AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Jeg har et barn på to år som er i bhg. Forholdet mellom meg og barnefar skar seg for rundt et år siden. Jeg jobber 80% turnus, noe som gir en del fridager på ukedager når barnehagen er åpen. Jeg leverer sent og henter tidlig disse dagene, men jeg er HELT avhengig av noen timer for meg selv en gang i uka eller der om kring. Får ingen alenetid ellers, barnet henger på meg hele dagen og vi samsover om natta. Dere som ikke har disse fridagene slik jeg har, hvordan klarer dere det? Jeg har jobbet to ekstravakter denne uka og har derfor ikke hatt fri i det hele tatt, ikke et eneste sekund. Har enten vært på jobb eller hatt barnet rundt meg. Barnet sover veldig dårlig, så jeg har ikke alenetid om kveldene feks da barnet våkner Svært svært ofte, og uregemessig. Så den tiden barnet sover, blir brukt på å løpe rundt med høye skuldre fordi ‘’hen våkner snart’’ 😛 Har dere mye barnevakt? Hvordan gjør dere det, hvordan overlever dere? Jeg skjønner det virkelig ikke, lurer oppriktig.. Anonymkode: af06f...c4c
Guidet Kvinne Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Aner ikke, men det der høres utrolig slitsomt ut! Kanskje du skulle vurdere noe avlastning?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Jeg liker å ha barna rundt meg og anser det ikke som «slitsomt» selvom jeg er alene med barna. Anonymkode: 2531a...071 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Jeg er alene med to barn og jobber 100 % dagtid i en ganske krevende jobb. De er hos far to netter annenhver helg. Det går fint. En periode etter bruddet hadde vi 50/50 og jeg syns det er mye verre å ha de så lite. Jeg er takknemlig for all tiden med dem. Alenetiden min er når barna er lagt, de legger seg 20-2030 i ukedagene. Fullt kjør med lekser, venner og fritidsaktiviteter mandag til torsdag. Jeg blir sliten, men jeg vil heller være sliten enn å ha de mindre. Jeg kan få barnevakt av mine foreldre hvis jeg absolutt må. Men det beste er avlastning ved at de for eksempel henter på sfo og jeg kommer hjem til ferdige lekser og middag. Mamma rydder alltid litt, som å tømme oppvaskmaskinen og brette noe tøy. Fantastisk deilig! Mine er såpass store at jeg kan ta meg en tur på trening eller kaffe hos ei venninne. De kan gå til og fra skolen om nødvendig. De gjør aldri noe galt, følger opp beskjeder og sånt så enkle å ha med å gjøre. De sover hele natten, ellers hadde jeg nok strøket med😝 Anonymkode: 412bf...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Guidet Kvinne skrev (21 minutter siden): Aner ikke, men det der høres utrolig slitsomt ut! Kanskje du skulle vurdere noe avlastning? Jeg har ingen til å avlaste. Far har barnet når jeg har sein- og helgevakter, men det er alt han orker. Fordi han tror det å være pappa er et valg han tar for å hjelpe meg -.- AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg liker å ha barna rundt meg og anser det ikke som «slitsomt» selvom jeg er alene med barna. Anonymkode: 2531a...071 Hvor gamle er barna? Sover de godt? Er de selvstendige? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er alene med to barn og jobber 100 % dagtid i en ganske krevende jobb. De er hos far to netter annenhver helg. Det går fint. En periode etter bruddet hadde vi 50/50 og jeg syns det er mye verre å ha de så lite. Jeg er takknemlig for all tiden med dem. Alenetiden min er når barna er lagt, de legger seg 20-2030 i ukedagene. Fullt kjør med lekser, venner og fritidsaktiviteter mandag til torsdag. Jeg blir sliten, men jeg vil heller være sliten enn å ha de mindre. Jeg kan få barnevakt av mine foreldre hvis jeg absolutt må. Men det beste er avlastning ved at de for eksempel henter på sfo og jeg kommer hjem til ferdige lekser og middag. Mamma rydder alltid litt, som å tømme oppvaskmaskinen og brette noe tøy. Fantastisk deilig! Mine er såpass store at jeg kan ta meg en tur på trening eller kaffe hos ei venninne. De kan gå til og fra skolen om nødvendig. De gjør aldri noe galt, følger opp beskjeder og sånt så enkle å ha med å gjøre. De sover hele natten, ellers hadde jeg nok strøket med😝 Anonymkode: 412bf...4fe Jeg skjønner deg godt altså, når min én sjelden gang sover natta gjennom alene så våkner jeg med en følelse av at jeg savner han sårt haha 😛 Men er likevel helt fullstendig avhengig av et par timer for meg selv. Merker nå som jeg ikke har fått dem og ikke får dem før uti neste uke, at jeg er en utrolig mye dårligere mor. Mindre tålmodig feks. Får jo dårlig samvittighet, for det er jo overhodet ikke barnets feil! Kjenner bare at når ungen for 700’ gang leker med doen, at jeg blir sint i stede for å være pedagogisk korrekt. Stakkars barnet, jeg må jo bare slutte å ta ekstravakter.. Men så var det pengene da 😮 Anonymkode: af06f...c4c
minister-mio Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Jeg har alenetid fra barn sover til jeg legger meg med barnet. Jeg syntes det holder. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ingen til å avlaste. Far har barnet når jeg har sein- og helgevakter, men det er alt han orker. Fordi han tror det å være pappa er et valg han tar for å hjelpe meg -.- Hvor gamle er barna? Sover de godt? Er de selvstendige? Jeg skjønner deg godt altså, når min én sjelden gang sover natta gjennom alene så våkner jeg med en følelse av at jeg savner han sårt haha 😛 Men er likevel helt fullstendig avhengig av et par timer for meg selv. Merker nå som jeg ikke har fått dem og ikke får dem før uti neste uke, at jeg er en utrolig mye dårligere mor. Mindre tålmodig feks. Får jo dårlig samvittighet, for det er jo overhodet ikke barnets feil! Kjenner bare at når ungen for 700’ gang leker med doen, at jeg blir sint i stede for å være pedagogisk korrekt. Stakkars barnet, jeg må jo bare slutte å ta ekstravakter.. Men så var det pengene da 😮 Anonymkode: af06f...c4c Men hvis ungen går i barnehage og far passer når du har kveldsvakt har du jo alenetid hele dagen når du har kveldsvakter? Du kan låse do-døren fra utsiden for å hindre ungen i å leke med do (hvis den fortsatt bruker bleier, er ungen ferdig med bleier må den selvsagt ha tilgang til badet.) Anonymkode: 0f93f...efe 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Null problem. Jobber 100%, pluss litt til, har barnet 100% og familie langt unna. Egentid har jeg når barnet sover😊 Har sjelden barnevakt. Kun ved jobbreiser. Nå er barnet blitt større (har vært alene fra fødsel) og spørr noen ganger om å få overnatte hos venner. Jeg får energi av å være med barnet så min situasjon har aldri vært en belastning for meg😊 Anonymkode: 10e94...567 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Det sier PANG og så er de neste 10 årene gått. Da kommer du til å savne dette her, bare vent å se. Du kan jo begynne med å ikke ha ungen liggende på samme rom. Det er slitsomt og sett litt grenser når det klenger. Vi er samboere med 3 unger og har også 0 alene tid. Annet en fra 22-07 om morgenen. Må bare lære å leve med det og det går bra, bare litt slitsomt. Anonymkode: b5898...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 Har alenetid fra barnet legger seg til jeg legger meg, så rundt 4 timer hver kveld. Barnet sover i sin egen seng. Det begynte vi med fra 10 måneder, og selv om det var krevende å innarbeide strikt leggerutine, er det veldig viktig for meg å ha denne rutinen. Anonymkode: a0e59...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 minister-mio skrev (4 minutter siden): Jeg har alenetid fra barn sover til jeg legger meg med barnet. Jeg syntes det holder. Men jeg har ikke denne tiden. Jeg har absolutt null niks nada alenetid utenom når barnet er i bhg og jeg har turnusfri 😅 og i uker hvor jeg ikke har dette (som nå) lurer jeg på hvordan mødre med dagjobb, som aldri har turnusfri, overlever 😅 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvis ungen går i barnehage og far passer når du har kveldsvakt har du jo alenetid hele dagen når du har kveldsvakter? Du kan låse do-døren fra utsiden for å hindre ungen i å leke med do (hvis den fortsatt bruker bleier, er ungen ferdig med bleier må den selvsagt ha tilgang til badet.) Anonymkode: 0f93f...efe Ja jeg klager ikke på MIN alenetid (vanligvis), men lurer på hvordan andre overlever. Jeg mener feks når jeg er i dusjen eller skal stelle meg før jobb. Ungen skal være med meg hele tiden, og er derfor på badet når jeg gjør disse tingene = leke med do 😅 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det sier PANG og så er de neste 10 årene gått. Da kommer du til å savne dette her, bare vent å se. Du kan jo begynne med å ikke ha ungen liggende på samme rom. Det er slitsomt og sett litt grenser når det klenger. Vi er samboere med 3 unger og har også 0 alene tid. Annet en fra 22-07 om morgenen. Må bare lære å leve med det og det går bra, bare litt slitsomt. Anonymkode: b5898...2ee Har prøvd eget rom, prøvd egen seng, prøvd absolutt alt uten hell. Jeg har heller absolutt ingen avlastning og jobber - så har ikke mange søvnløse netter «å gå på» før jeg kollapser 😛 å få være i fred fra 22-07 kan ikke helt sammenlignes med min situasjon, det høres luksus ut for meg. Men nå klaget jeg uansett ikke på min situasjon, jeg bare lurte av nysgjerrighet på hvordan andre (alenemødre) gjør det. Anonymkode: af06f...c4c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har alenetid fra barnet legger seg til jeg legger meg, så rundt 4 timer hver kveld. Barnet sover i sin egen seng. Det begynte vi med fra 10 måneder, og selv om det var krevende å innarbeide strikt leggerutine, er det veldig viktig for meg å ha denne rutinen. Anonymkode: a0e59...ba3 Vi har ikke den, uansett hvor mye jeg har prøvd. Prøvd alle metoder, prøvd alle anbefalinger. Jeg har ikke hatt alenetid om kvelden på to år. Hvordan hadde det blitt da? Anonymkode: af06f...c4c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Jeg er 100% alene med en 2 åring. Jobber 8-16 hver dag. Det er sykt slitsomt, men jeg har alenetid fra han sovner kl 20! Hadde blitt gal hvis jeg ikke fikk de 3-4 timene alene på kvelden. Cluet er at du MÅ lære ungen å sove alene til vanlig leggetid. Jeg samsov til han var 11 måneder, da tok jeg rett og slett kampen med å lære ham å sove alene. Det ble en tøff uke, han hylte av sinne i timesvis til han sovna. Jeg hørte selvfølgelig at det var sinnagråt, og ikke ordentlig gråt da. Gikk inn og sa nå er det natta, nå må du sove- ca hvert 5 minutt. Etter noen uker sovna han på 5 minutter, helt uten protester. Sier ikke at du må gjøre det på denne måten, men kanskje du gjør ham en bjørnetjeneste ved å ikke lære ham å sovne selv. Jeg er ellers veldig opptatt av tilknytningsomsorg, men innså at her i huset MÅ mamma ha alenetid og sove hele natten. Anonymkode: 108be...296 4
Snedig Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 Nøkkelen her er søvnen til barnet. Hva er det som gjør at han våkner så ofte om kvelden? Er det mareritt eller er han plutselig «uthvilt» og vil være med deg istedenfor? Det er tidlig å slutte med dagsoving for en 2 åring, men jeg vet om flere som rett og slett har måtte gjøre det pga elendig søvnkvalitet på kveld/natt. 1
minister-mio Skrevet 14. januar 2021 #15 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg har ikke denne tiden. 😅 😅 Hvorfor har du ikke den tiden? 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #16 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det sier PANG og så er de neste 10 årene gått. Da kommer du til å savne dette her, bare vent å se. Du kan jo begynne med å ikke ha ungen liggende på samme rom. Det er slitsomt og sett litt grenser når det klenger. Vi er samboere med 3 unger og har også 0 alene tid. Annet en fra 22-07 om morgenen. Må bare lære å leve med det og det går bra, bare litt slitsomt. Anonymkode: b5898...2ee Ånei, du. Jeg savner ikke å være alene med småbarn. Det er deilig at de er store og selvstendige. Anonymkode: 61602...532 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #17 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er 100% alene med en 2 åring. Jobber 8-16 hver dag. Det er sykt slitsomt, men jeg har alenetid fra han sovner kl 20! Hadde blitt gal hvis jeg ikke fikk de 3-4 timene alene på kvelden. Cluet er at du MÅ lære ungen å sove alene til vanlig leggetid. Jeg samsov til han var 11 måneder, da tok jeg rett og slett kampen med å lære ham å sove alene. Det ble en tøff uke, han hylte av sinne i timesvis til han sovna. Jeg hørte selvfølgelig at det var sinnagråt, og ikke ordentlig gråt da. Gikk inn og sa nå er det natta, nå må du sove- ca hvert 5 minutt. Etter noen uker sovna han på 5 minutter, helt uten protester. Sier ikke at du må gjøre det på denne måten, men kanskje du gjør ham en bjørnetjeneste ved å ikke lære ham å sovne selv. Jeg er ellers veldig opptatt av tilknytningsomsorg, men innså at her i huset MÅ mamma ha alenetid og sove hele natten. Anonymkode: 108be...296 Ja fint at jeg MÅ det, hs også snakker om at jeg MÅ det, men det GÅR ikke. Har prøvd alle «regimer» i opp til 14 dager uten hell. Jeg tåler bare ikke å gå en måned uten søvn. Barnet våkner ennå 3-8 ganger hver eneste natt selv om vi samsover, jeg har absolutt ingenting å gå på av energi. Så jeg får bare overleve frem til det går over. Snedig skrev (1 minutt siden): Nøkkelen her er søvnen til barnet. Hva er det som gjør at han våkner så ofte om kvelden? Er det mareritt eller er han plutselig «uthvilt» og vil være med deg istedenfor? Det er tidlig å slutte med dagsoving for en 2 åring, men jeg vet om flere som rett og slett har måtte gjøre det pga elendig søvnkvalitet på kveld/natt. Vet ikke. Han er ikke lei seg/redd, han er ikke uthvilt og våken, han er ikke smertepåvirket, han bare våkner for å klage alt fra 15-60 min før han sovner igjen. Er ikke ordentlig gråt, bare klagegråt. Men dersom jeg ikke går inn/han ikke kommer inn til meg, Går det over i hyling i løpet av minutter. minister-mio skrev (3 minutter siden): Hvorfor har du ikke den tiden? For barnet sover ikke om kvelden? Svært hyppige oppvåkninger osv. skrev det i HI Anonymkode: af06f...c4c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #18 Skrevet 14. januar 2021 Vært alene med mine fra de var 4 og 6, hatt full jobb, men hadde fleksibel arbeidsgiver. Så jobbet 80% på dagtid, så en helg i måneden for å fylle stillingen så det ble 100%, pendlet. Var hektisk,men det gikk. Men har alltid hatt barn som har sovet i egne senger fra de var 6 måneder, sovet natten gjennom bortsett fra sykdom. De har lagt seg på kvelden så sovner de etter en sang eller to. Har bra nettverk, men har stort sett aldri brukt barnevakt, noen få unntak. Ikke så veldig opptatt av egentid, hatt min tid når barna sov. Men er veldig god på rutiner, vi har alltid gått ut døra på minuttet når vi må, samme med middag , lekser, klesvask og rydding. Jeg er et overskuddsmenneske, så blir sjeldent sliten. Siste årene har ikke barna vært på samvær heller (var kun hver annen helg, nå null siste år). Jeg har hatt fast hjemmekontor siste 5 år som har hjulpet enormt Anonymkode: 56b16...d5d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #19 Skrevet 14. januar 2021 Jeg er ikke alenemor, men jeg har et barn som sov (eller rettere sagt ikke sov) på den måten i toårsalderen. Det var helt fryktelig, og jeg kjenner meg godt igjen i det med høye skuldre. Det ble langsomt bedre, og fra fireårsalderen som hun nesten normalt, bare litt mindre enn det som er vanlig. Håper dette gir deg håp om fremtiden! Anonymkode: 9343f...903
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #20 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke alenemor, men jeg har et barn som sov (eller rettere sagt ikke sov) på den måten i toårsalderen. Det var helt fryktelig, og jeg kjenner meg godt igjen i det med høye skuldre. Det ble langsomt bedre, og fra fireårsalderen som hun nesten normalt, bare litt mindre enn det som er vanlig. Håper dette gir deg håp om fremtiden! Anonymkode: 9343f...903 Min har vært sånn hele livet (begynte med leggerutiner, eget rom osv ved 3 mnd) - så nå er jeg liksom litt der at jeg bare har innsett at det er slik livet mitt skal være frem til jeg dør 😂 Rasjonelle meg VET jo at det blir bedre snart (1-2-3 år) men irrasjonelle meg er forberedt på å stå opp 0530 med en 16-åring 😂 Anonymkode: af06f...c4c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå