Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 8 uke og har vel det som går under de vanlige plagene i 1. trimester. Jeg er sliten og småkvalm hele tiden. Nesten all matlukt gjør meg ekstremt kvalm, så heftig at det er krevende bare å åpne kjøleskapet. Det eneste som hjelper litt på kvalmen er å spise, men da blir det typ tørre knekkebrød med mildt pålegg. Jeg har gått fra å være en matelsker til å bli kvalm av å tenke på mat.

Over til problemet! Min samboer ønsker selvfølgelig annen mat enn meg. Vi har en lite effektiv kjøkkenvifte og matlukten sitter godt i rommet (som er oppholdsrommet - kjøkken og stue) etter steking av kjøtt. De første dagene jeg følte meg som beskrevet lagde han seg mat, som førte til at jeg var uvel frem til lukten forsvant, som var mange timer. Det ble småkrangling fordi jeg ønsket å lufte ut lukta, men han syns det ble kaldt. Vi klarte altså ikke å møtes på midten. Da sa han til slutt at han ikke skulle lage mer mat når jeg følge meg sånn her. Ingen optimal løsning for han, men jeg så ingen annen løsning når jeg ikke kunne lufte ut stanken etter matlagingen.

Så har vi neste luktproblem! De siste dagene har jeg reagert voldsomt på ånden hans og blitt veldig kvalm. Dette er noe jeg har reagert på flere ganger tidligere i forholdet vårt og spurt han pent om han kan gå til tannlegen for en rens/sjekk. Han har ikke vært hos tannlegen på 4-5 år, og før det var han ikke hos tannlegen på 10 år. Når jeg ber han om det blir han ekstremt sur og fornærmet. Denne konflikten har oppstått tre ganger nå, to ganger før graviditeten og en gang nå. Han har fremdeles ikke vært hos tannlegen. Tidligere har dette plaget meg, men ikke på samme nivå som nå. Det er som luktesansen min er forsterket x10 og all sterk lukt gjør meg kvalm.

Jeg syns det er fryktelig slitsomt å være kvalm 24/7 og hadde håpet på litt hensyn fra han sin side. Er jeg urimelig?

Anonymkode: 944ef...c25

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke ut som han er så veldig forståelsesfull, jeg er på din side! Han kan sitte under et teppe hvis han er kald, det er bedre enn å være kvalm!!

• Liker 18
Skrevet

Når det gjelder tannhelse så forstår jeg godt at det er sensitivt - hygiene er sensitivt for de fleste - men tennene bør sjekkes oftere enn som så. Hvis det er 4-5 år siden trenger han en tur til tannlegen, uavhengig av din luktesans. 

Ang. matlaging så synes jeg han skal kunne lage det han vil, så kan du gå i et annet rom imens, han kan lufte og så skru opp varme. Jeg går ut ifra at du er utenfor huset iblant, og du vil uansett eksponeres for ubekvemme lukter. Da jeg var gravid var det uutholdelig å gå forbi hestebæsj i parken, men sånn var det nå engang. 

Anonymkode: 44f73...7f4

• Liker 7
Skrevet

Vet du, nå skal du igjennom så myeubehag og dritt de neste månedene at han kan faen meg ta seg sammen. Du er kvalm I flere måneder, må holde ut alle vonde lukter, du kommer til å være trøtt og sliten, kroppen din skal forandre seg, på slutten vil det bli tungt å bære magen osv., og til slutt skal du gjennom en jævla fødsel. Han kan faen meg klare å dra til tannlegen for din skyld.

Anonymkode: e53cb...63f

• Liker 17
Skrevet

Du er urimelig. Du har helt normale graviditetssymptomer, som du bare må akseptere og slutte forlange at verdens skal innrette seg etter at din luktesans er økt og at du er kvalm. Han er kjæresten din, ikke støttekontakten. 

Anonymkode: 1fc26...b62

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er urimelig. Du har helt normale graviditetssymptomer, som du bare må akseptere og slutte forlange at verdens skal innrette seg etter at din luktesans er økt og at du er kvalm. Han er kjæresten din, ikke støttekontakten. 

Og kjæresten skal ikke støtte kvinnen som bærer frem hans barn? Hvilket univers lever du i?

• Liker 18
Skrevet

Ts her: Takk for at dere deler meningene deres. Jeg ønsker ikke bare «støtte», men deres ærlige mening. 

For å tilføye noe - Jeg mener at mine nåværende og fremtidige ulemper av graviditeten overgår disse ulempene han står over. Dette barnet er noe vi begge ønsker, men især han. Jeg har altså ikke presset noen til å få barn med meg for så å kreve å bli behandlet som en dronning. 

• Liker 3
Skrevet

Om ånden hans er veldig ille kan det være tegn på karies. Be han gå til tannlegen snarest!

• Liker 1
Skrevet

Alle bør gå til tannlegen jevnlig, så det bør han gjøre uavhengig av din luktesans. 

Jeg syns allikevel ikke du kan sette store begrensninger for hvordan han skal leve mange uker framover. Det er for mye å be om at han ikke skal steke kjøtt og/eller lufte med mange minusgrader.

Anonymkode: f0a74...d98

• Liker 1
Skrevet

Syns det er helt på sin plass at han må finne seg i sånne ting nå under en sånn situasjon. Det er tross alt en unntakstilstand. Men han må jo få lov til å spise da😅 men igjen, ta på mer klær sutrepave! Det syns jeg ikke er for mye å be om! 

Det jeg derimot mener kunne vært gjort annerledes er måten du konfronterer han med disse tingene på. Nå vet jeg ikke hva slags tone eller faktisk hvordan du sier det på, men kommunikasjon om slike ting bør formidles på en ordentlig måte. Altså på en sånn måte at han ikke går i forsvar med engang og blir tvær. Kanskje han burde lese seg litt opp om svangerskap, sånn at han får litt mer forståelse for hvordan det er?😊

• Liker 4
Skrevet

Det er fryktelig å være så kvalm, og det er ikke vanskelig for partner å ta hensyn. 

Tannhygiene er viktig, ikke bare for ånden men for helsa, så han burde virkelig bestille seg en time hos tannlegen. 

Ang. matlaging så syns ikke jeg du er kravstor, her gjør mannen min det uoppfordret om han steker noe som setter seg veldig i lufta. Han har også stekt mat til kun meg som jeg har lyst på, men ikke takler stekeosen fra. Er selv ni uker på vei, med nr to, så med kvalme og ekstrem trøtthet faller en del på han i starten, men han vet også at det går over og at jeg fungerer som normalt i andre trimester. 

Min konklusjon er at du ikke er urimelig 😉

Og det er forskjell på å gå forbi noe ute som lukter og det å ha lukta inne i eget hus.

Anonymkode: c8a96...ca1

• Liker 7
Skrevet
Newgirll skrev (13 timer siden):

Og kjæresten skal ikke støtte kvinnen som bærer frem hans barn? Hvilket univers lever du i?

Nei, ingen skal trenge gå på nåler bare fordi dama er gravid. 

Faktisk syns en del kvinner mishandler sine partnere psykisk, der det er forventet godtatt pga mensen eller at man er gravid.

Syns mange menn finner seg i ALT for mye fra kvinner.

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde fått lage mat i eget hjem så hadde jeg flyttet. Hvorfor skal han tilpasse seg og ikke du? Du kan være på soverommet mens han lager mat.

Anonymkode: d5cc4...c6e

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes absolutt ikke at du er kravstor. Jeg er i slutten av uke 12 nå og har kastet opp siden uke 4. Helt ødelagt. Mannen min har gjort alt siden da fra husarbeid, servere meg alle måltider, handling, apotekturer, byttet spybøtten flere ganger om dagen, hjulpet meg å dusje osv. Merker at han syntes det er mye, men han sier ikke annet enn at min jobb er å slappe av, spise og bli bedre. Nå har ikke du ekstrem svangerskapskvalme, men jeg hadde blitt veldig lei meg om mannen min ikke hensyn tok de utfordringene jeg hadde. Kjenner meg for øvrig igjen i å ha helt syk luktesans. Jeg takler ikke lukten av alkohol, snus eller kjøtt og begynner å brekke meg. Syntes ikke det er mye du ønsker av kjæresten din og formen din kunne vært så mye verre at du trengte mer hjelp. Jeg ville tatt en alvorsprat om dette. Lykke til ❤️

Anonymkode: 324b1...091

• Liker 7
Skrevet

Jeg hater matos på kvelden, av en eller annen grunn så blir jeg kvalm da, og jeg er ikke gravid engang. Så om mannen skal steke noe utpå kvelden (som han har en tendens til), så lufter jeg skikkelig. Og da bryr jeg meg ikke noe om at han blir sur fordi det blir kaldt. Om han steker mat, så lufter jeg. 

Han kan jo ikke bli sur for at du lufter. Om han steker mat og spiser det han ønsker så er det vel en liten ting at du lufter. Så får dere bare sitte under pledd til det blir godt og varmt igjen, det er jo litt koselig også. 

Anonymkode: 0dc66...0ff

• Liker 4
Skrevet

Få ham til tannlegen. Han kan også godt lufte når han lager mat, for mat må man ha og han er voksen og står fritt til å velge middag selv. Imens kan du gå deg en tur.

Anonymkode: 4b3f9...733

Skrevet

Har/hadde akkurat samme problem som deg angående matlukt. Heldigvis er mannen min såpass oppegående at han tar hensyn til problemet, og vi jobbet litt med å finne ut hva slags lukter som var verst, og kutte ut matvarer som fremkalte sterk kvalme. Kompromisset ble at jeg av og til var i et annet rom når han laget mat, eventuelt at jeg satt med verandadøren åpen mens han lagde mat, og vi lagde mer mat uten kjøtt og sterk stekeos. Han dro også bort til kompiser for å lage mat sammen med dem innimellom, mens jeg satt hjemme med grønne epler og knekkebrød til middag 😆 Jeg blir fremdeles kvalm av kjøttdeig, både lukt, smak og konsistens, og klarer knapt å se en pakke med det uten å kaste opp, så det har vi kuttet helt ut. 

Heldigvis går den ekstreme luktesansen over etterhvert, og man klarer kanskje mer matlukt. Hva du skal gjøre med det andre problemet har jeg ingen løsning på, kanskje ta det opp på en litt mer sensitiv måte. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er gravid i 8 uke og har vel det som går under de vanlige plagene i 1. trimester. Jeg er sliten og småkvalm hele tiden. Nesten all matlukt gjør meg ekstremt kvalm, så heftig at det er krevende bare å åpne kjøleskapet. Det eneste som hjelper litt på kvalmen er å spise, men da blir det typ tørre knekkebrød med mildt pålegg. Jeg har gått fra å være en matelsker til å bli kvalm av å tenke på mat.

Over til problemet! Min samboer ønsker selvfølgelig annen mat enn meg. Vi har en lite effektiv kjøkkenvifte og matlukten sitter godt i rommet (som er oppholdsrommet - kjøkken og stue) etter steking av kjøtt. De første dagene jeg følte meg som beskrevet lagde han seg mat, som førte til at jeg var uvel frem til lukten forsvant, som var mange timer. Det ble småkrangling fordi jeg ønsket å lufte ut lukta, men han syns det ble kaldt. Vi klarte altså ikke å møtes på midten. Da sa han til slutt at han ikke skulle lage mer mat når jeg følge meg sånn her. Ingen optimal løsning for han, men jeg så ingen annen løsning når jeg ikke kunne lufte ut stanken etter matlagingen.

Så har vi neste luktproblem! De siste dagene har jeg reagert voldsomt på ånden hans og blitt veldig kvalm. Dette er noe jeg har reagert på flere ganger tidligere i forholdet vårt og spurt han pent om han kan gå til tannlegen for en rens/sjekk. Han har ikke vært hos tannlegen på 4-5 år, og før det var han ikke hos tannlegen på 10 år. Når jeg ber han om det blir han ekstremt sur og fornærmet. Denne konflikten har oppstått tre ganger nå, to ganger før graviditeten og en gang nå. Han har fremdeles ikke vært hos tannlegen. Tidligere har dette plaget meg, men ikke på samme nivå som nå. Det er som luktesansen min er forsterket x10 og all sterk lukt gjør meg kvalm.

Jeg syns det er fryktelig slitsomt å være kvalm 24/7 og hadde håpet på litt hensyn fra han sin side. Er jeg urimelig?

Anonymkode: 944ef...c25

Nei altså det med luktesans er helt grusomt faktisk, så jeg forstår deg godt. Jeg har litt samme greia, men ift hår 😅 Både samboer og tenåringen får faktisk beskjed «hei det lukter her, gå å dusj». Men jeg klarer ikke lukten av hår som ikke er vasket, du vet når det blir sånn «sovelukt» i det? Vanskelig å forklare. Uansett - det er en grusom greie med den luktesansen, og jeg føler meg kjip som på en måte går sånn å hakker på de andre i huset her. 

Matlukt er kanskje litt værre, for mat må man nesten ha. Har ingen gode råd ang det, annet enn; as a fellow pregnant woman, I understand you ❤️

Anonymkode: 1a6db...873

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Faktisk syns en del kvinner mishandler sine partnere psykisk, der det er forventet godtatt pga mensen eller at man er gravid.

😂😂

Psykisk mishandling å be partner ikke lage mat som fremkaller kvalme? 

Anonymkode: ed483...32f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så du mener at det å lufte ut matlukt er psykisk mishandling? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...