AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Jeg tar en jussgrad. Planen er ikke en juridisk karriere. Har arbeidserfaring fra markedsføring og bedriftsutvikling, og har stortrivdes med det. Men jeg ønsket likevel å studere. Valget falt helt klart på juss. Jeg er veldig interessert i pensumet. Videre ønsker jeg å videreutvikle analytiske egenskaper samt forhandling, kommunikasjon, strategi, osv. Vet at for mange virker det helt på jordet å ta et profesjonsstudium når man ikke ønsker å jobbe spesifikt innen det. Men jeg har lest artikler som viser hvordan man går fram og hvordan mange av de kvalifikasjonene man utvikler under studiene kan anvendes i ikke-juridiske yrker. Men innimellom blir jeg bekymret over at jeg går mot en usikker fremtid. Tenk om jeg ikke finner jobb i det hele tatt etter studiene? Jeg ser at noen har studert litteratur og fått jobb som prosjektleder, så det må jo gå an å finne seg jobb? Noen som kan dele noen tanker rundt dette? Anonymkode: 0dcad...0f0
Pappi Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Jeg tenker at dette er litt av en omvei hvis det primære målet er å utvikle analytiske egenskaper, forhandlingsstrategi og kommunikasjon. Men du kan fint arbeide innen andre felt og allikevel dra nytte av en juss utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Pappi skrev (14 minutter siden): Jeg tenker at dette er litt av en omvei hvis det primære målet er å utvikle analytiske egenskaper, forhandlingsstrategi og kommunikasjon. Men du kan fint arbeide innen andre felt og allikevel dra nytte av en juss utdannelse. Hvorfor synes du det er en omvei selv om jeg stortrives med studiet? Jeg har ikke noe imot at det tar flere år og jeg har alltid likt å lese faglitteratur også innen andre tema på fritiden. Jeg studerer ikke for å få meg en jobb raskest mulig, men fordi jeg virkelig interesserer meg for juss. Hva tenker du at arbeidsgivere innen andre felt tenker om å ansette en som har studert juss? Jeg er sikker på at de vil forstå dersom jeg får anledning til å forklare hvorfor jeg har valgt den veien på intervju, men jeg bekymrer meg for å ikke bli innkalt til intervju i det hele tatt. Anonymkode: 0dcad...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Hadde vært enklere hvis du tok Markedsføring eller Økonomi & Administrasjon. Men du har jo erfaring og interesse, så da kan du vel få det til. Anonymkode: 9fed7...df5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Er jurist og sikter på det samme! Har en jobb jeg trives godt med, og opplever at alle er positive til juss-utdanningen jeg har i bunn. Eneste negative er stadige kommentarer fra «juss-karriære»-mennesker som ikke skjønner at jeg ikke vil sikte meg inn på samme retning som dem. Men annet enn å være litt lei av å føle jeg må forsvare mitt litt utradisjonelle karriærevalg er det bare positivt! Anonymkode: cb8b7...419
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Jeg tror du kan få mange jobber som ikke krever jus-utdanning etter å ha studert jus, men hva slags type jobber er det egentlig du ser for deg? Forstår ikke helt det, iom at du anser jusutdanningen som den beste måten å få disse jobbene på, Anonymkode: b6e2e...cbb
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde vært enklere hvis du tok Markedsføring eller Økonomi & Administrasjon. Men du har jo erfaring og interesse, så da kan du vel få det til. Anonymkode: 9fed7...df5 Ønsker ikke den enkleste veien. Jeg ønsker den mest interessante veien. Jeg studerer juss fordi det er flere juridiske emner jeg ønsker å lære. Nå som jeg har fått tenkt meg litt om gjennom kommentarer her i tråden ser jeg at tittelen og HI ble litt misvisende. Det jeg egentlig lurer på er "Bør jeg begrunne studievalget mitt allerede i søknaden for å vise at det ikke er i strid med men snarere tvert imot at jeg kan dra nytte fra den i den karrieren jeg har erfaring fra?" eller har dere andre råd for at jeg i det hele tatt skal komme inn til intervju. Nå må det sies at jeg ikke enda har prøvd ettersom studiene er pågående. Det kan hende bekymringen min er grunnløs. Anonymkode: 0dcad...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jurist og sikter på det samme! Har en jobb jeg trives godt med, og opplever at alle er positive til juss-utdanningen jeg har i bunn. Eneste negative er stadige kommentarer fra «juss-karriære»-mennesker som ikke skjønner at jeg ikke vil sikte meg inn på samme retning som dem. Men annet enn å være litt lei av å føle jeg må forsvare mitt litt utradisjonelle karriærevalg er det bare positivt! Anonymkode: cb8b7...419 Åh jeg er så glad og lettet for å høre det. Du kommer altså inn på jobbintervjuer til ikke juridiske-yrker? Skriver du noe om ditt utradisjonelle karrierevalg i søknaden? Hvordan legger du det frem på intervju? Anonymkode: 0dcad...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror du kan få mange jobber som ikke krever jus-utdanning etter å ha studert jus, men hva slags type jobber er det egentlig du ser for deg? Forstår ikke helt det, iom at du anser jusutdanningen som den beste måten å få disse jobbene på, Anonymkode: b6e2e...cbb Jeg ønsker å fortsette den karrieren jeg har jobbet i tidligere. Har bare tatt en pause fordi jeg bestemte meg for å studere nå og ikke vente enda lengre. Jeg ser ikke på juss som den beste måten. Jeg ser på juss som den jeg personlig synes er mest interessant. Anonymkode: 0dcad...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Åh jeg er så glad og lettet for å høre det. Du kommer altså inn på jobbintervjuer til ikke juridiske-yrker? Skriver du noe om ditt utradisjonelle karrierevalg i søknaden? Hvordan legger du det frem på intervju? Anonymkode: 0dcad...0f0 Forresten, jeg har venner som er advokater inkl. svært gode stillinger som det er mye konkurranse om. De har alle frårådet meg å studere juss fordi de føler seg stuck der. Jeg har forstått det slik at de mener det ikke er mulig å få jobber innen andre bransjer. Det er nok derfor jeg er så usikker nå. Anonymkode: 0dcad...0f0
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #11 Skrevet 16. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 13.01): Forresten, jeg har venner som er advokater inkl. svært gode stillinger som det er mye konkurranse om. De har alle frårådet meg å studere juss fordi de føler seg stuck der. Jeg har forstått det slik at de mener det ikke er mulig å få jobber innen andre bransjer. Det er nok derfor jeg er så usikker nå. Anonymkode: 0dcad...0f0 Det er nok fordi de ser for seg bare den karriæreveien, med svært begrenset syn på hva som er en aktuell jobb både mtp videre (juss)-karriære og lønn (ikke minst fremtidig lønn). Legger det frem på intervju som at jeg brenner for det jobben jeg søker på innebærer. Om noen hadde spurt kunne jeg fint sagt at jussen i seg selv er svært (ulidelig) ensformig og at studiet på den måten ikke var noe for meg, men at jeg liker å skrive, analysere, løse problemer, etc. etc. det som passer i situasjonen. Virker som at folk liker at jeg har en ordentmig utdanning, som en slags garanti for at jeg duger til noe, og ut over det virker det som de tenker det er flaks for de at jeg vil søke hos de i det hele tatt. Fikk napp veldig raskt både på 1. og 2. jobb i hvert fall! Anonymkode: cb8b7...419
Gjest Albbas Skrevet 16. januar 2021 #12 Skrevet 16. januar 2021 Jobber med mange jurister, riktignok i det offentlige. Kan ikke se hvorfor det skulle være vanskelig å få "ikke-juridiske" stillinger. Mange av mine kolleger er i stillinger som jeg mener man fint kunne gjort med annen kompetanse enn juss (og mange av stillingsutlysningene hos oss er derfor ganske generelle). Juss er en nyttig bakgrunn å ha, spesielt i et fagmiljø der det ikke allerede er mange jurister. Juristene har en annen måte å tilnærme seg problemstillinger på.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2021 #13 Skrevet 16. januar 2021 On 1/15/2021 at 1:01 PM, AnonymBruker said: Forresten, jeg har venner som er advokater inkl. svært gode stillinger som det er mye konkurranse om. De har alle frårådet meg å studere juss fordi de føler seg stuck der. Jeg har forstått det slik at de mener det ikke er mulig å få jobber innen andre bransjer. Det er nok derfor jeg er så usikker nå. Anonymkode: 0dcad...0f0 Hvorfor føler de seg fastlåst? Jeg er jurist, og jobber i det offentlige. Fikk gode karakterer, men valgte aktivt bort et liv i advokatbransjen. Ville ha mindre arbeidspress, mer frihet og fri i helgene. Føler de seg "låst" fordi de ikke kan få like god lønn ved å velge en litt annen type jusstilling? Har man bare studert juss så må man jo gjerne også jobbe med juss, men det finnes jo mange forskjellige typer stillinger. Men TS - du liker juss, men vil ikke ha en juridisk karriere? Hvorfor ikke? Hva er det du heller vil ha? Anonymkode: f2378...1fa
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #14 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 13.01): Forresten, jeg har venner som er advokater inkl. svært gode stillinger som det er mye konkurranse om. De har alle frårådet meg å studere juss fordi de føler seg stuck der. Jeg har forstått det slik at de mener det ikke er mulig å få jobber innen andre bransjer. Det er nok derfor jeg er så usikker nå. Anonymkode: 0dcad...0f0 Jaha. Gode advokater har ikke stillinger som det er konkurranse om, men de har bygget opp kunnskap og tillit og har en lojal kundeportefølje. Jeg tenker at de ikke er så veldig flinke hvis de ikke forstår at man har utrolig mange muligheter som utdannet jurist, og særlig hvis man har såpass mange års erfaring på baken at man har blitt advokat. Anonymkode: 60320...e03
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #15 Skrevet 17. januar 2021 Journalister, politikere, ledere, HR-medarbeidere, lærere osv. Kan jo be med veldig mye forskjellig 🙂 Anonymkode: 0d123...eb1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Jeg er en person som har mye forskjellig på CVn som ikke er relevant til de jobbene jeg søker på. Både bachelorgrad og mastergrad. Men jeg har fått jobb likevel da de ser på min siste mastergrad (som er relevant). Tenker det vil gå greit TS, du for løfte opp jobberfaring og hvordan jussen kan komplimentere den ☺ Anonymkode: 5d9f7...a0c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Jaha. Gode advokater har ikke stillinger som det er konkurranse om, men de har bygget opp kunnskap og tillit og har en lojal kundeportefølje. Jeg tenker at de ikke er så veldig flinke hvis de ikke forstår at man har utrolig mange muligheter som utdannet jurist, og særlig hvis man har såpass mange års erfaring på baken at man har blitt advokat. Anonymkode: 60320...e03 Vil bare legge til at det ikke er så mye som skal til for å bli advokat. Det er to år etter at man er ferdig, med et kurs og noen krav til hva man må ha gjort. "Advokat" er ikke et kvalitetsbevis, finnes mange fæle advokater. Anonymkode: f2378...1fa
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 Med mastergrad i juss kan du gjøre veldig mye! For meg høres det ut som at kanskje revisor hadde vært passende, i og med at du vil holde på med noe analytisk. NHH tilbyr ettår etterutdanning i MRR for jurister, denne kan tas i Bergen og Oslo. Kanskje du skulle ha sjekket det ut 😊 Anonymkode: dbe7f...98e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 16.1.2021 den 21.32): Det er nok fordi de ser for seg bare den karriæreveien, med svært begrenset syn på hva som er en aktuell jobb både mtp videre (juss)-karriære og lønn (ikke minst fremtidig lønn). Legger det frem på intervju som at jeg brenner for det jobben jeg søker på innebærer. Om noen hadde spurt kunne jeg fint sagt at jussen i seg selv er svært (ulidelig) ensformig og at studiet på den måten ikke var noe for meg, men at jeg liker å skrive, analysere, løse problemer, etc. etc. det som passer i situasjonen. Virker som at folk liker at jeg har en ordentmig utdanning, som en slags garanti for at jeg duger til noe, og ut over det virker det som de tenker det er flaks for de at jeg vil søke hos de i det hele tatt. Fikk napp veldig raskt både på 1. og 2. jobb i hvert fall! Anonymkode: cb8b7...419 Godt å høre. Takk for gode råd 😃 Anonymkode: 0dcad...0f0
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #20 Skrevet 18. januar 2021 Albbas skrev (På 16.1.2021 den 22.21): Jobber med mange jurister, riktignok i det offentlige. Kan ikke se hvorfor det skulle være vanskelig å få "ikke-juridiske" stillinger. Mange av mine kolleger er i stillinger som jeg mener man fint kunne gjort med annen kompetanse enn juss (og mange av stillingsutlysningene hos oss er derfor ganske generelle). Juss er en nyttig bakgrunn å ha, spesielt i et fagmiljø der det ikke allerede er mange jurister. Juristene har en annen måte å tilnærme seg problemstillinger på. Godt å høre at det er mange som jobber med noe helt annet enn juss i ettertid. Anonymkode: 0dcad...0f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå