Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er snart 4 mnd, og jeg lurer på dette med fast føde. Hvordan begynne?

Jeg delammer (ca 30% mme, resten amming). Har forstått det sånn at fast føde anbefales foran mme fra de er 4 mnd.

Hva kan jeg gi og hvor mye? :) Tenker grøt kanskje?

Og hva med smaksprøver? Hva er greit å begynne med? Må alt kokes først, eller kan man gi ting rått? 

Tenkte å kjøpe slike nett så baby kan få smake uten å sette i halsen. Om jeg vil gi frukt feks, må det varmebehandles først? :)

Anonymkode: 18fd7...eaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt man skal gi vann også når man begynner med fast føde. Hvor mye? Må det kokes først? Varmt eller kaldt?😅

Skrevet

Jeg har begynt med smaksporsjoner av grøt, for så å øke mengden jevnlig og etter babyens ønsket mengde, slik at lunsj blir grøtmåltid etterhvert. Når grøten begynner å falle i smak introduseres smaksprøve på middag. Da har jeg startet med gulrotpure, evt gulrot og potet. Øker mengde slik at middagsmåltid blir rutine. Gir også smaksprøver på most banan, kokt most eple ol. Koker det meste, utenom f.eks banan, mango og bær.

Baby får litt vann som tørstedrikk, etter dens behov. Kokt og avkjølt til romtemperatur.

Anonymkode: 08a2d...e02

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har begynt med smaksporsjoner av grøt, for så å øke mengden jevnlig og etter babyens ønsket mengde, slik at lunsj blir grøtmåltid etterhvert. Når grøten begynner å falle i smak introduseres smaksprøve på middag. Da har jeg startet med gulrotpure, evt gulrot og potet. Øker mengde slik at middagsmåltid blir rutine. Gir også smaksprøver på most banan, kokt most eple ol. Koker det meste, utenom f.eks banan, mango og bær.

Baby får litt vann som tørstedrikk, etter dens behov. Kokt og avkjølt til romtemperatur.

Tusen takk for svar! :)

Gir du flere smaksprøver i løpet av en dag, eller holder du deg til en matvare om dagen?

Takk for fine tips!🤩

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gir du flere smaksprøver i løpet av en dag, eller holder du deg til en matvare om dagen?

Takk for fine tips!🤩

En ting om gangen, eller blanding av f.eks. potet og gulrot, men introdusering av matvarene bør skje med en ting om gangen. 

Hvis du starter med gulrot gir du det noen dager før du f.eks. på dag 4 gir gulrot til et "måltid" og avokado til et annet. :)

Anonymkode: 6355b...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En ting om gangen, eller blanding av f.eks. potet og gulrot, men introdusering av matvarene bør skje med en ting om gangen. 

Hvis du starter med gulrot gir du det noen dager før du f.eks. på dag 4 gir gulrot til et "måltid" og avokado til et annet. :)

Evt så bytter du ut gulrot med avokado om det passer bedre. Man må prøve seg litt frem, men start med en lite teskje til første smaksprøve. 

Skrevet

Jeg har pleid å starte med veldig tynn grøt når fast føde har blitt introdusert. Så tykkere og tykkere etterhvert til det endte på normal grøttykkelse.

Jeg skaffet meg denne og ble forelsket. Brukt MYE. Den damper grønnsaker på ene knappen, så snur man beholderen og moser med den andre knappen. Får silkemyke grønnsaker som puré.
Brukte også mye til andre ting etter hvert som kylling og fisk. Trodde ikke jeg skulle bruke maskinen så mye når jeg ikke hadde småbarn lenger, men det gjør jeg! Flere ganger i uken. Utrolig kjekk til mange ting.

https://www.mimmis.no/philips-avent-scf870-blender-og-steamer-i-ett?kk=a4c6361-176f0e94ef1-63cd6f&gclid=CjwKCAiAl4WABhAJEiwATUnEFyxGko-MeLytf8Eq1ge2_P4At0r8h3jk6gBFUq1hNpj4rSC0Y0G4oBoCiCYQAvD_BwE&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Philips+Avent+SCF870+-+Blender+og+Steame

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for fine tips!🤩

Bare hyggelig☺️
Jeg holder meg til grøt ihvertfall 2 uker før jeg begynner med gulrotpure, sånn at magen blir litt vant til fast føde. Ser det litt ann fra barn til barn, noen tåler mer og er mer sultne enn andre. Så etter at grøt og middagsmos er godtatt av barnet og magen, er det bare å introdusere små smaksprøver av nye ting litt her og litt der👍🏻

Skrevet

Vi hadde et avslappet forhold til det der. Begynte med små smaksprøver på skje av moste grønnsaker, prøvde oss frem med forskjellige grøter, og små mengder leverpostei/andre klissete ting på skje som baby fikk holde og "spise" selv.  Prøvde litt forskjellig, og tok mengden ettersom hva baby var interessert i. Ga også litt i nett. Fikk smaksprøver av all middagsmat som egnet seg ganske raskt etter at vi startet med mat (fisk, kjøtt, moste grønnsaker). Så vi var ikke så nøye på en matvare av gangen, men passet på mengdene. Ga morsmelk rett etter måltidene. Fikk vann på tutekopp/sugerørskopp som baby elsker etterhvert, kokte aldri vannet siden vi er på offentlig vann-nett og baby kravlet rundt på gulvet uansett.

Grøt var kjedelig og ikke interessant, før det plutselig løsnet. Begynte med sånne maispuffer/forskjellige småsnacks rett etter 5 mnd fordi baby elsket å spise selv og hadde god munnmotorikk. Vi ga også små brødbiter mykt/klissete pålegg fra kanskje 5,5 mnd, det var mye mer spennende enn grøt! Baby fikk etterhvert avlange biter av ristet brød (enklere å holde) med klissete pålegg eller fruktmos, og "spiser selv".

Vi var heldige i det at baby aldri har hatt et problem med konsistenser, slik at vi har kunnet tilby mye forskjellig :)

Anonymkode: f27ba...682

Skrevet

Vi begynte med smaksprøver ved 4 måneder og nå er baby 5 måneder om noen uker. Vi har vært innom potet, gulrot, grøt, banan og sviskemos. Damper grønnsakene og lager pure. Gir hver smak i tre dager. Første dagen får babyen bare litt på en skje og på den tredje dagen får babyen en hel skje. Tenker å gjøre dette frem til baby er 5 måneder for så å øke inntaket. Babyen fullammes. 

Anonymkode: 0b4f9...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...