lady90 Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Før noen skyter meg så er kun dette et spørsmål da jeg er uvitende om konsekvensene ved å ikke ta årlig vaksine. Har 2 katter, den ene er roligheten selv, han andre er livredd for alt og alle og har vært slik siden vi hentet ham som kattunge 12 uker gammel. Har jobbet med ham i alle år og han er nå såpass trygg at han kan være i samme rommet selvom barna er tilstede og om kvelden når ungene har lagt seg og jeg ligger på sofaen hopper han opp på meg og legger seg ned for å få kos. Problemet er når vi skal til dyrlegen. Det er så og si umulig å få ham dit så vi har gitt opp. Har forsøkt alle triks i boka, men han blir som en villkatt og klorer og biter og er helt rabiat. Orker ikke å bli bitt til blods over hele kroppen lenger og vi ender alltid opp med at det ikke går og han får traumer. Ifjor måtte dyrlegen komme hjem til oss for å sette vaksina. Det er jo veldig dyrt i seg selv å få dyrlegen hjem pga. dette. I tillegg er det ikke enkelt å time det slik at jeg får tak i ham når dyrlegen kommer og klarer å holde ham rolig. Han er umulig å få tak i og må jages opp i et hjørne fresende. Heldigvis klarte jeg det ifjor, men det var såvidt. Da det ringte på døra og dyrlegen kom inn freste han med en gang (fra stua, selvom han ikke kunne se dyrlegen). Er akkurat som han merker at dyrlegen er på vei. Det er enda kjedeligere å betale 1500 kr for å få satt vaksina om han nekter å bli fanget og satt sprøyte på. Det kan jo skje. Derfor spør jeg om konsekvensene om vi velger å ikke vaksinere. Kjenner flere som har katter som ikke gjør det nemlig.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Det står litt om det her: https://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/vaksinering-av-katt/ Vaksinen beskytter mot kattepest og katteinfluensa, og bør vel tas årlig for å virke optimalt. Det har kanskje noe å si om katten er utekatt eller innekatt? Selv om innekatter også kan få smitte. Det høres ikke lett ut når katten er så redd, hvor gammel er den? Har den vært utsatt for noe som kattunge? Anonymkode: 7f3fe...6d8 1
Gjest Bet-t-ina Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Er katten ute er det veldig viktig. Er det en innekatt tror jeg ikke det er nødvendig.
lady90 Skrevet 14. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det står litt om det her: https://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/vaksinering-av-katt/ Vaksinen beskytter mot kattepest og katteinfluensa, og bør vel tas årlig for å virke optimalt. Det har kanskje noe å si om katten er utekatt eller innekatt? Selv om innekatter også kan få smitte. Det høres ikke lett ut når katten er så redd, hvor gammel er den? Har den vært utsatt for noe som kattunge? Anonymkode: 7f3fe...6d8 Det vet jeg ikke. Han var livredd allerede da vi hentet ham og eieren måtte dra ham frem fra under sofaen. Broren hans derimot var trygg og rolig, og eierene virket veldig ordentlige, så tror ikke de har utsatt ham for noe iallefall. Det er siste gang vi kjøper en katt usett. Skjønner at vaksine er viktig men er såå frustrerende dette opplegget. Og nå som det er corona kommer neppe noen dyrleger på hjemmebesøk heller
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Finn frem katteburet å la de stå fremme. Gjør det til en koseplass, så katten blir vandt med det. Våre katter liker gjerne å sove i burene sine om de står fremme😄 Anonymkode: 0b8f8...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Mine to er også sånn. Hentet de da de var 12 uker gamle, gutt og jente. Moren var visst veldig redd for mennesker, men var innekatt på det tidspunktet. Jenta er modig og nysgjerrig, gutten er redd for det meste. Men han er veldig kosete når han først er trygg. Han har blitt modigere de siste årene og i fjor turte han å komme frem da vi hadde besøk og fikk en hundevenn også. Anonymkode: 549d1...15b
lady90 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mine to er også sånn. Hentet de da de var 12 uker gamle, gutt og jente. Moren var visst veldig redd for mennesker, men var innekatt på det tidspunktet. Jenta er modig og nysgjerrig, gutten er redd for det meste. Men han er veldig kosete når han først er trygg. Han har blitt modigere de siste årene og i fjor turte han å komme frem da vi hadde besøk og fikk en hundevenn også. Anonymkode: 549d1...15b Ja vår har også blitt litt tryggere med årene men å få ham til dyrlege har jeg gitt opp for lengst
lady90 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Finn frem katteburet å la de stå fremme. Gjør det til en koseplass, så katten blir vandt med det. Våre katter liker gjerne å sove i burene sine om de står fremme😄 Anonymkode: 0b8f8...fcf Som sagt har jeg forsøkt alt, så ønsker ikke tips til hvordan jeg kan få ham inn i buret. Han forbinder buret med noe vondt og klikker totalt i vinkel hver gang han ser det. Ikke noe håp der altså og orker ikke å jobbe mer med dette da jeg blir bitt til blods overalt hver gang jeg forsøker
Whistler Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Som nevnt. Sett fram buret og la kattene bruke det som lekestue hvis du vil venne de til bur. Hvis katten er en innekatt er vaksine penger ut av vinduet. Vaksine hjelper mot smittsomme sykdommer. Innekatter kan kun bli smittet av deg!
lady90 Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2021 Whistler skrev (17 minutter siden): Som nevnt. Sett fram buret og la kattene bruke det som lekestue hvis du vil venne de til bur. Hvis katten er en innekatt er vaksine penger ut av vinduet. Vaksine hjelper mot smittsomme sykdommer. Innekatter kan kun bli smittet av deg! Det er en utekatt. Og såklart vi har forsøkt der du beskriver der. Buret sto i stua i 1 år. Han nekta å nærme seg det og samme runddansen med biting når vi skulle få ham inn.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 Jeg var nettopp å tok vaksine av mine to innekatter. Jeg spurte hvordan hun tenkte med videre vaksinering siden de bare er inne, og om annethvert år er greit, og da dro hun veldig på det. Litt sånn «jææææ utekatter må vaksineres hvert år, med innekatter er det ikke så nøye. Annethvert år er sikkert bra». Så er det utekatt: hvert år. Innekatt: annenhvert år/aldri. Kommer til å ta det annenhvert år bare for å ha gjort det. Føles bedre selv om det virket på svaret til dyrlegen at det ikke var vits😂😂 Anonymkode: 2c574...c17
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var nettopp å tok vaksine av mine to innekatter. Jeg spurte hvordan hun tenkte med videre vaksinering siden de bare er inne, og om annethvert år er greit, og da dro hun veldig på det. Litt sånn «jææææ utekatter må vaksineres hvert år, med innekatter er det ikke så nøye. Annethvert år er sikkert bra». Så er det utekatt: hvert år. Innekatt: annenhvert år/aldri. Kommer til å ta det annenhvert år bare for å ha gjort det. Føles bedre selv om det virket på svaret til dyrlegen at det ikke var vits😂😂 Anonymkode: 2c574...c17 Den går jo ut etter 1 år, så da har den bare effekt av vaksinen annethvert år da. Det er det vel ikke noe poeng i? Anonymkode: 5aa17...df7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #13 Skrevet 17. januar 2021 Det er vaksinens utløpsdato som teller, og om du ikke stiller ut katten din (det er krav om årlig vaksinering for å delta på katteutstillinger) eller katten din er sammen med mange andre katter, trenger man ikke vaksinere hvert år. Hør med veterinæren din hva han/ hun anbefaler😊 Anonymkode: 6f20c...b96
Minya Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 Har du utekatter som kan risikere å komme i nærkontakt eller slosskamp med andre katter i området, synes jeg det er viktig med vaksiner. Har du innekatter synes jeg er det mindre viktig. Er ikke sikker på hvor utsatte kattene er mot katteinfluensa når de kun er inne, så jeg ville kanskje fått den vaksinen for sikkerhets skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå