AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Er ikke 100% sikker, men tror psykologi profesjon er det beste studiet for meg, men har sånn 5,4 i snitt, og må forbedre i hvertfall 4-5-6 karakterer for å komme inn på studiet, og det på et halvt år... Går på vg3 nå. Har fått 5’ere i alle fag dette halvåret (en del 6’ere fra andre år i standpunkt heldigvis), og er ikke så lett å forbedre 5’ere til 6’ere... Hadde vært enklere hvis jeg hadde fått 3 eller 4 i fag... Jeg vet at jeg skal flytte ut etter vgs, har et ganske dårlig forhold med familien, og jeg vet at det er det de ønsker, men er ikke det veldig dumt økonomisk å flytte ut uten å studere? Ta opp fag er jo dyrt i tillegg til huslån... Ååå er så forvirra, noen råd?😩 Anonymkode: 21f0f...e24
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Huslån? Noe urealistisk å kjøpe bolig nå. Finn deg et billig sted å bo, kanskje kollektiv og en jobb. Å ta opp noen fag er jo ikke en heltidsjobb. Det går nok bedre enn å bo sammen med noen som stresser deg pga. dårlig forhold. Anonymkode: 04a48...6ba 1
MiaHI Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Du skjønner jo selv at det rent økonomisk helt klart er best å bli boende hjemme. Da får du mindre utgifter og kanskje mer tid til å lese på fagene du skal forbedre. Tenker hvis du slipper å ta deg en stor deltidsstilling. Men livet handler ikke bare om økonomi, så her må du vurdere selv i din situasjon. Kommer du til å klare å dekke utgiftene med studielån eller annen inntekt? Tror ikke det å forbedre fag kvalifiserer til studielån, men dette må du sjekke opp selv. Skolepenger til Sonans eller andre "voksenopplæringer" er veldig dyrt, hvis du har tenkt å benytte deg av noe sånt. Du burde uansett være helt sikker på at du kommer til å klare deg økonomisk hvis du flytter ut. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Ikke flytt hjemmefra. Jeg ble tvunget til det, det straffet seg👍 Du skal ha overskuddsenergi til å studere etter jobb. Må du jobbe mye for å betale husleie kan det gå utover karakterene Anonymkode: 39953...b12
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Da får jeg glemme psykologdrømmen😩 Vet at pappa og stemor ikke vil ha meg hjemme et helt år til Anonymkode: 21f0f...e24
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Jeg flyttet ut. Finn deg et kollektiv, studer samtidig som du tar opp fag på egen hånd, og jobb litt. Går fint Du har jo to semester på deg? Søknaden til samordna opptak oppdateres med karakterene du tar til sommeren. Anonymkode: 81fda...768
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da får jeg glemme psykologdrømmen😩 Vet at pappa og stemor ikke vil ha meg hjemme et helt år til Anonymkode: 21f0f...e24 Jeg ville pratet med dem om det likevel, på en ordentlig seriøs måte. Kanskje de må tenke seg om litt. Legg frem planene dine for dem som du ønsker å gjennomføre og overholde fristene🙂 Spør om du kan hjelpe til med noe hjemme? Stemor og far må skjønne dette☺️👍 gi dem en sjanse til å hjelpe deg Anonymkode: 39953...b12
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Revurder om du har andre muligheter enn psykologi profesjon. Kan psykologi bachelor eller årsstudium være noe for deg? Statsvitenskap? Andre samfunnsvitenskapelige fag? Håper du ikke velger dette pga. snitt/prestisje. Mitt beste råd er å gå i deg selv og se om det faktisk er det du vil, og om du har de rette grunnene til å velge det. Du sier du ikke er 100% sikker, og det skjønner jeg for så vidt. Men det er mange som velger det for feil grunner. Du kan eventuelt ta et årsstudium i psykologi og ta opp fag i mens fra videregående. Så ser du om det er noe for deg. Eller så kan du bite i det sure eplet, som de fleste av oss må, gjøre ditt aller beste i vg3 nå og få kun seksere. Endre innstilling til alle fag, bli toppelev. Slike ting skjer ikke over natten, men nå har du gått 12,5 år på skole og det er fremdeles mulig om du jobber jevnt nå. Men du må legge i en mye større innsats enn alle andre. Jeg som går i vg2 skal inn på noe med enda høyere snitt enn psykologi og må bite i det sure eplet. Anonymkode: 57914...d53 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå