Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 Sambo har kjøpt inn andebryst, og har veldig lyst på dette til middag i løpet av helgen. Jeg har aldri spist and før, så aner ikke hvordan det smaker og/eller skal tilbredes. Er det noen som har noen oppskrifter med and? Skal det evt. stekes som f.eks. kyllingfilet? Hva passer som tilbehør? (samme som f.eks. til kyllingfilet??) Hva tror dere? Jeg fant ingenting på matprat.no Hadde jo vært gøy å få til en litt annerledes middag...
Gjest piaf Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 Her er en haug med andebrystoppskrifter fra BBC Food. Vil du ha oppskrifter på norsk, anbefaler jeg deg å søke på www.apéritif.no (siden var visst nede akkurat nå, så jeg får ikke lagt ut lenke).
Fakse Skrevet 13. august 2005 #3 Skrevet 13. august 2005 And er nydelig, ganske mye kraftigere smak enn kyllingfilet, så det kan egentlig ikke sammenlignes. Potetmos med hvitløk er nydelig som tilbehør, og du kan bruke det meste av grønnsaker. Smørdampet spinat er kjempegodt, likeså asparges. Eller du kan bruke rosenkål, dampede gulrøtter eller brokoli. Når det gjelder tilbereding så har jeg best erfaring med å steke først i stekepanne også i ovn. Da blir det saftig og nydelig! Før du steker skjærer du "ribberuter" i skinnet med et gammeldags barberblad eller en skarp kniv. Ikke skjær dypt, du skal bare snitte i skinnet og ikke ned til fettet. Gni inn med salt og pepper, og stek med skinnsiden ned på ganske kraftig varme til det blir lysebrund. Brun filetene på kjøttsiden også, før du legger dem i varm ovn (ca 180 grader mener jeg å huske) i et kvarters tid. Kok ut stekepanna og bruk dette i sausen. Jeg har vært mest heldig med saus basert på fløte eller bare stekesky og smør, rødvinsbasert saus ble veldig sært. Du finner sikkert gode hint om saus om du ser på linkene fra piaf. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #4 Skrevet 13. august 2005 Takk skal du ha! Skal se gjennom oppskriftene nå - masse å velge i! NAM!!!
Gjest piaf Skrevet 13. august 2005 #5 Skrevet 13. august 2005 Har du forresten lest dagens Det beste jeg vet av Andreas Viestad?
Mona Skrevet 13. august 2005 #6 Skrevet 13. august 2005 Appelsinsaus er veldig godt til and! Både søt saus basert på appelsinjuice og en slags brun saus tilsatt appensin. Men jeg har ikke oppskrift desverre.. Jeg har ikke vært heldig med å tilberede and. Men det er utrolig godt når du får det til riktig. Røstipoteter er godt til også. Jeg rasper poteter i kjøkkenmaksin, trykker ut mest mulig væske og trykker rett ned i stekepanna med olje. Steker store tykke kaker. (Bruker hele panna til en kake) Krydrer med salt, pepper og grillkrydder og steker kanskje ca 10 minutter på hver side. De kan også holdes varme eller varmes opp rett før servering i stekeovn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå