Gå til innhold

Småbarnsmor og lærer på fulltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere der ute som jobber 100% på dagtid og i tillegg har små barn? 

Det er mange gode grunner for at jobben som lærer er fin å kombinere som småbarnsmor, blant annet at man jobber på dagtid (i hvert fall med elevene) - ser bort i fra forberedelser som tas etter leggetid av unger. Fri i helger og ferier. 

Men er det noen flere der ute som kjenner på at de aldri får «egentid»? 
Når jeg er ferdig på jobb er det rett for å hente unger, når jeg har fri i helgen er det nesten travlere å være hjemme enn å være på jobb 😅 (Sagt med et glimt i øyet). 
Nå har vi, mannen og jeg, vurdert om jeg skal redusere til 80% for å få et lite pusterom i hverdagen. Mannen ser mitt behov for noen timer i uken alene, kan nevne at han jobber turnus (4 uker på og 4 av), noe som gir økt belastning på meg i de periodene. 

Noen med lignende erfaringer og/eller råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klin umulig, har prøvd.

Anonymkode: 354c3...ced

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor mye mer fri får du med 80% da. Jobber som lærer selv, og det er ikke så stor forskjell på 80 og 100 % jobb. Kun hvis du er heldig å får en hel dag fri kanskje? 

Kan å legge til at jeg har vært småbarnsmor i to perioder som lærer, en gangen alene med 3 barn. Det gikk det 😊

Endret av Ariam
  • Liker 1
Skrevet

Har fire unger under 10 år+dyr. Både jeg og mann jobber 100%. Funker fint det. Har fritid også.

Anonymkode: b9208...357

• Liker 4
Skrevet

Japp, jobber begge 100%, barn, hus og heile pakka. Egentid? Kva er det?

Anonymkode: c2b00...604

Skrevet

Kjenner godt til det. Her er begge lærere og vi har to små barn. Livet er et race, og dagene går i ett. Kommer til å redusere tiden på jobb etter hvert, men jeg må bare bli ferdig med litt mer utdannelse. Føler ikke jeg kan ta meg råd til å gå ned til 80% nå. Om man har mulighet til det, ville jeg definitivt ha gjort det.

Anonymkode: d2cd7...c76

Skrevet

De aller fleste av oss som er småbarnsmødre jobber da 100% i våre dager og de fleste jobber dagtid, siden det er mest praktisk med tanke på at man da har mulighet for barnehage til barna.

• Liker 13
Skrevet
Ariam skrev (6 minutter siden):

Hvor mye mer fri får du med 80% da. Jobber som lærer selv, og det er ikke så stor forskjell på 80 og 100 % jobb. Kun hvis du er heldig å får en hel dag fri kanskje? 

Kan å legge til at jeg har vært småbarnsmor i to perioder som lærer, en gangen alene med 3 barn. Det gikk det 😊

Er nettopp dette jeg også må vurdere litt, veldig mange av mye kollegaer råder meg til å bare fortsette i 100%, fordi en redusering blir spredt utover dager og at man uansett jobber 100% og vel så det!😅 

Hehe, helt enig! Absolutt alt går, er på mange måter ikke det det står på for oss. Vi har økonomi som tillater meg å redusere noe på stillingen. 

Pga kontaktlærerstilling er det hektiske dager med undervisning, planlegging og ikke minst foreldresamarbeid (noe jeg forøvrig føler øker fra år til år😂).

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner godt til det. Her er begge lærere og vi har to små barn. Livet er et race, og dagene går i ett. Kommer til å redusere tiden på jobb etter hvert, men jeg må bare bli ferdig med litt mer utdannelse. Føler ikke jeg kan ta meg råd til å gå ned til 80% nå. Om man har mulighet til det, ville jeg definitivt ha gjort det.

Anonymkode: d2cd7...c76

Takk for svar! 
Vi er i en posisjon hvor vi har råd til det, men mange kollegaer påpeker at man som lærer jobber 150% enten man jobber 80 eller 100, så du får på mange måter bare mindre lønn😂

• Liker 6
Skrevet
monroe927 skrev (2 minutter siden):

Er nettopp dette jeg også må vurdere litt, veldig mange av mye kollegaer råder meg til å bare fortsette i 100%, fordi en redusering blir spredt utover dager og at man uansett jobber 100% og vel så det!😅 

Hehe, helt enig! Absolutt alt går, er på mange måter ikke det det står på for oss. Vi har økonomi som tillater meg å redusere noe på stillingen. 

Pga kontaktlærerstilling er det hektiske dager med undervisning, planlegging og ikke minst foreldresamarbeid (noe jeg forøvrig føler øker fra år til år😂).

Her jobber både jeg og kona 80% på hver vår skole. Rektorene er svært vennlig innstilt og har gitt oss en fridag hver. Dvs at barna bare går i barnehage tre dager i uka. 100% går, men vi ønsker ikke å ha de små barna fullt i barnehage. Boligene er billige her så det økonomiske tapet er ikke så stort for oss de årene dette er aktuelt. Jeg unner alle å ha så velvillige rektorer som vi har!

Anonymkode: 991b6...c37

• Liker 3
Skrevet

Jeg er kontaktlærer og har småbarn, jobber 80 prosent (takk gud!) Ledelsen har vært på tilbudssiden og ordnet meg en dag fri i uken, selv om jeg har sagt at jeg kan spre det over alle dagene hvis jeg må. Det er en annen fast lærer som har min klasse på fridagen og har ansvar for eventuell kontakt med foreldre den dagen, og det fungerer utmerket 😊 Do it! 

Skrevet

Det kan vere litt fritid å hente frå å ha 80 % fordelt på 5 dagar også, for då vil du ha litt fleire ledige timar i løpet av skuleveka. Der kan du legge inn meir av planlegging etc, og då får du meir fri på kveldstid. 

Skrevet
monroe927 skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! 
Vi er i en posisjon hvor vi har råd til det, men mange kollegaer påpeker at man som lærer jobber 150% enten man jobber 80 eller 100, så du får på mange måter bare mindre lønn😂

Det er jo bare sprøyt - 150 % med 13 uker ferie i året innebærer 1750 timer * 1,5 = 2625 timer per år. Fordeler du det på 39 uker i stedet for 47 (som er vanlig i fulltidsstillinger) ender du på 67,3 timer jobb i uka. Det er knapt 13,5 timer hver eneste dag i uka. Ingen lærere jobber 13,5 timer uten pause hver eneste dag året rundt! Legg til 30 min lunsj, så er det effektiv arbeidsdag 08-22 HVER ENESTE DAG. Lærene du kjenner er noen sytekopper som ikke kan prosentregning om de virkelig tror på dette. Jeg tror helt ærlig de er bare er glad i å klage.

Anonymkode: da4fa...317

• Liker 14
Skrevet

Mannen jobber turnus og jeg dagtid som leder. 2 barn. Vi får egentid på kveldstid etter ungene er lagt og helgene han ikke jobber, bare å planlegge hvem som må være hjemme med barna. Alle får til egentid hvis en er to foreldre tenker jeg da.

Anonymkode: da1d0...6c0

• Liker 3
Skrevet

Lite egentid da ungen var liten. Nå er ungen eldre og mer selvstendig og stadig ute. 

Det blir bedre med årene ☺️

Enslig forsørger, lærer. 

Anonymkode: 0ffb4...fb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har fire unger under 10 år+dyr. Både jeg og mann jobber 100%. Funker fint det. Har fritid også.

Anonymkode: b9208...357

Er du lærer?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Japp, jobber begge 100%, barn, hus og heile pakka. Egentid? Kva er det?

Anonymkode: c2b00...604

Er du lærer?

asterix skrev (10 timer siden):

De aller fleste av oss som er småbarnsmødre jobber da 100% i våre dager og de fleste jobber dagtid, siden det er mest praktisk med tanke på at man da har mulighet for barnehage til barna.

Er du lærer?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo bare sprøyt - 150 % med 13 uker ferie i året innebærer 1750 timer * 1,5 = 2625 timer per år. Fordeler du det på 39 uker i stedet for 47 (som er vanlig i fulltidsstillinger) ender du på 67,3 timer jobb i uka. Det er knapt 13,5 timer hver eneste dag i uka. Ingen lærere jobber 13,5 timer uten pause hver eneste dag året rundt! Legg til 30 min lunsj, så er det effektiv arbeidsdag 08-22 HVER ENESTE DAG. Lærene du kjenner er noen sytekopper som ikke kan prosentregning om de virkelig tror på dette. Jeg tror helt ærlig de er bare er glad i å klage.

Anonymkode: da4fa...317

Hvorfor regner du 13 uker ferie? 
Å si at man jobber 150% er nok en metaforisk framstilling som ikke skal tolkes direkte. Samtidig har jeg flere år hatt stillingsprosent på over 130, og jobbet «hele tiden», så det kan nok være teoretisk mulig. 

Til ts: Det er helt sant det du sier, man får ingen egentid når barna er små, siden man må planlegge undervisning og jobbe videre når barna er lagt. Om du har mulighet ville jeg redusert stilling, men kun om sjefen kunne snakkes med slik at tilpasning kunne skje på best måte. 

Anonymkode: fd4a3...a72

Skrevet
monroe927 skrev (10 timer siden):

Er det flere der ute som jobber 100% på dagtid og i tillegg har små barn? 

Det er mange gode grunner for at jobben som lærer er fin å kombinere som småbarnsmor, blant annet at man jobber på dagtid (i hvert fall med elevene) - ser bort i fra forberedelser som tas etter leggetid av unger. Fri i helger og ferier. 

Men er det noen flere der ute som kjenner på at de aldri får «egentid»? 
Når jeg er ferdig på jobb er det rett for å hente unger, når jeg har fri i helgen er det nesten travlere å være hjemme enn å være på jobb 😅 (Sagt med et glimt i øyet). 
Nå har vi, mannen og jeg, vurdert om jeg skal redusere til 80% for å få et lite pusterom i hverdagen. Mannen ser mitt behov for noen timer i uken alene, kan nevne at han jobber turnus (4 uker på og 4 av), noe som gir økt belastning på meg i de periodene. 

Noen med lignende erfaringer og/eller råd?

Alle har det vel slik?? Er jo slik det er å ha barn og å jobbe, uansett yrke. 

Jeg har forstått det slik som at egentid er noe man får når ungene er blitt store og man er blitt pensjonist. 

• Liker 4
Skrevet

Dette gjelder jo ikke bare læreryrket. Jobbet i 100% stilling som leder alle årene mine 3 var små. Mye å forberede på kveldene før neste dag.

Lite egentid er helt normalt når man jobber 100% og har småbarn. Det er ikke unikt for lærere. Hva får deg til å tro det?

Anonymkode: 1c63c...f8f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du lærer?

Er du lærer?

Er du lærer?i 

Hvorfor regner du 13 uker ferie? 
Å si at man jobber 150% er nok en metaforisk framstilling som ikke skal tolkes direkte. Samtidig har jeg flere år hatt stillingsprosent på over 130, og jobbet «hele tiden», så det kan nok være teoretisk mulig. 

Til ts: Det er helt sant det du sier, man får ingen egentid når barna er små, siden man må planlegge undervisning og jobbe videre når barna er lagt. Om du har mulighet ville jeg redusert stilling, men kun om sjefen kunne snakkes med slik at tilpasning kunne skje på best måte. 

Anonymkode: fd4a3...a72

Jeg er utdannet lærer og jobbet som lærer i en årrekke ja. Jeg skiftet yrke, så jeg er ikke lærer lenger.

• Liker 2
Skrevet

Det der er grunnen til at jeg elsker turnuslivet. Folk syns synd på meg som må jobbe i helger, kvelder og helligdager, men jeg elsker det. Den roen på formiddagen før kveldsvakt. Fri midt i uka. 

Anonymkode: 3793c...34e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...