AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Jeg har ei venninne som jobber i butikk. Der har de fått beskjed om at de må ta ut en uke ferie innen slutten av april. De som ikke ønsker å ta denne ferieuka må da bekrefte at de frasier seg denne uka, og får da kun fire uker ferie. Om de for eksempel kun tar to dager av denne ferien, trekkes det allikevel en hel uke fra feriedagene. Jeg synes dette høres merkelig ut, men verken hun eller jeg har nok kjennskap om dette til å skulle si i mot. Leder bestemmer i stor grad ferie på alle arbeidsplasser, også min, men vi har allikevel aldri hatt denne regelen hos oss, og jeg jobber også i butikk, bare en annen kjede. Da handler det om ferier i fellesferien osv, for å få kabalen til å gå opp siden butikker jo ikke stenger om sommeren. Er det noen som vet noe om dette? Anonymkode: 89402...23d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Blir man pålagt ferie, så må man ta den ut, så det virker umiddelbart ikke urimelig for meg - det er jo ikke slik at man uten videre mister en uke ferie, man opplyses om at man må ta den ut og konsekvensen av å ikke gjøre det. Ferie er lovpålagt, og hverken arbeidsgiver eller arbeidstaker kan velge å ikke gjennomføre. Man trekkes også feriepenger for full ferie (med mindre man har begynt sent på året i ny jobb, da er det enkelte andre regler som gjelder), så det er dumt å ikke ta den. Si til venninna di at hun bør ta den, for hun har allerede betalt for feriepengegrunnlag gjennom skatt. Anonymkode: ecdf5...e7b 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Arbeidsgiver har styringsrett for ferie. Hvis arbeidstaker bare kunne ha nektet, så ville jo ikke denne retten ha vært verdt noe. Anonymkode: 0cf61...23d 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir man pålagt ferie, så må man ta den ut, så det virker umiddelbart ikke urimelig for meg - det er jo ikke slik at man uten videre mister en uke ferie, man opplyses om at man må ta den ut og konsekvensen av å ikke gjøre det. Ferie er lovpålagt, og hverken arbeidsgiver eller arbeidstaker kan velge å ikke gjennomføre. Man trekkes også feriepenger for full ferie (med mindre man har begynt sent på året i ny jobb, da er det enkelte andre regler som gjelder), så det er dumt å ikke ta den. Si til venninna di at hun bør ta den, for hun har allerede betalt for feriepengegrunnlag gjennom skatt. Anonymkode: ecdf5...e7b Hva mener du her? Man betaler ikke feriegrunnlaget gjennom skatt. Anonymkode: 1929a...c6d 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Arbeidsgiver har ganske stor makt når det kommer til ferie, så ja, hun må nok ta denne ferieuken. Anonymkode: 820a2...920 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har ei venninne som jobber i butikk. Der har de fått beskjed om at de må ta ut en uke ferie innen slutten av april. De som ikke ønsker å ta denne ferieuka må da bekrefte at de frasier seg denne uka, og får da kun fire uker ferie. Om de for eksempel kun tar to dager av denne ferien, trekkes det allikevel en hel uke fra feriedagene. Jeg synes dette høres merkelig ut, men verken hun eller jeg har nok kjennskap om dette til å skulle si i mot. Leder bestemmer i stor grad ferie på alle arbeidsplasser, også min, men vi har allikevel aldri hatt denne regelen hos oss, og jeg jobber også i butikk, bare en annen kjede. Da handler det om ferier i fellesferien osv, for å få kabalen til å gå opp siden butikker jo ikke stenger om sommeren. Er det noen som vet noe om dette? Anonymkode: 89402...23d Lovfestet ferie er 4 uker og 1 dag. Den må tas, og det er både arbeidstaker og arbeidsgiver pliktige til å sørge for. Avtalefestet ferie, altså de siste fire dagene (hvis man har avtale om fem uker ferie) kan man avtale å slette. Så lenge hun jobber i butikk, regner jeg med at hun er timelønnet, og at hun ikke har blitt trukket for fem uker i fjor, og at hun vil få vanlig lønn for timene hun jobber. Anonymkode: ae243...2fb 1
Capt. Obvious Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva mener du her? Man betaler ikke feriegrunnlaget gjennom skatt. Anonymkode: 1929a...c6d Ja, det har du rett i, gikk litt fort i svingene. Men det er noe man opparbeider seg over lønnsseddelen, 10.2% av det man tjener. Så dersom man ikke gjennomfører ferie så taper man disse pengene. Venninna til TS bør derfor selvfølgelig ta denne ferien. Endret 15. januar 2021 av Capt. Obvious
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Ja, det har du rett i, gikk litt fort i svingene. Men det er noe man opparbeider seg over lønnsseddelen, 10.2% av det man tjener. Så dersom man ikke gjennomfører ferie så taper man disse pengene. Venninna til TS bør derfor selvfølgelig ta denne ferien. Dette er jo bare tull. Man mister ikke opptjente feriepenger. Anonymkode: ae243...2fb 17
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Ja, det har du rett i, gikk litt fort i svingene. Men det er noe man opparbeider seg over lønnsseddelen, 10.2% av det man tjener. Så dersom man ikke gjennomfører ferie så taper man disse pengene. Venninna til TS bør derfor selvfølgelig ta denne ferien. Man taper ingenting på det. Faktisk tjener man heller på det neste år for man får ikke feriepenger av feriepengene sine. Feriepenger regnes etter forrige årslønn. Anonymkode: ea9ae...7d9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 3 minutter siden, Capt. Obvious said: Ja, det har du rett i, gikk litt fort i svingene. Men det er noe man opparbeider seg over lønnsseddelen, 10.2% av det man tjener. Så dersom man ikke gjennomfører ferie så taper man disse pengene. Venninna til TS bør derfor selvfølgelig ta denne ferien. Det her stemmer jo ikke, ingen mister feriepenger på denne måten. Anonymkode: 15e57...959 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo bare tull. Man mister ikke opptjente feriepenger. Anonymkode: ae243...2fb Jepp dette med feriepenger er ganske enkelt, men noen ser ikke ut til å forstå greia! Anonymkode: ea9ae...7d9 3
Capt. Obvious Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo bare tull. Man mister ikke opptjente feriepenger. Anonymkode: ae243...2fb Ikke direkte, men når du mister en uke ferie, så mister du i praksis lønn. Feriepengene opptjenes med utgangspunkt i full ferie (4 uker og 1 dag eller 5 uker med tariffavtale).
Capt. Obvious Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man taper ingenting på det. Faktisk tjener man heller på det neste år for man får ikke feriepenger av feriepengene sine. Feriepenger regnes etter forrige årslønn. Anonymkode: ea9ae...7d9 Og den lønna vil da ikke være høyere. Man får ikke feriepenger og lønn dersom man f. eks. har månedslønn.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Ikke direkte, men når du mister en uke ferie, så mister du i praksis lønn. Feriepengene opptjenes med utgangspunkt i full ferie (4 uker og 1 dag eller 5 uker med tariffavtale). Feriepengene er opptjent forrige år, og de blir ikke slettet. Hvis ferien avtales slettet skal feriepengene tilhørende disse dagene fortsatt utbetales. Og for å presisere igjen - det er ikke anledning til å slette lovfestet ferie. Kun avtalefestet ferie (fire dager av den femte ferieuka) Anonymkode: ae243...2fb 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 Capt. Obvious skrev (7 minutter siden): Og den lønna vil da ikke være høyere. Man får ikke feriepenger og lønn dersom man f. eks. har månedslønn. Jo, hvis man jobber så skal man ha det. Men man får ikke feriepenger og lønn hvis man tar ferie. Anonymkode: ae243...2fb 4
Capt. Obvious Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feriepengene er opptjent forrige år, og de blir ikke slettet. Hvis ferien avtales slettet skal feriepengene tilhørende disse dagene fortsatt utbetales. Og for å presisere igjen - det er ikke anledning til å slette lovfestet ferie. Kun avtalefestet ferie (fire dager av den femte ferieuka) Anonymkode: ae243...2fb Feriepengene blir ikke slettet i seg selv nei, men om man tar kortere ferie på tross av at arbeidsgiver pålegger deg det, så kan ikke arbeidsgiver omgjøre denne ferien til vanlige lønnede dager. Dermed jobber man i praksis gratis i ferien. 1
Capt. Obvious Skrevet 15. januar 2021 #17 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, hvis man jobber så skal man ha det. Men man får ikke feriepenger og lønn hvis man tar ferie. Anonymkode: ae243...2fb Man kan ikke jobbe og motta vanlig lønn hvis arbeidsgiver pålegger deg ferie. Da skal man ha ferie, ikke jobbe. Hvis man likevel velger å jobbe, så kan man ikke regne med å få lønn samtidig siden arbeidsgiver da bryter ferieloven. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #18 Skrevet 15. januar 2021 Du blir trukket en hel ferieuke selv om du har bare to vakter i den uka. Du er ikke disponibel for arbeidsgiver de dagene du ikke har vakter. Anonymkode: 25907...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #19 Skrevet 15. januar 2021 Capt. Obvious skrev (2 minutter siden): Feriepengene blir ikke slettet i seg selv nei, men om man tar kortere ferie på tross av at arbeidsgiver pålegger deg det, så kan ikke arbeidsgiver omgjøre denne ferien til vanlige lønnede dager. Dermed jobber man i praksis gratis i ferien. Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Man kan ikke jobbe og motta vanlig lønn hvis arbeidsgiver pålegger deg ferie. Da skal man ha ferie, ikke jobbe. Hvis man likevel velger å jobbe, så kan man ikke regne med å få lønn samtidig siden arbeidsgiver da bryter ferieloven. Men ingenting av dette er jo aktuelt her? Her er jo greia at arbeidsgiver vil slette ferien. Igjen, arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale å slette den avtalefestede ferien. Det er dette jeg antar er saken her, siden TS skriver at venninna får fire uker ferie (hun skal også ha en dag til lovfestet ferie er 4 uker og 1 dag). De fire siste dagene slettes da, og hun skal ha utbetalt feriepengene tilhørende de fire dagene. Anonymkode: ae243...2fb 1
Capt. Obvious Skrevet 15. januar 2021 #20 Skrevet 15. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men ingenting av dette er jo aktuelt her? Her er jo greia at arbeidsgiver vil slette ferien. Igjen, arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale å slette den avtalefestede ferien. Det er dette jeg antar er saken her, siden TS skriver at venninna får fire uker ferie (hun skal også ha en dag til lovfestet ferie er 4 uker og 1 dag). De fire siste dagene slettes da, og hun skal ha utbetalt feriepengene tilhørende de fire dagene. Anonymkode: ae243...2fb Jeg leser det som at man frasier seg ferien, dvs. ikke avtalt sletting av tariffestet ferieuke. Det er lite lurt ettersom man da i praksis jobber gratis. Og grunnen til det er at det ikke er så lett for arbeidsgiver å slette ferie sånn uten videre uten å få fagforeningen på nakken. Dermed blir det til at man opererer i gråsonen der man i praksis jobber - selv om man skulle hatt ferie. Så jeg forstår ikke helt hvorfor bare ikke venninna sier ja til å ta ut ferie, i stedet for å risikere å jobbe gratis. Endret 15. januar 2021 av Capt. Obvious 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå