Gå til innhold

Dps og journal på helsenorge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til psykolog på dps. Jeg ser igjennom journalen etter jeg har vært der, men merker jeg synes det er svært ubehagelig at andre har tilgang på denne og føler jeg ikke kan være helt åpen om alt da det blir loggført. Ser at veldig mange helsepersonell har vært innom, som jeg ikke aner hvem er. De har ikke sett på journalen min fra dps, men andre ting. 

Kan hvem som helst som jobber innen offentlig helse se journalen min? Andre som synes det er ubehagelig? 

Anonymkode: bcf7c...f7e

Skrevet

Det er ikke slik at de bare kan gå inn å lese journalnotat uten grunn. Dersom det er personell som har vært inne på journalen din må de oppgi grunn - du kan også se om de har åpnet journalnotat (ihvertfall de føringene som er tilgjengelige for deg). Minner om at du vil se f.eks sekretærer innpå som bare skal gi deg ny time. 

Det er forresten ikke bare bare å sitte å lese disse notatene i etterpå. Selv ser jeg at jeg ofte misforstås og det ser tydeligvis ut som jeg er ustelt når jeg er nydysjet (kommentar i et notat - hadde ikke tatt noe produkter i håret etter dusjen). 

Anonymkode: 597ef...e9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke slik at de bare kan gå inn å lese journalnotat uten grunn. Dersom det er personell som har vært inne på journalen din må de oppgi grunn - du kan også se om de har åpnet journalnotat (ihvertfall de føringene som er tilgjengelige for deg). Minner om at du vil se f.eks sekretærer innpå som bare skal gi deg ny time. 

Det er forresten ikke bare bare å sitte å lese disse notatene i etterpå. Selv ser jeg at jeg ofte misforstås og det ser tydeligvis ut som jeg er ustelt når jeg er nydysjet (kommentar i et notat - hadde ikke tatt noe produkter i håret etter dusjen). 

Anonymkode: 597ef...e9b

Takk for svar.

Så ubehagelig at de sier det når du nettopp har dusjet. 

Jeg synes det er kjempe ubehagelig at det ligger på nett selv om det er strenge regler rundt det. Ting kan jo skje og det har det jo også. Det er jo også bare det negative som kommer med, og ikke hele bildet. 

Jeg vurderer å finne et annet sted jeg kan få hjelp. Liker ikke dette i det heletatt. 😔

Ts 

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler også på dette når jeg sjekker hvem som har vært innom. Innsyn i journal er strengt regulert så hvem som helst kan ikke gå inn i din journal uten konsekvenser; de må ha en grunn til å det og hvis ikke er det lovbrudd. De som er innom journalen "utenom" er f.eks sekretærer (for å registrere neste time) og det kan også være at den som er innom er den som registrerer ditt pakkeforløp osv. Bare spør behandleren  din, så vil vedkommende nok berolige deg. Jeg gjorde det og falt til ro med at det er helsepersonell med taushetsplikt, men det er bra man følger med i tilfelle det kommer noen snokere innom. 

Anonymkode: 365e4...059

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg føler også på dette når jeg sjekker hvem som har vært innom. Innsyn i journal er strengt regulert så hvem som helst kan ikke gå inn i din journal uten konsekvenser; de må ha en grunn til å det og hvis ikke er det lovbrudd. De som er innom journalen "utenom" er f.eks sekretærer (for å registrere neste time) og det kan også være at den som er innom er den som registrerer ditt pakkeforløp osv. Bare spør behandleren  din, så vil vedkommende nok berolige deg. Jeg gjorde det og falt til ro med at det er helsepersonell med taushetsplikt, men det er bra man følger med i tilfelle det kommer noen snokere innom. 

Anonymkode: 365e4...059

Takk for svar. 

Så godt det hjalp å prate om det ☺️❤️

Jeg bare synes det er ubehagelig at det ligger der uansett. Hadde vært bedre om det heller lå et lite notat der om meg hvis det skulle skje noe, og at de heller lagret info om samtaler internt som ikke var like "synlig". 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ser du navnet på alle som har vært innom journalen og hvordan vet du at de har sett hva psykologen har skrevet ?

Anonymkode: 3cb76...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser du navnet på alle som har vært innom journalen og hvordan vet du at de har sett hva psykologen har skrevet ?

Ja, man ser navn og hva de jobber med samt hva de har sett på. 

Ts 

Skrevet

Hva menes med "ettarbeide" på journalinnsyn? Jeg sjekket helsenorge etter denne posten. 50 (!) personer har åpnet min journal siste året?!??? 

Synes det er teit at jeg ikke kan se alt. Hva har folk gjort der inne når jeg ikke kan se hvilke dokumenter som er åpnet? Noen ser jeg har åpnet diverse epikriser mens andre bare "har vært der?" Hva f har rolle: pleieassistenter å gjøre der inne??? 

Anonymkode: 64954...106

• Liker 4
Skrevet

Jeg velger å stole på systemet og bryr meg ikke. De ansatte skal jo ha en god grunn for å lese og det tror jeg de har. Vi er mange som går til psykolog og jeg tror ikke det er noe unikt med meg spesielt. 

Anonymkode: 73964...6e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg velger å stole på systemet og bryr meg ikke. De ansatte skal jo ha en god grunn for å lese og det tror jeg de har. Vi er mange som går til psykolog og jeg tror ikke det er noe unikt med meg spesielt. 

Anonymkode: 73964...6e8

Det er godt du gjør ☺️

Det er jo ikke noe unikt med meg heller, men ting kan komme på avveie som ved dataangrep https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wBO0G/kan-ikke-utelukke-at-pasientjournaler-er-paa-avveie og lignende de hadde i Finland. Også at folk snoker, og det har jo skjedd en del ganger i Norge. 

I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor dette skal ligge der. Det kunne heller vært et kort notat om at jeg hadde de og de diagnosene eller lignende. Ikke hva vi snakket om i timene! Det burde heller vært internnotater på. 

Ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva menes med "ettarbeide" på journalinnsyn? Jeg sjekket helsenorge etter denne posten. 50 (!) personer har åpnet min journal siste året?!??? 

Synes det er teit at jeg ikke kan se alt. Hva har folk gjort der inne når jeg ikke kan se hvilke dokumenter som er åpnet? Noen ser jeg har åpnet diverse epikriser mens andre bare "har vært der?" Hva f har rolle: pleieassistenter å gjøre der inne??? 

Du skal kunne se hva de har åpnet. 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man skal kunne se hvilke dokumenter som er åpnet ("handlinger"), hvis noen i det hele tatt - mange er merkantilt personell som registrerer diagnosekoder osv. Pleieassistenter har ofte vært involvert i behandlingen hvis du har vært innlagt (disse assisterer sykepleierne), og fører også journal hvis nødvendig - de notatene ligger imidlertid ikke på Helsenorge.

Jeg oppgir "etterarbeide" som grunn hvis jeg signerer ut et prøvesvar som kommer dumpende inn flere måneder etterpå, eller hvis jeg har henvist pasienten til undersøkelse som jeg ønsker å se resultatet av. Andre bruker "etterarbeide" som ledd i koderegistrering osv.

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er godt du gjør ☺️

Det er jo ikke noe unikt med meg heller, men ting kan komme på avveie som ved dataangrep https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wBO0G/kan-ikke-utelukke-at-pasientjournaler-er-paa-avveie og lignende de hadde i Finland. Også at folk snoker, og det har jo skjedd en del ganger i Norge. 

I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor dette skal ligge der. Det kunne heller vært et kort notat om at jeg hadde de og de diagnosene eller lignende. Ikke hva vi snakket om i timene! Det burde heller vært internnotater på. 

Ts 

Men det er jo snakk om internnotater, som føres i journalsystemet (oftest DIPS), og som gjøres tilgjengelig for deg, og bare deg, på Helsenorge. De som har vært inne i journalen din har jo vært inne i den via DIPS (internsystemet), og ikke via Helsenorge. Det er ingen andre måter å organisere dette på, men hvis du ikke ønsker tilgang til egen journal kan du sikkert få fjernet tilgangen til journalnotatene på Helsenorge. Merk at ingen andre enn deg har tilgang på din journal via Helsenorge!

Anonymkode: 536a0...8bc

• Liker 4
Skrevet

Ser du skriver at det er ubehagelig for deg at ting noteres i journalen din, men det MÅ det faktisk gjøre med tanke på hvor mange pasienter behandleren din har og hvor mange som skal inn på journalen (med god grunn) for å registrere diverse ting.

Så må det også stå skriftlige notater i journalen din dersom du for eksempel skal henvises videre noen plass, hvis du skal bytte behandler, hvis NAV trenger journalutskrift o.l.

Som helsesekretær må jeg for eksempel skrive journalnotat om de aller fleste samtaler jeg har med pasienter, uansett hvor ubetydelig det virker, men det er for at ALT skal være skriftlig. 

Anonymkode: 50a91...fe8

Skrevet

Når har helsesekretærer samtaler med pasienter ??

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når har helsesekretærer samtaler med pasienter ??

På legekontor :)

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På legekontor :)

Noterer helsesekretærer i journalen din hvis du ringer til fastlegekontoret med et problem for å få time kjapt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noterer helsesekretærer i journalen din hvis du ringer til fastlegekontoret med et problem for å få time kjapt?

Jeg pleier å gjøre det hvis det er mer enn "hei, jeg vil ha time". Nå jobber ikke jeg på et fastlegekontor, men ved en klinikk der det er ulike behandlere med forskjellige spesialiseringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det kan de gjøre! De kan også skrive andre ting du sier! I min journal hos fastlegen har helsesekretæren skrevet «pas ringte med en glad nyhet, kan ikke vente til neste time og vil at du ringer så fort som mulig», hun, altså helsesekretæren fikk vite nyheten og var helt enig om at legen måtte ringe meg for å få vite den og ikke bare lese en beskjed fra meg som hun hadde skrevet🙊

Anonymkode: f138c...5dd

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper du er klar over at DPS dikterer? Det vil si at det ikke er psykologen din som skriver journalen, men helsesekretærene. Psykolog sier hva helsesekretærer skal skrive, og så skriver de. Derfor ser du på helsenorge at mange har vært inni journalen din. Jeg håper de har informert deg, ellers er det kritikkverdig. 

• Liker 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (3 minutter siden):

Jeg håper du er klar over at DPS dikterer? Det vil si at det ikke er psykologen din som skriver journalen, men helsesekretærene. Psykolog sier hva helsesekretærer skal skrive, og så skriver de. Derfor ser du på helsenorge at mange har vært inni journalen din. Jeg håper de har informert deg, ellers er det kritikkverdig. 

Det er behandleren min som skriver notat fra timene våre hos meg. Man kan se hvem som har skrevet notatet samt hvem som har åpnet og lest notatet. 

Anonymkode: b99ed...952

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...