Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dere som jobber i kulturskole med individualubdervisning, hvordan går det med online-undervisningen deres nå i koronatiden? Jeg misliker sterkt å ha trynet mitt på FaceTime hele arbeidsdagen, og blir skikkelig stressa av det. Føler ikke jeg gir den beste undervisningen når det føles så ubehagelig. Jeg lurer nå på om jeg skal begynne å ha av kamerafunksjonen på min iPad, bare si hei og sånn med bilde først, men så skru av kameraet når vi begynner selve timen. Tror jeg klarer å konsentrer meg bedre da, og ikke minst slappe mer av. Det viktigste er jo at jeg ser eleven som spiller? Tenker dere at dette kunne vært helt ok?

Dere som er foreldre til elever i kulturskolen kan gjerne også svare, hadde dette hatt noe å si for ditt barn? 

Anonymkode: 1f7d1...f9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva driver du med i kulturskolen? Er det musikk, teater, kunst?

Tror egentlig alt som undervises på en kulturskole er avhengig av at læreren har på kamera. Det er viktig at jeg ser ansiktsuttrykk og det hjelper å se læreren min hvis jeg var elev hos deg. Da skjønner jeg mye bedre også. Hadde jeg vært forelder hadde jeg klaget på at læreren ikke viste fjeset. Synes det ser uprofesjonelt hvis ikke det er en god grunn til det, og det blir litt som å undervise med solbriller og lue på i klasserom. Eleven er avhengig av å se læreren, det er tryggheten sammen og samholdet som fører til god undervisning og motivasjon hos eleven.

At du ikke liker å se på ditt eget fjes hele dag er et i-landsproblem og burde ikke gå utover eleven. Du kan ha på kamera og ikke seg deg selv på zoom, du må bare minimere din skjerm.

Anonymkode: 7625a...606

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva driver du med i kulturskolen? Er det musikk, teater, kunst?

Tror egentlig alt som undervises på en kulturskole er avhengig av at læreren har på kamera. Det er viktig at jeg ser ansiktsuttrykk og det hjelper å se læreren min hvis jeg var elev hos deg. Da skjønner jeg mye bedre også. Hadde jeg vært forelder hadde jeg klaget på at læreren ikke viste fjeset. Synes det ser uprofesjonelt hvis ikke det er en god grunn til det, og det blir litt som å undervise med solbriller og lue på i klasserom. Eleven er avhengig av å se læreren, det er tryggheten sammen og samholdet som fører til god undervisning og motivasjon hos eleven.

At du ikke liker å se på ditt eget fjes hele dag er et i-landsproblem og burde ikke gå utover eleven. Du kan ha på kamera og ikke seg deg selv på zoom, du må bare minimere din skjerm.

Takk for svar. Ja jeg er jo egentlig enig, og jeg har undervist på denne måte siden lockdown i mars. Problemet er at dette sliter på helsen nå. Jeg har kamera satt opp på siden av instrumentet for at elever skal se tangentene, men jeg blir dermed sittende og se til den ene siden hvor kameraet er gjennom hele undervisningsdagene, og det merkes godt i rygg og nakke. I tillegg føler jeg altså det er skikkelig stressende å vises på skjerm så mange timer for dag, 5 dager i uken. Dette gir også utslag muskulært. Jeg bor i Oslo med mye smitte rundt meg, så nå ser det ut til at det blir mye onlineundervisning fremover😏 Jeg merker jeg er på bristepunktet, og må bare finne en bedre løsning. Håpte denne idéen kunne hjelpe meg litt. Vil nok tro flere syns det er helt ok, men det er helt også de som er enig med deg. 

Vil gjerne høre hva andre syns også :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Ja jeg er jo egentlig enig, og jeg har undervist på denne måte siden lockdown i mars. Problemet er at dette sliter på helsen nå. Jeg har kamera satt opp på siden av instrumentet for at elever skal se tangentene, men jeg blir dermed sittende og se til den ene siden hvor kameraet er gjennom hele undervisningsdagene, og det merkes godt i rygg og nakke. I tillegg føler jeg altså det er skikkelig stressende å vises på skjerm så mange timer for dag, 5 dager i uken. Dette gir også utslag muskulært. Jeg bor i Oslo med mye smitte rundt meg, så nå ser det ut til at det blir mye onlineundervisning fremover😏 Jeg merker jeg er på bristepunktet, og må bare finne en bedre løsning. Håpte denne idéen kunne hjelpe meg litt. Vil nok tro flere syns det er helt ok, men det er helt også de som er enig med deg. 

Vil gjerne høre hva andre syns også :)

Så bra. Tror det er den beste løsningen, å minimere.

Tangenter, er det piano? :) 

Skrevet

Jeg synes det er respektløst å ikke ha på kamera når man er i undervisnings- eller møtesituasjon. Og ja, jeg har en jobb der det fort er fulle dager med både undervisning og møter over Zoom/Teams/Hangouts. Det å kunne se hverandre er viktig for god kommunikasjon, på de digitale flatene så mister vi allerede viktige aspekter ved mellommenneskelige relasjoner, så vi bør virkelig tviholde på de ve har igjen.

Har du mulighet til et annet type kameraoppsett? Har du snakket med kollegaer om hvordan de gjør det? Avspenningsøvelser, bruke eventuell pausetid godt, og sørge for å rusle en tur rundt kvartalet i lunsjen gjør hverdagen min litt enklere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så bra. Tror det er den beste løsningen, å minimere.

Tangenter, er det piano? :) 

Ja det er piano :)  Ja det var det jeg tenkte, og minimere kameratiden. Si hei og «ha det» med kamera på, og skru det av ellers. Noen ganger må man faktisk finne løsninger som passer bedre, hvis den opprinnelige løsningen ikke fungerer for kropp og sjel. Vi skal tross alt stå i denne online-situasjonen en god stund til, kanskje hele vinteren og våren, og ingen er tjent med at jeg til slutt må sykemelde meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er piano :)  Ja det var det jeg tenkte, og minimere kameratiden. Si hei og «ha det» med kamera på, og skru det av ellers. Noen ganger må man faktisk finne løsninger som passer bedre, hvis den opprinnelige løsningen ikke fungerer for kropp og sjel. Vi skal tross alt stå i denne online-situasjonen en god stund til, kanskje hele vinteren og våren, og ingen er tjent med at jeg til slutt må sykemelde meg.

Tilfeldigvis spiller jeg også piano. :) Har hatt online undervisning med min lærer, kamera er viktig! Også når hen må vise på sitt eget piano. Er det klassisk eller rytmisk?

Skrevet
Norja skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er respektløst å ikke ha på kamera når man er i undervisnings- eller møtesituasjon. Og ja, jeg har en jobb der det fort er fulle dager med både undervisning og møter over Zoom/Teams/Hangouts. Det å kunne se hverandre er viktig for god kommunikasjon, på de digitale flatene så mister vi allerede viktige aspekter ved mellommenneskelige relasjoner, så vi bør virkelig tviholde på de ve har igjen.

Har du mulighet til et annet type kameraoppsett? Har du snakket med kollegaer om hvordan de gjør det? Avspenningsøvelser, bruke eventuell pausetid godt, og sørge for å rusle en tur rundt kvartalet i lunsjen gjør hverdagen min litt enklere.

Jeg har selvsagt snakket med kolleger, og kolleger har snakket med meg. Vi er alle ganske frustrerte og slitne pga dette, og skulle ønske vi fant en bedre løsning.

Jeg gjør mye avspenningsøvelser og reiser meg opp og beveger armer og skuldre så ofte jeg kan, men det hjelper ikke stort. Syns dette begynner å bli veldig vanskelig, så noe må gjøres. Noen vil nok syns det er helt ok å skru av kamera, og andre vil sikkert syns det er respektløst, som deg. Denne tråden for meg kanskje litt av hvert av synspunkter.

Skrevet

Unnskyld for skrivefeiler, det virker som noe skjer med innleggene mine idet jeg trykker send, ord forsvinner osv🤔 Jaja, dere skjønner hva jeg mener😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tilfeldigvis spiller jeg også piano. :) Har hatt online undervisning med min lærer, kamera er viktig! Også når hen må vise på sitt eget piano. Er det klassisk eller rytmisk?

Gøy at du spiller piano :) Jeg tenker selvsagt å bruke kamerafunksjon på tangentene når jeg må vise :) 

Skrevet

Man kan mene mye i både den ene og den andre retningen, men er ikke denne koronasituasjonen en unntakstilstand? Burde det ikke være litt rom for å finne løsninger som fungerer best for hver enkelt av oss? Vi er alle ulike og vi har alle ulike utfordringer. Det som passer for den ene, passer kanskje ikke for den andre. Er ikke det aller viktigste at vi klarer å holde hjulene igang, uten at det påvirker helsen i negativ forstand? Være litt rause med hverandre? Og kutte ut ord som f.eks «respektløst»? 

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldri betalt for pianotimer på nett med en lærer som ikke engang hadde kamera på. Det blir jo helt enveis,  kunne like greit brukt YouTube. 

Anonymkode: ac40e...7d3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde aldri betalt for pianotimer på nett med en lærer som ikke engang hadde kamera på. Det blir jo helt enveis,  kunne like greit brukt YouTube. 

Anonymkode: ac40e...7d3

Det er jo evt bare bildet jeg snur eller tar bort, lyden er selvsagt fortsatt på, kommunikasjonen går som normalt. Jeg både ser og hører eleven godt og kan gi god individuell og tilpasset undervisning til alle elever. Så YouTube kan det absolutt ikke sammenlignes med, nei😉

Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri betalt for. Håper du ikke er mine barns pianolærer...

Anonymkode: 11689...b04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det hadde jeg aldri betalt for. Håper du ikke er mine barns pianolærer...

Anonymkode: 11689...b04

Bare så det er sagt: Jeg bryr meg veldig om elevene mine, jeg gjør alltid mitt aller beste for at elevene skal få gode undervisningstimer, både faglig, men også sosialt sett. Jeg har svært god kontakt med både elever og foreldre. Ja tenk om jeg er pianolæreren til barna dine. Vet du hva, da skal jeg love deg at de trives og får god undervisning. Jeg har undervist i mange år, og er trygg på at elever og foreldre er godt fornøyd. Jeg har også undervist online siden mars, med kamera på hele veien, og det har fungert fint for alle elever.

Nå er jeg altså i ferd med å møte veggen pga denne onlineundervisningen. Det elsker å undervise, men denne onlineundervisningen er vanskelig for meg, og jeg merker at kroppen sier fra at dette ikke er greit i lengden. Noe må gjøres. Derfor luftet jeg den spontane tanken min her inne. Skjønner av svarene at idéen min mest sannsynlig ikke vil bli godt mottatt, iallefall ikke hvis foreldrene til mine elever reagerer som dere her inne.

Takk skal dere ha for synspunkter. Jeg får tenke videre på andre mulige løsninger.

Skrevet

Nei, da får du heller sette kameraet slik at det fokuserer mer rett på ansiktet ditt forfra eller finne en annen løsning. Å gjøre slik du tenker mener jeg blir både uprofesjonelt fra din side og meningsløst for elevens del.

Anonymkode: c7af4...c9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, da får du heller sette kameraet slik at det fokuserer mer rett på ansiktet ditt forfra eller finne en annen løsning. Å gjøre slik du tenker mener jeg blir både uprofesjonelt fra din side og meningsløst for elevens del.

Anonymkode: c7af4...c9c

Jeg setter pris på synspunkter. Men jeg skjønner ikke at du mener det er meningsløst for eleven om de ikke ser ansiktet mitt gjennom hele timen? Vi kommuniserer jo og snakker sammen uansett, jeg ser og hører eleven spille og kan hjelpe på like god måte som om jeg satt ved siden av i samme rom. Når jeg skal vise noe på instrumentet, ville jeg selvsagt vinklet kamera på tangentene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min mann er også pianolærer og har i tillegg til en-til-en undervisning hatt onlineundervisning i noen år. Han setter pc’n sin oppå pianoet slik at han ikke trenger å snu seg. Han ser rett på kamera. Trenger han å vise noe mer nøyaktig, snur han heller rundt på ting. 
Min sønn har også hatt undervisning online og læreren hans har ikke vist tangenter, kun kommentert på hva han ser sønnen min gjør. 
Og så har du meg som får undervisning i et helt annet instrument via zoom. Og hadde jeg ikke sett læreren, tror jeg at jeg like greit hadde droppet det. 

Uansett så er det ingen av disse tre som snur seg mot kamera, så jeg tror det beste er å finne en annen kameravinkel. 

Anonymkode: fea0a...ce7

Skrevet

Jeg har en niåring som spiller to instrumenter, og digitalundervisning er såpass mye dårligere tilbud (hun får mye mindre ut av det enn ellers), at det ville jeg vært svært negativ til. En til én undervisning har en sosial komponent, forholdet til læreren er viktig! Så som forelder er jeg veldig imot. Du kan jo filme selve pianoet ditt når det passer, tangentene (etter å ha hilst og snakket med eleven selvsagt). Og noter kan du vise., du behøver ikke å ha ansiktet i nærmbildet hele timen.

Anonymkode: 07d3c...421

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har en niåring som spiller to instrumenter, og digitalundervisning er såpass mye dårligere tilbud (hun får mye mindre ut av det enn ellers), at det ville jeg vært svært negativ til. En til én undervisning har en sosial komponent, forholdet til læreren er viktig! Så som forelder er jeg veldig imot. Du kan jo filme selve pianoet ditt når det passer, tangentene (etter å ha hilst og snakket med eleven selvsagt). Og noter kan du vise., du behøver ikke å ha ansiktet i nærmbildet hele timen.

Anonymkode: 07d3c...421

Jeg er helt enig med deg, jeg er definitivt ikke fan av online undervisning jeg heller, og hadde aldri tilbydd det hadde det ikke vært for korona. Nå er vi jo i en unntakstilstand og må bare gjøre det beste ut av det. 

Ja, det var sånn jeg tenkte det, at jeg sier hei og ha-det til eleven med ansiktet mitt i nærbildet, og ellers lar kameraet vinkle på tangentene. Men da må jeg forsåvidt snu på hodet store deler av timen for å få med meg hva eleven gjør. Likte forslaget over her også, om å bare ha kameraet (telefonen i mitt tilfelle) i front på notestativet, så ser jeg godt uten å snu på hodet. Også setter jeg heller telefonen på siden hvis jeg skal vise noe. Det funker bedre enn det jeg gjorde i starten, - å sette PC’en på siden av pianoet. Takk for innspill, alle sammen😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...