Gå til innhold

Pedagogikken hos offentlig tannlege

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic

En veldig viktig problemstilling som må diskuteres og løftes frem er at foreldre er i villrede; 

Beskjedene fra samfunnet er : aldri tving et barn. Bruk aldri makt, bruk aldri trusler om å ta fra det noe. Alt som ikke er et fritt valg som barnet gjør av egen vilje og lyst er feil. Vent til barnet får lyst. Hvis ikke får du tlf av bv.  Sladringen på barselforum gjør det ikke bedre. 

Men ingen barn har lyst til alt. Det å ikke ha lyst og å prøve grenser er en helt normal del av personlighetsutviklingen og løsrivelsen fra foreldrene. Det er ikke valgfritt å pusse tenner, dusje , gå på skolen, gjøre lekser +++. Livet består av "måoppgaver" hele livet. Barnet kan ikke velge å pusse tennene. Barn velger det som er enklest og mest komfortabelt der og da. Og det å pusse tenner er både kjedelig og litt ubehagelig. Mest kjedelig. Faktisk kan tilogmed tanken på at det skal bo to små fyrer som Karius og Baktus i tennene virke litt spennende. 

Du har åpnet en dør for å slippe unna, for å pusse raskt, dårlig eller ikke i det hele tatt. Og barnet har lært at det kan slippe unna. Jeg syntes unnskyldningen din er dårlig. Det tar 5 min å pusse tenner selv om barnet er vrang. Barnet hadde raskt innbundet seg om du var tydelig og bestemt. 

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei og takk til alle som har svart 😊 Takk til dere konstruktive som ikke driver med munnhuggeri 😊 Som sagt, hullene har ikke gått til rota og barnet har ikke vondt. Leste nettopp at det bare er rundt 20% her i landet som fyller 18 uten å ha hatt et eneste hull, så dere som aldri har hatt hull kan kaste den første stein.

Tannlegen innrømte at hun skulle snakket med meg før hun langet ut ang barnevernet. Jeg mener også fremdeles at det er en uskikk og uprofesjonelt å ta opp barnevernet foran barnet mitt, siden det forstår det meste. I tillegg mener jeg at å bruke barnevernet som en skremmetrussel, slik det ble gjort i dette tilfellet, ikke er riktig, fordi barnevernet er en institusjon som skal hjelpe. Når hun ikke vet hva barnevernet skulle bidratt med i denne saken, sier det seg selv at det er en tom trussel hun kom med. Dette er autoritær og gammeldags pedagogikk bidrar ikke til å inngi tillit til barnevernet som hjelpeinstans, og er nedlatende overfor meg. 

Anonymkode: ea79c...7bb

Kunne sikkert vært sagt bedre, men hun opplevde kanskje at du unnskyldte det bort og ikke skjønte alvoret?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Omg. 

Tenk på barnet. 

Du er ikke viktig i denne sammenhengen. 

Anonymkode: d38aa...12b

Selvfølgelig er mor viktig i barnets liv.

Hun har vært på sykehus og vært syk, det har ikke vært noe hjelp å få noe sted. Og da gjør man så godt man kan utover dagen, med bhg. lek, mat osv osv - til kvelden kommer og man er utslitt. Da skjønner jeg at kampen med både tannpuss og ammeslutt kan være vanskelig.

Sender deg en stor klem TS og håper du er frisk igjen nå. ❤️ 

Anonymkode: 9529d...880

• Liker 7
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei og takk til alle som har svart 😊 Takk til dere konstruktive som ikke driver med munnhuggeri 😊 Som sagt, hullene har ikke gått til rota og barnet har ikke vondt. Leste nettopp at det bare er rundt 20% her i landet som fyller 18 uten å ha hatt et eneste hull, så dere som aldri har hatt hull kan kaste den første stein.

Tannlegen innrømte at hun skulle snakket med meg før hun langet ut ang barnevernet. Jeg mener også fremdeles at det er en uskikk og uprofesjonelt å ta opp barnevernet foran barnet mitt, siden det forstår det meste. I tillegg mener jeg at å bruke barnevernet som en skremmetrussel, slik det ble gjort i dette tilfellet, ikke er riktig, fordi barnevernet er en institusjon som skal hjelpe. Når hun ikke vet hva barnevernet skulle bidratt med i denne saken, sier det seg selv at det er en tom trussel hun kom med. Dette er autoritær og gammeldags pedagogikk bidrar ikke til å inngi tillit til barnevernet som hjelpeinstans, og er nedlatende overfor meg. 

Jeg har aldri hatt hull i tennene, men for å være helt ærlig, så trodde jeg at jeg var unntaket. Alle mine venner hadde hull i tennene allerede på barneskolen. Og noen kan jo ikke noe for at de har svake tenner. 

Anonymkode: 71c28...efe

• Liker 2
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mitt barn har hull bak tennene pga amming og dårlig tannpuss(fordi jeg har vært alvorlig syk hele fjoråret,  barnet hatet pussen og jeg ikke har maktet å ta kampen ned å sitte på det hver morgen og kveld).

Første time hos offentlig tannlege fikk vi beskjed om å kutte amming over natten. Dette klarte vi ikke. Andre time ga hun beskjed om at hun kontaktet barnevernet hvis vi ikke gjorde det.

Jeg  ringte til klinikken og klaget, da jeg mener det er misbruk av barnevernet å true med dem i en situasjon som vår-ammeslutt tvert er ikke bra for verken mor eller barn. Hva skal de gjøre? Komme og legge barnet mitt slik at vi ikke får ammet? Pusse tennene? Ja gjerne, velkommen, men jeg tror ikke de prioriterer oss for å si det sånn. 

Klinikken ba meg ta det opp med tannlegen.

Vi var på eget initiativ hos privat tannlege, som var en svært hyggelig opplevelse, og denne sa at hullene ikke var så dype at de har gått til rota og at barnet derfor ikke har vondt. 

Tredje time lå det framme på pulten, ved siden av min stol, et stort foto av brus og godteri og en pil som ledet til en barnemunn med brune pill råtne tenner. Typ grotesk. Dette før hun sjekket mitt barn sine tenner. Etter sjekken viste det seg at kariesutviklingen har stoppet opp, takket være at vi har byttet til elektrisk tannbørste og plutselig gikk pussen som en drøm. Ammingen har vi redusert. 

Jeg tenkte at når hun legger et sånt bilde fram før hun engang har sjekket barnets tenner, så er hun jo i angrepsposisjon.  I tillegg skjønner jeg virkelig ikke hvorfor hun ville true mitt barn med dette, det er i marerittalderen. Det er oppvakt og har fått med seg at vi Må pusse, og det har vi også gjort.

De bildene er gruelige og har trusler noen gang funket som pedagogisk virkemiddel? Klarer barnet å se for seg at hvis jeg spiser denne sjokoladen, faller tennene mine ut? Mitt barn er typen som bekymrer seg, det er veldig ordentlig og ganske pertentlig, hvorfor skal man gi det bekymringer om tannløshet når man aldri i livet vil la det gå så langt med sin tannhelse som på det bildet der? Ren og skjær skremmetrussel. 

Hun tok selv opp at jeg hadde ringt klinikken ang barnevernet. Jeg ønsket ikke å snakke om dette foran barnet, det var derfor jeg hadde ringt klinikken. Likevel ble det mye prat. Jeg opplevde det ubehagelig,  opplevde meg stussliggjort foran mitt barn. Hun snakket om at "ja jeg vil jo gjerne at dere skal fortsette å komme" som om jeg potensielt ikke følger opp tannhelsen til mitt eget barn! Vi har vært til alle innkallinger, selvsagt! Og gått privat i tillegg 

Jeg spurte hva hun mente barnevernet kunne bidra til konkret i vår sak. Nei det visste hun ikke, det var ikke så mye de kunne gjøre. Jeg er helt normalt oppvakt og utdannet, og både jeg og mitt barn skjønner viktigheten av tannpuss, uten at det er nødvendig å true med barnevern og bilder av at tennene blir pill råtne og ramler ut! 

Da vi avsluttet var vi "enige', som hun påpekte, vi skal jo følge opp barnet i 15 år til! Jeg grøsser ved tanken. Selv går jeg til tannlegen en gang i året, har noen hull kanskje hvert femte år og får det fikset, null stress null drama og sånn vil jeg at barnet skal ha det og. 

Det er rett og slett nedverdigende. Jeg vurderer å skrive en epost til klinikken ang 80talls skremselspedagogikken. 

Vil gjerne høre fra dere om jeg er for nærtakende (har hørt det før) eller om dette er over streken. 

Ett barn på 3 år trenger ikke å ammes!! Er det sånn at ammingen går foran flere potensielle hull i barnets munn fordi det er «bra for mor og barn»? Ammet du for din egen del? Slutt med ammingen og ta bedre vare på ditt barns tenner!!!

Anonymkode: ab56a...f5d

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kontroller annenhver dag på sykehus pga en akutt fysisk sykdom med potensielt fatalt utfall..pågikk i 8 mnd så jeg har vært utmattet og redd. Høres rart ut for meg og men det skjedde og når folk låser seg inne pga corona (jeg ba faktisk venner om hjelp men fikk nei fordi de mente de var i risikogruppe for corona) så er det ikke mye hjelp å få verken av nettverk eller annet. 

Da må du uansett TA ANSVAR OG FÅ HJELP ET ANNET STED - det er til syvende og sist din plikt at du skaffer hjelp og ikke dine venner sin plikt.

• Liker 4
theTitanic skrev (5 timer siden):

En veldig viktig problemstilling som må diskuteres og løftes frem er at foreldre er i villrede; 

Beskjedene fra samfunnet er : aldri tving et barn. Bruk aldri makt, bruk aldri trusler om å ta fra det noe. Alt som ikke er et fritt valg som barnet gjør av egen vilje og lyst er feil. Vent til barnet får lyst. Hvis ikke får du tlf av bv.  Sladringen på barselforum gjør det ikke bedre. 

Men ingen barn har lyst til alt. Det å ikke ha lyst og å prøve grenser er en helt normal del av personlighetsutviklingen og løsrivelsen fra foreldrene. Det er ikke valgfritt å pusse tenner, dusje , gå på skolen, gjøre lekser +++. Livet består av "måoppgaver" hele livet. Barnet kan ikke velge å pusse tennene. Barn velger det som er enklest og mest komfortabelt der og da. Og det å pusse tenner er både kjedelig og litt ubehagelig. Mest kjedelig. Faktisk kan tilogmed tanken på at det skal bo to små fyrer som Karius og Baktus i tennene virke litt spennende. 

Du har åpnet en dør for å slippe unna, for å pusse raskt, dårlig eller ikke i det hele tatt. Og barnet har lært at det kan slippe unna. Jeg syntes unnskyldningen din er dårlig. Det tar 5 min å pusse tenner selv om barnet er vrang. Barnet hadde raskt innbundet seg om du var tydelig og bestemt. 

Det er greit å bruke hjernen da. Enkelte ting som kan føre til skader for barnet dersom de ikke blir gjort MÅ man gjøre med tvang.

Mitt barn har hylskreket så hele nabolaget hørte det i perioder når hun ikke ville pusse tenner, men tennene ble pusset selvom jeg og far måtte holde henne med tvang. Etterpå var alt glemt og hun la seg med et smil om munnen. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja best for alle parter å adoptere det bort, ser den altså! 

Et godt råd: kutt ut denne passive-agressive væremåten, og slutt med den tankegangen om at tannlegen angrep deg. Vær heller takknemlig for at tannlegen tar ditt barns helse på alvor. 

Anonymkode: 561d0...29b

• Liker 4
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kontroller annenhver dag på sykehus pga en akutt fysisk sykdom med potensielt fatalt utfall..pågikk i 8 mnd så jeg har vært utmattet og redd. Høres rart ut for meg og men det skjedde og når folk låser seg inne pga corona (jeg ba faktisk venner om hjelp men fikk nei fordi de mente de var i risikogruppe for corona) så er det ikke mye hjelp å få verken av nettverk eller annet. 

Ingen besteforeldre og ingen far til barnet?

Anonymkode: 08b60...880

Her meiner eg at både du og tannlegen har gjort "feil", ts. 

Tannlegen kunne ha løyst dette bedre. Det er ikkje greitt å legge bilde av rotne tenner slik at barnet ser det. Eg har forståelse for at tannlegen sikkert meinte å vise deg kor ille det kan gå om du ikkje pussar skikkelig, men å gå til tannlegen skal vere ei god opplevelse for barnet. Heilt einig med deg at det er ufint å skremme små barn på denne måten. 

Eg synes heller ikkje noko om at tannlegen begynner  å snakke om barnevern foran barnet. Ein treåring (?) forstår mykje, og får med seg at mor blir opprørt. Mor burde her ha blitt kalla inn til eit møte der barnet ikkje var med. 

Når det er sagt, så har tannlegen meldeplikt og må melde til barnevern om ho/han oppfattar at tannpussen er så dårlig at det går ut over tannhelsa i stor grad. Dette gjeld uansett om tannlegen har ein ide om kva bv kan bidra med eller ikkje. Om det står så dårlig til med tennene at tannlegen vurderer det som "alvorlig omsorgssvikt" eller "alvorlige mangler ved daglig omsorg", skal tannlegen melde fra.

Forstår at det er vanskelig, ts, men tannpuss må prioriteres. Eg har sjølv amma lenge (også på natt). Dersom det var meg, og barnet hadde fått hull, ville eg ha kutta nattammingen tvert, etter første time ved tannklinikken.

Godt å høyre at det går bedre no. ❤️

Anonymkode: 86c3f...b05

• Liker 1
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri hatt hull i tennene, men for å være helt ærlig, så trodde jeg at jeg var unntaket. Alle mine venner hadde hull i tennene allerede på barneskolen. Og noen kan jo ikke noe for at de har svake tenner. 

Anonymkode: 71c28...efe

Har også noe å si angående kvaliteten på spyttet. Noen har spytt som renser tenner, andre har spytt som karies elsker. 

• Liker 2
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vil gjerne høre fra dere om jeg er for nærtakende (har hørt det før)

Du har tydeligvis en tendens til å ikke høre på andre, ts. 

Du er nærtagende. Og tannpuss ble plutselig veldig viktig for deg når andre påpeker at du må skjerpe deg.

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor leste du dette? Istedenfor å henge seg opp i plakater på tannlegekontoret, burde du være rasende på deg selv. 

Hilsen kvinne på 32 som aldri har hatt ett eneste hull. Kan jeg kaste stein nå?

• Liker 2
The Kitten skrev (52 minutter siden):

Hvor leste du dette? Istedenfor å henge seg opp i plakater på tannlegekontoret, burde du være rasende på deg selv. 

Hilsen kvinne på 32 som aldri har hatt ett eneste hull. Kan jeg kaste stein nå?

Gratulerer til deg, og hjertelig velkommen til å kaste stein. Antar det føles bra. 😊 Ja jeg har vært veldig sint på meg selv, selvsagt. Samtidig som jeg står for at diskusjoner om barnevern tar man ikke foran barnet det handler om, og å bruke barnevernet som trussel før dialog er ikke bra for tilliten til hverken barnevern eller tannlege.

Som jeg har sagt før, kariesutviklingen er stoppet fordi vi nå over tid har pusset godt nok. Hullene har ikke gått til rota. 

• Liker 2

Skjønner godt at du reagerer, selv om du kanskje reagerer mer enn du ville gjort dersom du hadde vært frisk og fulgt opp tannpuss ordentlig fra et tidligere tidspunkt. 

At du har neglisjert tannpuss og krangler som ville oppstått på grunn av den i en situasjon med sykdom er ganske vanlig og ikke noe man ringer barnevernet for. Tannlegen burde ha snakket med deg på tomannshånd og fått informasjon om hvorfor hullene kunne ha oppstått og hva situasjonen er før det i det hele tatt hadde vært ett tema. 

Å være syk alenemamma gjør at man prioriterer ting, og noen ganger prioriterer man feil eller for lite. Tannpussen blir av mange sett på som mindre viktig. 

Jeg heier på deg og syns det er flott at dere er godt i gang med tannpuss nå, og at utviklingen av hull har stoppet opp! Det viser at du gjør noe riktig. 

Dersom du føler at det er ubehagelig å dra tilbake til denne tannlegen så kan du be om å få bytte, enten til en annen tannlege ved samme klinikk eller til en ny tannklinikk! 

Hilsen tannpleier på 30 som aldri har hatt hull!

Anonymkode: 3c739...55e

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner godt at du reagerer, selv om du kanskje reagerer mer enn du ville gjort dersom du hadde vært frisk og fulgt opp tannpuss ordentlig fra et tidligere tidspunkt. 

At du har neglisjert tannpuss og krangler som ville oppstått på grunn av den i en situasjon med sykdom er ganske vanlig og ikke noe man ringer barnevernet for. Tannlegen burde ha snakket med deg på tomannshånd og fått informasjon om hvorfor hullene kunne ha oppstått og hva situasjonen er før det i det hele tatt hadde vært ett tema. 

Å være syk alenemamma gjør at man prioriterer ting, og noen ganger prioriterer man feil eller for lite. Tannpussen blir av mange sett på som mindre viktig. 

Jeg heier på deg og syns det er flott at dere er godt i gang med tannpuss nå, og at utviklingen av hull har stoppet opp! Det viser at du gjør noe riktig. 

Dersom du føler at det er ubehagelig å dra tilbake til denne tannlegen så kan du be om å få bytte, enten til en annen tannlege ved samme klinikk eller til en ny tannklinikk! 

Hilsen tannpleier på 30 som aldri har hatt hull!

Anonymkode: 3c739...55e

Tannpussen blir ikke sett på av «mange» som mindre viktig. Alle oppegående foreldre vet at den er viktig.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tannpussen blir ikke sett på av «mange» som mindre viktig. Alle oppegående foreldre vet at den er viktig.

Tenner er noe av det viktigste, synes jeg. Min forelder pusset tennene på meg til jeg var tenåring. Hun lærte meg hvor viktig det var å pusse tannkjøttet. Tannkjøttet er vel viktigere enn selve tennene 🙈🙈, siden det automatisk blir renset på tennene i samme slengen. Husker en jente så rart på meg da jeg prøvde å informere henne om det da vi pusset tenner. Hadde aldri snakket med henne før da og buste ut med det. Men men. Hun var ikke interessert. 🙈 Forelder er utdannet innenfor tannhelse. 

• Liker 2
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenner er noe av det viktigste, synes jeg. Min forelder pusset tennene på meg til jeg var tenåring. Hun lærte meg hvor viktig det var å pusse tannkjøttet. Tannkjøttet er vel viktigere enn selve tennene 🙈🙈, siden det automatisk blir renset på tennene i samme slengen. Husker en jente så rart på meg da jeg prøvde å informere henne om det da vi pusset tenner. Hadde aldri snakket med henne før da og buste ut med det. Men men. Hun var ikke interessert. 🙈 Forelder er utdannet innenfor tannhelse. 

Nemlig.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Pusser du dine egne tenner godt nok hver dag? Det er faktisk ikke normalt med noen hull hvert femte år for voksne mennesker som steller tennene sine som man skal.

Anonymkode: 1c64f...3e1

Tannhelse og karies kan faktisk være arvelig. 

Selv pusser jeg morgen og kveld, bruker samtidig tanntråd og skyller med Flux. Har godt kosthold uten sukkerholdig drikke eller syre. 

Har alikevel et eller to påbegynnende hull hvert jævla år. 

Mannen min pusser stort sett bare en gang om dagen, aldri tatt i en tanntråd. Han gikk til tannlegen etter 7 år uten tannlege besøk og hadde null hull. 

Anonymkode: c8e3e...b0c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...