AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Var hos jordmor i dag, og da hadde det symfysemålet gjort et skikkelig hopp. Sist var krysset midt på streken, nå lå det over og helt ytterst på den lysegrå kanten .. Hun ba meg om å ikke tenke på det eller bekymre meg, og skal på kontroll igjen på to uker. Jeg var på ultralyd for et par dager siden, og da målte legen babyen til å være «normal», jeg får vanligvis «store» barn, de har vært 4,1 og 3,8 - og legen sa på ultralyd at han her ville ligge på rundt 3,9. Men jeg har aldri sprengt symfysemålet tidligere for det .. Det jeg lurer på - jeg drakk feks to flasker med vann rett før kontrollen, 1,5 l vann til sammen ca OG hadde spist frokost, uten å ha vært på do, kan det ha noe å si? 😅 Jeg har også morkaken foran, kan det ha noe å si? Eller hva betyr det når man er helt i ytterkant på de målene? Anonymkode: 8b91a...e03
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Legen min sa at symfysemål referansen er fra en studie på 100 kvinner, fra 40-tallet(?). Så hun syns det ikke ga så mye 😊 Anonymkode: 09b6f...dd1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Legen min sa at symfysemål referansen er fra en studie på 100 kvinner, fra 40-tallet(?). Så hun syns det ikke ga så mye 😊 Anonymkode: 09b6f...dd1 Ååh det hjalp faktisk å lese hehe, ble helt på gråten på vei ut her 😅❤️ Anonymkode: 8b91a...e03
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Jeg lå godt under snittet nå med siste mann og tenkte at jeg endelig kom til å få en liten sak😂 Mine to forrige var store, og symfysemålene lå godt utenfor normalstreken. Vel, han kom ut som 4kg. Anonymkode: b899b...2a8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Jeg hadde det motsatt av deg, ts. Jeg lå på streken og plutselig så var målene laaangt nedenfor normalen. Jeg hadde også nettopp vært på ultralyd, så jordmor ble ikke bekymret. Ved neste kontroll var målene tilbake på gjennomsnittet, og har ligget der siden. Anonymkode: 933ac...093
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Tror aldri jeg har ofra symfysemålene en tanke jeg, og jeg fødte et barn på 4,1 sist. Tror jeg har ligget godt over hver gang. Anonymkode: 45ad4...375
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Ok dette var betryggende svar ❤️ Takk damer! Jeg «regner med» en liten klump av en baby, som sagt så har de to andre vært på 4,1 og 3,8 så det ville vært merkelig om denne plutselig var bitte liten, men jeg syntes bare det var et så innmari stort hopp. Skjønner forsåvidt nå hvorfor folk man møter tilfeldig på butikken sier «åh, er du sikker på at det ikke er tvillinger der da?» (uansett hvor frekt jeg syntes det er😅) men jeg er tydeligvis stor da 😅 Anonymkode: 8b91a...e03
Skogkløver Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Jordmor forklarte meg at et avvikende symfysemål ikke gir så mye. Det kan være baby ligger litt annerledes den dagen og stikker ut rumpa litt ekstra liksom 😅 det er vanlig med en oppfølging etter 2 uker for å sjekke at babyen vokser jevnt. Får du et nytt hopp eller veldig høy måling neste gang kan det være aktuelt med en henvisning til sykehuset. Da sjekker de vekst og mengde fostervann 😊 et stort hopp er stort sett ikke noe farlig. Verre om du hadde falt mye på kurven, da kommer banret vært veksthuset og morkeke sluttet å fungere. Symfysemål har lite med størrelsen på baby å gjøre. Det sier mer om kroppsfasong og mengde fostervann.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Ok dette var betryggende svar ❤️ Takk damer! Jeg «regner med» en liten klump av en baby, som sagt så har de to andre vært på 4,1 og 3,8 så det ville vært merkelig om denne plutselig var bitte liten, men jeg syntes bare det var et så innmari stort hopp. Skjønner forsåvidt nå hvorfor folk man møter tilfeldig på butikken sier «åh, er du sikker på at det ikke er tvillinger der da?» (uansett hvor frekt jeg syntes det er😅) men jeg er tydeligvis stor da 😅 Anonymkode: 8b91a...e03 Jeg lå høyt på symfysemål og fikk beskjed fra andre at jeg var liten. Anonymkode: 35137...e93
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Jeg hadde et hopp på symfysemålet som fikk jordmoren til å måle flere ganger i løpet av timen. Det gikk litt ned (babyen flyttet seg nok), men var fortsatt høyt sammenlignet med hva det hadde vært. Det lå litt over snittet fram til fødsel, og babyen var litt under snittet. Andre gang hadde jeg lavere symfysemål, og fikk en større baby Anonymkode: 0735e...4e7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 Hos meg lå alltid symfysemålet på den øverste linja, og ut kom en gutt på 5.3 kg. Anonymkode: 8007e...7a5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Var hos jordmor i dag, og da hadde det symfysemålet gjort et skikkelig hopp. Sist var krysset midt på streken, nå lå det over og helt ytterst på den lysegrå kanten .. Hun ba meg om å ikke tenke på det eller bekymre meg, og skal på kontroll igjen på to uker. Jeg var på ultralyd for et par dager siden, og da målte legen babyen til å være «normal», jeg får vanligvis «store» barn, de har vært 4,1 og 3,8 - og legen sa på ultralyd at han her ville ligge på rundt 3,9. Men jeg har aldri sprengt symfysemålet tidligere for det .. Det jeg lurer på - jeg drakk feks to flasker med vann rett før kontrollen, 1,5 l vann til sammen ca OG hadde spist frokost, uten å ha vært på do, kan det ha noe å si? 😅 Jeg har også morkaken foran, kan det ha noe å si? Eller hva betyr det når man er helt i ytterkant på de målene? Anonymkode: 8b91a...e03 den ungen jeg hadde størst symfysemål på var likevel bare 47cm og 3,2kg.. Hadde til og med svangerskapsdiabetes OG de målte barnet til å bli stort i uke 36. Ut kom en liten en på bare 3,2 HELDIGVIS Anonymkode: 16c89...678
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hos meg lå alltid symfysemålet på den øverste linja, og ut kom en gutt på 5.3 kg. Anonymkode: 8007e...7a5 Skikkelig plugg da ❤️ Det har ligget normalt her, er riktignok «bare» i uke 30 nå, men det var et skikkelig hopp på kort tid. Jeg er helt middels høy og slank, men får likevel «store» barn (4,1 og 3,8 - jeg syntes de har vært bittesmå, men folk sier alltid «har lille deg fått så store barn» så ..) .. Men men, jeg får bare vente å se. Han har jo vært foret på rimelig mye ribbe og julekaker i desember så litt bollekinn forventer jeg jo 😂 Det går helt fint med en liten plugg, men har aldri opplevd at der har skutt sånn ut av linja, jeg ble skikkelig bekymret for om noe kunne være galt og farlig .. Tusen takk for svar damer ❤️ Ts Anonymkode: 8b91a...e03
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #14 Skrevet 16. januar 2021 Jeg hadde høyt Sf-mål nesten hele veien med første. Jeg var ung og slank. Baby kom 11 dager over termin og var 3,1 kg. Anonymkode: 06b1e...492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå