Gå til innhold

Svigerforeldre som forskjellsbehandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å legge merke til dette det siste året. Min samboer har 2 søsken. Den ene jobber ikke pga. sykdom, men er heller ikke ufør og har f.eks ikke forsøkt å få seg en mindre deltidsstilling (med denne sykdommen burde det gjerne vært mulig). Den andre jobber i et lavtlønnet yrke, men står på og jobber fult. Begge har kjæreste/samboer. Og de jobber heller ikke, eller den ene jobber litt og den andre klager over absolutt alt når det kommer til jobb og søker heller ikke jobber (f.eks at han ikke orker å reise mer enn 20min til jobb, ikke liker noen jobber nesten, klager på kollegaer). Både jeg og min samboer har gode jobber og greie inntekter. 

Det jeg har lagt merke til er at foreldrene hans gir oss mye mer enn de to andre søsknene. Det er ikke noe vi på noen som helst måte ber om. Vi har fått en del som er arvet. Dyre ting som koster å kjøpe brukt også. F.eks en el-sykkel, utepeis, terrassemøbler. Det er ikke noe vi ber om, men er f.eks ting vi har snakket om at vi kunne tenkt å kjøpe. Vi har også fått et mindre privat lån. Men akkurat der kan jeg forstå at de ikke vil låne til alle søsknene da de må jo vite at man her mulighet å betale tilbake etter avtalen. Jeg er redd for at de andre søsknene legger merke til at vi får en del, og ikke de. Grunnen for at jeg nevner deres jobb/manglende jobb er fordi jeg lurer på om foreldrene hans kanskje lager en forskjell mellom oss basert på det? Når det er sagt så er det min samboer/vi som har stilt med mest hjelp ellers. F.eks frakt av møbler, flytting, hjulpet besteforeldrene hans osv. 

Jeg har også nevnt dette for min samboer. Han har ingen forklaring på det. Eneste er at han vet at hans foreldre er opptatt av at folk står på, jobber og gjør det de kan for å i det minste å tjene noe. 

Anonymkode: 4b2c1...d68

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Kan hende de andre får mer enn du vet om. 

Hvorfor trenger dere lån når dere har gode inntekter begge to? Og i tillegg får masse ting, høres nesten ut som dere utnytter svigers. Dere snakker om masse dere kunne tenke dere å kjøpe og i tillegg spør om å låne penger. 

Skrevet

Enig en Dævendøtte, det kan nok hende at de andre har fått mer enn du/dere vet. Mulig at søsknene har fått litt økonomisk hjelp i trange tider, og svigerforeldrene dine vil kompensere ved å gi dere også. 

Anonymkode: 0121d...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har begynt å legge merke til dette det siste året. Min samboer har 2 søsken. Den ene jobber ikke pga. sykdom, men er heller ikke ufør og har f.eks ikke forsøkt å få seg en mindre deltidsstilling (med denne sykdommen burde det gjerne vært mulig). Den andre jobber i et lavtlønnet yrke, men står på og jobber fult. Begge har kjæreste/samboer. Og de jobber heller ikke, eller den ene jobber litt og den andre klager over absolutt alt når det kommer til jobb og søker heller ikke jobber (f.eks at han ikke orker å reise mer enn 20min til jobb, ikke liker noen jobber nesten, klager på kollegaer). Både jeg og min samboer har gode jobber og greie inntekter. 

Det jeg har lagt merke til er at foreldrene hans gir oss mye mer enn de to andre søsknene. Det er ikke noe vi på noen som helst måte ber om. Vi har fått en del som er arvet. Dyre ting som koster å kjøpe brukt også. F.eks en el-sykkel, utepeis, terrassemøbler. Det er ikke noe vi ber om, men er f.eks ting vi har snakket om at vi kunne tenkt å kjøpe. Vi har også fått et mindre privat lån. Men akkurat der kan jeg forstå at de ikke vil låne til alle søsknene da de må jo vite at man her mulighet å betale tilbake etter avtalen. Jeg er redd for at de andre søsknene legger merke til at vi får en del, og ikke de. Grunnen for at jeg nevner deres jobb/manglende jobb er fordi jeg lurer på om foreldrene hans kanskje lager en forskjell mellom oss basert på det? Når det er sagt så er det min samboer/vi som har stilt med mest hjelp ellers. F.eks frakt av møbler, flytting, hjulpet besteforeldrene hans osv. 

Jeg har også nevnt dette for min samboer. Han har ingen forklaring på det. Eneste er at han vet at hans foreldre er opptatt av at folk står på, jobber og gjør det de kan for å i det minste å tjene noe. 

Her i familien sitter alle med omtrent det samme av hus, familie og inntekt. Likevel får favorittbarnet mest. Han kan bare ringe å sutre over en regning han ikke får betalt, så vippser mamma penger. 

De siste to årene har alle min samboers søsken fått hjelp, ting og utstyr. Min samboer har heller klart seg selv og ikke bedt om noe. Han er også den som alltid hjelper foreldrene sine, mens de andre er "opptatte." 

Så var det en situasjon der samboer trengte hjelp med noe, som gjorde at det neste halve året så får ikke de andre like mye som de pleier. Da legges alt av hat mot han og de sier at han får alt hele tiden. 

Utrolig urettferdig. Og det må jo være slitsomt for slike foreldre, aldri noen som er fornøyde med noe de får. Svigerfar sier at noen får hjelp, andre får penger. Men han prøver alltid å gi rettferdig, selv om det ikke er likt. 

Så har man meg da, som aldri får noe av noen og har alltid klart meg selv. Syns slike er utrolig sutrete og helt utrolig at man må ha så mye hjelp av foreldre når man er voksen selv. Kan man ikke se at en bror eller søster trenger mer hjelp enn seg selv? Også bare godta det da og være glad for at man er selvstendig nok til å slippe slik hjelp. 

Anonymkode: 74893...2ed

Skrevet
Dævendøtte skrev (7 timer siden):

Kan hende de andre får mer enn du vet om. 

Hvorfor trenger dere lån når dere har gode inntekter begge to? Og i tillegg får masse ting, høres nesten ut som dere utnytter svigers. Dere snakker om masse dere kunne tenke dere å kjøpe og i tillegg spør om å låne penger. 

Har aldri sett at de har fått noe, og de har som regel ikke råd til noe utenom faste utgifter. Vi sier ikke hva vi trenger for å få ting av de. Hvis vi snakker om ting vi har tenkt å kjøpe så har vi råd til det. Det mindre private lånet var til bolig, da vi manglet en mindre sum EK. Banken sa vi hadde gode inntekter, så ikke noe å si på det, men pga. regler så måtte vi ha 15% EK. Dette var det de selv som foreslo. Vi tenkte at vi kanskje bare måtte vente lengre og spare litt mer for så å finne en annen bolig. Men boligen vi så på lå i område til svigers, så kan tenke meg de kanskje ville hjelpe oss litt for å få oss nær. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har aldri sett at de har fått noe, og de har som regel ikke råd til noe utenom faste utgifter. Vi sier ikke hva vi trenger for å få ting av de. Hvis vi snakker om ting vi har tenkt å kjøpe så har vi råd til det. Det mindre private lånet var til bolig, da vi manglet en mindre sum EK. Banken sa vi hadde gode inntekter, så ikke noe å si på det, men pga. regler så måtte vi ha 15% EK. Dette var det de selv som foreslo. Vi tenkte at vi kanskje bare måtte vente lengre og spare litt mer for så å finne en annen bolig. Men boligen vi så på lå i område til svigers, så kan tenke meg de kanskje ville hjelpe oss litt for å få oss nær. 

Vet de andre søsknene om det dere får? 

Skrevet

Jeg vil jo tro at de hjelper de andre på en eller annen måte. Hvis ikke så er jo det dumt, og det kan skape splid og uenigheter søsken imellom. Er de klar over det? 

Her er det omvendt. Min mann har aldri fått noe hjelp av svigers, ikke økonomisk eller hjelp med noe annet. Barna våre får knapt bursdagsgaver. Søsteren har fått ett hus, og broren har fått en leilighet. 

Anonymkode: 69bf1...dc5

Skrevet
Dævendøtte skrev (På 15.1.2021 den 14.29):

Vet de andre søsknene om det dere får? 

Ja. For det er ting som f.eks har blitt snakket om i besøk. Vi tar ikke slike ting opp, for jeg synes det er litt upassende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...