Gå til innhold

Ketose - går alle ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å gå ned 5-10 kilo, men har hørt at ketose er mest aktuelt for de veldig overvektige.

Erfaringer og tips, noen?

Anonymkode: e10f7...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet med en bmi på 24. Gikk ned 10 kg på 9 uker, endte dermed på 22,2 i bmi. Tok en pause før jul. På igjen nå. 
Jeg skal innrømme jeg aldri har vært så «streng» med meg selv, men det må man jo når man ønsker lavere bmi, det sier seg selv, ren matte. Trente ingenting, var bare veldig nøye med fordelingen mellom protein, fett og karbohydrater i tillegg til antall kalorier. 

Anonymkode: 89583...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kunne tenke meg å gå ned 5-10 kilo, men har hørt at ketose er mest aktuelt for de veldig overvektige.

Erfaringer og tips, noen?

Anonymkode: e10f7...038

Mannen min går i ketose en gang i året og kiloene raser av. Han går ned ti kilo på et par mnd. 

Anonymkode: 0e129...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg innenfor normal BMI, men er en klassisk jojo-slanker. Når jeg veier 64-65 kg føler jeg meg litt lubben, og synes at det er på tide å gå ned 6-7 kg. Da sverger jeg til noen uker på ketodiett. Det funker.
Jeg tror ketodiett er enda mer effektivt på de som er betydelig overvektige, men det funker kjempefint også på meg.
Det kan godt hende det har en sammenheng med at jeg blir mer bevisst av hva jeg putter i meg mens jeg er på dietten, slik at kalori inn/ut blir lavere. Uansett synes jeg ketodietten er super fordi maten jeg faktisk spiser holder meg mett lenge. Jeg hater nemlig å være sulten, og da pleier andre dietter å sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskudd er for alle overvektige som vil ned i vekt. Hva du spiser, er opp til deg. Ketose gjør det lettere for noen å være i kaloriunderskudd, vanskeligere for andre. 

Anonymkode: 98364...e3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig, men spiser lavkarbo og er i ketose både hverdag og helg (men legger kostholdet på hylla i ferier og ellers hvis det er spesielle anledninger). Slik har det vært i flere år. Prøver perioder uten lavkarbo, men kroppen fungerer dårlig. Lavkarbo og stabilt blodsukker er gunstig for meg grunnet hormonforstyrrelse. Jeg har aldri rast ned i vekt av som en direkte følge av lavkarbo og ketose, men jeg er lav og ikke overvektig, så jeg har ikke forutsetninger for å rase ned i vekt heller. Men lavkarbo gjør meg mindre sulten, jeg tåler sulten bedre og jeg glemmer å spise. Jeg kan fint faste i et døgn uten problem, hvis jeg vil. Så om vekttap var målet, hadde det vært urpoblematisk å spise mindre mat. Fordelen ved lavkarbo vs lavkalori er nettopp dette; søtsug og hunger vil dempes som en direkte følge av lavkarbo. 

Anonymkode: 20cc7...9b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke veldig streng med tanke på ketodiett, og jeg unner meg for eksempel mørk sjokolade, en skyr, meieriprodukter, bær, pisket krem med sukrin og jordbær (sinnssykt godt), en pølse i brød fra tid til annen, en vaffel på skitur osv. Det er mange ganger jeg har "brutt" den såkalte ketodietten, men i hverdagen spiser jeg gjerne under 50 g karbohydrater, som er ansett for å være "mild keto", men jeg trives godt med det og jeg går ned i vekt på det. Jeg føler ikke at jeg mangler noe i hverdagen, for alt jeg spiser er veldig godt og mettende. Jo mer fett jo mer velsmakende. Dessuten er jeg i periodisk faste, som vil si at jeg spiser første måltid rundt kl 11 - 12, og siste måltid mellom 20 - 21 på kvelden. Det funker også veldig bra! Sammenslåingen av kosthold og fasting har kjempe effekt på min kropp, og jeg føler ikke det går på energien som jeg følte det gjorde med lavkalori. 

Nå skal det påpekes at uansett hva slags kosthold eller strategi man velger, så ER det kalori inn og kalori ut som er "den magiske formelen", men kalorier er ikke bare kalorier. Mye handler om hvor man får kaloriene fra. Det er stor forskjell på en kalori fra sjokolade, og en kalori fra for eksempel egg, avokado, nøtter, frukt, bær osv. Sistnevnte vil holde deg mett lenger, førstnevnte vil gi deg raskt stigende blodsukker, og deretter lavere blodsukker som fører til at du vil dytte i deg enda mer enn du egentlig trenger. Dermed kan man si at keto, lavkarbo, proteindiett, lavkalori, masse trening, paleodiett osv, er alle forenklet sagt kaloriunderskuddsdietter. Det er enklere å havne i kaloriunderskudd når man har både et spisevindu, og at man skifter ut enkelte matvarer i kostholdet. 

Anonymkode: fa50a...ed4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke veldig streng med tanke på ketodiett, og jeg unner meg for eksempel mørk sjokolade, en skyr, meieriprodukter, bær, pisket krem med sukrin og jordbær (sinnssykt godt), en pølse i brød fra tid til annen, en vaffel på skitur osv. Det er mange ganger jeg har "brutt" den såkalte ketodietten, men i hverdagen spiser jeg gjerne under 50 g karbohydrater, som er ansett for å være "mild keto", men jeg trives godt med det og jeg går ned i vekt på det. Jeg føler ikke at jeg mangler noe i hverdagen, for alt jeg spiser er veldig godt og mettende. Jo mer fett jo mer velsmakende. Dessuten er jeg i periodisk faste, som vil si at jeg spiser første måltid rundt kl 11 - 12, og siste måltid mellom 20 - 21 på kvelden. Det funker også veldig bra! Sammenslåingen av kosthold og fasting har kjempe effekt på min kropp, og jeg føler ikke det går på energien som jeg følte det gjorde med lavkalori. 

Nå skal det påpekes at uansett hva slags kosthold eller strategi man velger, så ER det kalori inn og kalori ut som er "den magiske formelen", men kalorier er ikke bare kalorier. Mye handler om hvor man får kaloriene fra. Det er stor forskjell på en kalori fra sjokolade, og en kalori fra for eksempel egg, avokado, nøtter, frukt, bær osv. Sistnevnte vil holde deg mett lenger, førstnevnte vil gi deg raskt stigende blodsukker, og deretter lavere blodsukker som fører til at du vil dytte i deg enda mer enn du egentlig trenger. Dermed kan man si at keto, lavkarbo, proteindiett, lavkalori, masse trening, paleodiett osv, er alle forenklet sagt kaloriunderskuddsdietter. Det er enklere å havne i kaloriunderskudd når man har både et spisevindu, og at man skifter ut enkelte matvarer i kostholdet. 

Anonymkode: fa50a...ed4

Hvordan kom du inn i det da? Var det en spesiell bok du kjøpte, eller en blogg du fant?

Anonymkode: 85476...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp nøyaktig 400 g, hver uke. Og jeg ble veldig syk, var i ketose hele tiden, var veldig nøye. Og jeg er ikke den eneste som har blitt syk, og heller gått opp i vekt. Men flertallet går jo ned.

Jeg gikk over til lavkarbo med mer karbohydrater, da mellom 50-100 g om dagen. Da gikk jeg ned 35 kg på 9 mnd. 

Anonymkode: a410d...6c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 8.27):

Mannen min går i ketose en gang i året og kiloene raser av. Han går ned ti kilo på et par mnd. 

Anonymkode: 0e129...181

...men går han opp all vekta igjen siden han går i ketose en gang i året? Isåfall hjelper det jo ingenting for han å gå ned masse, hvis han går opp alt igjen. 

Anonymkode: cb7e8...402

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2021 den 9.44):

Kaloriunderskudd er for alle overvektige som vil ned i vekt. Hva du spiser, er opp til deg. Ketose gjør det lettere for noen å være i kaloriunderskudd, vanskeligere for andre. 

Anonymkode: 98364...e3a

Lavkarbo handler ikke om kaloritelling.

Anonymkode: 241e8...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ketosedietter også som slank, så nei du må ikke være veldig overvektig. Det er litt smak og behag, lavkarbo er ikke for alle, men jeg føler at det er det som funker best for at jeg føler meg bra både fysisk og mentalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

...men går han opp all vekta igjen siden han går i ketose en gang i året? Isåfall hjelper det jo ingenting for han å gå ned masse, hvis han går opp alt igjen. 

Anonymkode: cb7e8...402

Det nettopp min erfaring med å hoppe av de diettene ja! 😅 Man RASER virkelig opp i vekt om man plutselig begynner å spise masse carbs igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ønsker å gå ned 5-10 kg og bli der nede, så er det lurest med en livsstilsendring. Det nytter ikke å gå på keto til du har nådd målet ditt og deretter gå tilbake til den gamle dietten - da vil kiloene rase tilbake like fort som du ble kvitt dem. Om du ikke er en stor fan av karbohydrater til å begynne med så kan keto absolutt være noe for deg, men du kan like så greit bare telle kalorier og samtidig spise nøyaktig hvilke matvarer du selv ønsker. De ulike diettene som finnes der ute fungerer kun fordi de fører kroppen din i et underskudd av kalorier. Du MÅ ikke kutte ut matgrupper eller kun spise fra det og det klokkeslettet for å gå ned i vekt, men du kan, om du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg gikk opp nøyaktig 400 g, hver uke. Og jeg ble veldig syk, var i ketose hele tiden, var veldig nøye. Og jeg er ikke den eneste som har blitt syk, og heller gått opp i vekt. Men flertallet går jo ned.

Jeg gikk over til lavkarbo med mer karbohydrater, da mellom 50-100 g om dagen. Da gikk jeg ned 35 kg på 9 mnd. 

Anonymkode: a410d...6c1

Samme her. Vekta gikk oppover og oppover og oppover. Jeg har aldri hatt så mye smerter og ødemer noengang som de to periodene jeg spiste skikkelig lavkarbo. 

Anonymkode: d04b6...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...