AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Jeg har adhd diagnosen, og lurer på hva slags rettigheter jeg har fra nav da det gjelder denne diagnosen. Jeg er medisinert for dette, og bruker sånn ca 200-300kr i mnd på medisiner. Har hør at man kan søke om grunnstønad osv i forhold til diagnosen Anonymkode: 0688f...bd8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Man får jo blå resept på medisinene da. Grunnstønaden er ment for slitasje på klær osv som medfører diagnosen. Da må du få en legeerklæring og sende søknadsskjema til NAV. Har selv diagnosen men har ikke fått rota meg til å gjøre det selv om det hadde kommet godt med. Anonymkode: 7f051...4c9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Før i tiden var det relativt enkelt å få grunnstønad, ble gitt kun på bakgrunn av diagnose. Nå må alle merutgifter dokumenteres før grunnstønad innvilges. Har selv forsøkt å søke i forbindelse med en hudsykdom. Har helt klart høyere slitasje på klær, både pga salvesøl og blod. Det samme gjelder sengetøy. I tillegg går det med noen flasker fuktighetskrem, lindrende kremer til hodebunn og spesial sjampo som ikke er reseptbelagt. Men det skal kunne dokumenteres med kvitteringer og sannsynliggjøres at det er merforbruk i forhold til en som ikke er syk. Har forsøkt å søke, men ga opp da det bare ble avslag. Anonymkode: 43c77...a68
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Jeg lurer også på om den perioden der man kun trengte diagnose er forbi. Jeg kommer aldri til å få surret meg til å samle kvitteringer for å regne på dette. 700 kr er ikke så mye men noe. I fjor mistet jeg nøkler for 30000. Det er jo jeg som mister dette så blir litt rart å be andre erstatte det uansett. Men dyrt, javisst. Det skulle vært flere ting med øyegjennkjenning istedenfor nøkler. Anonymkode: 0bcc0...7cf
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Grunnstønaden er ment for slitasje på klær osv som medfører diagnosen. Anonymkode: 7f051...4c9 Det kunne jeg også tenkt meg. Min har ikke Adhd, men han sliter akkurat like mye på klær som det unger med adhd gjør... Anonymkode: 1e3d1...7f2 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Grunnstønad - nav.no Ved søknad om grunnstønad til klesslitasje på grunn av hyperkinetiske forstyrrelser, herunder ADHD med hyperaktivitet, trenger du ikke legge ved dokumentasjon på ekstrautgifter. Anonymkode: fcade...91c 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Det kom nye regler angående grunnstønad for de med bl.a ADHD for en liten stund siden. Nå får alle som har diagnosen grunnstønad sats 1 (med legebekreftelse selvsagt). Man trenger ikke dokumentere noe som helst. Det er altså penger man bare får, så jeg ville ha sendt inn fort som fy.. satsen er vel litt over 700 kr tror jeg. Jeg har sendt inn for barnet mitt og sendte bare inn skjema. Skrev opp kontaktinformasjon til legen, så kontakter nav legen og får diagnosen bekreftet. Anonymkode: 23ea0...fe2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå