AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Har fastlønn på 40900. Opptjente feriepenger 2020 38400kr, var en del permittert. Kan arbeidsgiver kreve at jeg tar ut 5 ukers ferie 2021? Og får jeg da utbetalt feriepenger i juni og full lønn i juli og august hvis jeg tar de 5 ukene fordelt på de to månedene? Eller blir det noe trekk? Anonymkode: 40d72...f94
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Hvis din arbeidsgiver utbetaler alle feriepengene i juni, så trekkes du samtidig for de 5 ferieukene. Du trekkes altså litt mer enn en månedslønn. Anonymkode: 9f934...57d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis din arbeidsgiver utbetaler alle feriepengene i juni, så trekkes du samtidig for de 5 ferieukene. Du trekkes altså litt mer enn en månedslønn. Anonymkode: 9f934...57d Ja, skjønner men da får jeg månedslønn uten noen trekk (skatt selvfølgelig) de månedene jeg har fordelt ferien på? Anonymkode: 40d72...f94
Enmanelskeråhate Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, skjønner men da får jeg månedslønn uten noen trekk (skatt selvfølgelig) de månedene jeg har fordelt ferien på? Anonymkode: 40d72...f94 Uavhengig av når du tar ferien så får du vanlig lønn resten av månedene ja, så kan du også kreve å ikke ta ut mer ferie enn du har opparbeidet deg, feks 4 uker
Ullvott Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Eller for å si det på en annen måte enn han over her: hvis du taper penger på å ta ut fem ukers ferie har du lov til å nekte å ta fem ukers ferie. Du kan ikke pålegges å ta ut flere feriedager enn at feriepengene dekker det du trekkes i lønn når du tar ferie. Unntaket er hvis arbeidsplassen stenger helt i en viss periode slik at alle må ta ut fellesferie. Da må du ta ferie mens det er stengt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå