AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Jobber som fisker. Har vørt ansatt på en båt i snart et halvt år. Jeg og den andre ansatte ombord har samme avtale ifht lønn (som foregpr via lott oppgjør, et fast forskudd i mnd og siden 3 ganger i året lott avregning der vi får det resterende). Nærmer oss utbetaling, og reder legger nå en helt annen avtale til grunn enn avtalt. Både jeg og den andre ansatte fikk beskjed om en avlønning som er lik lignende båter i området. Nå har reder lagt helt andre tall til grunn for avregningen, og det skiller flere hundre tusen (pga lav bemanning, har vi gått alle turene, i påvente av større bemanning.. Det har med andre ord vært et fryktelig slit!!! På bekostning av helse, familie osv,). Reder vil altså gi oss slikk og ingenting for alt arbeidet vi har lagt ned. Problemet er at hverken jeg eller den andre ansatte har skrevet kontrakt. Reder har flere ganger skullet ordne dette, men pga sykdom har vedkommende vørt lite tilstede, og det har vørt vanskelig å fremme krav om kontrakt. Det vi har er altså en muntlig avtale, som er inngått med to ansatte, som er i tråd med hva som er vanlig. Hvor sterkt står man med dette? Har han egentlig lov å ha ansatte gående uten kontrakt over så lang tid....? Anonymkode: ffc42...efe
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Nei, dere skal ha kontrakt og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Problemet er bare at det er nærmest umulig å bevise innholdet i den muntlige avtalen og da kommer man ikke så veldig langt. Ta kontakt med fagforening. Anonymkode: d4969...6c4 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Men har jo et vitne i den andre ansatte? Lurte på hvorvidt det at vi har gått uten kontrakt kunne vøre straffbart? Og hvordan er det med hviletid? Vi har gått to mann fra søndag ettermiddag til fredag ettermiddag i flere mnd. Kun en har papirer.. Bare lurte på om det var noe man kunne ta båteier på, som vil svi litt, og at han kanskje heller ville betale ut pengene han skylder? Anonymkode: ffc42...efe
Morten1 Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Hvis dere begge har samme avtale med sjefen så kan dere gå til sak. Det er lettere å bli trodd når man er fler enn alene. Muntlig er like bindende som skriftlig. Har dere noen vitner som kan vitne om at dere prater sant? Hva med konto utskrifter, kan di vise til noe av det du har avtalt? Siden dere ikke har kontrakt og rederen plutselig kommer opp med en annen ordning kan dere vel la være å dra ut på sekundet også? Hvordan skal han bevise at dere har den ordningen som han legger til grunn nå?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Det tenker jeg og er et godt pressmiddel. Blir dyrt om båten blir liggende. Kontoutskrifter vil vel ikke vise så mye.. Har forøvrig ikke fått en eneste lønnsslipp, kun utbetaling... Anonymkode: ffc42...efe
Morten1 Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det tenker jeg og er et godt pressmiddel. Blir dyrt om båten blir liggende. Kontoutskrifter vil vel ikke vise så mye.. Har forøvrig ikke fått en eneste lønnsslipp, kun utbetaling... Anonymkode: ffc42...efe Du må mase på dette med lønnsslipp, det er det eneste beviset du har for at det er betalt skatt. Hvis dette ikke kommer frem ved ettersyn kan skatte etaten kreve at du skal betale 50% skatt isteden for den prosenter du har nå.
Morten1 Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det tenker jeg og er et godt pressmiddel. Blir dyrt om båten blir liggende. Kontoutskrifter vil vel ikke vise så mye.. Har forøvrig ikke fått en eneste lønnsslipp, kun utbetaling... Anonymkode: ffc42...efe Men som sagt, det er dyrere å ha en båt i havn enn ute å fiske så jeg hadde streiket så langt jeg hadde råd til det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå