AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Del Skrevet 15. januar 2021 Mitt barn har hull bak tennene pga amming og dårlig tannpuss(fordi jeg har vært alvorlig syk hele fjoråret, barnet hatet pussen og jeg ikke har maktet å ta kampen ned å sitte på det hver morgen og kveld). Første time hos offentlig tannlege fikk vi beskjed om å kutte amming over natten. Dette klarte vi ikke. Andre time ga hun beskjed om at hun kontaktet barnevernet hvis vi ikke gjorde det. Jeg ringte til klinikken og klaget, da jeg mener det er misbruk av barnevernet å true med dem i en situasjon som vår-ammeslutt tvert er ikke bra for verken mor eller barn. Hva skal de gjøre? Komme og legge barnet mitt slik at vi ikke får ammet? Pusse tennene? Ja gjerne, velkommen, men jeg tror ikke de prioriterer oss for å si det sånn. Klinikken ba meg ta det opp med tannlegen. Vi var på eget initiativ hos privat tannlege, som var en svært hyggelig opplevelse, og denne sa at hullene ikke var så dype at de har gått til rota og at barnet derfor ikke har vondt. Tredje time lå det framme på pulten, ved siden av min stol, et stort foto av brus og godteri og en pil som ledet til en barnemunn med brune pill råtne tenner. Typ grotesk. Dette før hun sjekket mitt barn sine tenner. Etter sjekken viste det seg at kariesutviklingen har stoppet opp, takket være at vi har byttet til elektrisk tannbørste og plutselig gikk pussen som en drøm. Ammingen har vi redusert. Jeg tenkte at når hun legger et sånt bilde fram før hun engang har sjekket barnets tenner, så er hun jo i angrepsposisjon. I tillegg skjønner jeg virkelig ikke hvorfor hun ville true mitt barn med dette, det er i marerittalderen. Det er oppvakt og har fått med seg at vi Må pusse, og det har vi også gjort. De bildene er gruelige og har trusler noen gang funket som pedagogisk virkemiddel? Klarer barnet å se for seg at hvis jeg spiser denne sjokoladen, faller tennene mine ut? Mitt barn er typen som bekymrer seg, det er veldig ordentlig og ganske pertentlig, hvorfor skal man gi det bekymringer om tannløshet når man aldri i livet vil la det gå så langt med sin tannhelse som på det bildet der? Ren og skjær skremmetrussel. Hun tok selv opp at jeg hadde ringt klinikken ang barnevernet. Jeg ønsket ikke å snakke om dette foran barnet, det var derfor jeg hadde ringt klinikken. Likevel ble det mye prat. Jeg opplevde det ubehagelig, opplevde meg stussliggjort foran mitt barn. Hun snakket om at "ja jeg vil jo gjerne at dere skal fortsette å komme" som om jeg potensielt ikke følger opp tannhelsen til mitt eget barn! Vi har vært til alle innkallinger, selvsagt! Og gått privat i tillegg Jeg spurte hva hun mente barnevernet kunne bidra til konkret i vår sak. Nei det visste hun ikke, det var ikke så mye de kunne gjøre. Jeg er helt normalt oppvakt og utdannet, og både jeg og mitt barn skjønner viktigheten av tannpuss, uten at det er nødvendig å true med barnevern og bilder av at tennene blir pill råtne og ramler ut! Da vi avsluttet var vi "enige', som hun påpekte, vi skal jo følge opp barnet i 15 år til! Jeg grøsser ved tanken. Selv går jeg til tannlegen en gang i året, har noen hull kanskje hvert femte år og får det fikset, null stress null drama og sånn vil jeg at barnet skal ha det og. Det er rett og slett nedverdigende. Jeg vurderer å skrive en epost til klinikken ang 80talls skremselspedagogikken. Vil gjerne høre fra dere om jeg er for nærtakende (har hørt det før) eller om dette er over streken. Anonymkode: ea79c...7bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 Populært innlegg #2 Del Skrevet 15. januar 2021 Tannleger har en svært viktig rolle i å avdekke omsorgssvikt hos barn (og seksuelle overgrep for så vidt, men det er ikke problematikken her). At du i et helt år har gitt blaffen i tannstell hos barnet er omsorgssvikt, uansett unnskyldning. Når det svikter på noe så basalt, hva er det da ellers som svikter på hjemmebane? Tenker tannlegen gjøre helt rett i å ta det opp, det var tydeligvis det som trengtes også for at du faktisk skulle ta grep om tannhelsen til barnet. Sånne bilder om du snakker om hang for øvrig på veggen hos tannlegen da jeg var barn, vi er hverken skadet for livet eller dypt krenket i voksen alder av den grunn. Anonymkode: 79bbb...b79 85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Del Skrevet 15. januar 2021 Ikke som kommentar til det du skriver om, men tips for å kanskje få tannpuss til å gå lettere. -Se på Fantorangens pussesang, mens dere pusser!! - Kjøp 2 tannbørster. En slik at barnet kan pusse selv, og en som mamma kan pusse med. Så kan barnet pusse litt selv, så pusser mamma, og så pusser barnet igjen. Jeg tror det er mange som har hatt utfordringer med tannpuss😊 Viktig å få gode rutiner, som tar mange år, men hun får jo nye tenner om noen år, men viktig at tannpussen sitter litt innen da. Bruker barnet fluortabletter? Anonymkode: b7c01...c61 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 15. januar 2021 #4 Del Skrevet 15. januar 2021 Det eneste som er graverende her er at du ikke har ivaretatt barnet ditt på en skikkelig måte. Sorry men at så små barn får flere hull er omsorgssvikt. Hvis du var for syk og sliten til å orke å ta tannpuss så burde du ha bedt om hjelp. Uff, dette må være en trolletråd, dette er jo bare tragisk.😔 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Del Skrevet 15. januar 2021 Dersom du var så alvorlig syk at du ikke klarte ta vare på barnet ditt ett helt år, hvorfor bad du ikke om hjelp? Og helt ærlig om hun sa at hun ønsket dere skulle komme 15 år til, er ditt barn 3 år. Da er det kanskje på tide å avslutte ammingen som tydelig ikke er bra for barnet engang. Anonymkode: 252ff...c6d 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Del Skrevet 15. januar 2021 Tannlegen bør sette seg inn i amming og hull, for man ser ingen sammenheng mellom nattamming og hull i tenner. Så å kontakte bv pga det, er for dumt. Derimot bør du ikke ha barnet dersom du ikke en gang klarer å sørge for barnets helse, og noe så lite som tannpuss. Anonymkode: facf0...bf9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleo88 Skrevet 15. januar 2021 #7 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Del Skrevet 15. januar 2021 Altså, du har vært alvorlig syk, og i stedet for å tenke «jeg orker ikke å styre med tannpuss på uvillig unge; det betyr at jeg trenger HJELP her», så tenkte du «jeg orker ikke ta den kampen; jeg er syk, så det får gå»? Altså, da trenger du at noen rister litt i deg og skremmer deg ut av boblen din! Barn som ikke har emaljedefekter eller sykdommer som gir dem økt risiko for hull, får ikke hull i tennene sånn at tannlegen går i «skremmemodus» og begynner å prate om omsorgssvikt, dersom foreldrene gjør det de skal. Ferdig snakka. Det er tre ting man SKAL tvinge småbarn til, enten man «orker» det eller ei, og det er: 1: Nødvendig medisinsk behandling, både akutt, preventiv og kontroller. 2: Tannstell, både daglig og kontroller. 3: Bruk av fornuftig sikkerhetsutstyr. Det spiller ingen rolle hvor mye ungen klikker, eller hvor syk og kraftløs du selv måtte være: Dersom noe av dette begynner å nærme seg kategorien «tar ikke den kampen i dag», så SKAFFER DU HJELP OG AVLASTNING. For å skippe dette er omsorgssvikt. Anonymkode: 26d0f...3b7 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 15. januar 2021 #9 Del Skrevet 15. januar 2021 Som flere over her sier. Tannpuss er en kamp man tar UANSETT. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Del Skrevet 15. januar 2021 TS her:vi har pusset tenner med vanlig tannbørste selv om jeg var syk og på sykehus. Vet ikke hvorfor jeg ikke fik tilbud om hjelp eller avlastning, ser mange mener jeg burde fått det. Tannhelsen ble ikke oppdaget på helsekontroll selv om legen sjekket tenner, fordi hullene er bak tennene. Selv følte jeg det gikk fint å ivareta barnet likevel og vi pusset nesten hvr kveld. Vi har sett alle pussedangene som fins. Men pussen har tydeligvis ikke vært bra nok og barnet har kjempet som en løve. Først da barnet aksepterte elektrisk tannbørste gikk det seg til og det flyter lett når barnet får se en filmsnutt. Men jeg synes det er rart å få så mange sinte reaksjoner, hadde selv hull som barn og måtte borre. Anonymkode: ea79c...7bb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Del Skrevet 15. januar 2021 Dette er omsorgssvikt. At de kobler inn barnevernet er helt på sin plass. Anonymkode: 40555...bc7 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 15. januar 2021 #12 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mitt barn har hull bak tennene pga amming og dårlig tannpuss(fordi jeg har vært alvorlig syk hele fjoråret, barnet hatet pussen og jeg ikke har maktet å ta kampen ned å sitte på det hver morgen og kveld). Første time hos offentlig tannlege fikk vi beskjed om å kutte amming over natten. Dette klarte vi ikke. Andre time ga hun beskjed om at hun kontaktet barnevernet hvis vi ikke gjorde det. Jeg ringte til klinikken og klaget, da jeg mener det er misbruk av barnevernet å true med dem i en situasjon som vår-ammeslutt tvert er ikke bra for verken mor eller barn. Hva skal de gjøre? Komme og legge barnet mitt slik at vi ikke får ammet? Pusse tennene? Ja gjerne, velkommen, men jeg tror ikke de prioriterer oss for å si det sånn. Klinikken ba meg ta det opp med tannlegen. Vi var på eget initiativ hos privat tannlege, som var en svært hyggelig opplevelse, og denne sa at hullene ikke var så dype at de har gått til rota og at barnet derfor ikke har vondt. Tredje time lå det framme på pulten, ved siden av min stol, et stort foto av brus og godteri og en pil som ledet til en barnemunn med brune pill råtne tenner. Typ grotesk. Dette før hun sjekket mitt barn sine tenner. Etter sjekken viste det seg at kariesutviklingen har stoppet opp, takket være at vi har byttet til elektrisk tannbørste og plutselig gikk pussen som en drøm. Ammingen har vi redusert. Jeg tenkte at når hun legger et sånt bilde fram før hun engang har sjekket barnets tenner, så er hun jo i angrepsposisjon. I tillegg skjønner jeg virkelig ikke hvorfor hun ville true mitt barn med dette, det er i marerittalderen. Det er oppvakt og har fått med seg at vi Må pusse, og det har vi også gjort. De bildene er gruelige og har trusler noen gang funket som pedagogisk virkemiddel? Klarer barnet å se for seg at hvis jeg spiser denne sjokoladen, faller tennene mine ut? Mitt barn er typen som bekymrer seg, det er veldig ordentlig og ganske pertentlig, hvorfor skal man gi det bekymringer om tannløshet når man aldri i livet vil la det gå så langt med sin tannhelse som på det bildet der? Ren og skjær skremmetrussel. Hun tok selv opp at jeg hadde ringt klinikken ang barnevernet. Jeg ønsket ikke å snakke om dette foran barnet, det var derfor jeg hadde ringt klinikken. Likevel ble det mye prat. Jeg opplevde det ubehagelig, opplevde meg stussliggjort foran mitt barn. Hun snakket om at "ja jeg vil jo gjerne at dere skal fortsette å komme" som om jeg potensielt ikke følger opp tannhelsen til mitt eget barn! Vi har vært til alle innkallinger, selvsagt! Og gått privat i tillegg Jeg spurte hva hun mente barnevernet kunne bidra til konkret i vår sak. Nei det visste hun ikke, det var ikke så mye de kunne gjøre. Jeg er helt normalt oppvakt og utdannet, og både jeg og mitt barn skjønner viktigheten av tannpuss, uten at det er nødvendig å true med barnevern og bilder av at tennene blir pill råtne og ramler ut! Da vi avsluttet var vi "enige', som hun påpekte, vi skal jo følge opp barnet i 15 år til! Jeg grøsser ved tanken. Selv går jeg til tannlegen en gang i året, har noen hull kanskje hvert femte år og får det fikset, null stress null drama og sånn vil jeg at barnet skal ha det og. Det er rett og slett nedverdigende. Jeg vurderer å skrive en epost til klinikken ang 80talls skremselspedagogikken. Vil gjerne høre fra dere om jeg er for nærtakende (har hørt det før) eller om dette er over streken. Anonymkode: ea79c...7bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Del Skrevet 15. januar 2021 blåbærpai skrev (11 minutter siden): Tannpussen var ikke god nok nei, hvorfor siterer du? Anonymkode: ea79c...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tannpussen var ikke god nok nei, hvorfor siterer du? Anonymkode: ea79c...7bb Kanskje fordi du motsier seg selv. Du skriver at du og barnet forstår viktigheten av tannpuss, men i innledningen din er det tydelig at dere ikke gjør det. Anonymkode: 40555...bc7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Del Skrevet 15. januar 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: TS her:vi har pusset tenner med vanlig tannbørste selv om jeg var syk og på sykehus. Vet ikke hvorfor jeg ikke fik tilbud om hjelp eller avlastning, ser mange mener jeg burde fått det. Tannhelsen ble ikke oppdaget på helsekontroll selv om legen sjekket tenner, fordi hullene er bak tennene. Selv følte jeg det gikk fint å ivareta barnet likevel og vi pusset nesten hvr kveld. Vi har sett alle pussedangene som fins. Men pussen har tydeligvis ikke vært bra nok og barnet har kjempet som en løve. Først da barnet aksepterte elektrisk tannbørste gikk det seg til og det flyter lett når barnet får se en filmsnutt. Men jeg synes det er rart å få så mange sinte reaksjoner, hadde selv hull som barn og måtte borre. Anonymkode: ea79c...7bb Det er ingen her som har sagt at du burde fått avlastning sånn helt automatisk - tror du de kaster ressurser etter folk som hevder at de klarer seg? Det vi har sagt er at du burde skjønt det selv at det at du ga etter for barnets pussenekt BETYDDE AT DU MÅTTE BE OM HJELP. Skjønner du forskjellen? Som de så ofte sier i helsetjenesten: Det er ikke omsorgssvikt når du skjønner selv at ting går på stumpene og ber om hjelp! Det er selvfølgelig graverende at man har sjekket tennene uten å sjekke baksiden - det burde du kreve å få ført avvik på. Men det er bare DU som har hatt noen forutsetning for å vite akkurat hvor ofte dere har droppet å pusse ordentlig, og det er også bare du som faktisk helt reelt har det daglige ansvaret for ditt barns omsorgssituasjon. Vi er mange som har og har hatt unger som slåss som gærninger for å slippe unna pussing, medisiner, bilbelter og hjelm - men det betyr ikke at det er ok å slakke på standarden. Som sagt: Føler du behov for å slakke på sånt så må du SI DET TIL NOEN. Anonymkode: 26d0f...3b7 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Del Skrevet 15. januar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er rett og slett nedverdigende. Jeg vurderer å skrive en epost til klinikken ang 80talls skremselspedagogikken. Vil gjerne høre fra dere om jeg er for nærtakende (har hørt det før) eller om dette er over streken. Anonymkode: ea79c...7bb Gjør det, og insister på å få bytte tannlege. Tannleger som skremmer barn bør ikke ha med barn å gjøre. Husk å fortelle hvor dyktig den private tannlegen var. Anonymkode: 4252c...432 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khloe P.T Skrevet 15. januar 2021 #17 Del Skrevet 15. januar 2021 For noen kommentarer du har fått!! Slik du beskriver det synes jeg tannlegen virker unødig frekk og autoritær. Jeg ville hatt problemer med å forholde meg til en som truer med barnevern på tross av at du møter til time og viser vilje til samarbeid. Amming slutter man ikke med på dagen vel, selv om barnet er tre år. Send en klage - og ønske om bytte av tannlege 👍 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #18 Del Skrevet 15. januar 2021 Det er bra at tannlegen reagerer, og det er ikke tannlegens ansvar å undersøke hvorfor ditt barn ikke får tilstrekkelig hjelp til å pusse tenner. Dersom du var alvorlig syk i et helt år går jeg ut i fra at du hadde noen til å hjelpe deg med å passe barnet, så det er jo noe som skurrer her uansett.. På tide å gi seg med amming når tennene råtner, og det var rådet du fikk.. Så får man tåle å se bilder av hvor ille det kan gå når man ikke følger råd. Forstår at dette var ubehagelig, men du må forstå at det faktisk finnes foreldre som forsømmer barna, og din tannlege kan ikke vite hvilken kategori du tilhører selv om du forteller årsaken. Anonymkode: 08b60...880 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #19 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mitt barn har hull bak tennene pga amming og dårlig tannpuss(fordi jeg har vært alvorlig syk hele fjoråret, barnet hatet pussen og jeg ikke har maktet å ta kampen ned å sitte på det hver morgen og kveld). Første time hos offentlig tannlege fikk vi beskjed om å kutte amming over natten. Dette klarte vi ikke. Andre time ga hun beskjed om at hun kontaktet barnevernet hvis vi ikke gjorde det. Jeg ringte til klinikken og klaget, da jeg mener det er misbruk av barnevernet å true med dem i en situasjon som vår-ammeslutt tvert er ikke bra for verken mor eller barn. Hva skal de gjøre? Komme og legge barnet mitt slik at vi ikke får ammet? Pusse tennene? Ja gjerne, velkommen, men jeg tror ikke de prioriterer oss for å si det sånn. Klinikken ba meg ta det opp med tannlegen. Vi var på eget initiativ hos privat tannlege, som var en svært hyggelig opplevelse, og denne sa at hullene ikke var så dype at de har gått til rota og at barnet derfor ikke har vondt. Tredje time lå det framme på pulten, ved siden av min stol, et stort foto av brus og godteri og en pil som ledet til en barnemunn med brune pill råtne tenner. Typ grotesk. Dette før hun sjekket mitt barn sine tenner. Etter sjekken viste det seg at kariesutviklingen har stoppet opp, takket være at vi har byttet til elektrisk tannbørste og plutselig gikk pussen som en drøm. Ammingen har vi redusert. Jeg tenkte at når hun legger et sånt bilde fram før hun engang har sjekket barnets tenner, så er hun jo i angrepsposisjon. I tillegg skjønner jeg virkelig ikke hvorfor hun ville true mitt barn med dette, det er i marerittalderen. Det er oppvakt og har fått med seg at vi Må pusse, og det har vi også gjort. De bildene er gruelige og har trusler noen gang funket som pedagogisk virkemiddel? Klarer barnet å se for seg at hvis jeg spiser denne sjokoladen, faller tennene mine ut? Mitt barn er typen som bekymrer seg, det er veldig ordentlig og ganske pertentlig, hvorfor skal man gi det bekymringer om tannløshet når man aldri i livet vil la det gå så langt med sin tannhelse som på det bildet der? Ren og skjær skremmetrussel. Hun tok selv opp at jeg hadde ringt klinikken ang barnevernet. Jeg ønsket ikke å snakke om dette foran barnet, det var derfor jeg hadde ringt klinikken. Likevel ble det mye prat. Jeg opplevde det ubehagelig, opplevde meg stussliggjort foran mitt barn. Hun snakket om at "ja jeg vil jo gjerne at dere skal fortsette å komme" som om jeg potensielt ikke følger opp tannhelsen til mitt eget barn! Vi har vært til alle innkallinger, selvsagt! Og gått privat i tillegg Jeg spurte hva hun mente barnevernet kunne bidra til konkret i vår sak. Nei det visste hun ikke, det var ikke så mye de kunne gjøre. Jeg er helt normalt oppvakt og utdannet, og både jeg og mitt barn skjønner viktigheten av tannpuss, uten at det er nødvendig å true med barnevern og bilder av at tennene blir pill råtne og ramler ut! Da vi avsluttet var vi "enige', som hun påpekte, vi skal jo følge opp barnet i 15 år til! Jeg grøsser ved tanken. Selv går jeg til tannlegen en gang i året, har noen hull kanskje hvert femte år og får det fikset, null stress null drama og sånn vil jeg at barnet skal ha det og. Det er rett og slett nedverdigende. Jeg vurderer å skrive en epost til klinikken ang 80talls skremselspedagogikken. Vil gjerne høre fra dere om jeg er for nærtakende (har hørt det før) eller om dette er over streken. Anonymkode: ea79c...7bb Pusser du dine egne tenner godt nok hver dag? Det er faktisk ikke normalt med noen hull hvert femte år for voksne mennesker som steller tennene sine som man skal. Anonymkode: 1c64f...3e1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #20 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her:vi har pusset tenner med vanlig tannbørste selv om jeg var syk og på sykehus. Vet ikke hvorfor jeg ikke fik tilbud om hjelp eller avlastning, ser mange mener jeg burde fått det. Tannhelsen ble ikke oppdaget på helsekontroll selv om legen sjekket tenner, fordi hullene er bak tennene. Selv følte jeg det gikk fint å ivareta barnet likevel og vi pusset nesten hvr kveld. Vi har sett alle pussedangene som fins. Men pussen har tydeligvis ikke vært bra nok og barnet har kjempet som en løve. Først da barnet aksepterte elektrisk tannbørste gikk det seg til og det flyter lett når barnet får se en filmsnutt. Men jeg synes det er rart å få så mange sinte reaksjoner, hadde selv hull som barn og måtte borre. Anonymkode: ea79c...7bb At du har vært helt alene med et lite barn, alvorlig syk og på sykehus i et år høres veldig veldig rart ut.. Anonymkode: 08b60...880 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå