Gå til innhold

Hvor stort er ditt optimale familiehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge hus. To voksne, to barn på 2 og 6 år, en katt og en hund i fremtiden. Har mye besøk over en ukes tid om gangen, da vi bor langt unna slekt. Ønsker at ungene skal kunne ha så mye besøk de vil uten å måtte tenke på om det er plass, vi vil være det huset der alle er velkommen😊

Vi har til nå bodd på 90 kvm med to soverom og ett minibad, så akkurat nå tenker jeg at jo større jo bedre😛

Er i gang med å kikke på husmodeller, men dette er vanskelig! Hva er din optimale størrelse på: barnerom, kjøkken, stue, inngangsparti, og huset totalt? Hvor mange bad? Vi har et ok budsjett, så tenk uten begrensninger.

Bør vi prioritere eget hjemmekontor? (Begge har slike jobber)
Eget treningsrom? 
Andre ting dere ville hatt?

Takk for alle innspill😊

Anonymkode: 04ccd...792

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vi har nå. 2 stuer, 3 soverom, to bad, eget vaskerom, to stk bod inne. Åpen stue/kjøkken løsning. Ca 200 kvm 

I tillegg har vi garasje, veranda rundt hele huset og stor uteplass. 

Anonymkode: 8dd53...b42

Skrevet

Selv bor jeg nå på 200kvm, men jeg savner enda bedre plass. Synes huset til foreldrene mine på 500kvm er perfekt og trivdes så godt der i oppveksten :) Men det blir kanskje litt vel stort for meg, mannen, to barn og en hund :) 

Anonymkode: 5da52...c88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv bor jeg nå på 200kvm, men jeg savner enda bedre plass. Synes huset til foreldrene mine på 500kvm er perfekt og trivdes så godt der i oppveksten :) Men det blir kanskje litt vel stort for meg, mannen, to barn og en hund :) 

Anonymkode: 5da52...c88

Oi, 500! Wow! Var dere mange barn? Kan du si litt om hvorfor du følte det var et bra hus? 

Skrevet

Vi har fire barn og stor hund. Har 5 soverom, 3 bad, allrom (tv-stue og kjøkkendel+ kontor sammen) i tillegg til vanlig stue med spisebord. 

Savner:

*større vaskerom. Har med egen inngang, men rommet er alt for lite. 
* KJELLLER!! Både i forhold til kjellerstue, egen inngang for mye ungdom som går inn/ut på besøk og ikke minst plass til treningsrom og flere bodplasser. 
* nå har vi sett behovet for ett mer skjermet kontor, så ville også hatt det om vi bygget igjen.

Skrevet

Jeg syns 200kvm+/- er passe. Barna har sine egne rom, to bad og to stuer. 

Viktig å ta med i beregningen at all denne plassen skal ryddes og vaskes🙂

• Liker 3
Skrevet

Vi bor på 150kvm. Føler dette begynner å bli for lite. Vi har 4 soverom i passe str, en grei loftstue, ett lite vaskerom, 2 små bad og ett greit soverom. Her er planløsningen akkurat sånn jeg vil ha det. Så det veier litt opp. 

Vi har tre barn, og vi ser på mulighetene for å bygge nytt større hus nå. Jeg savner ett gjesterom (ett must med gjester som bor over lengre periode). Ett vaskerom med plass til alles garderober + sesongklær. Savner ett kontor/hobbyrom. Det du kan ha bøker, brettspill og strikke/syting. Trening driver vi ikke med, men kunne gjerne hatt en kjellerstue etc med mulighet for en treningskrok. 

Anonymkode: 1ec6a...f2c

Skrevet

Til sammenligning har vi (vi er 4 pers):

3 soverom
1 kontor (fungerer også som gjesterom)
Stort kjøkken med spiseplass
Spisestue
2 stuer (hvorav 1 kan stenges av)
2 bad 
1 kjellerstue
1 bod
+ gangplass, garasje, veranda, hage

Totalt har vi 200kvm

Vi har en veldig åpen løsning, men har nå 1 stue + kjellerstue som kan stenges av fra resten. Det er veldig bra. Med barn som vokser opp endrer behovene seg, og både de og vi trenger oppholdsrom der vi kan stenge døren av og til.

Vi har ikke følt noe behov for to kontorer. Jeg liker best å sitte på kjøkkenet å jobbe uansett :)
Litt styr når ungene har hjemmeskole, men det fungerer fint. 

Skulle jeg endret noe hadde jeg ønsket meg en større bod! Vår er knappe 6kvm, og det er ALDRI nok plass til lagring. Vi sliter litt med lagring i garasjen da den ikke er tett og vi dermed ikke kan lagre "inne-ting" der

Jeg ville også hatt et separat gjestetoalett i tillegg til badene. 

Og walk-in closet selvsagt ❤️

Skrevet

Ville hatt 2 etasjer, under etg; 2hybler til unga, garasje, treningsrom og teknisk rom

1 etg: 2-3 soverrom, 2 bad/wc, stue og kjøkken

tja 2x120m2 ca da;)

Skrevet

Jeg bor nå på rundt 250 kvm og synes det er alt for stort. Vi har fem soverom (et brukes som kontor, to bad, et toalettrom, stue, tv-stue, trimrom, bibliotek, vaskerom, stor bod og stort loft, et lekerom, kjøkken og veldig stor stue/spisestue. I tillegg to garasjer (en dobbeltgarasje og en vanlig) og hage.  Det er umulig å vedlikeholde alt. Ønsker meg en leilighet med fire soverom/tre soverom og to stuer på rundt 100 kvm. 

Anonymkode: 056b5...d19

• Liker 1
Skrevet

Vi har 124 m2, og trives veldig godt 🙂 Stue/kjøkken, gang, to bad, eget vaskerom, to soverom og loftstue med kontor/hobby-krok. Kunne gjerne hatt et soverom til, og en innvendig bod, så 150 m2 hadde vært perfekt. Personlig hadde jeg ikke orket 200 m2, aalt for mye å vaske og holde rent, men hver sin smak. 

Anonymkode: 62727...37e

Skrevet

Vokste selv opp i et hus på ca 400 kvm med 8 soverom, 4 stuer, 4 bad, 2 kjøkken. 5 barn, men egentlig bare 3 barn om gangen (stort sprang mellom yngste og eldste), God plass til besøk. Det har blitt godt brukt når vi barna har fått egne familier. Det er en kjellerleilighet som foreldrene mine aldri hadde planer om å leie ut. De ville bare ha en kjellerleilighet til besøk. Der er det 2 soverom, stue, fullt utstyrt kjøkken, bad, badstue.

Anonymkode: 34e67...ee2

Skrevet

Vi er 2 voksne og 1 barn på 150 kvm. To store soverom, ett bad, stue, kjøkken, kjellerstue, vaskerom og to boder. Føler ikke vi mangler så mye, men 200 kvm hadde nok vært fint å ha. :) 

Siden vi bare har ett barn så går det fint å ha ham inne hos oss når vi har gjester. Med flere barn ville jeg nok hatt gjesterom også. Ideelt sett skulle vi hatt litt mer lagringsplass og et ekstra toalett (men det kunne vi fått plass til på vaskerommet). Hadde også vært fint med større yttergang, for den er knøttliten og har kun plass til at én kan kle av seg om gangen. Upraktisk når det ramler inn en gjeng med unger på vinteren. 😛

Anonymkode: 4453e...879

Skrevet

Begge barna får hvert sitt soverom. Pluss et gjesterom (kan eventuelt også fungere som kontor) for besøk langveis fra. 

Flere bad, iallfall mulighet til å gå på do om en annen er i dusjen. 

Egen stue/kjellerstue eller lignende der barna kan ha besøk. 

Anonymkode: ef04e...c34

Skrevet

Et rom til hver og dere, eget gjesterom/kontor er gull, muligens også en egen tv stue når barna har besøk. Ville absolutt hatt vaskerom. Det hadde jeg før, men ikke der jeg bor nå og det er noe av det jeg savner mest. Et eget sted til å henge opp vått tøy, hvor klærne kan flyte litt uten at det er som rot i veien. Kjøkken og stue med plass til spisestue. 

Anonymkode: 2418f...f62

Skrevet

150 kvadrat pluss kjeller (med kjellerstue og to boder og vaskerom, arealet er ikke målbart pga takehøyde). Perfekt for oss. Vi er to voksne og to barn på 9 og 11. Har tre soverom, gjester sover i kjellerstua, der de har tilgang til eget bad (vaskerommet). Kjellerstua er også playstation-rommet som barna bruker endel når de har besøk.

Vi har ikke behov for noe større. Barna flytter jo også ut om 10 år ca. :)

Anonymkode: 53e9a...ea2

Skrevet

Takk for alle svar!!! Noen som vil si noe om størrelse på rom? Hvor stort bør barnerommene være f. Eks? Kikker på et hus med 5 soverom fra 10-15 kvm, men ser mange hus med soverom ned i 6 kvm. 

Skrevet

Har hus på 240 kvadrat. Tegnet sammen med arkitekt, så akkurat som vi ville ha det for mange år siden. Et barn hver. 2 ikke så store stuer. Stort kjøkken/spisestue, 2 bad, 5 soverom, hvorav et er kontor. Stort treningsrom. To etasjer. Huset har fungert helt fint 🙂. Men nå er vi jo to voksne alene igjen her, og jeg ønsket meg leilighet. Noe mannen nekter 🙂. Blir litt for mye hus å holde i oden, syns jeg. 

Anonymkode: c543e...5ee

Skrevet

Vi er en familie på fire, som bor på i underkant av 100 kvm. Tre soverom, ett bad med toalett og et ekstra toalettrom. Vi har også familie langt unna, som i normale perioder er på besøk over lengre tid. Nå får de ett av barnas soverom og barna deler eller sover sammen med oss. Ideelt skulle vi hatt to fulle bad. Soverommene til ungene er så de skulle vært større. I tillegg hadde jeg ønsket meg et ekstra soverom for gjester og som til hverdags ville fungert som hjemmekontor. Har hatt hjemmekontor siden mars og sitter nå i stua, noe som ikke er helt optimalt. Hvis jeg virkelig kunne ønske fra øverste hylle ville jeg også ha hatt en kjellerstue eller loftstue, tror det vil være veldig praktisk når barna blir større. Ønsker å være et hjem som ungdommene kan samles i. 

Anonymkode: d0833...65c

Skrevet

Vi bor på 130 kvm nå, det er alt for lite. Vi er 2 voksne og 2 barn. Vi har stue og kjøkken på ca 55 kvm. 2 bad, vaskerom, bod og 3 soverom. Savner større soverom, vi sliter med oppbevaring av klær, da vi har skråvegger på soverommene. Vi skulle også ønske at barna hadde sin egen stue. Vi skal snart kjøpe oss noe større. Kriteriene vi har er 2 stuer, større kjøkken, gjesterom, mer boplass. Vi har sett oss ut ett hus. Der er det stue, kjøkken, bad, vaskerom, bod og 1 soverom i hovedetasjen

I andre etasje er det 3 soverom, stort bad, stor loftstue, wic + en bod. 

Er også med en gedigen garasje, med loft som man kan innrede. 

Det er ca 220kvm og virker perfekt for oss. 

Anonymkode: a12ea...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...