AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Hvordan var jentene eller deres første mens og etter det? Jenta mi har fått sin første mens men blødde i 8dager. Blødde en del. Før det avtok mot slutten. Bruker truseinnlegg no for hun er redd for at det skal komme når hun er på skolen. Når mensen begynner så skikkelig første gangen så går det vel noen uker til neste gang vanligvis? Er mest de som blør litt , dråper eller 1 dag og to som kan være fram og tilbake? Eller hvordan var det der? Jeg husker jeg begynte for fullt og ganske fast syklus første gangen. Blødde og lenge og mye. Anonymkode: 3c0f4...5b7
Taimy Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Tenåringen her i huset har hatt menstruasjon i ett års tid, men den er fremdeles forholdsvis uregelmessig. Det kan gå to uker mellom, og seks uker mellom. Det er ganske stor blødning, uansett hvor lenge det var siden sist. Det er nok veldig forskjellig fra person til person. Jeg blødde litt én gang i uka frem til jeg var 17, da ble det mer normalt igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Dette er helt individuelt, så det blir umulig å svare på. Anonymkode: 7ad28...325 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Taimy skrev (18 minutter siden): Tenåringen her i huset har hatt menstruasjon i ett års tid, men den er fremdeles forholdsvis uregelmessig. Det kan gå to uker mellom, og seks uker mellom. Det er ganske stor blødning, uansett hvor lenge det var siden sist. Det er nok veldig forskjellig fra person til person. Jeg blødde litt én gang i uka frem til jeg var 17, da ble det mer normalt igjen. Ok. Ja leser så mye forskjellig. Og hører så mye. Greit å høre her med flere erfaringer og. Men er vel greit å bare ha på truseinnlegg og føle seg trygg ihvertfall da Anonymkode: 3c0f4...5b7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Så fint å lese at dere er så åpne om det hjemme tydeligvis. Snakker dere om det som en helt naturlig ting eller er det flaut for barna å prate om? Når jeg var lite skjulte jeg det for min mor, og syntes det var ekstremt flaut når hun fant utav det... Vi pratet aldri om det hjemme og jeg fikser alt av utstyr selv. Har selv en liten jente og håper og ønsker på åpenhet rundt slikt når den tid kommer💕 Anonymkode: 005d4...21d 1
Ulrikke Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Mener å huske at det gikk et par mnd mellom første og andre mens til datteren her i huset. Etter det var det "regelmessig" i den forstand at det gikk 4-5 uker, men ikke regelmessig på dagen (det har forøvrig jeg ikke vært hele livet, så alle er vel ikke sånn...) Hun blødde ikke kjempemye første gang, mens det ble en del mer andre gang og etter det.... Nå har hun hatt mensen i snart tre år. Truseinnlegg er det jo mange som bruker daglig uansett, så det ville jeg bare kjøpt inn og hatt. Viktig at hun føler seg "trygg", å blø gjennom på skolen er jo noe av det kjipeste, særlig i den alderen!
Ulrikke Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 Det gikk forresten et halvt år mellom min første og andre mens for mange år siden.... Var visst ikke noe unormalt det heller, fikk jeg høre da.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så fint å lese at dere er så åpne om det hjemme tydeligvis. Snakker dere om det som en helt naturlig ting eller er det flaut for barna å prate om? Når jeg var lite skjulte jeg det for min mor, og syntes det var ekstremt flaut når hun fant utav det... Vi pratet aldri om det hjemme og jeg fikser alt av utstyr selv. Har selv en liten jente og håper og ønsker på åpenhet rundt slikt når den tid kommer💕 Anonymkode: 005d4...21d Ja her er ingenting tabu. Snakker om alt. Så lenge hun lurer på ting. Vil ikke fortelle faren det og det forstår jeg jo. Er litt flau der. Så hun spør jo meg og vet jo en del siden vi har snakket ting før og de har lært litt på skolen. Jeg har også kjøpt en bok som er veldig grei å lese i for en ungdom. Der de tar opp mange tema. Og hun kan lese eller spørre meg om hun lurer på noe. Trengte hjelp til hvilket bind hun skulle bruke og hvor ofte hun skulle bytte. Hva med natten osv. Veldig koslig å kunne snakke sammen og være åpen. Hadde ingen som var der for meg når jeg var liten så er godt å kunne være der for hun. Heldigvis en venninne som fortalte om mensen eller så hadde jeg blitt redd.Lærte ikke noe hjemme.Eller på skolen. Og hun skal vite at hun alltid kan spørre.Uansett hva. Sier feks at jeg har ondt i magen og mensen så må ta det litt rolig en dag feks. Eller spør mannen om han kan kjøpe med bind hjem eller kan hente til meg. At hun ser at det ikke er flaut.Men helt normalt. Alle er jo forskjellig og noen vil ikke snakke om det og andre spør jo. Anonymkode: 3c0f4...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Boken heter Jenteboka Ellen og Ninas guide til puberteten Ellen Støkken Dahl, Nina Brochmann Anonymkode: 3c0f4...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Når jeg var lite skjulte jeg det for min mor, og syntes det var ekstremt flaut når hun fant utav det... Vi pratet aldri om det hjemme og jeg fikser alt av utstyr selv. Anonymkode: 005d4...21d Jeg skjulte det også, syntes det var alt for privat til å dele. Husker min mor og mormor satt og diskuterte seg imellom, som om jeg ikke var tilstede, "det er da merkelig at xx ikke har fått den enda, ja kan du begripe"... de ble vel ikke beroliget før min mor fant en pakke tamponger bakerst i skapet mitt noen år senere. Jeg blødde forøvrig som en gris fra første stund. Anonymkode: b1f9d...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 Min datter fikk mensen som varte i bare 3 dager. Første gangen kjøpte jeg tøybind til henne i det mønsteret hun ville ha, da var det liksom litt bedre å ha mensen. Google tøybind farger så finner du mange forskjellige mønstre og farger Anonymkode: f9a73...582 1
solmåneogstjerner Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 22.26): Ok. Ja leser så mye forskjellig. Og hører så mye. Greit å høre her med flere erfaringer og. Men er vel greit å bare ha på truseinnlegg og føle seg trygg ihvertfall da Anonymkode: 3c0f4...5b7 Ja på skolen og ute er det helt greit. Men du bør si til henne at hun må 'lufte' ellers. Sove uten, aller helst uten truse også. Ikke bruke truseinnlegg når hun bare er hjemme. Kan fort gi sopp om man bruker truseinnlegg hele tiden. AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 22.43): Så fint å lese at dere er så åpne om det hjemme tydeligvis. Snakker dere om det som en helt naturlig ting eller er det flaut for barna å prate om? Vi snakker helt åpent om det, virker ikke som det er flaut ovenfor meg. Men jeg får ikke lov til å snakke med pappa om dette!! Og det gjør jeg heller ikke, bortsett fra at jeg måtte gi ham et hint en gang han mente at hun var vanskelig fordi hun ikke ville bade. Da måtte jeg bare si 'du vet hva som stort sett kommer en gang i måneden etter en viss alder? Hun vil ikke snakke om det'. Han skjønte det da... Hun vil at jeg skal kjøpe bind, selv når hun er hos far. Hun vil ikke kjøpe selv. Så da gjør jeg selvsagt det. Glemte helt å svare på spørsmålet: de første årene kan det være alt mulig. Små, store, korte, lange blødninger om hverandre. Vondt noen ganger andre ganger ikke. Hyppighet kan variere voldsomt, uavhengig av de tidligere nevnte tingene. Noen har system, andre ikke. Helt normalt alt sammen. Men dersom det er voldsomt store smerter så er det lurt å ta en tur til lege. Ppiller kan hjelpe isåfall. Endret 16. januar 2021 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 Hvis du vil ha noe å gå etter, tenk etter hvordan det var for deg. Det er ikke uvanlig at døttre slektes på mødrene sine på det punktet. Anonymkode: 56caa...e21 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja her er ingenting tabu. Snakker om alt. Så lenge hun lurer på ting. Vil ikke fortelle faren det og det forstår jeg jo. Er litt flau der. Så hun spør jo meg og vet jo en del siden vi har snakket ting før og de har lært litt på skolen. Jeg har også kjøpt en bok som er veldig grei å lese i for en ungdom. Der de tar opp mange tema. Og hun kan lese eller spørre meg om hun lurer på noe. Trengte hjelp til hvilket bind hun skulle bruke og hvor ofte hun skulle bytte. Hva med natten osv. Veldig koslig å kunne snakke sammen og være åpen. Hadde ingen som var der for meg når jeg var liten så er godt å kunne være der for hun. Heldigvis en venninne som fortalte om mensen eller så hadde jeg blitt redd.Lærte ikke noe hjemme.Eller på skolen. Og hun skal vite at hun alltid kan spørre.Uansett hva. Sier feks at jeg har ondt i magen og mensen så må ta det litt rolig en dag feks. Eller spør mannen om han kan kjøpe med bind hjem eller kan hente til meg. At hun ser at det ikke er flaut.Men helt normalt. Alle er jo forskjellig og noen vil ikke snakke om det og andre spør jo. Anonymkode: 3c0f4...5b7 Takk😊 Tenker også at jeg ønsker å snakke høyt om min egen mens for å ufafliggjøre deg og håpe det løsner på ting slik at det ikke blir så flaut. Min mor pratet aldri om slikt med meg😅 Livredd for å bli sånn selv. Anonymkode: 005d4...21d 1
sommerfugl154 Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 Da jeg fikk første var det bare bittelitt blod som "spotting" et par dager. Telte det som "første gang" siden det var blod, selv om det var lite:-) Dette var midt i sommerferien og fikk ikke en ny blødning før i november/desember igjen. Da var det litt mer og måtte bruke tampong, men brukte alltid bare OB mini. Så tok det noen mnd igjen, og sakte men sikkert i løpet av det første året begynte den å komme sånn ca "en gang i mnd". Aldri sånn på dagen, men ca 4-5 uker mellom hver. Blødningen tok seg også gradvis opp og fulgte på med moderate smerter. Sånn er det fremdeles Så noen blir aldri klokke-regelmessig. Opplever dere at døtrene deres fikk mensen på samme alder som dere selv? Jeg fikk den MYE senere enn min mor og ventet så lenge i spenning 🙈 (høres kanskje rart ut men jeg syntes alt med kroppen var så spennende) Hun tok den praten med meg i 9/10-års alderen fordi hun var 11 selv når hun fikk det og forberedte meg mentalt på at den kunne komme når som helst. Men skjedde ikke før sommeren til 9.klasse 🤷🏼♀️ 14.år 👀 Følte jeg var sist i verden med å få pupper og hofter og mensen. 🙃 Minner. Haha. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 Første gangen til jenta var det bare litt en dag eller to. Så gikk det ganske lang tid til neste gang, hvertfall et halvt år om ikke mer. Når det da kom, så har det vært regelmessig med fast syklus. Blør ikke kjempemye, men «normalt» tror jeg. Hun bruker alltid joggebukse dagene med mensen, eller litt videre bukser, da hun føler bindene blir mer synlig med trange bukser. Og heller ikke behagelig slik jeg selv husker. Hun er nå 13 og bruker også tamponger innimellom, da hun danser og syntes det var noe herk med bind og ballettdrakt. Hun spurte meg selv om dette, og de har vist mye mer om dette på skolen i dag enn når jeg var yngre. De har vært igjennom ganske mye vi aldri snakket høyt om på skolen. Anonymkode: 6a141...f40
solmåneogstjerner Skrevet 16. januar 2021 #17 Skrevet 16. januar 2021 sommerfugl154 skrev (3 timer siden): Da jeg fikk første var det bare bittelitt blod som "spotting" et par dager. Telte det som "første gang" siden det var blod, selv om det var lite:-) Dette var midt i sommerferien og fikk ikke en ny blødning før i november/desember igjen. Da var det litt mer og måtte bruke tampong, men brukte alltid bare OB mini. Så tok det noen mnd igjen, og sakte men sikkert i løpet av det første året begynte den å komme sånn ca "en gang i mnd". Aldri sånn på dagen, men ca 4-5 uker mellom hver. Blødningen tok seg også gradvis opp og fulgte på med moderate smerter. Sånn er det fremdeles Så noen blir aldri klokke-regelmessig. Opplever dere at døtrene deres fikk mensen på samme alder som dere selv? Jeg fikk den MYE senere enn min mor og ventet så lenge i spenning 🙈 (høres kanskje rart ut men jeg syntes alt med kroppen var så spennende) Hun tok den praten med meg i 9/10-års alderen fordi hun var 11 selv når hun fikk det og forberedte meg mentalt på at den kunne komme når som helst. Men skjedde ikke før sommeren til 9.klasse 🤷🏼♀️ 14.år 👀 Følte jeg var sist i verden med å få pupper og hofter og mensen. 🙃 Minner. Haha. Jeg fikk den da jeg var ca to år yngre enn min eldste datter var da hun fikk den. Min mor snakket litt om det på forhånd, og vi fikk det visst omtrent på samme alder. Da jeg fortalte henne at jeg hadde fått det så fikk vi faktisk en liten ekstra dimensjon i forholdet vårt. Jeg fikk mye tips og råd fra mamma. Et slags kvinnefelleskap ♥️ Min eldste var eldre da hun fikk mens, men jeg har snakket om dette i åresvis. Hun virker helt komfortabel med å snakke om det. Min neste datter har enda ikke fått, men det er nok rett om hjørnet. Jeg vet fra (eks) svigerinne og (eks) svigermor at de begge var ganske sene. Min eldste havnet omtrent midtimellom, ser ut til at det blir det samme med neste. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå