Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt venninner som er psykopat/ narrsisist og som har vært slem? 
fortell gjerne 

Anonymkode: 3a22e...47d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heter ikke det lenger. Utdatert begrep,  som eventuelt finnes i gamle artikler på nett 😔👍

Mener du personer som sliter psykisk "narsisist" ? Eller slemme mennesker "narsisist"? Psykologene vektlegger det første oftest. Mens private bruker begrepet konsekvent om de de anser som slemme mennesker, selv om det ikke nødvendigvis er tilfelle. De har bare antatt noe, men har ikke reel innsikt. 

Versågod😔👍

Anonymkode: 21d90...17a

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Heter ikke det lenger. Utdatert begrep,  som eventuelt finnes i gamle artikler på nett 😔👍

Mener du personer som sliter psykisk "narsisist" ? Eller slemme mennesker "narsisist"? Psykologene vektlegger det første oftest. Mens private bruker begrepet konsekvent om de de anser som slemme mennesker, selv om det ikke nødvendigvis er tilfelle. De har bare antatt noe, men har ikke reel innsikt. 

Versågod😔👍

Øøh? Regner med TS snakker om narsissistisk personlighetsforstyrrelse, som jo fører med seg negative personlighetstrekk. Manipulerende, manglende empati, krever oppmerksomhet og tilbedelse, har urimelig høye tanker om seg selv og mener de selv fortjener mer enn andre, tråkker over andre for å nå målet sitt etc. 

Psykopat er et utdatert begrep ja. I dag heter det dyssosial/antisosial personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 817eb...bc4

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Øøh? Regner med TS snakker om narsissistisk personlighetsforstyrrelse, som jo fører med seg negative personlighetstrekk. Manipulerende, manglende empati, krever oppmerksomhet og tilbedelse, har urimelig høye tanker om seg selv og mener de selv fortjener mer enn andre, tråkker over andre for å nå målet sitt etc. 

Psykopat er et utdatert begrep ja. I dag heter det dyssosial/antisosial personlighetsforstyrrelse. 

Ja mulig begrepet er uttdatert. 
men en tidligere venninne, som fortsatt sprer dritt, og er full av ondskap.. vet ikke hva hun er, men snill er hun ikke 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er riktig. Men om man fordyper seg lengre og prøver å forstå psyken til narsissister så skjønner man at de gjør disse tingene ut av en forsvarsmekanisme fordi de sliter psykisk.

Anonymkode: dd7f9...50e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er riktig. Men om man fordyper seg lengre og prøver å forstå psyken til narsissister så skjønner man at de gjør disse tingene ut av en forsvarsmekanisme fordi de sliter psykisk.

Ja, men de sliter ikke bare «generelt» psykisk, de har en spesifikk lidelse. 

Anonymkode: ee8ca...0f1

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde en venninne som sannsynligvis har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. 

Hun har støtt fra seg alle nå tror jeg.  
Hun har etter tur og orden blitt uvenner med alle hun noen gang har hatt en relasjon til. 
Hun har laget veldig mye drama og konflikter, og gjort og sagt veldig mye onde ting mot andre. Men på merkelig vis alltid ment at det er alle andre som er fæle mot henne og hun som alltid er offeret.
Det er nesten komisk hvor mange ganger hun beskylder andre for å gjøre nøyaktig de tingene som det egentlig er hun som gjør (projisering). 

Blant maaaange andre trekk som er klassisk for denne typen personlighetsforstyrrelse.

• Liker 9
Skrevet

Dere selvutnevnte eksperter i tråden; ikke tro på alt youtube-ekspertene forteller dere. De har sin egen agenda.

Anonymkode: 04744...e7d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, men de sliter ikke bare «generelt» psykisk, de har en spesifikk lidelse. 

Har ikke sagt det var generelt. Kommentaren var satt opp mot dem som definerer narsissister bare som slemme, selvhøytidelige folk. I dag er det veldig mange som slenger rundt med diagnoser uten å skjønne hva lidelsen egentlig er. Bare se på tittelen "venninner som er psykopater". Det høres ut som om det er en vanlig diagnose og ordet blir brukt som skjellsord nærmest mot alle folk ikke liker. Slik er det jo ikke i virkeligheten og det virker ikke som om folk skjønner at det er en lidelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Psykopati er borte som diagnose, men ikke som begrep. Psykopati er nå en del av diagnosen antisosial pf. Så man kan fortsatt snakke om psykopater, det gjør til og med psykologer.

Anonymkode: 5ce9e...574

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde en venninne som sannsynligvis har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. 

Hun har støtt fra seg alle nå tror jeg.  
Hun har etter tur og orden blitt uvenner med alle hun noen gang har hatt en relasjon til. 
Hun har laget veldig mye drama og konflikter, og gjort og sagt veldig mye onde ting mot andre. Men på merkelig vis alltid ment at det er alle andre som er fæle mot henne og hun som alltid er offeret.
Det er nesten komisk hvor mange ganger hun beskylder andre for å gjøre nøyaktig de tingene som det egentlig er hun som gjør (projisering). 

Blant maaaange andre trekk som er klassisk for denne typen personlighetsforstyrrelse.

Jeg også har hatt en bekjent/venninne/kollega som er narsissist. Fy faen for et helvete. Ble meg som ble offeret hennes og nå har jeg hatt henne over meg i ett år. 

En eneste liten ting var det som fikk begeret hennes til å renne over og da brøt helvete løs. Har prøvd alt, fra å ligge flat, til å ta igjen. Bedt om unnskyldning og blitt tilgitt (var jo ikke engang jeg som startet det), så braker det løs igjen noen  dager senere. 

Nå har jeg blokkert henne overalt, hun har gått løs på venner av meg, hun er helt grusomt. Men jeg har ikke gitt henne tilbakemeldinger de siste tre månedene, jeg har bestemt meg for fullstendig taushet tilbake. 

Folk som ikke har blitt utsatt for sånne mennesker, forstår ikke hvor ille det kan være. 

Anonymkode: 026b7...d35

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det brukes i USA. Mange skriver om det fordi de har lest sider fra USA på nett. Men det brukes ikke her lenger, nei🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere selvutnevnte eksperter i tråden; ikke tro på alt youtube-ekspertene forteller dere. De har sin egen agenda.

Anonymkode: 04744...e7d

"Youtube-ekspertene" du sikter til har vært med på å hjelpe meg ut av et mangeårig psykisk nedbrytende forhold. Jeg kaller ikke min eks-samboer for narsissist fordi det har jeg ikke kompetanse til å avgjøre, men det er helt klart at jeg kjenner meg igjen i stort sett alt som blir gjengitt i videoene. Både hvordan han oppfører seg og hva jeg har gått gjennom. På samme måte får veldig mange folk i hele verden hjelp gjennom disse videoene.

Det handler ikke om å tro på hva andre sier. Det handler om å få hjelp til å forstå hva man blir utsatt for, komme seg ut og bygge opp seg selv.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke sagt det var generelt. Kommentaren var satt opp mot dem som definerer narsissister bare som slemme, selvhøytidelige folk. I dag er det veldig mange som slenger rundt med diagnoser uten å skjønne hva lidelsen egentlig er. Bare se på tittelen "venninner som er psykopater". Det høres ut som om det er en vanlig diagnose og ordet blir brukt som skjellsord nærmest mot alle folk ikke liker. Slik er det jo ikke i virkeligheten og det virker ikke som om folk skjønner at det er en lidelse.

Helt korrekt. Derfor er ikke begrepet i bruk lenger. Det er for å fjerne det negative som er tillegges av hobbypsykologer.

Svært få mennesker er slemme åpenlyst og velvitende om at de er det. I "psykopatens" tilfelle ville det gagne ham å bare være snill hele tiden. Da ville han fått det han ville, masse oppmerksomhet og følgere. Fordi folk er ikke Dumme, mannen i gata gjennomskuer det meste egentlig. Så jeg går ikke god for den forklaringen 

Skrevet

Det finnes relativt få mennesker som kvalifiserer for det gamle uttrykket "psykopat", og enda færre av dem er kvinner.

Anonymkode: de77e...d45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja mulig begrepet er uttdatert. 
men en tidligere venninne, som fortsatt sprer dritt, og er full av ondskap.. vet ikke hva hun er, men snill er hun ikke 

Hvorfor er du venninne med ei som er full av ondskap?

er du masochist?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt korrekt. Derfor er ikke begrepet i bruk lenger. Det er for å fjerne det negative som er tillegges av hobbypsykologer.

Svært få mennesker er slemme åpenlyst og velvitende om at de er det. I "psykopatens" tilfelle ville det gagne ham å bare være snill hele tiden. Da ville han fått det han ville, masse oppmerksomhet og følgere. Fordi folk er ikke Dumme, mannen i gata gjennomskuer det meste egentlig. Så jeg går ikke god for den forklaringen 

En psykopat ønsker ikke oppmerksomhet og følgere. Derav "antisosial". De ønsker å nå målene sine samme om det knuser mennesker rundt seg. Narsissister derimot ønsker "det han ville, masse oppmerksomhet og følgere".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En psykopat ønsker ikke oppmerksomhet og følgere. Derav "antisosial". De ønsker å nå målene sine samme om det knuser mennesker rundt seg. Narsissister derimot ønsker "det han ville, masse oppmerksomhet og følgere".

Avhengig av øyet som ser🙂

Skrevet

Folk vet generelt hva de gjør feil. Har sett for mange forskremte uttrykk til å tro noe annet. Som blir vettskremte av enhver form for selvstendig handling. At de forstår at de hater alt som har med personlig frihet å gjøre. 

Anonymkode: 42f3f...9f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...