Mrs. K Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 Liker du å lese alle bøkene til samme forfatter? Leser du dem i kronologisk orden eller som du får lånt/kjøpt dem?
Gjest Dagoberta ii Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 Enkelte forfattere (f.eks. Stephen King, John Irving, Jens Bjørneboe og Agnar Mykle) har jeg lest, om ikke alt av, så ihvertfall alt jeg har klart å få hendene i da tar jeg det i den rekkefølgen jeg finner bøkene. Jeg leser forresten Harry Potter-serien på samme måte: jeg leser den på engelsk, og har vært for lat til å bestille alle bøkene, jeg bare kjøper de jeg mangler når jeg kommer over dem på bokhandler - dermed har jeg ikke lest bok 1 og 3, men regner med å få dem med meg etterhvert
Gjest King James Skrevet 13. august 2005 #3 Skrevet 13. august 2005 jeg begynner med de tynne og videre opp og leser de tykkeste til slutt
Klips Skrevet 13. august 2005 #4 Skrevet 13. august 2005 (endret) Helt i hytt og pine ettersom jeg får tak i dem. Og ja, jeg leser gjerne alt hvis jeg finner en forfatter jeg virkelig liker. (Men det skjer ikke så veldig ofte, dessverre, kommer på i farten Hamsun, Toni Morrison, Erik Fosnes Hansen, John Irving og Helene Uri). (men ikke hvis det er en serie som harry potter, da ville jeg vel ikke skjønt så mye?) Endret 13. august 2005 av Klips
Gjest Gitte Skrevet 13. august 2005 #5 Skrevet 13. august 2005 Henning Mankells bøker leser jeg absolutt alle av (ok, unntatt barnebøkene), prøvde å lese de første gangen i kronologisk rekkefølge, men etterhvert som jeg leser de på nytt er det det samme, siden jeg vet hva som skjer uansett =) Dan Browns bøker f. eks gjør jeg ikke det.
Gjest Spacegirl Skrevet 13. august 2005 #6 Skrevet 13. august 2005 Jeg leser dem i tilfeldig rekkefølge ettersom jeg får tak i dem. Det er ikke så mange forfattere jeg tar meg tid til å lese alle bøkene til, det er jo så mange forfattere der ute og jeg vil gjerne få med meg flest mulig . Men et unntak er Doris Lessing, som er favorittforfatteren min. Jeg har lest alle bøkene hennes, og flere av dem har jeg lest flere ganger. Har også lest alt av Amalie Skram, etter at jeg hadde dilla på henne da jeg gikk på videregående .
Gjest 1111 Skrevet 13. august 2005 #7 Skrevet 13. august 2005 Jeg leser dem i tilfeldig rekkefølge sånn jeg får tak i dem så lenge det ikke er serie eller hovedpersonen går gjennom flere bøker. Som f.eks at jeg leste "Engler og demoner" av Dan Brown før "Da Vinci-koden".
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2005 #8 Skrevet 13. august 2005 Er det det samme hovedpersonen som går igjen i alle bøkene så leser jeg de i kronologisk rekkerfølge.
Gjest Ingrid78 Skrevet 13. august 2005 #9 Skrevet 13. august 2005 Det kommer litt an på. Hvis bøkene er frittstående, så er det det samme for meg i hvilken rekkefølge jeg leser de, men hvis de er i en slags serie, som Harry Potter, Ringenes herre, Horngudens tale osv, så leser jeg de i rett rekkefølge.
Arkana Skrevet 13. august 2005 #10 Skrevet 13. august 2005 (endret) Ja, det er mange forfattere jeg leser alle bøkene fra. Leser dem i kronologisk rekkefølge, hvis det var meningen. Men f.eks. Agatha Christie-bøkene har jeg ikke lest i kronologisk rekkefølge, for det har ingen betydning for forståelsen av bøkene. Endret 13. august 2005 av Arkana
blå Skrevet 13. august 2005 #11 Skrevet 13. august 2005 Jeg leser dem i tilfeldig rekkefølge sånn jeg får tak i dem så lenge det ikke er serie eller hovedpersonen går gjennom flere bøker. Som f.eks at jeg leste "Engler og demoner" av Dan Brown før "Da Vinci-koden". ← Ikke for å pirke men, Engler og Demoner kommer jo før Da Vinci koden. Den er i allefall skrevet før.
Cr@sh Skrevet 13. august 2005 #12 Skrevet 13. august 2005 Henning Mankells bøker leser jeg absolutt alle av (ok, unntatt barnebøkene)... ← Du bør absolutt prøve deg på barnebøkene (Særlig serien med "Hunden som sprang mot en stjerne" +++). De er helt nydelige!!!! Personlig syntes jeg faktisk han skriver bedre i barnebøkene enn i de for voksne... (men, men... det er jo mye smak og behag i det der da...)
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2005 #13 Skrevet 13. august 2005 Får jeg sans for en forfatter får jeg selvsagt lyst til å lese mer vedkommende har skrevet! Når det gjelder samtidsforfattere kjøper/leser jeg bøkene etterhvert som de kommer. Det samme hvis det er en naturlig kronologi. Utover det bryr jeg meg ikke så mye om rekkefølgen.
Ciara Skrevet 13. august 2005 #14 Skrevet 13. august 2005 Dersom det er bøker det går helt fint å lese uavhengig av hverandre leser jeg dem i den rekkefølgen jeg har mest lyst til, rett og slett. Jeg tar den med plottet som virker mest interessant.
Gjest 1111 Skrevet 13. august 2005 #15 Skrevet 13. august 2005 Ikke for å pirke men, Engler og Demoner kommer jo før Da Vinci koden. Den er i allefall skrevet før. ← Les innlegget mitt litt nøyere du, også ser du at det er akkurat det jeg har skrevet. Engler og demoner kom før Da Vinci-koden. Og det er også slik jeg har lest dem.
Malama Skrevet 13. august 2005 #16 Skrevet 13. august 2005 Dersom det er en serie, eller "frittstående bøker med samme hovedperson" så leser jeg dem i "rett rekkefølge" selv om bok nr 2 kan leses helt uten å ha lest den første, så kan det gjerne ødleegge noe av opplevelsen i bok en, om jeg har lest bok to først. Og i serie rsom Harry Potter er det jo ganske grunnleggende å lese dem i rett rekkefølge. Og, å lese dem igje, for akkurat den serien er så full av detaljer som du ikke skjønner betydningn av før du ser dem i sammenheng at det er en fryd å lese bok 1 igjen etter å ha lest flere av de andre også, men definitvt lese dem i rett rekkefølge. Men andre, helt frittstående bøker, de leser jeg akkurat i den rekkefølgen det faller meg inn.
Gypsy Skrevet 13. august 2005 #17 Skrevet 13. august 2005 Èn forfatter har jeg lest alle bøkene av, vanligvis leser jeg tilfeldig en bok av en forfatter, og det hender da at jeg søker opp flere bøker forfatteren har skrevet, da helt tilfeldig hvilken rekkefølge neste bok blir lest.
blå Skrevet 14. august 2005 #18 Skrevet 14. august 2005 Les innlegget mitt litt nøyere du, også ser du at det er akkurat det jeg har skrevet. Engler og demoner kom før Da Vinci-koden. Og det er også slik jeg har lest dem. ← sorry. Det gikk litt fort i lesinga der. Ser det jo nå.
Grooo Skrevet 15. august 2005 #19 Skrevet 15. august 2005 Serier leses i rett rekkefølge, men "frittstående bøker med samme hovedperson" leses like gjerne hulter til bulter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå