Gå til innhold

1. svangerskapskontroll ikke før halvveis ut i uke 14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått time til 1. svangerskapskontroll hos legen, men fikk ikke time før jeg er i uke 14+4. 

Overalt på helsenorge og Helsedirektoratet osv leser jeg at første kontroll skal være mellom uke 6 og 12. Og i alle tilfeller før uke 12. 

I tillegg leser jeg at man skal få time maks èn uke etter at man ringer og bestiller. Mens jeg fikk ikke time før om en måned fra da jeg ringte for å bestille. 

Andre som har opplevd dette? Er det på grunn av korona eller hva? 

Anonymkode: 40a0c...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var passert 12 uker før jeg hadde første kontroll, ser ikke for meg at kontroller før det villr gjort noen forskjell for meg og barnet. Andre graviditet hadde jeg tvillinger og ble først tatt inn til sykehusets kontroller ved 18 ukers ul. Skulle vert der fra uke 12 men de hadde ikke lest henvisningen skikkelig.

Anonymkode: 89d62...c17

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har fått time til 1. svangerskapskontroll hos legen, men fikk ikke time før jeg er i uke 14+4. 

Overalt på helsenorge og Helsedirektoratet osv leser jeg at første kontroll skal være mellom uke 6 og 12. Og i alle tilfeller før uke 12. 

I tillegg leser jeg at man skal få time maks èn uke etter at man ringer og bestiller. Mens jeg fikk ikke time før om en måned fra da jeg ringte for å bestille. 

Andre som har opplevd dette? Er det på grunn av korona eller hva? 

Det har ingetnig å si. Jeg hadde ikke min første kontroll før i uke 22! Det skal sies at var i seneste laget men det har faktisk ingenting å si. Uke 14 er bra, du trenger faktisk ikke før 😊

Anonymkode: b975e...185

Skrevet

Jeg fikk ikke første kontroll før jeg var i uke 15, selv om jeg bestilte time i uke 8. Rakk å bli forkjølet før legetimen, og det ble utsatt. Korona har nok skylden for mange forsinkede kontroller.

Anonymkode: 2ec52...b18

Skrevet

Spør legekontoret hvorfor. Hvis du ønsker kontroll før må du bare insistere, retningslinjene er tydelig på at du skal prioriteres. 

Hvis du er komfortabel med å vente er det greit å vente. Er uansett mest bare en samtale. Eneste er at henvisning til OUL blir noe sen da. 

Selv er jeg såpass regelrytter at jeg hadde insistert på at de følger retningslinjene som sier kontroll innen én uke fra man tar kontakt. Derfor ventet jeg med å bestille til jeg var i uke 11 sist. 🤭 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det har ingetnig å si. Jeg hadde ikke min første kontroll før i uke 22! Det skal sies at var i seneste laget men det har faktisk ingenting å si. Uke 14 er bra, du trenger faktisk ikke før 😊

Jo, det har noe å si. Blodprøve skal feks tas rundt uke 12. Før det er det ikke nødvendig med time, hvis ikke det er noe spesielt eller man føler behov for det. Og det er som ts sier, man skal få time innen en uke etter man tar kontakt. Nye retningslinjer 

Anonymkode: c0dde...bf0

• Liker 1
Skrevet

Det er jo litt rart med en hel måneds ventetid hos en fastlege. Jeg får alltid time på dagen eller dagen etter når jeg ringer fastlegen min, det var mer travelt før korona. Du kan ikke ringe jordmor på helsestasjonen og høre om de har tid før da? Eller spørre hvorfor du ikke får før hos fastlegen.

Anonymkode: 192bc...9d3

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Første kontroll i 22 er jo veldig sent sent jo, flere uker etter oul skal være f.eks 

Anonymkode: 42f37...31a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo, det har noe å si. Blodprøve skal feks tas rundt uke 12. Før det er det ikke nødvendig med time, hvis ikke det er noe spesielt eller man føler behov for det. Og det er som ts sier, man skal få time innen en uke etter man tar kontakt. Nye retningslinjer 

Anonymkode: c0dde...bf0

Blodprøvene skal tas innen utgangen av uke 16. Så ingen krise.

Det er jo vanlig at i allefall førstegangsfødende får komme inn raskt og ta den første samtalen rundt livsstil og svangerskap. Da blir gjerne neste kontroll mellom uke 12 og 16 bare blodprøver og lite annet.

Er man flergangs så er det veldig vanlig å utsette den første kontrollen til innenfor blodprøve-tidspunktet.

Anonymkode: 8d227...742

Skrevet

Jeg fikk første time selv når jeg er 13+4 og ser ingen problem med det. Bare positivt at det ikke er før 12 uker så de kan ta blodprøvene. Jeg hadde imidlertid behov for å snakke med noen fordi jeg kjente det var mentalt så tungt å være så dårlig. Jeg tok kontakt med helsestasjonen og fikk snakke med jordmor samme dag. I min kommune har de nok kapasitet til at man kan få tilnærmet så mange timer man ønsker, men det er nok alt etter hvordan kapasiteten er i kommunen. Hvis du føler for å snakke med noen før dette kan du jo prøve å ringe helsestasjonen og fortelle det?

Anonymkode: f1cc9...8fb

Skrevet

Ingen problem, ts. Det er kun noen blodprøver som kan taes tidligst i uke 12 og senest uke 16. Og det rekker du jo fint, så senk skuldrene! 

Anonymkode: 9670e...7a1

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk første time selv når jeg er 13+4 og ser ingen problem med det. Bare positivt at det ikke er før 12 uker så de kan ta blodprøvene. Jeg hadde imidlertid behov for å snakke med noen fordi jeg kjente det var mentalt så tungt å være så dårlig. Jeg tok kontakt med helsestasjonen og fikk snakke med jordmor samme dag. I min kommune har de nok kapasitet til at man kan få tilnærmet så mange timer man ønsker, men det er nok alt etter hvordan kapasiteten er i kommunen. Hvis du føler for å snakke med noen før dette kan du jo prøve å ringe helsestasjonen og fortelle det?

Anonymkode: f1cc9...8fb

Det er ikke noe problem å ta blodprøver før uke 12. Jeg tok i uke 10 nå og uke 11 sist. Lege og jordmor som satt opp time. Det er bare for å slippe å ta masse unødvendige blodprøver i tilfelle abort noen venter. 

Anonymkode: 192bc...9d3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange som tar de blodprøvene før uke 12, tror ikke nye retningslinjer sier at de må tas tidligst uke 12? 

Edit: Retningslinjene til Hdir sier prøvene skal tas i første trimester. Jernstatus før utgangen av uke 15. Ingenting som tidligst kan tas i uke 12, dette henger nok igjen fra gammelt av. 

Endret av Albbas
Skrevet

Takk for svar alle sammen :) 

Skrevet

Min lege var så firkantet sist at jrg måtte komme tilbake uken etter fordi blodprøvene ikke kunne tas før tidligst 12+0🙄 jeg visste nøyaktig hvor langt jeg var på vei, mens hans eldgamle UL-apparat målte baby til 11+3. Jeg er ikke glad i blodprøver og hadde mentalt forberedt meg, så var ikke blid da. Så kanskje like greit med første kontroll ute i uke 14?

Anonymkode: 11df6...b20

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Min lege var så firkantet sist at jrg måtte komme tilbake uken etter fordi blodprøvene ikke kunne tas før tidligst 12+0🙄 jeg visste nøyaktig hvor langt jeg var på vei, mens hans eldgamle UL-apparat målte baby til 11+3. Jeg er ikke glad i blodprøver og hadde mentalt forberedt meg, så var ikke blid da. Så kanskje like greit med første kontroll ute i uke 14?

Anonymkode: 11df6...b20

Men du fikk iallfall ul hos legen. Ikke alle som får det :)

Anonymkode: 42f37...31a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ehhh ingenting å si? Du skal ha tatt blodprøver og ordinær ultralyd før den tid 🤦🏻‍♀️ Kontroll nr 2 nærmer seg jo på det tidspunktet. Slutt å spre feil informasjon. 

Anonymkode: 092a8...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...