% og klarer deg selv? 

Anonymkode: c7618...9f8

Nei. Jeg er freelanser. Varierende hvor mye jeg får jobbe, rett og slett. Men den gjennomsnittlige månedslønna er ikke stor nok til leie og mat++  akkurat nå. Har heller ikke noe mer oppspart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Jeg er freelanser. Varierende hvor mye jeg får jobbe, rett og slett. Men den gjennomsnittlige månedslønna er ikke stor nok til leie og mat++  akkurat nå. Har heller ikke noe mer oppspart. 

Høres ut som om du bør skaffe deg en jobb til. Staten skal da ikke finansiere at du jobber freelance. 

Anonymkode: ef60a...0d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres ut som om du bør skaffe deg en jobb til. Staten skal da ikke finansiere at du jobber freelance. 

Anonymkode: ef60a...0d9

Ja for det er lett nå om dagen eller? Jeg bruker utdanninga mi om jeg freelancer eller ei. 

Skrevet

Du må vel først og fremst melde deg arbeidsledig, og se om du kan ha rett på noe dagpenger.

Om ikke så er søknad om sosialpenger det som må til.

Bostøtte er, som du vet, kun et tilskudd til bolig for lavtlønte,  ikke ment å dekke hele boutgiften.

Står en helt uten bolig akutt, kan en be kommunen om hjelp. Men er ment midlertidig, og kan være ting som rom på camping f.eks. Du vil få beskjed om å orientere deg og søke om ytelser fra NAV for å sørge for eget livsopphold.

Kommunale bolig er få, generelt lange ventelister på - og - en må idag betale gjengs leie. Dvs markedspris for å leie, så en må ha råd til å betale for seg uansett.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må vel først og fremst melde deg arbeidsledig, og se om du kan ha rett på noe dagpenger.

Om ikke så er søknad om sosialpenger det som må til.

Bostøtte er, som du vet, kun et tilskudd til bolig for lavtlønte,  ikke ment å dekke hele boutgiften.

Står en helt uten bolig akutt, kan en be kommunen om hjelp. Men er ment midlertidig, og kan være ting som rom på camping f.eks. Du vil få beskjed om å orientere deg og søke om ytelser fra NAV for å sørge for eget livsopphold.

Kommunale bolig er få, generelt lange ventelister på - og - en må idag betale gjengs leie. Dvs markedspris for å leie, så en må ha råd til å betale for seg uansett.

Takk for svar. :) Jeg skal høre med dem. Noen som vet om man kan søke bostøtte både hos Nav og husbanken samtidig? Ser at det ikke er så mye støtte på husbanken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. :) Jeg skal høre med dem. Noen som vet om man kan søke bostøtte både hos Nav og husbanken samtidig? Ser at det ikke er så mye støtte på husbanken.

Bostøtte er en ytelse gjennom kommunen, det er ikke noe du får fra NAV. NAV kan derimot (i teorien) hjelpe deg med bolig på andre måter.

Anonymkode: c6b55...dbb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er samme ytelse.

En søker Husbanken via kommunen, og  de kommunale tjenestekontorene (som f.eks sosialstønad m.fl) ble innlemmet i NAV i sin tid, da NAV ble opprettet. Tanken om ‘en dør’ og alt det der.

Og nei, den er dessverre ikke store greiene 😕 bostøtte ble redusert, og kravet til å kunne motta økt - så den ytelsen er ikke så nyttig som den pleide å være for de som trenger det.

Dessverre får ikke folk flest med seg hvordan sikkerhetsnettene våre sakte men sikkert har blitt hakket små hull i, før de står i situasjonen at de trenger hjelpen selv.

På KG foreslås ofte ‘søk bostøtte’ som om folk tror det faktisk dekker en leie og gjør en i stand til å bo. Er nok mange som ikke aner hva beløpet egentlig er.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...