Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en person?

Anonymkode: 2e780...200

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel helt an på hvor du ønsker å bo. Lønnsnivået vil nok variere mye mindre enn boligprisene gjør, rundt om i landet. Oslo er jo rådyrt, Bergen, Tromsø likeså. Trondheim muligens noe bedre? En jobb i eldreomsorgen på et mindre sted er nok det som gir mest igjen i lommeboka, etter at boutgifter er betalt. I Nord-Troms og Finnmark er skattesatsene lavere, barnetrygden høyere, du får nedskriving av studielån, og boligprisene humane

Skrevet

Ja. Nå har jeg hatt samboer i 3år da. Jeg tjente mellom 26-30 000kr i full stilling (tredelt). Siden jeg var singel så påtok jeg meg innimellom doble vakter, og hvis de trengte noen på nattevakter så ble jeg ofte forskjøvet da jeg synes det gikk greit. 

Kjøpte leilighet til 2mill. Felleskostnader var 4000. Nå var det inkludert internett/tv da. Utenom dette så hadde jeg regninger som strøm, mobil, et par abonnementer, forsikringer ol. Men husk at du f.eks får gratis forsikring gjennom noen fagforeninger. Jeg stod vel igjen med ca halve lønningen etter at alt av faste utgifter var betalt. Også var det mat/husholdning/fritid/drivstoff igjen. 

Når det er sagt så var jeg heldig å få kjøpt en såpass billig, men likevel grei leilighet. 

Anonymkode: 06b2f...260

• Liker 3
Skrevet

Absolutt. Min mor jobbet som sykepleier og jeg har aldri følt at vi har hatt noe mindre enn andre familier. Eneste er vel at vi bodde i leilighet, men hun var aleneforsørger for tre barn (ene med utviklingshemning som også kostet). Har dratt til syden hver sommer, alltid fått dyre og fine gaver til jul og bursdag, alltid fått klær og diverse osv. Hun nedprioriterte seg selv en god del, men om du er alene så burde du absolutt ha nok. 

Anonymkode: defb3...1da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt. Min mor jobbet som sykepleier og jeg har aldri følt at vi har hatt noe mindre enn andre familier. Eneste er vel at vi bodde i leilighet, men hun var aleneforsørger for tre barn (ene med utviklingshemning som også kostet). Har dratt til syden hver sommer, alltid fått dyre og fine gaver til jul og bursdag, alltid fått klær og diverse osv. Hun nedprioriterte seg selv en god del, men om du er alene så burde du absolutt ha nok. 

Anonymkode: defb3...1da

Hørtes ut som en fin oppvekst 😍

Anonymkode: 2e780...200

• Liker 2
Skrevet

Ja det kan du. Det blir ikke leilighet med takterasse i Bjørvika og Tesla i garasjen, men du kan leve greit og godt på sykepleielønn. 

Anonymkode: f16e0...179

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er singel og skal bo i Oslo er det ikke en god nok lønn til å kjøpe eget sted å bo, jeg har flere kollegaer som ikke kan kjøpe egen leilighet fordi de er singel og jobber som sykepleiere. Så de leier bolig selv om de er i 30-årene. Andre steder klarer du deg nok fint. 

Anonymkode: 98c5e...1fe

Skrevet

Ein greier seg på det ein vil, ein må berre sette tæring etter næring. 

Skrevet

Jeg er barne og ungdomsarbeider i full jobb. Bor alene med barn og klarer meg fint på 1 inntekt. Ingen tesla eller weekendturer til London Paris eller Roma, men det skal ingen heller så det går fint. Man kan fint leve på 1 lønn i lavlønt yrke om man er kjempeflink med penger. 

Anonymkode: 468b2...cf1

Skrevet

Om prisstigningen fortsetter som nå og du ønsker å bo på Oslo tjener du mer på å være ufaglært og komme deg inn på boligmarkedet så fort som mulig. Ellers kan du gjøre det greit som sykepleier. Jobber du natt og tar på deg overtid eller ekstravakter vil du kunne få grei lønn

Skrevet

Er det så dårlig betalt da?

Skrevet

Jeg klarte meg fint som singel sykepleier. Jobbet ræva av meg noen år med doble og ekstra vakter for å få egenkapital og kjøpte leilighet. Nå har jeg tatt videreutdanning, fått dagjobb, har 2 barn og mann. Hus, 2 biler (uten lån). Har ikke overflod av penger, men klarer oss helt fint. Kan reise på ferier vi ønsker og leve som "alle" andre. 

Anonymkode: fc39a...4fe

Skrevet

Det er en helt gjennomsnittlig lønn, så sånn generelt - ja. Men hvis du tenker å etablere deg i Oslo og kjøpe egen leilighet blir det ikke lett, men det gjelder veldig mange andre yrkesgrupper enn sykepleiere også. Man kan også velge hvor man skal bosette seg. Vi valgte for eksempel bosted delvis ut fra boligpriser - vi ønsket ikke å ha store lån og at store deler av inntekten var bundet til det. Dermed valgte vi en mindre by framfor en storby. 

Anonymkode: d149a...ce3

Skrevet

Det er veldig oppskrytt at sykepleiere tjener så dårlig. Har ei venninne i midten av 20-årene som jobber tredelt turnus og tjener nesten 600k i året. Burde vel gå helt fint å leve på en sånn årslønn

Anonymkode: de2cd...fad

• Liker 4
Skrevet

Ja

Anonymkode: ad24b...1f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du er singel og skal bo i Oslo er det ikke en god nok lønn til å kjøpe eget sted å bo, jeg har flere kollegaer som ikke kan kjøpe egen leilighet fordi de er singel og jobber som sykepleiere. Så de leier bolig selv om de er i 30-årene. Andre steder klarer du deg nok fint. 

Dette gjelder jo så godt som alle som er single og ønsker å bo i Oslo 🤦‍♀️

TS: Ja, som sykepleier med full ansiennitet i turnus vil du faktisk tjene mer enn medianlønn, og avhengig av turnusen din vil du også kunne tjene mer enn gjennomsnittslønn (som dras opp av de med veldig høy inntekt) Det er en myte skapt av NSF at sykepleiere tjener dårlig. 

Anonymkode: 1ed0a...70b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det gjelder ikke bare sykepleiere, men alle single som ikke ligger over millionen i lønn ...

Anonymkode: 5aa78...505

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her, leier og er i 30-årene. Singel. Får nok aldri kjøpt, så dumt valg av yrke :( 

Anonymkode: 0a1bb...01e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette gjelder jo så godt som alle som er single og ønsker å bo i Oslo 🤦‍♀️

TS: Ja, som sykepleier med full ansiennitet i turnus vil du faktisk tjene mer enn medianlønn, og avhengig av turnusen din vil du også kunne tjene mer enn gjennomsnittslønn (som dras opp av de med veldig høy inntekt) Det er en myte skapt av NSF at sykepleiere tjener dårlig. 

Anonymkode: 1ed0a...70b

Sykepleiere tjener helt gjennomsnittlig. Dette med NSF går ut på at lønnen til sykepleiere ikke står i stil til det ansvaret vi har, og at en annen bachelor som f.eks ingeniør gir MYE bedre lønn (fordi det er et mannsyrke). Jeg er singel sykepleier og klarer meg helt fint økonomisk. Jobber 100% i tredelt turnus. Man kan tjene ganske mye som sykepleier hvis man går inn for det da, siden det er store muligheter for å ta ekstravakter/dobbelvakter. 

Anonymkode: bb458...e25

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er veldig oppskrytt at sykepleiere tjener så dårlig. Har ei venninne i midten av 20-årene som jobber tredelt turnus og tjener nesten 600k i året. Burde vel gå helt fint å leve på en sånn årslønn

Anonymkode: de2cd...fad

Da jobber hun mer enn 100% ? Eller følger ikke tariff. Selv har jeg 538 000 i året max annsinitet med tredelt turnus og er i midten av 30 årene. Skal nå ta en master for å tjene litt mer   

Anonymkode: 5acdc...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...